Gå til innhold

Overklokkingscafèen - Generelt om overklokking o.l


Anbefalte innlegg

Vi har bestemt oss for å opprette en tråd som dere kan benytte som en plass hvor vi daglig snakker om overklokking, nemmelig denne tråden. Overklokkingskafèen, eller OK-Baren son noen vil kalle denne tråden.

 

Dette er også en tråd ment for dere som ikke har snøring på hvordan man overklokker. Folkens - vennligst hold dere til tema her. Det vil altså si at dere IKKE begynner å snakke om alt mulig annet her - dette er en "how-to"-guide direkte relatert til hvordan man overklokker.

 

Litt tips om overklokking generelt

  • Kan du sette hastigheten på AGP/PCI, gjør det (33 MHz i de fleste tilfellene)
  • Juster Front Side Bus speed (FSB). Dersom du ganger FSB med multiplier, får du antall MHz maskina vil kjøre på.
  • Hold et øye med temperaturen. Begynner du å nærme deg 60 grader, er det på tide å ta det med ro. Ved ca. 90 grader er det kvelden...
  • Om systemet blir ustabilt, kan du øke vCore - eller voltstyrken du gir prosessoren. Ikke gå for høyt opp - for P4 er 2 Volt noe du ikke ønsker å bruke...

Historie:

  • OK-baren ble stengt grunnet for stor likhet med OT-baren
  • Den ble borte under flyttingen av forumet da overklokking.no ble fusjonert med hardware.no
  • Dette var tideligere Overklokking cafèen som ble slått sammen med en tråd av tideligere EC.

Regler:

  • Spamming er IKKE, jeg gjentar IKKE lov og vil bli straffet.
  • Retningslinjene og nettikette gjelder like mye i denne threaden som i alle andre plasser på forumet.
  • Folk skriver slik de skriver, trenger ikke å rette på unødvendige skrivefeil. Man må huske på at ikke alle her i norge skriver 100% korrekt og ikke alle kan skrive helt korrekt norsk av ulike årsaker.
  • Svar som kun inneholder smileys vil bli slettet uten videre varsel.
  • Support SO er ikke lov. Det betyr at det ikke er lov til å poste linker til andre threads du trenge hjelp med på forumet. Det beytr at dere ikke skal spørre om ting som dere kan finne ut andre steder her på forumet. Dette er OT og det skal "holdes" der og ikke være en stor support-tråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om man har klokka for langt og maskina ikke vil boote:

 

-Slå av maskinen

-Hold "Insert"-knappen inne mens du starter opp igjen.

 

Dette resetter CMOS.

Litt enklere enn å bruke jumper og mindre brutal enn å plukke ut batteriet.

 

Eh, der må jeg nok arrestere deg. Dette medfører ikke riktighet. Skal du resete CMOS, noe som overklokkere enkelte ganger må, så er det en JUMPER på hovedkortet som må flyttes på, for så og flyttes tilbake etter noen sekunder. Hvordan du gjør dette på ditt hovedkort står beskrevet i manualen.

 

Jeg har aldri hørt om CMOS som kan resetes med å holde inn INSERT knappen på tastaturet.

Lenke til kommentar
Om man har klokka for langt og maskina ikke vil boote:

 

-Slå av maskinen

-Hold "Insert"-knappen inne mens du starter opp igjen.

 

Dette resetter CMOS.

Litt enklere enn å bruke jumper og mindre brutal enn å plukke ut batteriet.

 

Eh, der må jeg nok arrestere deg. Dette medfører ikke riktighet. Skal du resete CMOS, noe som overklokkere enkelte ganger må, så er det en JUMPER på hovedkortet som må flyttes på, for så og flyttes tilbake etter noen sekunder. Hvordan du gjør dette på ditt hovedkort står beskrevet i manualen.

 

Jeg har aldri hørt om CMOS som kan resetes med å holde inn INSERT knappen på tastaturet.

 

Kan vi ikke bare si det sånn at det som regel er en jumper på hovedkort som man må flytte på for å resette CMOS:en, men noen heldige har hovedkort med andre måter å resette CMOS, som man kan finne ved å se i manualen? Tror Abit kjører med INS...

Jeg har vært med om begge deler.

 

Vi burde kanskje prøve å holde dette forumet så lite som mulig, slik att folk som trenger hjelp finner det fort, uten å bla igjennom side opp og side ned med diskusjoner... Da vil vi bare få mange nye tråer likevel.

Just a thought :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg er blank på overklokking, men jeg prøvde litt :smile:

Jeg har en amd XP2200+ som ligger på 39-40 i idle og ca. 45 i load..

Jeg satt opp FBS til 136 eller.no og fikk 1854mhz (bare for å prøve), og ligger på 40 enda i load temp..

Så er det noen bra programmer og teste stabilitet på osv ?

Har : MSI KT3 Ultra 2 , 256 ddr(333mhz) , geforce 4200 ddr..

Går det å bruke 3Dmark03 eller er det bare for Sjermkort ? ( hva er bra og hva er dårlig osv?)

Er det trygt å klokke mer ?

 

Er fint om noen gidder og svare en noob :D

Lenke til kommentar

fikk 1400 i 3dmark.. er det bra ? og er det noe spessielt jeg skal se etter for å finne ut av når CPU er sutabil , eller merker du det normalt selv ? Og vis du "låser opp" CPU , kan du klokke enda mer da ?( hva er det du kan klokke mer ? ) Når brude jeg stoppe og klokke ? tenker pa hva CPU temp. ca er da ? Vil ikke ødlegge noe ;D :smile:

 

 

Har ikke på den PSI block greia.. hvordan kan jeg ta pa den , hvis HK`et har en ? noen som vet ?

Lesten om en som hadde ødelagt hele pcen på å stille FBS for høyt uten Blokken..

Lenke til kommentar

Notis:

 

Denne tråden er ment som en ressurs for nybegynnere, ikke en vanlig diskusjonstråd. Av den grunn vil vi luke ut kommentarer og innlegg som ikke bidrar til innholdet, men selvfølgelig uten å straffe forfatteren av innlegget.

 

Jeg håper dere har forståelse for dette, og ser fram til at denne tråden blir til god nytte for nye overklokkere.

Lenke til kommentar

Jeg har et lite problem i bios når jeg skal klokke.... Jeg finner ikke den plassen hvor man skal sette inn FBS, VCORE, MULITPLIER osv. Maskin speficasjoner står vel i signaturen min hvis jeg har gjort dette riktig :D

Har versjon 15 av bios eller noe sånt, nylig oppdatert.

 

Meget takknemmelig for hjelp :)

Lenke til kommentar

...Er ikke det veldig risikofylt å overklokke med FSB....dvs eks i økning 1.2.3.4.5.6. PCI bus gir da 33 33.5 34 34.5 36. TEnker da på AMD systemer.

 

Har selv bare hatt trøbbel når jeg ikke har brukt FSB med devidere eks. FSBer me dvidere 100, 133, 166, PCI/AGP er da 33/66

 

 

Har aldri forstått hvordan noen kan anbefale FSB - PCI/AGP overklokking. det medfører jo bare datatap.

 

NTFS????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...