Gå til innhold

Dette superbatteriet lades opp på få minutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver gang de finner opp et mirakelbatteri, har det som ulempe at det bare tåler noen få oppladninger før det er utslitt.

Er dette annerledes?

 

Jeg ser frem til en mobiltelefon som er like flat som min SGS2, men som takler en hel arbeidsdag.

Og en el-bil som klarer å kjøre litt lengre enn til butikken.

Men jeg ønsker ikke å bytte det hvert år.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

litium-polymer eller lipo har nå eksistert en stund da. Det nye her er nanostruktur. Men hvis elektrolyten er den samme, så blir det ikke bedre kapasitet, ikke flere mAh, men det kan bli mye større effekt i korte tidsrom, og mye hurtigere ladetid. På elbil må dette være meget nyttig.

Lenke til kommentar

Høres bra ut.

Da kan man reise på langtur med el-bil, og lade i 5 minutter på hver bensinstasjon.

Ikke optimalt, men bedre enn å måtte lade i fem timer på hver bensinstasjon.

 

Håper også jeg kan lade mobil og laptop i fem minutter, i stedet for å måtte vente.

Praktisk når jeg trenger fullt batteri, men ikke har tid til å vente.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Skal ikke være pessimistisk, bare realistisk her: Hvor mange ganger har vi hørt om slike batterinyvinninger? Hvor mange år vil det ta å kommersialisere disse forbedringene? Hvor mange av de tidligere "innovasjonene" har faktisk kommet på markedet i løpet av reklamert tid?

 

Slik jeg har forstått det så ville vi ifølge forskere i feltet hatt batterier som skulle klare dette og mye mer for 5 år siden allerede... And here we are.

 

Håper absolutt på at det er det vitenskapelig praktiske som stopper dem, ikke lobbyisme fra litiumgruvene i kina og diverse andre parter. Ser likevel for meg at det egentlig er der industriens treghet kommer fra.

 

Just my five cents.

/rant

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"aldri" er nok en overdrivelse...

Vi har jo Li-ion batterier.

 

For ikke mange år siden hadde man andre batterier, og det var viktig å passe på ladesyklusen.

Man måtte tømme dem helt, og lade dem helt opp igjen.

Klattlading forårsaket en minneeffekt, som gjorde at batteriet ikke kunne lades fullt opp igjen.

 

Vær glad for at dagens Li-ion-batterier er såpass mye bedre enn før.

Nå kan du lade litt når det passer, uten å tenke på å skade batteriet.

Det går endel tid mellom fremskrittene, men det skjer fremskritt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis et slik batteri kommer på markedet for mobile enheter, er jeg veldig spent på hvordan laderen vil se ut. Hvis batteriet har en kapasitet på 2000mA og kan lades på f.eks 10 minutter, kreves en lader med 12A ladestrøm, det blir en ganske kraftig sak. Hvis ladetiden skulle være 1 minutt, må du ha en trillebår for å få med deg laderen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hver gang de finner opp et mirakelbatteri, har det som ulempe at det bare tåler noen få oppladninger før det er utslitt.Er dette annerledes?Jeg ser frem til en mobiltelefon som er like flat som min SGS2, men som takler en hel arbeidsdag.Og en el-bil som klarer å kjøre litt lengre enn til butikken.Men jeg ønsker ikke å bytte det hvert år.

Jeg regner med at dette batteriet ikke er så mirakuløst som de omtales her, nettopp fordi det er på utviklingstadiet. Men når/hvis det blir kommersielt så vil jeg ha stor interesse i teknologien! Per idag trenger de visst økonomisk støtte.

 

De påstår at batteriet skal tåle mange flere oppladinger enn "vanlige" batterier. I tillegg skal det ikke brukes giftige stoffer og ikke være brannfarlig.

 

El-biler som går like langt som bensindrevne biler finnes, men problemet er at de har mange batterier, disse veier også sinnsykt mye. Selv om el-bilen fortsatt kan lages like lett eller lettere enn vanlige biler kunne de vært lettere enn seg selv. Bedre batteriteknologi ville også hjulpe på prisen, og effektiviteten. Bedre plass i bilen for personer og bagasje, bedre kjøreegenskaper osv.

 

 

 

Jeg føler det kommer slike nyheter ofte, men ser aldri noe til det på forbrukermarkedet. Slike nyheter florerte vel allerede på tidlig 2000-tallet?

Hvis vi skal være rettferdige her så har det skjedd mye utvikling på batterifronten, selv om vi forbrukere ikke så lett legger merke til det. Kapasiteten er blitt bedre, de varer lenger, minneeffekten er borte osv. Men jeg venter også på de revolusjonerende batteriene, imotsetning til de evolusjonerende batteriene. Dette kan være et av de, hvis de får nok støtte til at det går en produktiv vei.

 

 

Dette vil sikkert ta minst 10 år før den kommer på markedet,samme ting med batteriene som går på alkohol som ble vist av toshiba for 4-5 år siden.

De sier selv at det ikke kommer til å bli kommersielt med det første ja. Det kan vi heller ikke forvente, slike ting tar tid. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...