Gå til innhold

- Windows 8 Release Preview kommer i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows 8 ser ut som kassa-apparatet i kantinen på jobben. Er det kassa-apparatet som er _genialt_ og smakfullt designet med store ensfargede firkanter uten dybde-effekt, eller er det Microsoft som går feil vei?

 

Uansett designvalg synes jeg, som programmerer med to 30"-skjermer på pulten, at Windows 8 er mindre hensiktsmessig enn Windows 7. Jeg setter faktisk også pris på Aero-designet hvor jeg kan se gjennom rammene og observere hva som ligger bak. Det er pent og det gir meg økt oversikt.

 

Å ha hundrevis av firkanter der mange er skjult, så man må scrolle sideveis for å finne ting, plager meg. Har i hvert fall ikke klart å bli komfortabel med det ennå. Jeg ser at man for det meste kan unngå Metro-UI hvis man kun bruker tastatursnarveier. Det er vel dette som er løsningen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har prøvd Metro.. Ser fælt ut, virker fælt.. Ubrukelig i forhold til startmeny (etter min meining).. Ser ut som et system bygd for smartbrett, ikke stasjonære pcer.. Jeg vil at min stasjonær skal være funksjonabel enda å ikke bare "fancy" fordi ting er på moten... Så lenge MS nekter å lage startmeny og et funksjonabelt interface for Win8, så blir det Win7 på meg inntil jeg skifter til Linux/apple..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ventet at den nye utgaven vil ha med det nye aero-frie utseendet på skrivebordet.

 

Det er vel kanskje heller ventet at det ikke kommer i RC?

Fra Windows bloggen:

While a few of these visual changes are hinted at in the upcoming Release Preview, most of them will not yet be publicly available. You’ll see them all in the final release of Windows 8!

 

 

Noen som vet om Visual Studio 11 kommer i RC samtidig?

Endret av Unlimited LTD
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Har prøvd Metro.. Ser fælt ut, virker fælt.. Ubrukelig i forhold til startmeny (etter min meining).. Ser ut som et system bygd for smartbrett, ikke stasjonære pcer.. Jeg vil at min stasjonær skal være funksjonabel enda å ikke bare "fancy" fordi ting er på moten... Så lenge MS nekter å lage startmeny og et funksjonabelt interface for Win8, så blir det Win7 på meg inntil jeg skifter til Linux/apple..

 

Hvorfor er det ubrukelig som startmeny? Jeg syns Metro-startmenyen er 126 ganger mer effektiv enn WIndows 7-startmenyen.

Lenke til kommentar

Ubrukelig vil jeg ikke si at den er, men det føles utrolig unødvendig med noe som skal på død og liv dekke og dra seg utover hele skjermen med ikoner som etter min mening er og blir alt for store og sløser totalt med plassen.

 

Metro applikasjoner seg jeg enda ikke noe stort poeng med på et desktop system, har kjørt Windows 8 Consumer Preview helt siden det kom på min bærbare og har enda til gode å se noe nytteverdi i selve Metro applikasjonene, det er jo som å få tablet applikasjoner slengt på desktopsystemet og jeg ser ikke helt poenget eller nytteverdien i det selv om det sikkert dukker opp et par avhengighetsskapende spill etterhvert som jeg vil fikle med.

 

Ting som Messaging, Mail, Music, Video osv er jo bare en håpløst begrenset variant av applikasjoner jeg alt har i operativsystemet som på død og liv skal strekke seg utover hele skjermen. På hvilken måte er dette logisk for et desktopsystem? I hvilke situasjoner vil Mail i Metro gi meg noen som helst fordeler over det å bare kjøre Windows Live Mail eller Mozilla Thunderbird osv..? På hvilken måte er video og musikk applikasjoner fordelaktig kontra å bruke Media Player Classic og MediaMonkey eller Spotify?

 

 

 

Jeg ser ikke helt nytteverdien eller poenget bak metrokonseptet på desktop, de som tror at Metro bare er en ny form for startmeny har nok misforstått hele konseptet totalt. Hvis du vil forholde deg til Metro så lite som overhode mulig så kan du helt klart redusere til å fungere som kun en startmeny, men i utgangspunktet skal jo metro være mye mer enn som så med alle disse gigantiske firkantene og applikasjonene som jeg ikke helt ser poenget med.

 

Som en startmeny så fungerer dog Metro helt greit, men igjen så er det en smule irriterende at den som før tok en liten brøkdel av skjermen nå skal fullstendig dekke hele greia. Så når jeg nå skal søke meg frem til applikasjoner eller noe annet, eller noe så simpelt som å navigere i startmenyen så har jeg jo ikke lenger mulighet til å ha oversikt eller innsyn i alt det andre som jeg har kjørende på maskinen samtidig. Vi kan jo ta et banalt og enkelt eksempel som at du har Skype kjørende med videosamtale, vedkommende gjør plutselig noe fryktelig morsomt og hele konferansesamtalen braser ut i ellevill latter men du fikk ikke med deg noe som helst fordi du skulle navigere litt i startmenyen som nå plutselig tar opp hele pokkers skjermen istedenfor kun en liten brøkdel av den.

 

 

Det fungerer og det er annerledes enn den tradisjonelle startmenyen men det er ikke vanskeligere, men folk må bare lære seg å sette seg inn i det nye systemet. Det fungerer ikke noe mer ineffektivt eller noe som helst, det føles bare så vannvittig unødvendig og knotete når det på død og liv skal ta opp hele skjermen og gi deg ikoner og tekst i abnorm størrelse akkurat som du skulle ha rundt 80år og knapt klarte å se noe som helst lengre.

 

Ser ikke helt poenget med å fullstendig fjerne den "gode gamle" løsningen heller, det burde da være fult mulig å gi brukerne en valgmulighet mellom å bruke det gamle systemet og metro så de av oss som ønsker det kan droppe hele metro og de som faktisk liker det kan få lov til å bruke det. Verre er det jo ikke, men det er helt tydelig at Microsoft innser at eneste måten de kan komme seg godt inn på mobil og tablet markedet er ved å presse metro nedover strupen på alle Windows brukere og dermed få en kjempefordel av den gode markedsposisjonen de har med Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er ventet at den nye utgaven vil ha med det nye aero-frie utseendet på skrivebordet.
Det er vel kanskje heller ventet at det ikke kommer i RC?Fra Windows bloggen:
While a few of these visual changes are hinted at in the upcoming Release Preview, most of them will not yet be publicly available. You’ll see them all in the final release of Windows 8!
Noen som vet om Visual Studio 11 kommer i RC samtidig?

 

To get started, download and install Windows 8 Release Preview, the Windows Driver Kit 8, and Visual Studio Professional 2012.

 

 

Lenke til kommentar

Har hatt Consumer preview siden den kom, både på bærbar og stasjonær maskin. Funker bra, men foretrekker nok windows 7. Metrogrensesnittet er utrolig unødvendig for desktopbrukere, men det går helt greit. Jeg blar aldri frem og tilbake i metro for eksempel. Skal jeg åpne ett program trykker jeg windows tasten, for så å søke på programmet, som nå går relativt raskt, så enter, and that's it.

De skulle gitt oss muligheten til å bytte til den gamle startmenyen, ser ikke det store problemet med det...

Lenke til kommentar

@RamGuy:

 

Da har virkelig fått med deg poengene.

 

Det verste er at Metro-grensesnittet for mange blir et irritasjonsmoment som gjør at man ikke ser de forbedringene som er virkelig av betydning for brukerene. Jeg har også kjørt Consumer Preview på en bærbar siden det kom ut (ikke hovedbærbar). På en 5 år gammet T60 fungerer Windows 8 betydelig mere responsivt enn Windows 7 gjorde - her er de store endringene for min del.

 

Men om Metro ikke kan slås av - ja da blir det nok Windows 7 og overgang til Linux for min del.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det blir litt feil at alle skal klage på hvordan Windows 8 virker med dagens maskinvare. Microsoft har sett for seg nye måter å kontrollere PCen på. Hvem vil egentlig ha en vanlig bærbar når du kan få en ultrabook lignende tablet med avtakbart tastatur lignende Asus Transformer Prime eller noe som Lenovos Yoga? Det blir vel like få som de som sitter igjen med en 20kg stasjonær arbeidsstasjon. Som Microsoft har sagt selv; "Every screen should be touch"

 

Regner med at vi vil få se masse forskjellige ting som viser "den nye måten" å kontrollere PCen på i løpet av Computex. Hadde det ikke vært for at jeg får skole-PC av VGS til høsten hadde jeg løpt og kjøpt ett sånt nettbrett nesten med en gang.

 

En annen ting er jo Leap Motion, en sånn en skal nok komme i hus, uten tvil. Mange sier at det bare vil være slitsomt med en Leap til å kontrollere med, men etter en stund hvor jeg nå har imitert at jeg har brukt en Leap så har jeg funnet ut at den passer perfekt for meg. Jeg har ett pledd som jeg har brettet noen ganger liggende foran meg på pulten, mellom meg, tastaturet, musa/musematta og skjermen. Det er deilig å kunne legge armene på det og late som at jeg styrer PCen med hånda, blir ikke sliten i det hele tatt.

 

Blir også litt lei all den gneldringa om Windows 8, det minner om når det kommer en oppdatering til utseende på Facebook. Alle blir sure og sier at det er forferdelig, men vips, etter noen uker er det ingen som klager lengre...

Lenke til kommentar

Joda, artig at MS er visjonære og lager OS for tablets og touch-pc'er og slike fancy greier, men hvorfor i all verden skal de tre dette grensesnittet ned over desktop'en min? Det er jo ikke snakk om at MS skal tilby Win8 som et alternativ til sju'eren, men at Win7 fases ut og ikke tilbys når du kjøper en ny PC. På et entusiastforum som HW.no bør det ikke akkurat være noen overaskelse at ikke alle er helt frelst på ideen om å kaste PC'en til fordel for en hipp dings med touchskjerm, 17watt cpu og sky-integrasjon.

Lenke til kommentar

@Olestokk:

 

Kunne det kanskje ikke falle deg inn at svært mange av oss faktisk bruker PC-en som et arbeidsverktøy der vi skriver utredninger, koder, føre regnskap etc. Områder der faktisk touch er en kraftig tilbakegang i effektivitet. Der heller ikke Leap Motion har særlig fordeler.

 

Man har altså ikke bruk for alt mulig fancy stuff for å være effektiv - faktisk har det motsatt effekt. Touch er effektivt i mange sammenhenger - men det er minst like mange hvor det er direkte ineffektivt.

 

Og Microsoft bommer etter min mening kraftig om de ikke tar hensyn til at trolig flertallet av PC-brukere faktisk har bruksmønstre hvor touch-skjerm, Metro etc ikke er naturlig og effektivt. Se på Apple - de har vært ekstremt innovative på mobiltelefon og nettbrett, men på PC-er holder det seg i betydelig grad til tradisjonelle innfallsvinkler npr det gjelder interaksjon. Og Apple er kanskje noen av de dyktigste i verden på interaksjonsdesign - det er nok en grunn til at de ikke har revolusjonert OSX.

 

Windows 8 er ellers en klar forbedring under skallet - problemet er at skallet gjør produktet nesten uspiselig for mange. Faktisk vil det ikke forundre meg om endelig Windows 8 kommer med mulighet for å slå av Metro - i alle fall i versjoner beregnet for bedriftskunder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg har nå lastet ned og prøvd Win 8 RP. Kjempefornøyd så langt. Ser frem til å få dette OS-et på et nettbrett. Gjerne et fra Nokia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...