Gå til innhold

Elektrokjede vraker Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fysiske butikker vil slite stadig mer etter hvert som folk blir mer vant til å handle på nett og de minst nettbrukende generasjonene faller fra. Utbredelsen av fysiske butikker vil nok få en nedgang og da er det lite rom for en ekstra kjede. Etter hvert som folk handler mer på nett så blir det færre kunder å fordele kostnadene på for de fysiske butikkene. Det vil føre til økt prisdifferanse mellom fysisk butikk og nettbutikk. Folk kommer i ennå større grad til å se og kjenne på varene i de fysiske butikkene og gå hjem og bestille på nett. De fysiske butikkene kan på sikt se seg nødt til å ta inngangsbillett for å la kundene se og kjenne på varene. Kanskje det til og med dukker opp et nytt butikk-konsept: inngangsbilett, kun utstillingsvarer, ikke lokalt lager eller salg, hjelp til å bestille fra nettbutikk, utleie av assistanse for utkjøring, montering etc.

Lenke til kommentar

Synd...:( må si jeg ikke er veldig åpen for de store globale selskapene som mange steder nærmest har monopol, men her i Norge har Elkjøp + noen få andre en sånn passiv og dominerende posisjon at det ikke kunne ha blitt noe være i det minste med en stor global konkurrent.

 

-ESS

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fysiske butikker vil slite stadig mer etter hvert som folk blir mer vant til å handle på nett og de minst nettbrukende generasjonene faller fra. Utbredelsen av fysiske butikker vil nok få en nedgang og da er det lite rom for en ekstra kjede. Etter hvert som folk handler mer på nett så blir det færre kunder å fordele kostnadene på for de fysiske butikkene. Det vil føre til økt prisdifferanse mellom fysisk butikk og nettbutikk. Folk kommer i ennå større grad til å se og kjenne på varene i de fysiske butikkene og gå hjem og bestille på nett. De fysiske butikkene kan på sikt se seg nødt til å ta inngangsbillett for å la kundene se og kjenne på varene. Kanskje det til og med dukker opp et nytt butikk-konsept: inngangsbilett, kun utstillingsvarer, ikke lokalt lager eller salg, hjelp til å bestille fra nettbutikk, utleie av assistanse for utkjøring, montering etc.

 

Jeg tror du tar totalt feil. Enkelte varer er lett å kjøpe på nett som for eksempel film og spill, men ingenting slår den fysiske kontakten en får med en selger i en butikk. For de fleste som ikke har store kunnskaper rundt produktgrupper, er det betryggende å møte en selger som vet hva han/hun snakker om. Jeg jobber personlig som selger hos Lefdal, og du aner ikke hvor lite kunnskap mange har om produkter. Du har kanskje rett i at de som har lite kunnskap er overrepresentert av den eldre generasjonen, men alle kan ikke henge med i den teknologiske verdenen.

 

Reklamasjon på varer er også MYE bedre å gjennomføre ved ett utsalgssted, enn hvis du skal reklamere på ting via nettet. Jeg har personlig forferdelige erfaringer med Komplett, og holder meg LANGT unna nettkjøp når det kommer til dyre ting. PC-delene anskaffer jeg nå lokalt, selv om det kanskje koster meg 500 kr ekstra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du tar totalt feil. Enkelte varer er lett å kjøpe på nett som for eksempel film og spill, men ingenting slår den fysiske kontakten en får med en selger i en butikk. For de fleste som ikke har store kunnskaper rundt produktgrupper, er det betryggende å møte en selger som vet hva han/hun snakker om. Jeg jobber personlig som selger hos Lefdal, og du aner ikke hvor lite kunnskap mange har om produkter. Du har kanskje rett i at de som har lite kunnskap er overrepresentert av den eldre generasjonen, men alle kan ikke henge med i den teknologiske verdenen.

 

Reklamasjon på varer er også MYE bedre å gjennomføre ved ett utsalgssted, enn hvis du skal reklamere på ting via nettet. Jeg har personlig forferdelige erfaringer med Komplett, og holder meg LANGT unna nettkjøp når det kommer til dyre ting. PC-delene anskaffer jeg nå lokalt, selv om det kanskje koster meg 500 kr ekstra.

 

Enig! (Utenom dine erfaringer med reklamasjon på Komplett.)

 

Selv kjøper jeg "småting" slik som datautstyr, minnekort, spill, dvd osv. Men en ting jeg mest sannsynlig aldri kommer til å handle over nett er bl.a TVer og stereoanlegg. Selv om den vant EISA awards eller er "best i test" så vil jeg ha muligheten til å kunne se hvordan bildet er før jeg kjøper en tv (eller lyden). Det er så subjektive meninger når det kommer rundt slike produkter at det er jo nesten fantastisk at folk handler dette over nett og er "kjempefornøyd" fordi det fikk jo best i test, uten å ha sammenliknet med andre produkter.

Lenke til kommentar

@ESS:

 

Nå er også Elkjøp og Lefdal del av en global kjede. Samme gjelder Expert, selv om den skandinaviske delen er etablert i Norge og eigd av norske interesser.

 

@amund_l og novastrum:

 

I Norge har vi i realiteten nærmest et duopol i denne bransjen (tar vi med nettbutikker har vi et oligopol med i realiteten 4 store aktører). Markedsmessig er dette ikke heldig, selv om vi pr dato ikke har sett særlig mange av de uheldige virkningene. Duopoler/oligopoler har normalt en tendens til følgende:

  • Vareutvalg reduseres sterkt. Kjedene ønsker ofte å "redusere" antallet varer - og mindre produsenter blir ofte skviset ut.
  • Markedsdeling og uoffisielt prissamarbeid. At det siste ikke skjer er grunnet konkurransen fra netthandel. I og med at netthandel har relativt lave "etableringskostnader" samt handel over landegrenser er enkelt, så finnes det et effektivt pristak.

Personlig hadde jeg sett det som en stor fordel å få inne 1 eller 2 aktører til - ikke minst fordi det kunne påvirket vareutvalget. Når det blir flere aktører så blir pris mindre egnet som eneste konkurransemiddel, man må finne andre måter å få kunder på. Det kan være utvidet vareutvalg, spesielle varer osv.

 

@Simen1. Tror du har delvis rett - det er nemlig ikke alle varer i denne typen butikker som det er like stor tendens til å kjøpe på nettet. Slik sett vi de nok bestå, men kanskje med en del endret vareutvalg. Elkjøp/Lefdal og Expert kommer nok også i større og større grad markedsføre nettbutikkene sine med lokal utlevering. Men kjøp i butikk kommer neppe til å forsvinne, rett og slett fordi det er svært mange som liker å se på varene og faktisk ut av impuls kjøper det der og da. Og så er det alle gangene man bare må ha varen med en gang.

Lenke til kommentar

Mightyers: Hehe, det måtte jo bare komme en representant for de fysiske butikkene og gå i skyttergrav mot mine spådommer.

 

Du jobber hos Lefdal og innlegget og synet ditt må leses i kontekst av det.

 

For det første er deres kunder ikke et gjennomsnitt av befolkningen, men er nok overrepresentert av folk uten særlig innsikt i markedet for det produktet de skal kjøpe. Uvitene kunder er drømmekunden. De vet ikke hva de trenger eller hva som er en bra pris. De lar seg i stor grad veilede/villede akkurat dit selgeren vil. De uvitende men mindre naive tar alltid selgerenes ord med en stor klype salt, eller unngår selgerne helt. De vet at selgere alltid har motstridende interesser med kjøper. Selger ønsker størst mulig marginer og leder ofte bort fra lokkevarene og bort til andre varer med større margin og gjerne et hakk opp i prisklasse. Som ex-selger vet jeg at dette er en gjennomgående tankegang i salgsarbeidet. Det vil neppe bli slutt på fysiske butikker med selgere i overskuelig fremtid for det vil alltids finnes både naive mennesker, folk som vil ha varen i hende øyeblikkelig osv. Men de eldste generasjonene faller som sagt fra og befolkningen blir stadig mer vant til å oppsøke både produktinformasjon, tester, priser og butikker på nett. Kundegrunnlaget deres krymper. Det vil føre til en reduksjon i antall butikker, vareutvalg eller lignende for å redusere kostnadsnivå. Kostnadene med selgere, lokale, svinn etc må dekkes inn på et vis. Det vil nok både skje gjennom kostnadsreduksjoner og via prisøkninger (sammenlignet med nettbutikker). Som igjen vil forsterke kundeflukten fra fysisk til nettbutikk.

 

Frakt fra et sentralt lager til en butikk eller utleveringssted koster nesten det samme grunnet en effektiv transportbransje og bedre logistikksystemer. I dag koster det omtrent det samme å kjøpe hverken store TVer, hagemøbler eller hvitevarer på nett som i fysisk butikk. De fysiske butikkene kan sjeldent konkurrere skikkelig på pris siden de naturlig nok har store kostnader med lagerhold, lokale, lønnsutgifter osv.

 

Reklamasjoner er bare delvis enklere i fysiske nettbutikker. Mange opplever det som mindre stressende å skrive en epost og sende varen til ønsket adresse enn å måtte møte ansikt til ansikt med en som kanskje ikke er så imøtekommende i en fysisk butikk. Personlig opplever jeg stress og dårlig kundebehandling i svært mange fysiske butikker, men på nett går det mye enklere. Reparasjon tar stort sett like lang tid fordi de færreste butikker har ekspertise og reparatører lokalt. Det må sendes. Noen, men ikke alle, fysiske butikker har selvpålagt angrerett. ALLE nettbutikker har angrerett. Man slipper å huske å sjekke om de har angrerett når man kjøper eller være usikker hvis man skulle angre. Så at reklamasjoner/angrerett er enklere i fysiske butikker er bare delvis sant.

 

Jeg synes ikke du skal ta mitt innlegg som et angrep på deg og din jobb, men mer en vennlig spådom om framtida. Husk at jeg ikke spår noen død for bransjen, bare en reduksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Men en ting jeg mest sannsynlig aldri kommer til å handle over nett er bl.a TVer og stereoanlegg. Selv om den vant EISA awards eller er "best i test" så vil jeg ha muligheten til å kunne se hvordan bildet er før jeg kjøper en tv (eller lyden). Det er så subjektive meninger når det kommer rundt slike produkter at det er jo nesten fantastisk at folk handler dette over nett og er "kjempefornøyd" fordi det fikk jo best i test, uten å ha sammenliknet med andre produkter.

Dette er ingen motsetning til min spådom. Det er fult mulig å se TVer og høre stereoanlegg lokalt og så kjøpe på nett. Med eller uten betaling til det lokale stedet som viser frem produktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tror du tar totalt feil. Enkelte varer er lett å kjøpe på nett som for eksempel film og spill, men ingenting slår den fysiske kontakten en får med en selger i en butikk. For de fleste som ikke har store kunnskaper rundt produktgrupper, er det betryggende å møte en selger som vet hva han/hun snakker om.

 

Jeg tror du overvurderer hvor mange selgere som vet hva de snakker om, eller hvor mange som faktisk prøver å hjelpe kunden med å finne produktet som er rett for dem. De gangene jeg har hatt kontakt med selgere, har jeg hatt kontakt med selgere, har selgeren demonstrert svært overfladisk kunnskap, og det har vært ganske åpenbart at de pusher produktene som butikken tjener best på (eller evt. som selgere får best provisjon på).

 

For min del er det at man ikke trenger å omgås selgere en ekstra bonus ved det å handle i nettbutikker, og jeg betaler mer enn gjerne ekstra for å slippe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal jeg ha varen i hånden med en gang går jeg faktisk heller på Clas Ohlson, Biltema eller Ikea enn en tradisjonell Expert/Elkjøp. Ihvertfall om man skal ha noe enkelt som en kabelstump eller <basic-enkel-boks-av-et-eller-annet-slag>. Det begynner å lure seg inn de samme merkene som vi er vant til andre steder der også nå. Bare to dager siden var jeg å kjøpte en NetGear-boks på førstnevnte til samme pris som Komplett tar.

 

Tror ikke det er riktig å si at Elkjøp/Expert har noe duopol. Dem presses på alle områder av andre aktører, ikke bare på nett.

Lenke til kommentar

@Simen1:

Hva sier du til at omsetningsutviklingen i perioden 2008 - 2011 er som følger:

- Elkjøp (kjede), stabil (hverken oppgang eller nedgang)

- Komplett, nedgang på 500 millioner (til og med 2010, 2011 tall finnes ikke)

- Expert, nedgang på ca 500 millioner (til og med 2010, 2011 tall finnes ikke)

- Lefdal, økning på 700 millioner (til og med 2011).

 

Disse dominerer det norske markedet innen bransjen, også om vi tar med nettbutikkene utenom Komplett. Disse 4 omsetter for ca 14 mrd kroner (hvorav Komplett knappe 4 mrd), Nettbutikkene som Dustin, Netshop, PS, Multicom, Webhandel med flere ligger på ca 700 - 800 millioner kr (tar vi med de mer B2B relaterte aktørene så kommer vi nok over milliarden). Og totalt sett så øker de ikke - eller øker svakt.

 

Når det gjelder Komplett hadde de en meget sterk vekst fram til 2008 - men omsetningsfall etterpå.

 

Nå vet vi jo ikke hvordan omsetningen hos Elkjøp, Expert og Lefdal fordeler seg mellom butikk og nett.

 

Så selv om jeg delvis er enig med ditt utsagn - så forteller tallene at det innen akkurat denne bransjen trolig er en stabilisering mellom butikk og nett.

 

@MailMan13.

 

Elkjøp (som er Elkjøp og Lefdal) og Expert har et duopol. Det at man har et duopol betyr ikke at det ikke finnes andre aktører med tilsvarende varer og at det finnes aktører i markedet som gir press. Duopol (eller oligopol) betyr at 2 (eller 3 - 5) aktører dominerer markedet (trolig har Elkjøp/Lefdal, Expert og Komplett ca 85 - 90 % av markedet). Men ser du på Clas Ohlson, Biltema og Ikea så har de bare en begrenset del av vareutvalget og oppfattes neppe som særlig store konkurrenter i dagens situasjon. HiFi Klubben er også en konkurrent. Elkjøp/Lefdal er faktisk også en konkurrent til byggevarekjedene og IKEA. Alle selger kjøkkeninnredning med hvitevarer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Selv om jeg akkurat har gjort det klart at jeg ikke er spesielt begeistret for hjelpen man får i fysiske butikker, så synes jeg det er litt synd at MediaMarkt har valgt å ikke etablere seg i Norge allikevel.

 

Jeg tror nok de har hatt litt for høytflygende planer. I hver artikkel om etableringsplanene har det stått at de vil ta opp kampen med Elkjøp, men for min del tror jeg ikke de hadde hatt nubbsjans til å ta noe særlig markedsandeler fra verken Elkjøp eller Lefdal. De kunne sikkert gitt Expert alvorlige problemer, men jeg tviler på at dette ville vært nok for MediaMarkt.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Komplett hadde de en meget sterk vekst fram til 2008 - men omsetningsfall etterpå.

 

Har de faktisk hatt omsetningssvikt? Det overrasker meg litt. Men, 2008 sammenfaller vel med når Stein Erik Hagen begynte å kjøpe seg inn i bedriften, gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Han begynte vel litt før. Men i 2008 kom det i media pga pliktig tilbud (han kom da over en gitt grense).

 

Men om det er Stein Erik Hagen som er årsaken, så skulle vi vel se dette hos de andre nettbutikkene, og det gjør vi faktisk ikke. Men fallet er primært fra 2008 til 2009 - så dette er nok effekt av finanskrisen. Elkjøp har litt av det samme, men ikke i samme grad - og har hentet seg opp igjen. Lefdal har økt jevnt og trutt - mest pga nye butikker. Expert har jevn nedgang i Norge (etter 2008) - men morselskapet (som innbefatter resten av Norden) er stabilt.

 

Det er også noe annet interessant med utviklingen, aktører som Clas Ohlson og Biltema har en realtivt stor vekst, men man ser også at det henger sammen med etableringen av nye fysiske butikker. Noe som også indikerer at vi faktisk liker å handle i fysiske butikker.

Lenke til kommentar

Mightyers: Hehe, det måtte jo bare komme en representant for de fysiske butikkene og gå i skyttergrav mot mine spådommer.

 

Du jobber hos Lefdal og innlegget og synet ditt må leses i kontekst av det.

 

For det første er deres kunder ikke et gjennomsnitt av befolkningen, men er nok overrepresentert av folk uten særlig innsikt i markedet for det produktet de skal kjøpe. Uvitene kunder er drømmekunden. De vet ikke hva de trenger eller hva som er en bra pris. De lar seg i stor grad veilede/villede akkurat dit selgeren vil. De uvitende men mindre naive tar alltid selgerenes ord med en stor klype salt, eller unngår selgerne helt. De vet at selgere alltid har motstridende interesser med kjøper. Selger ønsker størst mulig marginer og leder ofte bort fra lokkevarene og bort til andre varer med større margin og gjerne et hakk opp i prisklasse. Som ex-selger vet jeg at dette er en gjennomgående tankegang i salgsarbeidet. Det vil neppe bli slutt på fysiske butikker med selgere i overskuelig fremtid for det vil alltids finnes både naive mennesker, folk som vil ha varen i hende øyeblikkelig osv. Men de eldste generasjonene faller som sagt fra og befolkningen blir stadig mer vant til å oppsøke både produktinformasjon, tester, priser og butikker på nett. Kundegrunnlaget deres krymper. Det vil føre til en reduksjon i antall butikker, vareutvalg eller lignende for å redusere kostnadsnivå. Kostnadene med selgere, lokale, svinn etc må dekkes inn på et vis. Det vil nok både skje gjennom kostnadsreduksjoner og via prisøkninger (sammenlignet med nettbutikker). Som igjen vil forsterke kundeflukten fra fysisk til nettbutikk.

Hvem sier at befolkningen ikke er overrepresentert av folk uten særlig innsikt i markedet?

 

Ellers handler lavprissalg om å skape kunderelasjoner. Det er returnerende kunder som gir penger i kassen. Kunder som føler de er blitt "lurt" ved å trekkes til butikken med "lokketilbud", og som ender opp med å kjøpe noe annet som butikken har 100 kr mer fortjeneste på er ikke kundene som genererer inntekt til butikken. Kundene som genererer inntekt til butikken er dem som kjøper kompaktkamera på tilbud en dag, og kommer tilbake neste dag for å kjøpe kjøkken basert på sine egne, gode kundeerfaringer. Selvsagt kan det være selgere som ønsker å tyne kunden for mest mulig penger der og da, men slikt vil nok uansett variere fra butikk til butikk og person til person, og man kan ikke dra alle selgere under en kam. Dessuten: kunder som føler seg lurt vil ikke bare slutte å handle i butikken, de vil også benytte seg av den 30+ dager lange returretten som er blitt nærmest obligatorisk i alle store elektronikkforretninger både lokalt og på nett, som du selv nevner. Tap-tap.

 

Videre er det ikke slik at tilbudsvaren nødvendigvis passer kundens behov. Om kunden har sett en laptop i tilbudsavisen til 2499,- og ønsker å spille BF3 på den, kan man ikke selge en slik til kunden da den åpenbart ikke er egnet for oppgaven. Da vil man ende opp med en pøttsur kunde som fikk noe annet enn han var på jakt etter, som forsåvidt også gir grunnlag for reklamasjon om det fremgår av kjøpsavtalen (samtalen mellom kunde og selger i forkant av kjøpet) at den billige maskinen egner seg til tunge spill. Og igjen kommer den konvensjonelle returretten inn i bildet...

 

Reklamasjoner er bare delvis enklere i fysiske nettbutikker. Mange opplever det som mindre stressende å skrive en epost og sende varen til ønsket adresse enn å måtte møte ansikt til ansikt med en som kanskje ikke er så imøtekommende i en fysisk butikk.

Det er ikke bare bare å sende epost att og fram med en lite imøtekommende kundebehandler i nettbutikk heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...