Gå til innhold

Slik blir LGs første OLED-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjør det ikke. Denne OLED TVen ble vist i endelig produksjonsutgave onsdag kveld. Den er altså så rykende fersk at mål og vekt knappt er kjent. Det eneste som er vist av levende bilder på skjermene er demomateriale under kontrollerte omgivelser av LG. Det er altså kun snakk om typiske messeintrykk, som ikke gir særlig grunnlag for sammenlikning. Husk at salgsdato ikke en gang er satt (annet enn til andre halvdel av 2012, og det er bekreftet at det ikke blir i løpet av juli), så det vil gå en stund før butikker, testere og forbrukere får satt fingrene sine i disse.

 

Det er forventet at den har en del styrker over f.eks VT50 i bla innsynsvinkel, sortnivå og lysstyrke (derav kontrast) og responstid. Ting som derimot er svært uklart er fargerom, gråskala, gamma-linearitet og avhengighet at post-prosessering. Sannsynligvis kommer den ikke så bra fabrikkalibrert som VT50. Det er altså mye som er usikkert. Forventede ting kan slå feil, og det er usikkert hvor store forskjellene faktisk blir. Ut i fra prisen bør den banke VT50 ettersom den er nesten 3 ganger så kostbar. Forsvare prisen kan den helt klart ikke - så dette blir en modell for spesielt interesserte. 1. generasjons teknologi pleier også ha visse barnesykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør det ikke. Denne OLED TVen ble vist i endelig produksjonsutgave onsdag kveld. Den er altså så rykende fersk at mål og knappt er kjent. Det eneste som er vist av levende bilder på skjermene er demomateriale under kontrollerte omgivelser av LG. Det er altså kun snakk om typiske messeintrykk, som ikke gir særlig grunnlag for sammenlikning. Husk at salgsdato ikke en gang er satt (annet enn til andre halvdel av 2012, og det er bekreftet at det ikke blir i løpet av juli), så det vil gå en stund før butikker, testere og forbrukere får satt fingrene sine i disse.

 

Det er forventet at den har en del styrker over f.eks VT50 i bla innsynsvinkel, sortnivå og lysstyrke (derav kontrast) og responstid. Ting som derimot er svært uklart er fargerom, gråskala, gamma-linearitet og avhengighet at post-prosessering. Sannsynligvis kommer den ikke så bra fabrikkalibrert som VT50. Det er altså mye som er usikkert. Forventede ting kan slå feil, og det er usikkert hvor store forskjellene faktisk blir. Ut i fra prisen bør den banke VT50 ettersom den er nesten 3 ganger så kostbar. Forsvare prisen kan den helt klart ikke - så dette blir en modell for spesielt interesserte. 1. generasjons teknologi pleier også ha visse barnesykdommer.

Nå har ikke jeg sett denne TVen men skal nå en del til før den slår en god plasma på sortnivå.

 

En helt annen sak. Hvis ikke denne kan henge på veggen er det skivebom

Lenke til kommentar
Det gjør det ikke. Denne OLED TVen ble vist i endelig produksjonsutgave onsdag kveld. Den er altså så rykende fersk at mål og knappt er kjent. Det eneste som er vist av levende bilder på skjermene er demomateriale under kontrollerte omgivelser av LG. Det er altså kun snakk om typiske messeintrykk, som ikke gir særlig grunnlag for sammenlikning. Husk at salgsdato ikke en gang er satt (annet enn til andre halvdel av 2012, og det er bekreftet at det ikke blir i løpet av juli), så det vil gå en stund før butikker, testere og forbrukere får satt fingrene sine i disse.Det er forventet at den har en del styrker over f.eks VT50 i bla innsynsvinkel, sortnivå og lysstyrke (derav kontrast) og responstid. Ting som derimot er svært uklart er fargerom, gråskala, gamma-linearitet og avhengighet at post-prosessering. Sannsynligvis kommer den ikke så bra fabrikkalibrert som VT50. Det er altså mye som er usikkert. Forventede ting kan slå feil, og det er usikkert hvor store forskjellene faktisk blir. Ut i fra prisen bør den banke VT50 ettersom den er nesten 3 ganger så kostbar. Forsvare prisen kan den helt klart ikke - så dette blir en modell for spesielt interesserte. 1. generasjons teknologi pleier også ha visse barnesykdommer.
Nå har ikke jeg sett denne TVen men skal nå en del til før den slår en god plasma på sortnivå.En helt annen sak. Hvis ikke denne kan henge på veggen er det skivebom

 

Slik jeg har forstått teknologien, skal den kunne slå av lyset i pixelen der det skal være svart, så den kan ikke bli mer sort enn det. PLasma skal ikke en gang kunne være nært denne i det hele tatt.

 

Så gjenstår selvsagt å se det i praksis, da salgs-info er nettopp det, informasjon for å selge. Da trekkes flosklene opp fortere enn det Lucky Luke klarer.

 

:-)

 

Gleder meg selvsagt skikkelig til å få testet denne, og Samsung sin. Men blir nok ikke en slik på meg i år, med mindre jeg får en tlf-samtale fra Hamar...

Lenke til kommentar

 

Nå har ikke jeg sett denne TVen men skal nå en del til før den slår en god plasma på sortnivå.

 

En helt annen sak. Hvis ikke denne kan henge på veggen er det skivebom

 

Det hadde jeg ikke vært så sikker på, gode LCDer er allerede på nivå med plasma (dog ikke de beste plasmaene), og OLED har en måte å virke på som gjør det mye lettere å ha godt sortnivå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sett denne TVen men skal nå en del til før den slår en god plasma på sortnivå.

 

En helt annen sak. Hvis ikke denne kan henge på veggen er det skivebom

 

Det hadde jeg ikke vært så sikker på, gode LCDer er allerede på nivå med plasma (dog ikke de beste plasmaene), og OLED har en måte å virke på som gjør det mye lettere å ha godt sortnivå.

 

AtW

Det er en sannhet med modifikasjoner. En LCD har maksimalt 1:1600 i kontrastforhold. Måten LCD får bedre sortnivå er å dempe bakgrunnsbelysning. Den kanskje beste filmscenen jeg vet å teste dette på er The Rock, når de tar seg inn i Alcatraz og kommer opp av vannet med hodelyktene på. I en slik scene vil plasma ha langt mer lysstyrke i det hvite, og langt bedre sort. Det samme vil OLED ha. Grunnen er at OLED og plasma i praksis fungerer likt. De har begge pixler som avgir lys i seg selv, ulikt fra LCD som alltid har lys på hver pixel, men som kan åpne og lukke for å slippe gjennom forskjellige mengder (ikke ulikt persienner). Hva dette betyr i praksis er at når pixlene i en LCD er sorte, så stoppes mest mulig lys av LCD panelet, mens på plasma og OLED så vil rett og slett lyset skrus av. Det blir ikke mørkere enn ingen lys, dermed like bra sortnivå.

Det er en ting som forstyrrer dette. For at en pixel skal være sort så må den gjøre to ting. Først og fremst må den ikke gi fra seg lys. I tillegg må den ikke reflektere lys. En pixel som i utgangspunktet er hvit vil i en opplyst stue se hvit ut selv om den ikke avgir lys selv. Jeg tror at OLED og plasma nok er veldig like på dette området også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sett denne TVen men skal nå en del til før den slår en god plasma på sortnivå.

 

En helt annen sak. Hvis ikke denne kan henge på veggen er det skivebom

 

Det hadde jeg ikke vært så sikker på, gode LCDer er allerede på nivå med plasma (dog ikke de beste plasmaene), og OLED har en måte å virke på som gjør det mye lettere å ha godt sortnivå.

 

AtW

Det er en sannhet med modifikasjoner. En LCD har maksimalt 1:1600 i kontrastforhold. Måten LCD får bedre sortnivå er å dempe bakgrunnsbelysning. Den kanskje beste filmscenen jeg vet å teste dette på er The Rock, når de tar seg inn i Alcatraz og kommer opp av vannet med hodelyktene på. I en slik scene vil plasma ha langt mer lysstyrke i det hvite, og langt bedre sort. Det samme vil OLED ha. Grunnen er at OLED og plasma i praksis fungerer likt. De har begge pixler som avgir lys i seg selv, ulikt fra LCD som alltid har lys på hver pixel, men som kan åpne og lukke for å slippe gjennom forskjellige mengder (ikke ulikt persienner). Hva dette betyr i praksis er at når pixlene i en LCD er sorte, så stoppes mest mulig lys av LCD panelet, mens på plasma og OLED så vil rett og slett lyset skrus av. Det blir ikke mørkere enn ingen lys, dermed like bra sortnivå.

Det er en ting som forstyrrer dette. For at en pixel skal være sort så må den gjøre to ting. Først og fremst må den ikke gi fra seg lys. I tillegg må den ikke reflektere lys. En pixel som i utgangspunktet er hvit vil i en opplyst stue se hvit ut selv om den ikke avgir lys selv. Jeg tror at OLED og plasma nok er veldig like på dette området også.

 

Det er ikke så mange modifikasjoner i den sannheten, se på målinger av kalibrerte LCDer. En god LCD er på nivå med en plasma på sortnivå (men som sagt, ikke på nivå med de beste plasmaene.)

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sett denne TVen men skal nå en del til før den slår en god plasma på sortnivå.

 

En helt annen sak. Hvis ikke denne kan henge på veggen er det skivebom

 

Det hadde jeg ikke vært så sikker på, gode LCDer er allerede på nivå med plasma (dog ikke de beste plasmaene), og OLED har en måte å virke på som gjør det mye lettere å ha godt sortnivå.

 

AtW

Det er en sannhet med modifikasjoner. En LCD har maksimalt 1:1600 i kontrastforhold. Måten LCD får bedre sortnivå er å dempe bakgrunnsbelysning. Den kanskje beste filmscenen jeg vet å teste dette på er The Rock, når de tar seg inn i Alcatraz og kommer opp av vannet med hodelyktene på. I en slik scene vil plasma ha langt mer lysstyrke i det hvite, og langt bedre sort. Det samme vil OLED ha. Grunnen er at OLED og plasma i praksis fungerer likt. De har begge pixler som avgir lys i seg selv, ulikt fra LCD som alltid har lys på hver pixel, men som kan åpne og lukke for å slippe gjennom forskjellige mengder (ikke ulikt persienner). Hva dette betyr i praksis er at når pixlene i en LCD er sorte, så stoppes mest mulig lys av LCD panelet, mens på plasma og OLED så vil rett og slett lyset skrus av. Det blir ikke mørkere enn ingen lys, dermed like bra sortnivå.

Det er en ting som forstyrrer dette. For at en pixel skal være sort så må den gjøre to ting. Først og fremst må den ikke gi fra seg lys. I tillegg må den ikke reflektere lys. En pixel som i utgangspunktet er hvit vil i en opplyst stue se hvit ut selv om den ikke avgir lys selv. Jeg tror at OLED og plasma nok er veldig like på dette området også.

Hvor har du det fra at en LCD-skjerm har maksimalt 1600:1 i kontrast?

Sortnivået i en LCD-skjerm har selvfølgelig mye med selve panelet å gjøre. Hvor gode egenskaper det har til å stenge ute lys. Siden det riktignok finnes visse begrensninger (men ikke noe gitt tak, som ikke kan overgås) brukes ofte dynamisk baklys i form av LED matrise, eller styring via APL (average picture level). Forsåvidt ikke noe feil i det så lenge skjermen er god til å maskere det (god teknologi og algoritmer). Det er nemlig et faktum at øyets evne til å oppfatte kontrast også er dynamisk. Sort ser sortere ut omgitt av mye lys, og hvitt ser hvitere ut omgitt av mye sort (slik at man ikke trenger all lysstyrken).

 

Det som kanskje er overraskende for mange er at Plasma benytter seg av samme prinsippene. Om du målen en plasmaskjerm vil du også legge merke til at mørke bilder måler et lavere sortnivå enn et ANSI sjakkbrettmønster. Et eksempel på dette er nye VT50 som måler 0.009 cd/m2 som absulutt sort, men "kun" 0,012 cd/m2 med ANSI mønster. Samme resultat får du også om du viser et lyst bilde, og hopper tilbake til et sort og foretar en måling. I praksis merkes ikke dette pga øyet bruker litt tid på å omstille seg ved høye kontraster. Plasmaskjermer begrenser også lysstyrken ved helt lyse bilder.

 

Som du sier produserer hver plasmacelle (pixel) sitt eget lys. For plasmateknologien er det derimot ikke mulig at en pixel som skal være sort ikke gir fra seg noe lys i det heletatt. Det er derfor det enda ikke har kommet en plasmaskjerm med perfekt sortnivå. Selv om plasmateknologien har hatt god utvikling på lysstyrke, ligger den fortsatt noe bak LED (LCD) modellene. Det er disse punktene man antar blir endret av OLED. OLED-teknologien skal, hvertfall i teorien, kunne produsere perfekt sort i en pixel mens pixelen ved siden av gir fullt lysutbytte (som er ganske høyt). Dessuten ligger pixlene (og derfor lyskilden) helt i skjermoverflaten, noe som gir nærmest perfekt innsynsvinkel. Da jeg så LGs 15" OLED for noen år siden ble jeg svært imponert over hvor lyssterk den var og hvor utrolig innsynsvinkelen var. Sortnivået var det ikke mulig å si noe om, annet enn at det var perfekt i de lyse lokalene.

 

Som sagt gjenstår det å se hvordan ting blir i praksis, men det er forventet at OLED skjermene som kommer i år hopper forbi både LCD og Plasma på kontrast. Det er forventet bra lysstyrke og (nær) perfekt sort.

 

Min neste Tv blir nok OLED, men jeg står nok også over denne modellen. I det prisen på +55" bikker 20.000 skal jeg sette meg ned og bestille. Vi er nok ikke der i år, og sannsynligvis ikke i 2013, men i 2014 bør vi være der!

En god 55" i dag (plasma eller LED) ligger rundt 20.000,- Siden OLED er så rykende fersk teknologi må du desverre nok vente lenger enn som så. LG har antydet 2016 som året der OLED kommer ned på dagens priser.

Lenke til kommentar

I løpet av to år tipper jeg at standardstørrelsen folk kjøper har vokst fra 50" til minst 55" (snittet er nok lavere, men folk flest kjøper vel 50" i dag?). Panasonic sine "gode" TVer ligger vel rett i overkant av 10-11.000 i dag? LG har vel knapt en 50" til over 10.000?

 

Jeg velger å være optimistisk! :)

Lenke til kommentar

I løpet av to år tipper jeg at standardstørrelsen folk kjøper har vokst fra 50" til minst 55" (snittet er nok lavere, men folk flest kjøper vel 50" i dag?). Panasonic sine "gode" TVer ligger vel rett i overkant av 10-11.000 i dag? LG har vel knapt en 50" til over 10.000? Jeg velger å være optimistisk! :)

Brukes OLED på noen dataskjermer? vet det brukes på noen mobiler men det hadde jo vært perfekt på ultrabooks, tynnere og mindre strømforbruk.

Ultrabooks er også et luksus/ design produkt hvor høy pris er godtatt.

Siden skjermen er vestentlig mindre burte den være lettere å lage.

 

Sikkert et større marked en 60.000 kr tver.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått teknologien, skal den kunne slå av lyset i pixelen der det skal være svart, så den kan ikke bli mer sort enn det. PLasma skal ikke en gang kunne være nært denne i det hele tatt.

'

 

Men mørke er jo ikke bare fravær av lys, det er også at alle farger er respresent i en smørje så tykk at vi får sort. Det eneste som skjer når du skrur av lyset på pikselen er at du får kun fargen som blir vist, så det virkelige spørsmålet er da om sortfargen er mørk nok, eller om f.eks alle de underlige lagene gjør det umulig å få til en farge som ikke er alt for kvit til å være sort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...