Gå til innhold

Øreplugger skal redde ørene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å lage en serie øreplugger som både er støydempende og har høyttalere på utsiden? Mitt inntrykk er at de fleste som skrur opp lyden til sinnssvare nivåer gjør det enten fordi de ønsker å overdøve støy eller for å vise hvor kule de er som hører på så bra musikk så utrolig høyt. De støydempende pluggene som også spiller for omgivelsene vil løse begge problemene på en gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med å lage en serie øreplugger som både er støydempende og har høyttalere på utsiden? Mitt inntrykk er at de fleste som skrur opp lyden til sinnssvare nivåer gjør det enten fordi de ønsker å overdøve støy eller for å vise hvor kule de er som hører på så bra musikk så utrolig høyt. De støydempende pluggene som også spiller for omgivelsene vil løse begge problemene på en gang.

 

Hvis de spiller så høyt for at alle rundt dem skal kunne høre musikken, så fortjener de å miste hørselen....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hva med å lage en serie øreplugger som både er støydempende og har høyttalere på utsiden? Mitt inntrykk er at de fleste som skrur opp lyden til sinnssvare nivåer gjør det enten fordi de ønsker å overdøve støy eller for å vise hvor kule de er som hører på så bra musikk så utrolig høyt. De støydempende pluggene som også spiller for omgivelsene vil løse begge problemene på en gang.
Hvis de spiller så høyt for at alle rundt dem skal kunne høre musikken, så fortjener de å miste hørselen....

Enig. Tåpeligste tingen jeg hører er når folk finner ut at øre-plugger skader hørselen -- fordi det går an å spille høy musikk på dem.

 

Hvem skulle vel trodd det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at det er forferdelig at den yngre generasjonen er såpass utsatt for slitasje på hørselen. De det går verst utover er de som bruker hørselen mest - til musikk.

 

Jeg selv prøver å være veldig forsiktig med volum og slikt, men ser meg nødt til å gradvis skru opp volumet etter hvert. På simple bip-tester som de man har i seleksjonen for Forsvaret scorer jeg helt normalt, men jeg tror det har noe med frekvenser å gjøre. En sang jeg har hørt mange ganger før høres på en måte ikke helt lik ut lenger. Jeg mister evnen til å høre detalj.

Lenke til kommentar

Problemet med øreplugger er at folk som liker bass gjerne skrur opp volumet for å kunne få opp trøkket pluggene gir. In-ear plugger fikser delvis dette problemet, men jeg tror at større elementer og mindre skarpe frekvenser vil medføre at man skrur ned volumet og ikke utsetter hørselen for skjærende frekvenser.

 

Det er med andre ord løgn at de ikke ofrer lydkvalitet, men de som ødelegger hørselen sin har trolig aldri vært interessert i god lyd uansett, da høyt volum kan senke lydkvaliteten drastisk.

Lenke til kommentar

Jeg synes at det er forferdelig at den yngre generasjonen er såpass utsatt for slitasje på hørselen. De det går verst utover er de som bruker hørselen mest - til musikk.

 

Jeg selv prøver å være veldig forsiktig med volum og slikt, men ser meg nødt til å gradvis skru opp volumet etter hvert. På simple bip-tester som de man har i seleksjonen for Forsvaret scorer jeg helt normalt, men jeg tror det har noe med frekvenser å gjøre. En sang jeg har hørt mange ganger før høres på en måte ikke helt lik ut lenger. Jeg mister evnen til å høre detalj.

 

Oh?

Jeg har øreproppene mine på temmelig høyt, men jeg hører mer detaljert nå enn jeg gjorde før.

Lenke til kommentar

Eg er stor fan av pluggar. Jo meir støydemping jo betre.

 

Mindre støy frå omgjevnadane betyr at du kan ha lågare lyd på pluggane. Eit godt eksempel er i ein bil som får inn litt støy frå vegen. Du kjører rundt i 80km/t og må ta ein pause. Du skrur av bilen, men lar bilstereoen på. Då legg du merke til kor høgt lydnivå du må ha for å overdøyve støy frå bil og trafikk.

 

Eit anna moment er lydkvalitet. Eg kan referere til "loudness war" for dei som er interessert. Kort sagt, jo betre lydkvaliteten er, jo lågare vil ein ha volumet. Om du har ein god mp3-spelar, gode pluggar som som steng ute ein del støy samt god kvalitet på musikkfilene så vil mange ha eit lågare volum. Med dårlegare lydkvalitet vil mange skru opp volumet for å mikse heile dynamikken saman for at ein ikkje skal høyre dei dårlegare delane av spekteret. Med god og klar lydkvalitet høyrer du musikken godt og kan ha eit lågare volum.

Lenke til kommentar
Jeg synes at det er forferdelig at den yngre generasjonen er såpass utsatt for slitasje på hørselen. De det går verst utover er de som bruker hørselen mest - til musikk

Nåja, den yngre generasjonen er nok vesentlig mindre utstatt for hørselskader enn foregående generasjoner. I dag er det et stort fokus på hørselskader, teknologien og forståelsen blir bedre, som av artikkelen, og det er mye mer aksept for å bruke verneutstyr, både på konserter og i arbeidssammenheng. Tidligere var det ikke vanlig å se snekkere med verneutstyr, i dag risikerer du å miste jobben din dersom du møter opp uten.

 

Når det er sagt så er ikke alt rosenrødt, men pila peker nå i riktig retning.

Lenke til kommentar
Pandemi? Hmm. Visste ikke at hørsselskade var en infeksjonssykdom som rammer både mennesker og dyr. Smittsomt da eller?
Folk med dårlig hørsel skriker så mye at de skader andres hørsel. Så ja.

 

Dette er faktisk det dummeste jeg har lest i dag.

Det er forskjell på å ha nedsatt hørsel og være nesten tunghørt.

Selv har jeg nedsatt hørsel for høye frekvenser, over ca 14khz. Dette fikk jeg ikke p.g.a. høy musikk, men p.g.a. dårlig bruk av hørselsvern i militæret mens vi kjørte beltevogn. Jeg går ikke rundt å skriker av den grunn. De eneste jeg vet som går rundt å skriker p.g.a. musikk er de som er mindre intelligente og tror at de må kompensere for volumet i hodetelefonene når de snakker. Ellers er de eneste jeg vet om som skriker når de snakker gamle mennesker som er nesten tunghørte av helt andre grunner enn høy musikk.

Lenke til kommentar

Jeg synes fokuset på hørselskade er veldig positivt.

 

Men, jeg er litt skeptisk til at disse ørepluggene her, holder hva det loves.

 

Artikkelen er litt ullen på detaljer, men 12 dB demping er ikke særlig mye, og burde være relativt lett å få til (forutsatt de er satt i ordentlig)

 

AtW

 

Pandemi? Hmm. Visste ikke at hørsselskade var en infeksjonssykdom som rammer både mennesker og dyr. Smittsomt da eller?
Folk med dårlig hørsel skriker så mye at de skader andres hørsel. Så ja.

 

Dette er faktisk det dummeste jeg har lest i dag.

Det er forskjell på å ha nedsatt hørsel og være nesten tunghørt.

Selv har jeg nedsatt hørsel for høye frekvenser, over ca 14khz. Dette fikk jeg ikke p.g.a. høy musikk, men p.g.a. dårlig bruk av hørselsvern i militæret mens vi kjørte beltevogn. Jeg går ikke rundt å skriker av den grunn. De eneste jeg vet som går rundt å skriker p.g.a. musikk er de som er mindre intelligente og tror at de må kompensere for volumet i hodetelefonene når de snakker. Ellers er de eneste jeg vet om som skriker når de snakker gamle mennesker som er nesten tunghørte av helt andre grunner enn høy musikk.

 

Det er lite representativt om det du sier er riktig, høreselstap over 14 kHz er i praksis nesten helt uviktig for taleforståelse. Det er ikke i det området hørselstap vanligvis ligger.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Pandemi? Hmm. Visste ikke at hørsselskade var en infeksjonssykdom som rammer både mennesker og dyr. Smittsomt da eller?
Folk med dårlig hørsel skriker så mye at de skader andres hørsel. Så ja.

Dette er faktisk det dummeste jeg har lest i dag.

Jøss. La ikke merke til denne før nå. "Det dummeste du har lest i dag"? Prøv det mest ironiske... Det var en spøk, og kanskje en som ikke kom godt frem, men ikke snakk om "mindre intelligente" mennesker når du omtaler et innlegg du fullstendig misforstår. Det gir litt feil signaler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har du lese artikkelen? Dei viser bilete av pluggar med kabel og heile pakken. Dei er så absolutt meint å spele musikk med ja.

 

Skal du ha noko som kun dempar så er det støypluggar/hørselsvern/støyproppar.

 

Eg ser ikkje poenget med å ha støyproppar i øyret for å setje headset utanpå og skru opp volumet. Kvifor ikkje skru ned volumet og faktisk få ein rein og udempa lyd?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...