Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X-S1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke bildekvaliteten bedre enn dette? Da ligger den langt bak Fuji x10 med samme sensor. Ulik optikk forklarer ikke alle forskjeller. Programvare?

Dette var direkte skuffende. Var på god vei til å anbefale en konfirmant å vurdere X-S1 før han velger DSLR med superzoom 18-200mm eller noe sånt. Han skal lissom ha alt på en gang... Mindre aktuelt nå. For prisen av en X-S1 får vi mye spennende saker...

Lenke til kommentar

Var ikke bildekvaliteten bedre enn dette? Da ligger den langt bak Fuji x10 med samme sensor.

 

Når du ser på bilder i 100% er ikke skarpheten på det nivået jeg hadde håpet. Hvorfor er ikke godt å si, men det ville vært overraskende om en 4x zoom ikke var bedre enn en 26x zoom i det overlappende området. Det er vanskelig å si eksakt hva som er "galt", men i hvert fall i deler av zoomområdet gjøres det en ganske kraftig digital korreksjon av fortegning og det har lett for å gi redusert skarphet og i noen tilfeller også artefakter så det kan forklare en del.

 

Når det er sagt så gjorde X-S1 det greit på andre områder av bildekvalitet så for bilder i typisk web og album-format vil du i prakis neppe kunne se at skarphet i 100% ikke er helt topp. Og søkeren er veldig bra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Folkens, jeg har noe å fortelle!

Som en av få i kongeriket, har jeg nå fått prøve X-S1 en kort formiddag i sommer.

Jeg har bare kjørt JPEG-filer, men mener det er realistisk bruk av et amatørkamera.

Bildene er faktisk MYE BEDRE enn jeg forventet. Det er noe med "Fuji-fargene" som rett og slett er imponerende gode. I godt lys med lave ISO-verdier er støyen lav og skarpheten akseptabel. Optikken strever litt med fortegning i vidvinkelmodus og software kompensering strekker ikke helt til.

Veldig tøft med så mye tele-effekt. Allsidig til tusen.

Den som er kjent med søkere i Sony SLT, vil kjenne seg igjen her. Helt fint. Godt å holde i, god byggekvalitet. Slark i zoomen omtalt i testen her, er ikke noe stort problem.

Jeg er litt tilbake til der jeg startet mht forventninger. For en vanlig, men allsidig amatør som tar bilder i dagslys, er dette apparatet et funn. Prøv likevel en tradisjonell innsteg DSLR med superzoom før kjøp.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei igjen!

Jeg endte opp med å kjøpe XS-1, men ventet til jeg kom over et strøken brukt modell til snaut 2000 kroner. Merker godt at dette er best i dagslys. Ikke bare fordi den lille sensoren ikke fikser høye ISO-verdier, men også fordi den heller ikke finner fokus når det er mørkt. Når man vet dette, er det bare å fyre løs med optikk som imponerer stort. Jeg bruker briller og søkeren egner seg godt med dioptrijustering og stor oppløsning. EVF med 0,47X søkerbilde gir assiasjoner til Sony SLT. JPEG med Velvia-simulering gir så gode farger at RAW blir liggende passivt og ubrukt. Dette er ikke DSLR kvalitet, hverken mht bildekvalitet eller fokushastighet, men det ble en billig, fleksibel løsning på turer ute der jeg egentligville gjøre mye annet enn å fotografere... Blitt min trofaste følgesvenn på motorsykkel! På skikkelig fototur tar jeg fremdeles fram mitt gamle SONY A850 på stativ med god optikk med fast brennvidde.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...