Gå til innhold

Anmeldelse: Ghost Recon: Future Soldier (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Koste meg med kampanjen i Future Soldier. Elsker spill hvor du kan bruke stealth. Litt småplukk var det dog å trekke for, som f.eks. at det ikke var mulig å løfte lik og at det kanskje ble en anelse for enkelt siden du så å si er usynlig nesten hele tiden. Historien var heller ikke spesielt interessant. Likevel et godt spill jeg koste meg med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra skrevet, selv om den noe verbose stilen får teksten til å gli over i parodi på dagens norske spilldiskurs noen ganger. En ting jeg lurer på er hva du mener med at historien er dårlig. Jeg har lest flere tekster som hevder det samme om spillet, og det du framstiller er selvfølgelig solide nok ankepunkter, men alt for ofte når jeg leser spillanmeldelser får jeg et inntrykk av at anmelderen ikke en gang ønsker å sette spillet inn i noen relevant kontekst (samfunn, politikk, narrativ arv), og heller velger å understreke klisjeer med klisjeer. Er det bare jeg som synes at spillhistorier ikke blir tatt seriøst?

 

Finnes det for eksempel noen interaksjon mellom historie og mekanikk? Drøfter Future Soldier arven til skytespillet på noen som helst måte? Hvilket verdigrunnlag ligger i Future Soldier? Når man først skal snakke om fortelling, synes jeg dette er viktigere spørsmål enn å gi et symposium av handlingen med stikk til at spillet ikke følger Hollywoods forslitte regler for drama.

 

Uansett bra at dere balanserer ut alle de urettsmessige nierne dere har gitt i det siste med en streng vurdering. Kommer nok ikke til å kjøpe dette med det første.

Endret av Feskinger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venter på en PC versjon fordi vil ha den "beste" utgaven!

 

Trodde ikke det var en PC utgave av dette spillet?

 

Nei Ubisoft kansellerte PC-versjonen på grunnlag av at alle på PC ville bare piratkopiere spillet uansett.

 

... Men så kansellerte de den kansellasjonen på grunnlag av at de selv er komplett idiot som tror noe slikt, så nå kommer spillet på PC likevel.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Venter på en PC versjon fordi vil ha den "beste" utgaven!
Trodde ikke det var en PC utgave av dette spillet?
Nei Ubisoft kansellerte PC-versjonen på grunnlag av at alle på PC ville bare piratkopiere spillet uansett.... Men så kansellerte de den kansellasjonen på grunnlag av at de selv er komplett idiot som tror noe slikt, så nå kommer spillet på PC likevel.

 

Dette er jo sant. Ubi stikker ikke fingeren i være og sjekker hvilke vei vinden blåser. Spillet vil ligge på topp på Pirat bay samt, samt alle lukkende samfunn og lastes ned utallige ganger. Ubi tjener ingen penger. Ville du gått på job hver dag, produsert, for så å gi det bort uten å tjene noe? Slutt å late som om at dette ikke et problem. Når de (eller andre) prøver å gjøre noe med det, blir det et helvete, og ofte er jo ikke løsningen veldig bra, men man kan ikke late som lenger.

Dette går utover de som faktisk kjøper spillet, men det er ofte ikke nok. Men når spill blir 100% reklamefinansisert vil et ordne seg. Og da håper jeg at de med svin på skogen ikke kommer med en enste sur mine når opplevelsen blir avbrutt av reklame flere ganger. Det er prisen å betale når man ikke vil betale prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Venter på en PC versjon fordi vil ha den "beste" utgaven!
Trodde ikke det var en PC utgave av dette spillet?
Nei Ubisoft kansellerte PC-versjonen på grunnlag av at alle på PC ville bare piratkopiere spillet uansett.... Men så kansellerte de den kansellasjonen på grunnlag av at de selv er komplett idiot som tror noe slikt, så nå kommer spillet på PC likevel.
Dette er jo sant. Ubi stikker ikke fingeren i være og sjekker hvilke vei vinden blåser. Spillet vil ligge på topp på Pirat bay samt, samt alle lukkende samfunn og lastes ned utallige ganger. Ubi tjener ingen penger. Ville du gått på job hver dag, produsert, for så å gi det bort uten å tjene noe? Slutt å late som om at dette ikke et problem. Når de (eller andre) prøver å gjøre noe med det, blir det et helvete, og ofte er jo ikke løsningen veldig bra, men man kan ikke late som lenger.Dette går utover de som faktisk kjøper spillet, men det er ofte ikke nok. Men når spill blir 100% reklamefinansisert vil et ordne seg. Og da håper jeg at de med svin på skogen ikke kommer med en enste sur mine når opplevelsen blir avbrutt av reklame flere ganger. Det er prisen å betale når man ikke vil betale prisen.

 

Nå skal det sies at det er vist flere ganger at folk som piratkopierer musikk, ofte er de som også kjøper mest av det. Dette kan en mest sannsynlig se også i denne bransjen...

 

Men det virker som du tror at piratkopiering ikke foregår på konsoller og det er en naiv tanke, for det er feil. Alle disse konsollspillene som blir utviklet må portes til pc og feilsøkes før det kan lanseres. Hvis den estimerte profitten av å gjøre dette er for lav, så lar de det være. På pc mener jeg konkurransen innen skytespill er mye tøffere, og konsoller er en av grunnene til at spillserier som Call of Duty blir masseprodusert.

 

Spill industrien har blitt helt ødelagt de siste årene med lansering av uferdige spill, forfulgt av dårlige og dyre utvidelser. Som om de ikke tjener nok penger fra før, skal de vel snart tjene penger på reklame og abonnement også.

 

Begynner snart å forstå hvorfor folk sier: "Alt var bedre før"

Lenke til kommentar
Venter på en PC versjon fordi vil ha den "beste" utgaven!
Trodde ikke det var en PC utgave av dette spillet?
Nei Ubisoft kansellerte PC-versjonen på grunnlag av at alle på PC ville bare piratkopiere spillet uansett.... Men så kansellerte de den kansellasjonen på grunnlag av at de selv er komplett idiot som tror noe slikt, så nå kommer spillet på PC likevel.

Dette er jo sant. Ubi stikker ikke fingeren i være og sjekker hvilke vei vinden blåser. Spillet vil ligge på topp på Pirat bay samt, samt alle lukkende samfunn og lastes ned utallige ganger. Ubi tjener ingen penger. Ville du gått på job hver dag, produsert, for så å gi det bort uten å tjene noe? Slutt å late som om at dette ikke et problem. Når de (eller andre) prøver å gjøre noe med det, blir det et helvete, og ofte er jo ikke løsningen veldig bra, men man kan ikke late som lenger.

Dette går utover de som faktisk kjøper spillet, men det er ofte ikke nok. Men når spill blir 100% reklamefinansisert vil et ordne seg. Og da håper jeg at de med svin på skogen ikke kommer med en enste sur mine når opplevelsen blir avbrutt av reklame flere ganger. Det er prisen å betale når man ikke vil betale prisen.

 

Ikke tro på alt som disse gigantiske selskapene prøver å indoktrinere deg med. Prøv å bruke hjernen din selv. Hva med å finne noen svar selv, i stedet for å si det samme som PR-folk fra pengedrevne selskap sier?

 

Kotaku.com er en stor (og veldig god) spillside som de fleste spillinteresserte bør sjekke fra tid til annen. De har langt mer enn bare spillanmeldelser. I tillegg til å skrive godt, videreformidler de også ofte hva andre har sagt før dem. Her er noen gode eksempler:

 

-The War Against Piracy is as Much About Politics as it’s About Piracy

-Valve on the ‘Perception Problem’ of PCs

-Good Old Games: DRM drives gamers to piracy

-Notch: “If someone copies your game a trillion times, you won’t have lost a single cent”

 

... Eller kanskje den aller smarteste:

 

-Another View of Video Game Piracy

 

Det er ditt valg om du ikke gidder å lese noen av disse artiklene. Men skal du velge å fortsette å være så feilinformert, så får du også holde munnen lukket om temaet også. Du kan jo for eksempel finne noen artikler for meg, som tydelig argumenterer for og beviser at det er på PC at det piratkopieres mest, og at spill ikke selger på PC.

 

Det er en grunn til at Ubisoft tok en U-sving. Det er fordi det er mer enn nok penger å få fra PC-markedet. Men om du velger å tro noe annet, og ikke gidder å gjøre litt research selv før du kommer med dine feilinformerte utsagn. Det du sier er faktisk ganske støtende.

 

For meg som en av mange tusen legitime spillkjøpere på PC (har over 200 spill i Steam-lista mi, for eksempel), føles det ikke særlig godt ut når folk driver å kaller oss pirater og tyver. Blir litt som når helt vanlige muslimer blir kalt terrorister bare fordi et ekstremt mindretall med samme trosretning har gitt hele folkeslag et dårlig navn.

 

... Og du må for faen ikke tro at Xbox- og PS3-spillere ikke ville piratkopiert *MINST* like mye om de bare hadde visst hvordan de gjorde det. Snakk om å være skinnhellig.

 

Nå skal det sies at piratvirksomhet er en styggedom som alt annet tyveri. Men slike vrangforestillinger om at ingen på PC kjøper spill, synes jeg det er viktig å få vekk en gang for alle. Hvordan tror du da at Gabe Newell har blitt en av verdens rikeste menn, til tross for å utallige ganger gi fansen kvalitetsspill av nisjetypen, og gratis DLCs?

 

For ikke å snakke om at piratvirksomheten er aller størst - med god margin - i U-land hvor folk ikke tjener dritt fra jobben sin. Hvor et spillkjøp representerer en månedslønn eller to. Disse folka ville ikke kjøpt spill om det ikke hadde fantes piratkopier. Dermed blir DRM bare meningsløst. Det er bare de legitime kjøperne som straffes. Og selskapene tjener ikke mer i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Xbox kopieres masse. Ps3 er ikke der ennå og Vita kommer nok om litt. Verden er større enn den vestlige delen og pengene ligger andre steder enn der. Det er å tenke butikk, men man må være smart og ikke ramme de som betaler slik som skjer idag.

 

Mange betaler for pc spill. Men det er ikke interessant. Det som er interessant er de som IKKE gjør det. Der tapes det penger. Og det er et problem. At de som ikke kan betale stjeler, er ikke greit. Og det er en av de største utfordringene.

 

Jeg vil ha en god løsning og det jobbes det med......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor jobbes det med en god løsning? DRM er ingen god løsning. Når utviklere gang på gang selv sier dette, så bør man faktisk høre på dem. Jeg ser ingen andre løsninger som folk prøver seg på. Annet enn den ene kreative løsningen i ny og ne, som er mer ment som en aksept av at spillet piratkopieres, og et forsøk på å nå ut til "piraten" uten å slenge DRM inn i spillet. Alan Wakeer et eksempel.

 

Og så sier du "At de som ikke kan betale stjeler, er ikke greit. Og det er en av de største utfordringene.". Først og fremst, selvsagt er det ikke greit. Men viktigere: Selvfølgelig er ikke dette en av de største utfordringene. De kan ikke kan betale for spillene, vil ALDRI betale for dem. Om du fjerner piratkopiering av spill fra denne kloden, så vil disse menneskene fortsatt ikke kjøpe et eneste spill. Eller, la oss si ETT spill da, per person, per tiår. Da er det snakk om så lite penger at... ja, det er faktisk ikke snakk om penger i det hele tatt. I en av artiklene jeg listet, sier godeste 'Notch' at man ikke vil miste en krone om spillet ens piratkopieres en trillion ganger. Det blir bare hypotetisk, og det blir spekulasjon. Lite godt argumentert spekulasjon om pengetap =/= pengetap!

 

PS3 er som du sier, ikke rammet av piratvirksomhet. Men hvordan har det seg da at PS3 er konsollen som gang på gang selger minst blant konsollene? Til og med PC utselger PS3 mange ganger, til tross for denne påståtte ekstreme piratvirksomheten. Om ikke noe annet, så er jo dette omtrent direkte bevis på at selv om du fjerner all piratvirksomhet fra en plattform, vil ikke spillene selge mer. Hvordan kan du i det hele tatt argumentere mot dette?

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

 

Mange betaler for pc spill. Men det er ikke interessant. Det som er interessant er de som IKKE gjør det. Der tapes det penger. Og det er et problem. At de som ikke kan betale stjeler, er ikke greit. Og det er en av de største utfordringene.

 

Du mener kanskje ikke det er interessant, selskapene deler neppe dine vurderinger. Hva tror du helst vil selge 100 000 og ingen kopierer, eller selge en million og en million kopierer?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mange betaler for pc spill. Men det er ikke interessant. Det som er interessant er de som IKKE gjør det. Der tapes det penger. Og det er et problem. At de som ikke kan betale stjeler, er ikke greit. Og det er en av de største utfordringene.

 

Du mener kanskje ikke det er interessant, selskapene deler neppe dine vurderinger. Hva tror du helst vil selge 100 000 og ingen kopierer, eller selge en million og en million kopierer?

 

AtW

 

Så derfor skal du og andre fortsette å stjele? Fordi det er greit? Fordi det tross alt generer mer salg. Joda, de vil selge mer, men saken er at piratkopierng vil ødelegge industrien på lang sikt. Det vil alltid være der, men slik som du indikerer, 50%, det er for mye

Lenke til kommentar

Mange betaler for pc spill. Men det er ikke interessant. Det som er interessant er de som IKKE gjør det. Der tapes det penger. Og det er et problem. At de som ikke kan betale stjeler, er ikke greit. Og det er en av de største utfordringene.

 

Du mener kanskje ikke det er interessant, selskapene deler neppe dine vurderinger. Hva tror du helst vil selge 100 000 og ingen kopierer, eller selge en million og en million kopierer?

 

AtW

 

Så derfor skal du og andre fortsette å stjele? Fordi det er greit? Fordi det tross alt generer mer salg. Joda, de vil selge mer, men saken er at piratkopierng vil ødelegge industrien på lang sikt. Det vil alltid være der, men slik som du indikerer, 50%, det er for mye

 

Det har jeg ikke sagt, det jeg derimot har sagt, og fortsatt står for er at selskapene neppe deler din holdning om at salg ikke er interessant, men at ikke-salg er det interessante.

 

AtW

Lenke til kommentar

Multiplayer spill som dette har vel aldri hatt noe problem med piratkopiering. Er verre med singleplayer spill.

 

Jeg er VELDIG optimistisk for spillet her nå, jeg elsket betaen på PS3 og ser for meg på PC at det kan bli utrolig bra. Jeg forhåndsbestilte aldri pga Max Payne 3 tenkte jeg skulle bli 10/10 noe det ikke ble, noe av det dårligste multiplayeren jeg har spilt.

 

Future Soldier vet jeg har bra multiplayer, store og herlige kart med bra gameplay. Så vurderer å kjøpe nå .....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skulle ønske jeg visste hvor halvferdig og full av bugs dette spillet var før jeg kjøpte det! Campaign ser ut til å fungere bra så langt. Men multiplayer delen er en helt annen sak !

Du begynner spillet med å få opp en skjerm der du må trykke på en knapp for å fortsette,bare for å få opp en ny skjerm,hvor du må trykke på enda en knapp for å fortsette!

At du ikke klarer å koble deg til noen servere,skjer 9 av 10 ganger. Fortsatt med fare for å ramle ut når du først har funnet en.

 

Knapper slutter å virke, f.eks du kan plutselig ikke bevege deg til venstre med "a" tasten.

MP menyen er rotete så det holder (prøv bare å velg en spawn punkt eller sett sammen karakteren din,så skjønner dere hva jeg mener).

Problemer med grafikk kort støtte og SLI,dette må gjøres manuelt i grafikk kort driveren.

 

Sikkert en haug med andre ting også,som andre brukere har opplevd.

Føler jeg har betalt for et fullverdig spill,og fått en beta versjon!

 

Håper virkelig Ubisoft ordner dette med en kjempe-patch i nær fremtid,ellers blir nok dette mitt siste kjøp fra de noen gang.

 

(Dette er problemer med pc-versjonen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillte campaing her nylig, synes det er litt halvhjertet. Også der er det dobbel press a key og andre slurvefeil, og endel av gameplay-mekanikkene er litt dårlig, fordi de er såpass "konsollvennlige", noe som ofte går helt greit, men stikker seg ekstra mye i ett spill der det liksom skal være ett fnugg av taktikk i tillegg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...