Gå til innhold

Disse mobilene stråler mest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis mobilstråling fører til kreft, hvorfor ser vi ikke en betydelig økning av kreft i hendene? Man skulle jo tro at hendene var utsatt for betydelig mer stråling enn hodet. Eller hva med hofter og lår? De fleste har vel mobilen i en lomme i det området?

 

Nei, at man får kreft av mobilstråling er tull.

Hvis mobilstråling fører til kreft, betyr det at all annen elektromagnetisk stråling i det bølgeområdet også fører til kreft. Trådløse nettverk, TV-signaler fra satelitt, TV-signaler fra bakkeantenner, radiosignaler, GPS-signaler... Listen er lang, og inkludere synlig lys. Det burde ringe en bjelle.

 

Og hvorfor fører ikke mobilstråling til kreft? For at stråling skal føre til kreft må hvert foton innehold en viss menge energi, nok til å knekke en DNA-streng i en celle; når strålingen har så mye energi, kalles det ioniserende stråling. Det er den farlige typen. Mikrobølgestråling har ikke på langt nær nok energi til å være ioniserende.

 

Mengden energi i et foton avhenger av bølgelengden; fra lang til kort:

Radiobølger > mikrobølger > infrarød > synlig lys > ultrafiolett > røntgen > gammastråler.

Ioniserende stråling begynner inne i UV-båndet og oppover; noen UV-stråler kan være kreftfremkallende, andre ikke. Røntgen og gammastråling er kreftfremkallende, men til og med her kommer det an på dose. Kreftfaren øker etter hvert som cellene absorberer mer og mer stråling.

Hvis man da mener at mikrobølger fra mobiltelefoner har nok energi til å være kreftfremkallende, da må jo også varmestråling (IR) og synlig lys være kreftfremkallende? (Det må jo være gode nyheter for datafreaks som sitter mye inne... ;))

 

Det man meget sjelden hører om i denne debatten er HVA som forårsaker kreften med mobilstråling, for energien i strålingen kan det ikke være.

 

 

Og til de som mener at det er varmen fra telefonen: Det er snakk om en oppvarming på godt under én grad. Jeg har sett tall fra en kvart til en halv grad. Hvis det er varmen, da må man vel være forferdelig snar med å forby å utsette seg for sollys? Eller hva med badstuer?!

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvis mobilstråling fører til kreft, hvorfor ser vi ikke en betydelig økning av kreft i hendene? Man skulle jo tro at hendene var utsatt for betydelig mer stråling enn hodet. Eller hva med hofter og lår? De fleste har vel mobilen i en lomme i det området?

[..]

Og til de som mener at det er varmen fra telefonen: Det er snakk om en oppvarming på godt under én grad. Jeg har sett tall fra en kvart til en halv grad. Hvis det er varmen, da må man vel være forferdelig snar med å forby å utsette seg for sollys? Eller hva med badstuer?!

 

Jeg er enig i det mye av det du sier, samtidig syns jeg du kanskje er litt vel bastant. Personlig tror jeg ikke faren for å få kreft er særlig stor og jeg bruker heller ikke mobilen spesielt mye.

 

Kreftforeningen skriver på sin side:

Det finnes gode data som støtter at mobilbruk ikke har noen sammenheng med kreft. Det finnes også data som tyder på det motsatte. Den samlede forskningen tyder likevel så langt på at mobilbruk ikke er årsak til hjernekreft, som er den kreftformen som er mest studert i denne sammenheng.

 

Og hvis man på et eller annet tidspunkt finner ut at strålingen gir en økt risiko vil det da mest sannsynlig være de som har et "unormalt" høyt bruk (tusenvis av minutter) eller har genetisk anlegg for visse kreftformer.

 

Når det er sagt er det vel andre former for plager enn kreft som for noen er mere nærliggende. Blir spennende å se. Bare ta røyking der lungekreft lenge var den "store stygge ulven", mens det nå er KOLS fordi det er noe "alle" røykere får.

Endret av andrey3000
Lenke til kommentar

For at stråling skal føre til kreft må hvert foton innehold en viss menge energi, nok til å knekke en DNA-streng i en celle; når strålingen har så mye energi, kalles det ioniserende stråling. Det er den farlige typen.

 

Jeg er på langt vei enig med det du sier, men som andrey3000 også har påpekt, så syntes jeg kanskje du kommer frem litt vel bastant. Jeg er også ganske så sikker på at mobilstråling ikke fører til kreft, men det er litt i tidligste laget å dra en endelig konklusjon.

 

Forøvrig tror jeg kanskje du tar feil angående ioniserende stråling. Jeg studerer ikke fysikk, men ioniserende stråling er vel ikke definert som "stråling som skader DNA", men nettopp som "stråling som har en ioniserende effekt". Med andre ord at energien i hvert foton er høy nok til å slå løs elektroner fra atomene. De to ionene, elektronet og det ladde atomet, er frie radikaler som er svært kjemisk reaktive, og kan i sin tur skade DNAet.

 

EDIT: Kan vel legge til at jeg personlig ikke går rundt og frykter mobilstråling. Om det skulle bli oppdaget at det har en viss effekt, noe jeg tviler på, så tror jeg den er veldig, veldig liten. Hvis folk har lyst å være bekymret for helsen sin, så burde de heller begynne med å tenke over hvor mye de beveger seg, og hvor mye de spiser. Her er nemlig forskningen veldig klar og tydelig.

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Så... Samsung sine toppmodeller er de telefonene med aller dårligst dekning på hele markedet?

Og SE er de beste?

Og iPhone som har fått så mye kritikk for dekninga si er langt bedre enn noen av Samsung sine modeller?

Er ikke så sikker på om alt kommer fram med det tallet, i og med at Samsung da vil være markedsledende på crappy dekning, hvilket ikke passer med mitt inntrykk når jeg nå sitter med min tredje Samsung i hånda..

 

Edit: Etter å ha sett på pdfen over her, er det Note som får aller beste dekningsopplevelse i testen.... Hvorfor har dere tatt med det avsnittet i det hele tatt?

Endret av Leifen18
Lenke til kommentar

Så... Samsung sine toppmodeller er de telefonene med aller dårligst dekning på hele markedet? Og SE er de beste? Og iPhone som har fått så mye kritikk for dekninga si er langt bedre enn noen av Samsung sine modeller? Er ikke så sikker på om alt kommer fram med det tallet, i og med at Samsung da vil være markedsledende på crappy dekning, hvilket ikke passer med mitt inntrykk når jeg nå sitter med min tredje Samsung i hånda..Edit: Etter å ha sett på pdfen over her, er det Note som får aller beste dekningsopplevelse i testen.... Hvorfor har dere tatt med det avsnittet i det hele tatt?

 

Sikkert for å vise at dekninga ikke har så mye med hvor mye telefonen stråler.

Jeg hadde en Samsung Galaxy S før jeg kjøpte Samsung Galaxy Nexus, og begge har suveren dekning (skjønner ikke hvordan folk kan si at dekninga er så dårlig på Galaxy Nexus) og SGS er den som stråler minst, mens SGN ligger 5 plasser fra bunnen, altså har jeg hatt to av de mobilene som stråler minst, og fremdeles har jeg VELDIG god dekning.

Lenke til kommentar
Forøvrig tror jeg kanskje du tar feil angående ioniserende stråling. Jeg studerer ikke fysikk, men ioniserende stråling er vel ikke definert som "stråling som skader DNA", men nettopp som "stråling som har en ioniserende effekt".

 

Ja, er enig der. Kunne formulert med bedre. :)

 

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Grunnleggende sett så har man opp gjennom historien sett mange eksempler på trygge ting som viste seg å være utrygt, navner bl.a DDT, asbest, og røyking. Jeg, og mange andre, liker å være føre var og så lenge det finnes gode telefoner med lav stråling (som samsung s2 og s3) så er det liten vits å kjøpe de man vet stråler mest. Har aldri kjøpt telefoner som stråler mer en 0,6 og kommer heller aldri til å gjøre det uansett om produsentene sier det er trygt eller ei.

 

Man kan også se på at andre land har mye lavere grenser for stråling, og telefoner som selges i norge er faktisk forbudt i andre land fordi de stråler for mye.

 

USA har bl.a 1,6 som maxgrense, svenske TCO har en grense på 0,8. Det at en telefon sm er under grensa på 2.0 i norge regnes som trygg i norge gjør ikke meg trygg når andre setter grensa til 0,8.

 

Så har man WHO da: http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17655785

 

Bruk av mobiltelefoner og andre trådløse apparater kan være kreftfremkallende, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO).

 

Disse apparatenes radiofrekvens skaper elektromagnetiske felter som kan være kreftfremkallende og gi økt fare for hjernesvulst, en ondartet type hjernekreft, går det fram av uttalelsen fra Det internasjonale byrået for kreftforskning (IARC).

 

Tvinger ikke folk til å kjøpe mobiler med lave sar-verdier, men selv så gjør jeg det definitivt.

Lenke til kommentar
De to ionene, elektronet og det ladde atomet, er frie radikaler som er svært kjemisk reaktive, og kan i sin tur skade DNAet.

 

Korrekt, men hvis jeg får utdype; De to ionene *kan* være frie radikaler og *kan* være kjemisk reaktive. Da er de ikke teknisk sett ioner lengre, men radikaler - de har et eller flere uparede elektroner. krake søker make, uparet elektron er som fan-thomas på russetreff. De vil - gjerne i en kjede av reaksjoner med omliggende molekyler forsøke å danne nye molekyler eller ioner eller stoffer slik at alle elektroner totalt sett er paret, dette vil foregå i en eller annen hastighet inntil alle radikaler er terminert. (Antioksidanter FTW - spis blåbær) Hvis noen av de omliggende molekylene var baser i DNA så kan det hende du har et problem, men i de fleste tilfeller vil kroppen selv destruere det defekte DNAet og cellen det var i. Noen ganger derimot blir det til mutasjoner. Såh - hvis du ønsker å bli supermutant - se bort ifra rådet om blåbær. Magneto spiste nok ikke blåbær.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Såvidt jeg har forstått det så er det snakk om tre ulike farer.

 

1 -Frekvensen som mobilen bruker er i mikrobølgeområdet, og mange sammeligner det med å sette hodet inni en 2w mikrobølgeovn. Mikrobølgene skaper friksjon som igjen genererer varme.

 

2 -Telefonens elektromagnetiske felt kan overkjøre hjernens elektromagnetiske felt

 

3 -Det elektromagnetiske feltet kan føre til celleforandringer og kreft.

 

Det er riktig at vi omgir oss med masse felt, fra trådløse telefoner og trådløse nettverk til elektromagnetiske felt fra høyspentlinjer og trafostasjoner, til mobiler, ringeklokker, osv. Bor man i felt/nær naboer så får man også en blanding av dette.

 

Det er satt grenser for eksponering, og man kan lese mer her:

http://www.nrpa.no/elektromagnetiske-felt/fakta-om-emf

I tillegg er det i Norge vedtatt et utredningsnivå for magnetfelt på 0,4 µT ved nye boliger nær høyspentanlegg. Utredningsnivået gjelder fortrinnsvis langvarig eksponering og er satt til et årsgjennomsnitt på 0,4 μT. Dette er basert på en mulig risiko for en svak økning i leukemitilfeller hos barn.

 

Jeg har foretatt endel målinger av emf felt i noen hus, og er sjokkert over verdiene man finner. Ikke uvanlig å finne verdier langt over hva som er helsemessig forsvarlig og de fleste husene jeg har vært i har hatt verdier høyere enn hva det er lov å ha på arbeidsplassen (som forøvrig aldri sjekker det...)

 

Jeg tviler på om det er særlig sundt å legge hodet/hjernen inntil en slik elektromagnetisk enhet som en mobil er, så sdien jeg kan velge å kjøpe telefoner som stråler lite så er det mitt eget valg å ha lav sar verdi som det aller viktigste valget når jeg kjøper mobil. Hva andre gjør er opp til dem.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Her gis det mye informasjon rundt temaet stråling med bl.a. Barrie Trower, ( elektromagnetsike våpen i britisk etterretning MI6)

• Mobilstråling

• Jording /Earthing

• Geo-engineering

• Vaksiner

• Hjerneforskning

• Miljømedisin

• Lyskvalitet

• Stråling og klima

• Sunne hus

• Bio-elektromagnetisme

• Tungmetaller, infeksjoner og EMF

• Terapeutisk hjelp ved el-overfølsomhet

Med blant andre:

• Dr. Dietrich Klinghardt, USA: Høyt anerkjent lege med omfattende internasjonal virksomhet ("World Physician of the Year" 2007)

•Barrie Trower, UK: tidligere en av lederne i avdelingen for elektromagnetsike våpen i britisk etterretning MI6

•Holger Strohm. meget profilert miljøforkjemper fra Tyskland, medgründer av Miljøpartiet "Die Grünen" - kommer nå med ur-framvisning av rystende dokumentarfilm om atomenergi)

• Dr.Günter Haffelder, Tyskland: Hjerneforsker - behandler bl.a. ADHD med hvalsang)

• Vilhelm Schjelderup, Norge: Lege/akupunktør, forsker og pioner innen naturmedisin

• Trond Skaftnesmo, Norge: Naturviter og fagbokforfatter: lanserer boka "folkefiender" på konferansen - om tre kjetter-forskere, med temaer GMO, vaksiner og mobilstråling

www.openmindconference.no

post-283749-0-93467900-1349948559_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...