Gå til innhold

Ny skjerm fra Philips bruker kun USB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan forstå logikken hvis det var en portabel skjerm (corky's eksempel). Den her skjermen vil stå på et skrivebord -- er det virkelig så vanskelig å plugge inn en strømkabel? Bare 1 gang. Det er skjermer som trekker 0.0 W når de ikke brukes, som jeg tolker som <0.2 W, og det må da være "grønt" nok. + at de kan ha en mer effektiv transformator, mens for denne skjermen må PCen først konvertere til 5 V DC, deretter må skjermen konvertere til det den trenger. En fin fordel er at den fungerer hvis strømmen går (hvis man har laptop eller UPS). Kansje fin å ha på en båt eller en hytte.

 

Hva angår datakabel så er det ikke nok båndbredde (USB2.0 = 480 Mbit) til å sende 1920*1080=2 megapiksler med RGB-verdier @ 60 Hz over USB2. Det krever 2M * 3 byte * 60 Hz = 360 MB/s = nesten 3 Gbit/s. De kan sikkert gjøre komprimering og sende "delta"-oppdateringer, men det blir ikke perfekt bilde (tror HW hadde en test av en USB-skjerm for en stund siden, og det var OK for kontorbruk). Hvorfor ikke bruke USB3? Eller hvis de skal gjøre det "enkelt" og kompatibelt med alt, hvorfor ikke ta den helt ut og bruke ethernet/WiFi?

 

Det ble litt mye negativt det innlegget.., totalt sett så er det fint at Philips prøver noe nytt, men jeg håper ikke USB2 skjermer tar av pga. bildekvaliteten.

 

 

Lenke til kommentar

Har brukt en Mimo Monster 10" i noen år nå... genial "liten" touchskjerm som jeg kobler til en bærbar når det trengs (gruppearbeid på UiS, m.m.). Har absolutt sett fordelen med skjermer som drives med USB forbindelse.

 

Hvis Lenovo hadde lagd en 17" versjon av ThinkVision skjermen corcky linket til hadde det vært en ideel løsning med tanke på størrelse vs. portabilitet. Hadde passet godt i sekken... ;)

 

Edit: Fant en del alternativer, bl.a. LT1421. ;)

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar

Hvordan denne skjermen på bare 9 watt kan drives på en USB2 port som bare gir 2.5 watt lurer jeg på.

Nettopp, det er nok USB 3.0 ja. Forrige USB-standard gir verken nok effekt eller båndbredde for å drive denne skjermen.

 

USB 3.0 er den eneste USB-standarden som kan levere 9 W.

 

 

Siste USB-standarden er bare i stand til å levere 900mA per port (0,9 A * 5 V = 4, 5 W). Dvs. denne skjermen trenger å være tilkoblet to USB 3.0-porter (Regnestykket blir da 4,5 W * 2 = 9 W, som et resultat av paralellkoblingen). En Y-kabel er derfor nødvendig. Ergo, 9 W er maksimalt av hva to USB 3.0-porter kan levere samt gjeldene TDP for skjermen.

 

Under bruk (også etter kalibrering) vil nok strømforbruket variere med noen watt, og være betraktelig lavere i gjennomsnittlig typisk verdi.

USB 3.0 tilbyr også mye mer båndbredde og effektivitet enn USB 2.0. Full-duplex (signaler frem og tilbake samtidig) er også mulig, til forskjell fra 2.0 med halv-duplex (Enheten kan ikke overføre signaler begge veier samtidig). Blir interessant å se hva produsentene klarer å utnytte USB-teknologien til fremover!

 

 

Lurer på hva de har ofret i slike skjermer. Bildekvalitet, lysstyrke, prosessorkraft (input lag?)?

Vil tro at de bruker chip-er med minimalt strømforbruk, som dermed fører til høy inngangsetterslep og lite bildeprosessering. Kanskje også begrenset fastvare? Skjermen er ikke rettet for "vanlig" PC-bruk, men det er alikevel greit med innstillingsmuligheter.

 

Prisen burde også være mye lavere ettersom den har færre bruksområder, og mindre teknologi. Ikke HDMI, DVI osv. og den er helst beregnet som en portabel skjerm for nettsider og dokumenter (kontorskjerm eller infoskjerm) og lignende oppgaver. Jeg hadde trengt et par av disse selv, men aldri om jeg betaler så mye for den! Den er listet til rundt 1800 NOK, for den prisen får man en ganske grei 24" skjerm, og litt til.

 

Hadde vært interessant å sett en test av denne skjermen, eller samletest av ulike USB-drevne skjermer. De hadde kanskje også fått fart på utviklingen, ettersom enhver test (og artikkel) er markedsføring for produsentene. I tillegg er det rettferdig for forbrukeren ettersom testvinneren fortjent får best rykte!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...