Gå til innhold

Jobbsøkere velger LinkedIn framfor Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I relaterte nyhende: Nettsurfere velger Google for søk fremfor Facebook, samt den spennende historien "riktig verktøy for oppgaven".

 

Les: Folk som får jobb gjennom venner får den kanskje via facebook, slik man kunne få jobb gjennom venner via andre kommunikasjonsverktøy før. De resterende bruker et verktøy som faktisk er egnet til formålet. Ikke noe nytt ved det.

Endret av bolt
Lenke til kommentar
Hanne Zimmermann i Xtra tror LinkedIn med sitt fokus på profesjonell nettverksbygging passer best for menn

Mener hun at profesjonell nettverksbygging bare er for menn?

Det du henviser til er underteksten til et illustrasjonsbilde. Det er ingenting i Zimmermann's uttalelser ellers i teksten som kan tolkes i den retningen.

 

Hun sier: "Undersøkelsen viser imidlertid at menn i større grad foretrekker LinkedIn enn Facebook, mens det er omvendt for kvinnene.".

 

Der har du vel opprinnelsen til "LinkedIn .. passer best for menn". Resten får stå for HW.no's regning.

Lenke til kommentar

De eneste som benytter linkedin er head huntere. De er samtidig en gjeng fjols som ikke hva en datamaskin er, og lager utrolig mye rot. Til dags dato har aldri en vanlig bedrift kontaktet meg pga linkedin greia.

 

Skal du ha jobb innen IT der kravet er at man minimum har høyere utdanning så er finn.no greia. Ellers er det vikarbyråene som regjerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått mange henvendels

De eneste som benytter linkedin er head huntere. De er samtidig en gjeng fjols som ikke hva en datamaskin er, og lager utrolig mye rot. Til dags dato har aldri en vanlig bedrift kontaktet meg pga linkedin greia.

 

Skal du ha jobb innen IT der kravet er at man minimum har høyere utdanning så er finn.no greia. Ellers er det vikarbyråene som regjerer.

Jeg har faktisk fått mange henvendelser via LinkedIn, både på epost og telefon. I perioder får jeg flere henvendelser i måneden, enda jeg ikke er på utkikk etter ny jobb. Totalt har jeg nok fått et tjuetalls henvendelser siste par årene via LinkedIn. Jeg er for tiden i en jobb jeg trives veldig godt i, så det er forsåvidt ikke så interessant å bytte. Men likevel er det liten tvil om at det er seriøse aktører som bruker LinkedIn i høyeste grad, og jeg synes det er en ærlig sak å være tilgjengelig for nettverksbygging.

 

Antall henvendelser fra LinkedIn blir nok også påvirket av flere ting, som alder, erfaring, nettverk på LinkedIn, bransje (IT er nok blant det mer aktuelle på LinkedIn) og nåværende jobb. Det er lettere å få jobb, når man har jobb. Før min første jobb etter endt utdannelse sendte jeg ut over 100 søknader, men det var også i særs dårlige tider for nyansettelser i IT-bransjen.

 

Vikarbyråer og kanskje mer spennende rekrutteringsselskap har gjerne signe egne databaser de bruker flittig, men likevel er det LinkedIn de ofte sjekker for å se hva en aktuell kandidat har bedrevet senere tid med.

 

LinkedIn tilbyr informasjon om en person på et profesjonelt plan, mens Facebook tilbyr (om profilen er mer åpen) en mer sosial greie. Nå tror jeg neppe bilder sommerferien er det som fører til ansettelse i ny jobb, så jeg holder en knapp på LinkedIn.

 

Skulle jeg derimot selv lete etter ny jobb jobb er det finn.no og annonser i aktuelle magasin/nettsider i min bransje/yrkesvalg som gjelder. I tillegg til eget nettverk selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...