Gå til innhold

Test: Olympus OM-D E-M5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle egentlig likt å få sett mer sammenligning mot GH2, ettersom det er toppmodellen til Panasonic. For meg så virker det som om Olympus' fordel ligger i bildestabilisering og værtetting. Vil det egentlig være noen hensikt å bytte fra en GH2 hvis dette ikke var de avgjørende faktorene?

Lenke til kommentar

Jeg skulle egentlig likt å få sett mer sammenligning mot GH2, ettersom det er toppmodellen til Panasonic.

 

"Problemet" med GH2 er at det nå er rundt to år gammelt og Akam har byttet testrom i mellomtiden. Det betyr at belysning på testbildene ikke er helt identisk selv om den er gjort så lik som mulig. Siden bildekvaliteten fra GH2, G3 og GX1 er veldig lik og GX1/G3 representerer en ny sensor og vi har helt ferske testbilder fra disse valgte jeg å bruke GX1-bildene for de fleste sammenlignignene.

 

Mye tyder på at GH2 også vil bli erstattet rimelig raskt. Det vil nok G3 også (siden Pansonic hittil har oppdatert G-serien årlig), men erfaringsmessig er det på GH-serien at nyvinningene kommer og at en G3-oppdatering vil ha mindre endringer.

 

Når det gjelder E-M5 vs G3 vs GH2 så oppfatter jeg at E-M5 ligger på G3-nivå på ergonomi og klart under GH2 så lenge du ikke har ekstra grep montert, men har du først det er E-M5 et hakk over GH2.

 

E-M5 har flere knapper og direkte tilgang til funksjoner enn G3, færre enn GH2. Knappene som er omtalt i testen og som slo negativt ut på karakteren til E-M5 er dårligere enn på Panasonic-modellene. Men Panasonic har heller ikke fantastiske knapper så forskejllen er ikke enormt store.

 

Personlig foretrekker jeg to kontrollhjul som på E-M5, men Panasonics løsning med ett som kan trykkes inn fungerer også bra. Menyer er til dels en smakssak, men jeg synes Panasonics menyer er bedre enn Olympus sine.

 

Byggekvalitet. E-M5 er jo værtettet som er en opplagt fordel. Hvor stor fordel er jo personavhengig, og selv utettede modeller tåler jo en hel del før det blir noe problem.

 

Søker. Panasoncs sin er litt større, oppløsningen omtrent lik. GH2 har en søker som er litt bredere enn G3 for bedre utnyttelse i videomodus. Jeg har ikke testet dem side ved side og under de fleste forhold er det nødvendig for å se forskjellene. Jeg fikk den store aha-opplevelsen da jeg så G1's søker for fire år siden. Den var revolusjonerende. Siden det har det vært forbedringer, men selv A77's søker er ikke så mye bedre at jeg ville hatt det som hovedkriterie ved valg av kamera.

 

Skjerm. E-M5-skjermen er bedre, men ingen revolusjon på noen måte. Jeg foretrekker Panasonics hengsling i siden, men hengsling bak har også fordeler, ikke minst at den tar mindre plass.

 

Hurtighet: Olympus har nok litt raskere AF, men følgefokusen er fortsatt manglefull. I praksis små forskjeller på fokusering. Olympus har større buffer og raskere antall bilder per sekund.

 

Bildekvalitet er svært lik, det kan se ut som Olympus har noe svakere AA-filter som betyr litt for detaljnivå på lav Iso. På høy(este) iso har Olympus en fordel med litt mindre støy i RAW-filene, men du skal studere dem nøye for å se forskjellene i normal forstørrelse. Diwa-testene viser litt bedre DR-verdier for E-M5 enn for GX1.

 

Video: Her ville jeg heller hatt GH2 enn E-M5, men det er mitt inntrykk bare. Akam har ingen formelle videotester.

 

Konklusjon? Jeg har ingen. Stabilisering i huset er jo en klar fordel med bruk av ustabilisert optikk. Værtetting er en fordel. Bildekvalitet, en liten fordel til Olympus. Men oppgradere fra GH2 til E-M5? Da må du vurdere E-M5's fordeler som ekstremt viktige. Personlig ser jeg GH2 og E-M5 som relativt likeverdige, men det er lagt vekt på litt forskjellige egenskaper. E-M5 er et veldig morsomt hus på mange måter med gode egenskaper og endelig et topp hus fra Olympus. Det er nyere enn GH2 og skjermoppfriskning, fokushastighet og seriebildefunksjonen bærer preg av det. Men så har GH2 multiformat sensor og litt bedre grenssnitt så selv i dag er jeg ikke sikker på om jeg ville valgt E-M5 fremfor GH2.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hva med å ta med Sony sitt Nex-7 i sammenligning? Er ikke disse i omtrent samme klasse?

 

Det er alltid en avveining hva som skal med. Som jeg skrev over tabellen på forsiden: "Andre konkurrenter som godt kunne vært med i tabellen er Panasonic GH2 og Sony NEX-7." NEX-7 står også nevnt som alternativ på siste side.

 

Når det gjelder eksempel bildene på lav/høy Iso vurderte jeg NEX-7, men jo flere kameraer desto tyngre blir siden å laste. Jeg ville ha med kameraer med Panasonic 16MP sensor, den gamle 12MP-sensoren til Olympus, en Canon-sensor, en Samsung-sensor og Sonys 16MP sensor (D7000, hadde ikke NEX-5n-bilder). Da røk Sonys 24MP-sensor ut. Det er også så stor forskjell oppløsning på disse at det er vanskelig å få inntrykk av forskjeller uten å skalere bildet.

 

Ellers er jeg enig i at E-M5 og NEX-7 er to av de beste speilløse for øyeblikket. Men de har også litt forskjellig profil og Sonys noe dårlige utvalg i NEX-optikk begrenser NEX litt for entusiastbrukerne.

Lenke til kommentar

Noen her som har sammenlignet bildekvalitet med E-P3 ?

 

Jeg har brukt E-P3 (og E-PL3) en del også, men det var i fjor høst med veldig forskjellig lys og ulik type bilder så jeg kan ikke si så mye. Men E-M5 gir jo mer detaljer, og håndterer høy Iso bedre. Begge deler blir først og fremst synlig på store forstørrelser. Når vi tester ser vi jo etter forskjellene, men det er jo helt umulig å si hvor viktig forskjellene er for den enkelte.

 

Personlig synes jeg forbedringen på høy Iso kanskje er viktigst (av bildekvalitetsendringene), men jeg kjørte også E-P3 (ved et uhell) på Iso 800 på en serie bilder ute på fjellet. Jeg var spent på hvordan det ville gå, men de ble helt OK for det jeg skulle bruke dem til (lite format, familiebilder). Fargene var litt blasse og en del detaljer borte, men fra RAW ble det greit nok. Inne i dårlig lys ville nok forksjellene vært mer merkbare, men jeg har ingen side ved side test av det (utover de faste testbildene).

 

Det jeg synes er viktig med E-M5 i forhold til tidligere modeller er alle de små endringene som til sammen gjør E-M5 til et mye mer seriøst systemkamera enn Pen-modellene. Bildekvalitet er viktig, men innebygd søker, vippbar skjerm, mulighet for vertikalgrep, ekstra batteri osv løfter E-M5, selvsagt forutsatt at det ikke er et minst mulig kamera som er hovedpoenget.

Lenke til kommentar

God test, men jeg begynner å bli lei disse kjedelige ferdig oppsatte testene.

 

 

 

Ergonomien er helt OK, men grepet er lite og huset er så lavt at det ikke er plass til alle fingrene i høyden.

Lite kamera, lite grep. Ingen av disse kameraene er ment for å holde rundt med hele handa. Jeg får ikke plass til alle fingrene på de fleste entry-level dSLR'ene, hvordan skal man da få plass på kameraer som E-M5?

Slike kameraer som dette er små og lett, du holder de med venstre hånd og støtter det med høyre hånd(jeg bruker alle 5 fingrene, ikke hele hånda).

Jeg har hatt flere gamle SLR'er og ingen av de hadde stort nok grep for å bruke hele hånda.

 

 

Knappene har dessverre ikke samme kvalitet og virker litt svampete og upresise. De på baksiden er dessuten vel små og sitter til dels tett sammen.

De er værtettet, kan ha noe med hvorfor de er myke og "svampete" Det er to knapper som er dårlige, Play og Fn1. De andre er helt vanlige.

 

Eksempler på at dere "feiler" ved å bruke det samme test oppsettet hver eneste gang uansett kameratype:

 

Fugler som flyr rett mot er noe av det vanskeligere en autofokus kan slite med og E-M5 fikser ikke det spesielt bra.

Hvem kjøper E-M5 for fuglefotografering, sportsfotografering osv? Just asking :roll:

 

Lukkertiden kan justere fra 60 sekunder til 1/4000 sekund.

60sekunder, det dobbelte av hva de fleste kameraer har før bulb. 1/4000sek. er lite, her kunne jeg ha tenkt meg 1/6000 eller 1/8000.

Dere har glemt at E-M5 har noe som heter Live Bulb og Live Time.

Dere framhever at E-M5 ikke er noe for sportsfotografering, hva med å framheve at dette er et godt kamera for de som bruker kamera på stativ, bruker lange lukkertider og tar det helt piano ;)

 

 

Selv om dette et speilløst kamera er det ikke lydløst i bruk for lukkeren lager et klikk når bildet tas. E-M5 lager også en svak summelyd kontinuerlig når kameraet er skrudd på. Den kan være litt irriterende, men i praksis høres den ikke så lenge det noe bakgrunnsstøy.

Den er svært stille. Lukkerlyden er mye mer dempet iforhold til tidligere modeller.

For å høre IBIS må man være i en tom kirke eller en lesesal e.l.

 

Olympus har hatt trådløs blitsstyring lenge og den funksjonen er selvsagt tilgjengelig på E-M5, også med den lille blitsen som følger med.

Og på ALLE modeller t.o.m. de billigste, ikke bare de dyre modellene som enkelte andre har. Denne blitstyringen er på nivå med Nikon's CLS.

 

 

 

Hva med å ta med Sony sitt Nex-7 i sammenligning? Er ikke disse i omtrent samme klasse?

Ja og nei. Sony NEX har nesten ikke god optikk i sitt system, hva er vitsen med et godt kamerahus uten optikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott - tusen takk for mer utfyllende info med tanke på GH2! Jeg tror jeg klarer meg uten å bytte hus foreløpig, spesielt med tanke på at GH3 blir vel annonsert på Photokina. Det er likevel greit å vite at et to år gammelt kamera fortsatt klarer seg brukbart sammenlignet med det ferskeste som har kommet ut.

Lenke til kommentar

Bra utført omtale og test. Som med alle andre slike tester skulle jeg ønske mer info om kamera som digitalt bakstykke på ulike objektiver vha adaptere. Men dette kommer vel fra brukere etter hvert. Spesiellt blir det spennende å se hvordan sensor/objektiv komboer funker. Nå har jo et slikt knøtteformat en stor ulempe mhp legacy glass.

Lenke til kommentar

En grei test, takk for utfyllende info i forhold til GH2. Ettersom jeg har GH2 og har fått tak i en del E-M5 råfiler, så synes jeg at E-M5 er klart bedre på høy ISO, i situasjoner med lite og dårlig lys. Typisk situasjoner som inne i mørke puber og på mindre konserter.

 

Jeg sliter med at jeg ufrovarende trykker inn knapper på GH2 som jeg ikke vil ha trykket inn (særlig DISP og WB); ser ut som om det er bedre på E-M5.

 

Har jo fått klådd litt på E-M5, og synes den ligger godt i hånden med grep; men uten grep er den mer knotete enn E-P1. Kan være en tilvenningssak.

 

@kelux - fint at du tok deg tid til å si hva som mangler i testen; nyttige innspill.

Lenke til kommentar
Ergonomien er helt OK, men grepet er lite og huset er så lavt at det ikke er plass til alle fingrene i høyden.

Lite kamera, lite grep. Ingen av disse kameraene er ment for å holde rundt med hele handa. Jeg får ikke plass til alle fingrene på de fleste entry-level dSLR'ene, hvordan skal man da få plass på kameraer som E-M5?

Slike kameraer som dette er små og lett, du holder de med venstre hånd og støtter det med høyre hånd(jeg bruker alle 5 fingrene, ikke hele hånda).

Jeg har hatt flere gamle SLR'er og ingen av de hadde stort nok grep for å bruke hele hånda.

Lite kamera har gjerne dårligere ergonomi. Med E-M5 har Olympus valgt å kutte innebygd grep (nesten) fullstendig. Det bidrar til dårligere ergonomi enn f.eks GH2. Det positive er at man kan sette på grep å få bedre ergonomi, faktisk av de beste i klassen. Begge deler er kommentert i testen.

 

 

Fugler som flyr rett mot er noe av det vanskeligere en autofokus kan slite med og E-M5 fikser ikke det spesielt bra.

Hvem kjøper E-M5 for fuglefotografering, sportsfotografering osv? Just asking

Hvis du ser på forumene ser du at folk vurderere/kjøper alle typer kameraer til alle typer fotografering. Jeg har også sett eksempler på bilder fra både entry level speilreflekser og superzoomer med helt OK kvalitet, så ingenting er umulig med dyktighet og/eller flaks. Fugler i flukt er noe av det vanskeligste for et kamera. Olympus sier E-M5 har raskeste AF hittil og det har både 3D-tracking og kontinuerlig fokus som alternativer. Noe av peonget med en test er jo å fortelle hva kameraet kan og ikke kan. Det ville jo vært merkelig om vi ikke kommenterte følgefokusens egenskaper i et slikt kamera. Jeg ba spesielt om å få tilgang til en telezoom under testen nettopp for kunne si litt mer om foksegenskapene enn det som er mulig å vurdere med kun en standardzoom.

 

Dere har glemt at E-M5 har noe som heter Live Bulb og Live Time.

Glemt er de ikke, men det er korrekt at det ikke står noe om disse funksjonene. Det er ikke mulig å få med beskrivelse av alle funksjoner i en test.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Som med alle andre slike tester skulle jeg ønske mer info om kamera som digitalt bakstykke på ulike objektiver vha adaptere.

 

Det å lage en slik test er ganske omfattende i seg selv, og mange ønsker mer info og bedre tester av sitt favorittema. Det forstår jeg godt, for når jeg leser andres tester besvarer det sjelden akkurat det jeg lurer mest på. Bruk av adpater og optikk fra andre merker er et interessant tema, men egner seg nok bedre for en egen artikkel enn som en del av en test.

Lenke til kommentar

Som med alle andre slike tester skulle jeg ønske mer info om kamera som digitalt bakstykke på ulike objektiver vha adaptere.

 

Det å lage en slik test er ganske omfattende i seg selv, og mange ønsker mer info og bedre tester av sitt favorittema. Det forstår jeg godt, for når jeg leser andres tester besvarer det sjelden akkurat det jeg lurer mest på. Bruk av adpater og optikk fra andre merker er et interessant tema, men egner seg nok bedre for en egen artikkel enn som en del av en test.

 

Ja, enig. Det er jo svært omfattende å skulle teste såpass mange kombinasjoner. men som sagt så kommer det vel mer brukererfaringer. Inspill var heller ikke ment som kritikk, men kanskje et ønske om framtidige info?

 

Stå på :)

Lenke til kommentar

Dere har glemt at E-M5 har noe som heter Live Bulb og Live Time.

Glemt er de ikke, men det er korrekt at det ikke står noe om disse funksjonene. Det er ikke mulig å få med beskrivelse av alle funksjoner i en test.

Skjønner at alle funksjoner er vanskelig å få med i en slik test.

Hvor mange andre kameraer har Live Bulb og Live Time? Er Olympus først ute med dette eller finnes det andre kameraer med en slik funksjon? Jeg har ikke hørt om dette før og ser på dette som en nyhet innen digital fotografi.

Det blir vell ikke en nyhet før Canon eller Nikon kommer med denne featuren i sine kamerahus :p:devil:

Lenke til kommentar

Som en bruker med forhold til alle PEN'er hittil, så ser jeg veldig fram til en PEN med sensoren fra E-M5!

E-P1 er god, E-PL1 er bedre, E-P2 hakket over, E-PL2 ditto, E-P3 er veldig god, er forelsket i E-PL3 og kommer muligens til å gifte meg med E-M5 (hvis jeg da ikke møter en nett liten E-P4 med noenlunde samme spesifikasjoner) i løpet av året! :)

Lenke til kommentar

Interessant kontrast til omtalen av PEN E-P3... unnlot de å oppdatere brikken i den modellen for å ikke spise av OM-D-salg?

E-P3 ble lansert i juni 2011, E-M5 ble lanser i februar i år, altså er sistnevnte godt over et halvt år nyere. Samtidig forventes det at det vil dukke opp oppdateringer av Pen-serien i løpet av året. Det vil nok mest sannsynlig bli med sensoren til E-M5...

Lenke til kommentar

Interessant kontrast til omtalen av PEN E-P3... unnlot de å oppdatere brikken i den modellen for å ikke spise av OM-D-salg?

E-P3 ble lansert i juni 2011, E-M5 ble lanser i februar i år, altså er sistnevnte godt over et halvt år nyere. Samtidig forventes det at det vil dukke opp oppdateringer av Pen-serien i løpet av året. Det vil nok mest sannsynlig bli med sensoren til E-M5...

Helt enig med eks her at det neppe er grunnlag for konspirasjonsteorier. Det er nok en kombinasjon av tilgjengelighet på senor og ressursene til å ta den i bruk som bestemte at det den kom først i E-M5.

 

http://www.akam.no/artikler/olympus_legger_lista_hoyere/99803

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...