Gå til innhold

Torrent-nedlasting øker musikksalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke dette vært kjent fra før da? Men det skader jo selvfølgelig ikke å påminne musikkindustrien om det. Selv om de hardnakket vil slakte ned torrentsider.

 

Jeg lurer på om plateselskapenes desperate oppførsel handler like mye om kontroll som det gjør om inntekter. Spredning av deres produkter i et system de ikke har kontroll over kan nok være veldig skremmende, og kanskje også fornermende. De ser jo på fildelerne som en gjeng frekke snørrunger på gutterommet som fortjener ris på baken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Da burde stjeling av biler vært positivt for nybilsalget, og stjeling av mat gitt økt salg for butikken. Veldig merkelig påstand, og skyldes nok at man har tatt en veldig skjev undersøkelse.

 

Musikkmarkedet dekker mange ulike forbrukere. Blodfansen kjøper alle plater osv mens andre laster ned musikken på tpb og andre steder. Om et band med en stor fanskare av spesielt eldre som fortsatt kjøper musikk på cd gir ut en plate så kan den selge bra selv om det sitter 100000 og laster den ned fra tpb fordi de har hørt en låt de liker på radioen. Bandet har sin trofaste fanskare som driter i om andre liker det eller ei, og de som laster ned fra tpb kan forteller om det til sine venner osv som igjen laster ned fra tpb. Det er to ganske isolerte verdener med svært ulik tilnærming til musikk.

 

Det er grenseløst naivt at folk som allerede har lastet ned et album skal like det så godt at de kjøper samme plate de allerede har på ny. Det er som å si at en biltyv som har stjålet en ny bil skal like bilen så bra at han går tilbake til butikken og kjøper en lik bil som han allerede har stjålet. SÅ dumme er vel neppe folk.

 

Det jeg er enig i er vel at konsumentet av film og musikk øker. Når folk sitter på digre harddisker og nettskyer med raske linjer osv så kan de like gjerne laste ned 1000 filmer som å laste ned 1. Om de ikke gidder å se dem så spiller det ingen rolle siden de ikke har betalt for dem. Dette er en gruppe som selvsagt er borti mer musikk og film, men å stjele mer fører ikke til mer salg.

 

Skulle man fullført den teorien burde rema1000 gitt vekk varene sine for å bli enda rikere...

Lenke til kommentar

Igjen så kan man ikke sammenligne fysisk stjeling med piratkopiering. Loven sier kansje at det er det samme, men resultatet er ikke det samme. Å stjele betyr at et eksemplar skifter hender, mens kopiering betyr at begge sitter med en kopi hver. Men skal ikke dra ut dette alt for mye.

 

Poenget jeg ville ha med, er at flere bruker nedlasting som en måte å prøve ting ut. Jeg kan komme på flere serier, filmer og spill som jeg aldri har hørt om men som jeg har likt etter å ha prøvd dem ut og som jeg har endt opp med å kjøpe.

Og før du spør, meste parten av det jeg har hentet ned er ikke tilgjengelig å få prøvd gjennom normale kanaler (demoer, kino, tv...), sånn er verden laget desverre.

Endret av Chiobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Samtlige jeg kjenner som laster ned driter i å kjøpe det etterpå. Filmer er konsumentprodukter som lastes ned, sees, og slettes. Musikk er det man fyller opp pc og mobil med, uten å betale en krone for det. Ingenting slår en gratis lunsj. I helt andre skalaen har vi gærninger som meg som tatoverer bandnavn og sangtitler på oss, som kjøper ALT i alle mulig versjoner fysisk og aldri kommer til å kjøpe noe digitalt. Noensinne. Vi kjøper musikk så lenge det er tilgjengelig i fysisk format. Deretter slutetr vi å kjøpe musikk og spiller da kun det vi allerede har i all fremtid. Konsekvensen av det er at vi venter 25-30 år på en film i fysisk format som er tilgjengelig hele tiden på tpb.

 

I mellom disse har vi en stor gruppe som gjør begge deler. De er blodfans av noen band og kjøper alt av dem i fysisk format. Så laster de ned, ser, og sletter alle filmene før oscarutdelingen, laster ned sære filmer og dokumentarer man ikke kan kjøpe. Laster ned uklippede eller forlengede versjoner av filmer osv. De kan jeg forstå. Er det ikke fysisk mulig å kjøpe filmene eller musikken, så skjønner jeg at noen velger å laste ned.

 

En side av dette er kopisperrer. Skjønner at folk blir forbannet når kopisperrer gjør det vanskelig å få avspillt filmer man kjøper. Vi som kjøper bluray opplever dette ofte, noe som fører til stadige oppdateringer av firmware og masse plunder. Hvis filmer legges ut uten kopisperre så gjør det hverdagen enklere for mange og skjøner at de velger en slik løsning.

 

En siste side ved dette er at det blir vanskeligere og vanskeligere å få kjøpt spillere til å spille CDer på. Mange fjerner nå støtten for avspilling av CD, også bilradioer går over til ren mediaspiller fra minnekort og mobil, og selv win 8 skal mange muligheten til å spille av film uten å laste ned en egen spiller.

 

Det er med andre ord ikke svart hvitt, men som sagt er det INGEN av de jeg kjenner som engang vurderer å kjøpe noe de allerede har lastet ned. Ingen. Men for all del, det er sikkert de som gjør det.

 

Skjønner hva de som påpeker forskjellen på filer og fysiske produkter, men verdimessig så stjeler man. Om en 12 åring laster ned et pcspill isteden for å kjøpe det eller ønske det til jul så taper produsenten på det.

Lenke til kommentar

Da burde stjeling av biler vært positivt for nybilsalget, og stjeling av mat gitt økt salg for butikken.

Sukk. Piratkopiering er ikke stjeling. En piratkopi tilsvarer ikke et tapt salg. En løgn blir ikke sann av å bli gjentatt mange ganger, selv om både du og AP (DLD=mer personvern) gjentar det inntil det kjeldelige.

 

Nei, piratkopiering er ikke det samme som stjeling. For min del fører det til at jeg hører på mye mer musikk og ser på mange flere filmer enn jeg ville ha gjort uten det. Jeg kjøper ikke musikk jeg ikke liker, men uten piratkopiering så ville jeg ikke hørt på den heller... Jeg kjøper ikke dårlige filmer, men hadde antakelig ikke sett den hvis jeg måtte betale...

 

Så resultatet blir at jeg kjøper mindre musikk jeg ikke liker, men mer musikk totalt. Musikk blir spredd mye videre og sjansen for at flere hører og flere kommer på konsert er mye større. Er det ikke dette akkurat hva artistene ønsker da? At flere hører musikken deres? Men vent... det er jo ikke artistene som klager, det er plateselskapene...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Artistene klager også, men blir sett på som gretne om de klager på piratkopieringen. Metallica brant seg der. Andre artister har også sine utbrudd mot både spotify og piratkopiering med gjevne mellomrom.

Mener fortsatt at piratkopiering er tyveri, blir aldri enig med de som mener noe annet.

 

Poengt med 12 åringen er jo at han ikke vil ønske seg et spill han allerede har, derfor ønsker han seg en ny mobil, en prostituert, klær eller andre ting som ikke kan piratkopieres isteden.

Lenke til kommentar

Det er nok vanskelig å diskutere det ene uten å diskutere det andre, dette henger sammen. Min påstand/antagelse er at en nedlasting ikke utgjør noe særlig fra eller til, det vil totalt sett være innefor avvikene i statistisk variasjon (som en annen skrev over her). Hvis premissene som plateselskapene fremmer om at en piratnedlasting = ett tapt salg skal ligge til grunn for en diskusjon så vil en aldri komme noen steder. Jeg har f.eks. sikkert lastet ned dataprogrammer for over 500.000 i mine yngre dager (når en lastet ned alt en kom over). En person som påstår at selskapene da tapte 500000 trenger en reality-check. Det er ihvertfall det plateselskapene og BSA etc. påstår. Folk bruker mer penger på underholdning nå enn før og det er godt gjort tatt i betraktning at mange selskaper gjør det direkte vanskelig å kjøpe produktene deres.

Lenke til kommentar

For mange herrens år siden var et av de mer nedlastede programmene AutoCAD. I dag er Adobes grafikkprogrammer av de mer nedlastede. Da blir det gjerne pakken som inneholder mest som blir lastet ned mest, som også er den dyreste.

 

En pakke med Adobe Master Collection CS6 koster rundt 28k. Betyr det at hver nedlasting av den er et tap på 28k for Adobe? Neppe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...