Gå til innhold

Guide: PHP- & MySQL-innføring: Kapittel 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De som tenker på å lære seg PHP kan kanskje også ta seg tid til å lese http://me.veekun.com...-of-bad-design/

 

Oi, interresant! Jeg burde vel egentlig vente til etter eksamen men...

 

Edit: btw er ikke Unix og Linux det samme.

 

Teknisk sett er det nok ikke det. Det som gjør GNU/Linux Unix-aktig er stort sett GNU, som står for "GNU's Not Unix!". Ekte Unix kan man få f.eks. i Mac OSX 10.6 eller fra mer obskure/profesjonelle operativsystemer. GNU/Linux er bare sånn ca. likt Unix.

 

Edit: Her er en liste over alle ekte Unix-systemer: http://www.opengroup.org/openbrand/register/

Endret av dravisher
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som tenker på å lære seg PHP kan kanskje også ta seg tid til å lese http://me.veekun.com...-of-bad-design/

Oi, interresant! Jeg burde vel egentlig vente til etter eksamen men...Edit: btw er ikke Unix og Linux det samme.
Teknisk sett er det nok ikke det. Det som gjør GNU/Linux Unix-aktig er stort sett GNU, som står for "GNU's Not Unix!". Ekte Unix kan man få f.eks. i Mac OSX 10.6 eller fra mer obskure/profesjonelle operativsystemer. GNU/Linux er bare sånn ca. likt Unix.Edit: Her er en liste over alle ekte Unix-systemer: http://www.opengroup.org/openbrand/register/

 

Jeg tenkte egentlig mer på at Linux instruksjoner var gjemt bort under Unix og det virker som om det omtales som det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper de går grundig igjennom alle sikkerhets-fallgruvene som PHP har..

 

Men, skal ærlig inrømme at jeg ikke liker PHP (forferdelig rotete språk, med alt for mange gotcha's), og skulle heller sett at man laget en guide på f.eks python, ruby, javascript, c# eller java.

 

Tro meg, PHP er MYE mindre rotete enn JavaScript.

 

Også trur jeg at PHP er ett språk som er enklere å lage slike guider på siden Java og C# har OO aspekter som kan forvirre folk som ikke er kjent med programmering. Samt, så lenge man har en server som man kan teste PHP på så trenger man ikke å tenke på compilere og IDE's siden det meste vil funke.

 

Python og Ruby er greit, men det kan være litt tungvindt å sette opp i forhold til PHP. I tillegg kan det være litt mer vrient og forstå hvordan det funkerer på en server i forhold til PHP.

Lenke til kommentar

Det er litt besynderlig at dere klarer å ha to syntaktiske feil i første leksjon. Hverken echo eller include bruker paranteser - riktig syntax er echo "Dette skal vises på skjermen"; og include "filnavn.html"; (' eller " er likeverdig, men må selvsagt escapes om man har sære filnavn eller tekst inne i statement).

 

Jeg håper også at dere, når dere kommer til MYSQL-biten, ikke har planer om å bruke mysql_ eller mysqli_ - begge er håpløst dårlige på sikkerhet, og bidrar til ufattelig mye dårlig kode generelt. Håper dere faktisk tar for dere PDO, som egentlig er den eneste brukbare MYSQL-extensionen til PHP (greit nok, den er jo ikke MYSQL-spesifikk, den kan brukes mot andre databaser også, men det er mer et pluss enn et minus).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den eneste muligheten er å endre hver enkelt HTML-fil. Det er her PHP kommer inn i bildet - med PHP kan du ha en enkelt fil som inneholder kodingen til menyen, og deretter bruke en svært enkel funksjon for å legge menyen inn på hver enkelt side. HTML er altså et statisk språk, mens PHP på sin side er dynamisk.

 

Eller du kan bruke et webrammeverk, og kode i det språket du måtte ønske. http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_web_application_frameworks

 

forresten PHP med OOP blir som regel POOHP ;) men syntaks er ihvertfall bedre enn Perl med OOP.

Lenke til kommentar

Det er litt besynderlig at dere klarer å ha to syntaktiske feil i første leksjon. Hverken echo eller include bruker paranteser - riktig syntax er echo "Dette skal vises på skjermen"; og include "filnavn.html"; (' eller " er likeverdig, men må selvsagt escapes om man har sære filnavn eller tekst inne i statement).

 

Jeg håper også at dere, når dere kommer til MYSQL-biten, ikke har planer om å bruke mysql_ eller mysqli_ - begge er håpløst dårlige på sikkerhet, og bidrar til ufattelig mye dårlig kode generelt. Håper dere faktisk tar for dere PDO, som egentlig er den eneste brukbare MYSQL-extensionen til PHP (greit nok, den er jo ikke MYSQL-spesifikk, den kan brukes mot andre databaser også, men det er mer et pluss enn et minus).

 

Det er valgfritt om man vil bruke paranteser eller ikke, prøv selv: http://writecodeonline.com/php/

Lenke til kommentar

Tro meg, PHP er MYE mindre rotete enn JavaScript.

 

Tro meg, PHP er MYE mer rotete enn JavaScript.

 

Det eneste som er rotete med JS er browseren's DOM bindings / API - men det er ikke JavaScript. Det er 3dje part API's :) Og det eksisterer flere layers som fjerner mye av den dritten (f.eks jQuery / moo tools).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tro meg, PHP er MYE mindre rotete enn JavaScript.

Tro meg, PHP er MYE mer rotete enn JavaScript.

De to ulike script språkene eksekveres jo ulike steder så sammenligningen blir litt irrelevant i og med at de ikke kan erstatte hverandre.

 

På server sia liker jeg best C++ og binding direkte mot OS api'et slik at jeg ikke trenger noen webserver installert for å svare.

 

Det som forøvrig er mest irriterende med scripting på klient siden (bruk av f.eks JS/CSS/HTML) er browser forskjeller.

Lenke til kommentar

PHP var det første programmeringsspåket jeg lærte meg, og jeg har ikke tall på hvor mye tid jeg har kastet bort på å lage idiotiske ting fulle av sikkerhetshull. Begynn heller med å lære deg Ruby, lag dine første enkle sider i Sinatra og hopp over til Rails for mer komplekse ting.

 

Tro meg, PHP er MYE mindre rotete enn JavaScript.

Tro meg, PHP er MYE mer rotete enn JavaScript.

Det eneste som er rotete med JS er browseren's DOM bindings / API - men det er ikke JavaScript. Det er 3dje part API's Og det eksisterer flere layers som fjerner mye av den dritten (f.eks jQuery / moo tools).

Enig, JS er fantastisk og det er ikke uten grunn at det er verdens mest populære programmeringsspråk, og verdens mest misforståtte.

I PHP klarer de ikke engang å bli enige om de skal bruke camelCase eller under_score.

Lenke til kommentar

Tro meg, PHP er MYE mindre rotete enn JavaScript.

Tro meg, PHP er MYE mer rotete enn JavaScript.

De to ulike script språkene eksekveres jo ulike steder så sammenligningen blir litt irrelevant i og med at de ikke kan erstatte hverandre.

 

På server sia liker jeg best C++ og binding direkte mot OS api'et slik at jeg ikke trenger noen webserver installert for å svare.

 

Det som forøvrig er mest irriterende med scripting på klient siden (bruk av f.eks JS/CSS/HTML) er browser forskjeller.

Serverer fint HTML-sider generet av Javascript med NodeJS jeg.

Trenger ikke noen "webserver" installert jeg heller :)

Endret av icc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De to ulike script språkene eksekveres jo ulike steder [...]

Regner med du mener server/client? Technically,not quite true... :tease:

He, he... da mangler vi bare en PHP executer plugin til browsere så er forvirringen komplett. Artig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...