Gå til innhold

– Historien i onlinespillet nytes alene (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer ikke akkurat veldig tydelig frem hvordan MMORPG delen vil fungere? Hvilke deler skal det da samarbeides med andre om?

 

Ville jo håpet på at man kan spille historien omtrent som i Skyrim, men at raid og instanser funker omtrent som i WoW. Gleden med MMORPG er jo samarbeidet med andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huffda. Skal de lage et MMO, så lag et MMO. Ikke noe merkelig opphop av et MSORPG (massive singleplayer online rpg) som SWTOR der MMO-følelsen aldri var på plass et eneste sekund.

 

For all del, jeg koste meg i SWTOR fra 1-50, på samme måte som i et SP-spill, evt co-op - men noe MMO ble det aldri i mine øyne.

Lenke til kommentar

Merkelig, i en annen post sa de at sammarbeide altid var lønsomt.

Og at de ordnet det slik at om flere drepte et monster for et drop ville alle få dette.

På den andre siden så vil du levele opp i WOW alene mesteparten av tiden også da verden er så stor og de fleste er på maks level.

Lenke til kommentar

TESO's største problem her, er at de skal bruke HeroEngine. Spillet vil selge respektabelt bra, pga Skyrim satt sine spor. Men Folket vil slite med den dårlige optimaliserte HeroEngine. Jeg er allerede skeptisk!

Jeg klarer ikke få en positiv tanke til dette spillet så lenge de bruker den spill motoren. (Jeg gidder ikke gi dere en Wall of Text som forklarer hvorfor jeg missliker HeroEngine, gjør research så finner dere ut av hvorfor jeg er så negativ til det hele)

Lenke til kommentar

Aldri skjønt poenget med å gjøre spilleren til helten i et MMO. Foretrekker mye heller et fokus på gruppearbeid, også i historien. Mer logisk for meg at en gruppe på ti, tyve eller for den saks skyld hundre personer gyver løs på en verdensomveldtende oppgave.

 

Savner mer asynkron flerspiller i MMO. En god måte å gjøre dette på ville for eksempel vært å lage et stort raid. La oss si en gruppe på tyve spillere skal drepe en sterk boss. En tøff måte å gått frem ville vært at man måtte ha delt gruppen i to, og en gruppe får ansvaret for å holde horder med fiender unna, mens den andre gruppen presser videre til lokalet bossen befinner seg.

 

Gruppen som da skal holde unna forsterkningene til fienden har en minst like viktig jobb som de som skal ta selve bossen, ettersom det vil være en nærmest umulig oppgave å gjøre mens man blir angrepet av bølger av fiender i tillegg. Dette spiller jo inn på selve MMO-aspektet, samtidig som det gir mening i kontekst av en historie.

 

Spiller ikke så mye MMO nå til dags, men jeg har ihvertfall aldri spilt et slik oppdrag før. Kan hende de eksisterer, men det kan ikke være mange. Skulle ikke tro det var så vanskelig for utviklere å lage en del slike scenarier.

Lenke til kommentar

Problemet kan vel kanskje være å få den gruppen som skal dekke ryggen til å faktisk gjøre det. Det vil vel alltid være en og annen 7åring som MÅ være med på å kverke bossen el.l.

 

Jeg tror ikke problemet ligger i å skape scenariet i seg selv, men heller i å skulle gjøre det mulig for 20 random folk som joiner hverandre å spille effektivt sammen. En såpass stor gruppe bestående av personer som ikke kjenner hverandre, og som i tillegg samarbeider, finner du ikke ofte.

 

Lenke til kommentar
Dette er jo fantastiske nyheter :)
Nei, det er berre endå ein spiker i kista for det som kunne ha vore eit interessant sandkasse-eksperiment. Alt tyder på at dette vert nok ei oppreping av WoW og SWTOR.

 

Når skal utviklere lære, MMo handler ikke om deg selv,

Det handler om og vere sosial med andre og kanskje slåss som soldat side ved side i krig mot Factions,

 

Visst de skal holde fokuset som SWTOR så kan de bare lage et singleplayer spill.

 

Ingen som lager AAA mmo har skjønt hva i pokker det er som trekker folk,

 

Mindre meg, og mere sammarbeid mot og slå andre, masse armor og sosiale hendelser, er det så forbanna vanskelig og forstå!

 

Jeg vil ikke ha min egen historie,

Lenke til kommentar

Nei, det er berre endå ein spiker i kista for det som kunne ha vore eit interessant sandkasse-eksperiment. Alt tyder på at dette vert nok ei oppreping av WoW og SWTOR.

 

I segselv er ikke enspiller MQ en dum ide selv i MMO. Synes MQ i f.eks AoC var uendelig mye mer underholdende enn MQ (hvis det er noe) i WoW.

Veldig godt å slippe å vente på at en boss skal spawne fordi det nettopp var en som gjorde det før deg osv. Historiefortelleingen også mye bedre (selvom ja det blir absolutt best i et fullblown singleplayer spill).

 

WoW kom jo også med singleplayer dailies etterhvert. Selvom om de gjorde det av helt feil grunner (penger til å reperarere gear og faction rep grind). Applaus til AoC for som unngikk "reperareringsslitet".

Og golf applaus for at rep grind ikke kom før expansion.

 

Tilbake til TESO. Har nå lest haugevis av poster på BEthesda sitt forum som synes som oss at dette TESO prosjektet er en dårlig ide.

 

Tingen er vel er at det nå er svært vanskelig for Zenimax å rette på noe av det. 5 års utvikling med hero engine, er sannsynligvisfor mye til til at de kaster seg på en ny engine (muligens er også lisensen allerede betalt?). Antakelig vil et slikt grep gi minst 3 års utvikling til (med et par hundre menn i teamet blir det utgifter av sånt).

 

Videre er det vel heller ikke realistisk at merkelig design valg som hvordan faksjonene er sammensatt, blir endret på nå såpass nærme launch.

 

Merker også den siste uka har stemningen på forumet der endret seg noe over i positiv retning (muligens pga "moderne MMO" intervjuet fra designeren).

 

Hadde vært interessant å høre hva folk her synes burde vært gjort annerledes (hvilken engine vill funket bedre etc.)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Problemet kan vel kanskje være å få den gruppen som skal dekke ryggen til å faktisk gjøre det. Det vil vel alltid være en og annen 7åring som MÅ være med på å kverke bossen el.l.

 

Jeg tror ikke problemet ligger i å skape scenariet i seg selv, men heller i å skulle gjøre det mulig for 20 random folk som joiner hverandre å spille effektivt sammen. En såpass stor gruppe bestående av personer som ikke kjenner hverandre, og som i tillegg samarbeider, finner du ikke ofte.

 

Ser hva du mener, men utviklere kan ikke ta utgangspunkt i at spilleren er dum når de utvikler et spill. Den største feilen som skjer i spillindustrien i dag er at utviklere undervurderer brukerbasen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...