Gå til innhold

Kommentar: ? Må det virkelig gå så tregt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan heller ikke forstå at det skal være så vanskelig å gi dekning på oslofjorden heller. Jeg pendler med nesoddbåten, og dekingen er stortsett ekstremt dårlig på hele turen. Tar jeg en telefon på overfarten, vet jeg at jeg kommer til å bli brutt midtfjords. Det kan da ikke være spesielt vanskelig å sette opp en kraftig sender som dekker en helt flat fjord?

 

Før trodde jeg at dekningen til Telenor var så å si 100%, og at kun de rareste steder ikke hadde dekning. Opplevde også veldig sjelden noe problem. Nå opplever jeg stadig avbrudd og treg datatrafikk. F.eks har store deler av Nesodden ekstremt dårlig dekning, og hytta like ved Hamar har så å si null dekning.

Lenke til kommentar

Dette var en glimrende artikkel, Kurt Lekanger. Jeg har lagt merke til dine artikler, og det er alltid en fryd å lese dem. Du har en tendens til å kalle en spade for en spade, si åpenlyst det andre kun tør å tenke. Men ikke minst stiller du de spørsmålene ingen andre journalister i sin unnfallenhet stiller, men kanskje burde stilt. Essensen er ofte: jeg observerer at det er slik og at folk godtar det, men skal og bør det virkelig være sånn?

På denne måten introduserer du nye tanker ut av boksen inn i hodene på folk, og mange lærer noe nytt, inkludert jeg.

En artikkel jeg ofte har brukt som referanse i diskusjoner er din velskrevne artikkel i PCWorld fra 2006 om mobil-TV, som utrolig nok er omtrent like gyldig i dag, 6 år etterpå: http://www.idg.no/bransje/bransjenyheter/article4241.ece

 

Stå på slik du gjør, Lekanger. Jeg ser frem til å lese mer av dine skriverier.

Lenke til kommentar

Har sjelden dekningsproblemer, men har en generelt dårlig erfaring med 3G, uansett land. Hastigheten er så utrolig langt ifra det man hører fra teleoperatørene, at jeg ikke bryr meg om hva de sier i det hele tatt. Stabiliteten er også dårlig. Det er med skrekk jeg leser at operatørene planlegger å stenge kobbernettet, og la de som bare kan få bredbånd via det mobilt bredbånd i stedet. En 3G-tilkobling er laaangt ifra ADSL i hastighet, responstid og stabilitet.

Lenke til kommentar

Dette var en glimrende artikkel, Kurt Lekanger. Jeg har lagt merke til dine artikler, og det er alltid en fryd å lese dem. Du har en tendens til å kalle en spade for en spade, si åpenlyst det andre kun tør å tenke. Men ikke minst stiller du de spørsmålene ingen andre journalister i sin unnfallenhet stiller, men kanskje burde stilt. Essensen er ofte: jeg observerer at det er slik og at folk godtar det, men skal og bør det virkelig være sånn?

På denne måten introduserer du nye tanker ut av boksen inn i hodene på folk, og mange lærer noe nytt, inkludert jeg.

En artikkel jeg ofte har brukt som referanse i diskusjoner er din velskrevne artikkel i PCWorld fra 2006 om mobil-TV, som utrolig nok er omtrent like gyldig i dag, 6 år etterpå: http://www.idg.no/br...article4241.ece

 

Stå på slik du gjør, Lekanger. Jeg ser frem til å lese mer av dine skriverier.

 

Takk for positiv tilbakemelding, dette var moro å høre. :-)

 

Ha en fin dag videre!

Lenke til kommentar

En ting å ta med i betraktningen her er vel antennen? Hadde jeg visst hvor min Nokia 2110i befant seg så kunne jeg tatt en test, jeg husker denne fikk signaler der andre var stumme, og hjemme så har min HTC Sensation dekning i hele huset, mens min eldre Desire kun kan brukes til samtale på kjøkkenet, og verandaen.

Lenke til kommentar

Hadde vært kult om Telenor lagde en app hvor man kunne rapportere dårlig dekning. Det måtte jo være nyttig for de å få tusenvis automatiske rapporter med gps tag og dekningsdata.

Finnes en dekningsapp i dag, men den gir bare info om best case scenario om dekningen som burde være der.

Lenke til kommentar

Når jeg argumenterer ovenfor andre om at jeg har et absolutt krav om støtte til minnekort i min neste mobiltelefon blir jeg møtt med argumenter som at det er allerede gammeldags, og at skyen og streaming er fremtiden. Mulig det, men jeg trenger en telefon som gir musikk i dag. Streaming av musikk på toget til og fra Ski fungerer ikke i det hele tatt. Og jeg deler artikkelforfatterens syn på at situasjonen ikke på noen måte har blitt bedre de siste årene.

Lenke til kommentar

Hvor kravstore kan ikke folk være "å nei, jeg fikk ikke oppdatert meldingen min i det sekundet jeg tenkte på den".

 

Utvikling "svir", vekstøkning og ekstrembruk vil hjelpe på ditt "problem", som jeg ser omhandler seg om facebookmeldingen du ikke får levert i det du tenker på den, mens du flyr i 10000 meters høyde.

 

"Denne artikkelen ble skrevet "offline" i Word, som i 1995, fordi jeg ikke kom på nett fra toget... "

 

Jeg ser problemet ditt, heldigvis er ikke alle så dårlig stilt som deg, for hadde jeg hatt dine problemer hadde jeg hoppet av toget inn i nermeste stolpe.

 

 

Lenke til kommentar

Hvor kravstore kan ikke folk være "å nei, jeg fikk ikke oppdatert meldingen min i det sekundet jeg tenkte på den".Utvikling "svir", vekstøkning og ekstrembruk vil hjelpe på ditt "problem", som jeg ser omhandler seg om facebookmeldingen du ikke får levert i det du tenker på den, mens du flyr i 10000 meters høyde."Denne artikkelen ble skrevet "offline" i Word, som i 1995, fordi jeg ikke kom på nett fra toget... "Jeg ser problemet ditt, heldigvis er ikke alle så dårlig stilt som deg, for hadde jeg hatt dine problemer hadde jeg hoppet av toget inn i nermeste stolpe.

Teleselskapene selger en dyr tjeneste som ikke fungerer særlig bra, samtidig driver alle å selger opp mobilt bredbånd som den store fremtiden, ja du kan bruke cloud løsninger på bussen eller på standen, se tv sendignen av ol på mobilen osv.

Vil si at det er på sin plass å klage her. Kansje kreve at teleselskapene oppgir reele dato og ikke maks verdier.

Ja mye av problemet er at veksten i trafikk er større en utbygning farten, men det er fortsatt det lille problemet at det ikke virker som i reklamen.

 

 

Lenke til kommentar

Du har ikke nevnt så mye størrelsen på det som skal hentes. Det fleste nettsidene i dag er ikke akkurat smårollinger i datastørrelsen. Det er mulig at hastigheten har økt, men at den ikke har økt nok til at hastigheten oppleves som raskere.

 

At dekningskartet for 3g er rimelig jalla så fort en kommer nærme noen trestammer eller at det på Oslo S ikke kan stoles på er ikke bra.

Lenke til kommentar

det gjelder dessverre ikke kun i Norge.

Jeg bor i København sentrum, et meget flatt område må man vel si, og det er høy befolkningstetthet. Min operatør bruker telenors nettverk, og dekningskartet sier at jeg burde ha finfin hsdpa-dekning overalt hvor jeg ferdes. Vel, det er i alle fall ekstremt langt fra sannheten. På rommet mitt, ut mot vinduet og en stor park, har jeg vekslende edge og vanlig 3g, og ikke fortell meg om alle gangene jeg venter i flere minutter på at en artikkel på -mobilutgaven- til vg.no eller facebook svarer.

 

Sukk.

 

Så ja, meget sann artikkel, og et problem jeg ikke aner hvordan løses. At alle surfer samtidig og bruker opp den tilgjengelige båndbredden er neppe problemet, jeg regner med det er signaleringen som er problemet. Men dog, se å få det løst :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...