Gå til innhold

Nå blir små PC-er enda kjappere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Frem til nå har problemet med mSATA-SSD-er vært hastigheten – de har på ingen måte kunne nå den rå ytelsen til de kjappeste SSD-ene i det vanlige 2,5"-formatet.

Crucial M4 finnes i mSATA-utgave som yter omtrent like bra som 2,5" varianten. Altså i toppklassen for MLC 2,5" SATA SSD.

Lenke til kommentar

Det er også greit å nevne at 64 og 128GB SandForce 2xxx SSDer med Toggle NAND har langt fra 500MB/s skriv for ukomprimerbare eller lite komprimerbare data. Det er heller snakk om i område 60-100MB/s for 64GB og 120-200MB/s for 128GB varianten. M4 er ikke betydelig raskere på skriv i de kapasitetene, så det har ikke så mye å si der. Peak IOPS er ofte også lavere da de velger løsninger som ikke benytter alle 8 flash-kanalene for de laveste kapasitetene.

 

Det er fint det blir mer slikt. Jeg lurer på når slike kommer i mSATA Express og klarer å utnytte båndbredden over SATA 6Gbps (i alle fall til les). 2014?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hvorfor i h*lvete bruker de mSATA når de kan bruke mini PCI-E?! Jeg har ikke mSATA, og det er det mange (veldig mange) andre maskiner som ikke har! Ser ikke hva som er poenget med å amputere sitt eget produkt sånt! Jeg blir intet annet enn forbannet av dette tullet!

 

Ble glad da jeg så OCZ komme med en SSD som støttet mini PCI-E, men den er selvfølgelig ikke tilgjengelig i butikkene...

 

Koster det så mye ekstra å bruke PCI-grensesnittet at de ikke vil satse på det? Eller tar de bare irriterende dårlige avgjørelser? Alt de trenger er en liten SATA-til-PCI-kontroller, stemmer ikke dette?!

Lenke til kommentar

Er det ikke fortsatt altfor mange bærbare som fortsatt tviholder på SATA 3 Gigabit grensesnitt (det vil si maks 250 MB/s)? Spesielt de billigere utgavene.

Men hadde de bare brukt Mini PCI-E ville ikke denne flaskehalsen vært noe tema, da kunne du bare installere en SSD der og hatt ekstra lagring fra en konvensjonell HDD.

 

 

Det er fint det blir mer slikt. Jeg lurer på når slike kommer i mSATA Express og klarer å utnytte båndbredden over SATA 6Gbps (i alle fall til les). 2014?

 

Er det noe galt med Mini PCI-E-standarden siden de tviholder på denne tullete mSATA-standarden? Greit nok at standarden mSATA er god i seg selv, men så og si ingen har det, bare nye maskiner. Det er ikke noe oppgraderingspotensiale i mSATA... Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Hvorfor i h*lvete bruker de mSATA når de kan bruke mini PCI-E?! Jeg har ikke mSATA, og det er det mange (veldig mange) andre maskiner som ikke har! Ser ikke hva som er poenget med å amputere sitt eget produkt sånt! Jeg blir intet annet enn forbannet av dette tullet!
Jeg har ikke et inntrykk av at mSATA er så veldig mye mindre utbredt enn mini-PCIe. I ikke minst på små PCer, som mSATA er beregnet på. Jeg har hatt mSATA i Asus Eee siden 2008, og både Dell og HP har hatt dette i sine små bedriftsmodeller nesten like lenge er jeg ganske sikker på. Og små PCer pleier vel ikke å ha ledige PCIe-slotter heller? Store maskiner som har ekstern mini-PCIe har gjerne plass til flere 2,5"-disker, eventuelt kan det optiske drevet ofte erstattes med en 2,5"-brønn.

 

Koster det så mye ekstra å bruke PCI-grensesnittet at de ikke vil satse på det? Eller tar de bare irriterende dårlige avgjørelser? Alt de trenger er en liten SATA-til-PCI-kontroller, stemmer ikke dette?!

Hvis du ser på bildet av SSDen, så er det ikke så fryktelig mye plass igjen til en ekstra kontroller. Og hvis kontrolleren skal kobles til alle pinnene, må du gjerne bruke PCB med enda flere lag som øker prisen ytterligere. SATA klarer seg i utgangspunktet med 4 pinner til data, og noen få til strøm, selv om jeg ikke vet hvordan de har gjort det på mSATA.
Lenke til kommentar

mSATA er nok så og si standard på nye maskiner, så fra et slikt perspektiv har jeg ikke noe imot mSATA. Men jeg har ikke muligheten til å bruke det i maskinen min, da alt jeg har er to stk. Mini-PCI-E-sokler.

 

Er nok mange maskiner hvor hver slot er brukt opp av Bluetooth- og WLAN-kontrollerkort. Men dette får du også i et kontrollerkort alene (2-in-1), og da har du plutselig plass til en SSD, samtidig som du slipper å ta ut HDD-en og det optiske drevet (som f.eks. jeg er avhengig av å ha tilgjengelig).

 

Og angående PCB-plass, klarer OCZ det, gjør de andre det også. Er noke bare litt omorganisering som skal til, endring i designet. I tillegg har man 2 sider man kan bruke, samt flere PCB-lag. En slik kontroller-chip kan ikke koste så fryktelig mye at de ikke kan sette normale priser og samtidig tjene på det, det tviler jeg på. ;)

 

mSATA bruker jo de fysiske grensesnittet Mini-PCI-E, men ikke det elektriske. Altså, enheten kan settes i slot-et, men den kan ikke kommunisere med bussen.

 

OCZ Mini-PCI-E-SSD-enhet (prishistorikk) - Ser ut til at den er utryddet. OCZ har også merket produktet som EOL (End Of Life)...

 

Håper noen andre gir meg en SSD jeg kan bruke uten å miste visse praktiske elementer.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Teoretisk er native PCIe med tilhørende driver som omgår hele SATA protokollen bedre, men det krever også at driveren og SSDen er bra. Det gir mulighet for lavere latency og muligens mer båndbredde avhengig av PCIe generasjon og hvor mange Nx.

 

EDIT: BTW, og totalt OT, ser du har vært slapp på F@H som står i signaturen din i det siste Stian :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Nå blir små PC-er enda kjappere
.... "med mulighet for ssd", er vel litt hvordan jeg leser dette.

 

Forholdsvis små PCer støtter fint 2,5" enheter i veldig mange tilfeller. Min nå (3 år?) gamle Asus EeePC 1101HA 11.6" har i lang tid kjørt på en 2,5" Intel X25-V 40GB SSD, Win7, 2GB. Husker ikke om både 10 og 7" utgavene også fint lot seg ha dette.

 

mSATA er dog noe jeg håper snart er en standard mulighet, men at vi også ser større utbredelse av mPCIe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Teoretisk er native PCIe med tilhørende driver som omgår hele SATA protokollen bedre, men det krever også at driveren og SSDen er bra. Det gir mulighet for lavere latency og muligens mer båndbredde avhengig av PCIe generasjon og hvor mange Nx.

 

EDIT: BTW, og totalt OT, ser du har vært slapp på F@H som står i signaturen din i det siste Stian :)

Ser man det. ;) Tviler sterkt på at det finnes noen adaptere eller kontrollerkort som fungerer i bærbare maskiner også. Isåfall kunne jeg bare tatt fram loddejernet og moddet dette inn i maskinen, som f.eks. er fullt mulig med USB 3.0 kontrollerkort. Bare lodde det fast til bussgrensesnittet og videre til USB 3.0-porter du bytter ut med de gamle USB 2.0-kontaktene. Fikk kjøpt en slik adapter for bare litt over 200 NOK. ;)

 

Vet du om Mini-PCI-E-grensesnittet kan moddes slik at det møter mSATA-kompatibelheten?

 

 

OT: Hehe, angående F@H så skulle jeg ønske jeg hadde foldet mye mer! Det er ikke lenge til jeg blir veldig aktiv igjen. Har foldet for ITPro for noen år siden og begynte igjen for litt over et år siden. Nå har det dessverre blitt en lang pause, så har ikke fått bidratt så mye på Team hardware.no som jeg hadde ønsket! :(

 

Men jeg har ikke hatt verken internett eller PC som har hatt nok oppetid til at jeg har kunnet gjøre dette. Fikk ny leilighet i fjor, så internettilgang fikk jeg først for et par uker siden (billig (~200 NOK), men bra retningsbestemt antenne fra Signalking ga meg endelig ~100% stabilt og rask tilkobling (anbefales! Kan gi link til DX.com om noen er interessert)). Har dog kunne logget meg på av og til med min bærbare via Wi-fi, men det var såvidt jeg fikk tilkobling, veldig ustabilt - ubrukelig egentlig.

 

Men min stasjonære PC har bare C2D, og maskinvaren er ikke stabil (den begynner å ta kvelden). Bruker denne PC-en som en HTPC, og har et GT 520 som skjermkort (pga bitstreaming via HDMI til forsterker), og jeg bruker CPU til avspilling av HD-filmer. Derfor, og av flere grunner har det ikke vært praktisk for meg å folde og det har egentlig bare blitt sånt. :( Ny maskinvare har jeg endelig råd til om 2-3 måneder, da blir det X79 og GK104!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...