Gå til innhold

Ny SSD skal takle strømbrudd bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt poenget. DRAM er nok hakket raskere, billigere og krever lite effekt. En kondensator på SSDen kan holde strømmen så lenge at alt i skrivebufferen (DRAM) lagres til flashminnet før kondensatoren tømmes for "strøm". Har man hverken kondensator eller MRAM bør man deaktivere skrivebufferen. Lesebufferen trenger ikke beskyttelse mot strømbrudd, men har ytelsemessig større fordeler enn skrivebuffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde et strømbrudd her for litt siden (jordingsfeil) hvor ruteren min tok kvelden. Dataen sto på da strømmen gikk og startet opp som om ingenting hadde skjedd. Alt av nettleservinduer og mapper var oppe og gikk når jeg logget på igjen. SSDen er en Corsair Force GT som jeg forsåvidt er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

Hadde et strømbrudd her for litt siden (jordingsfeil) hvor ruteren min tok kvelden. Dataen sto på da strømmen gikk og startet opp som om ingenting hadde skjedd. Alt av nettleservinduer og mapper var oppe og gikk når jeg logget på igjen. SSDen er en Corsair Force GT som jeg forsåvidt er veldig fornøyd med.

 

Det betyr at det ikke lå noe på skrivebufferen som hadde med viktige filer i systemet å gjøre. Litt flaks er lov, men jeg ville ikke satset på at det alltid vil gå like bra i fremtiden. Godt å høre at det gikk bra denne gangen!

Lenke til kommentar
Får man dette i minnepinner også så kan man ta bort safely remove hardware i OSet.

Nei, det kan man ikke fordi ting skjer i gal rekkefølge. Ved strømbrudd slutter PCen å skrive til lagrinsmediet. Når man napper ut minnepinnen ved skriving så fortsetter PCen å ville skrive, mens lagringsmediet "slutter å reagere"

 

Det er også et problem på harddisker, iallefall nå som dette minnet ofte er 64Mb+

Det er ikke noe stort problem. 64 MB dumpes på disken i løpet av ca 1/2 sekund og motoren spinner bra nok til å ikke trenge kraft det halve sekundet. Det trengs med andre ord bare en ganske liten kondensator for å dumpe minnet på disken.

 

Poenget er vel at det blir billigere å ha større cache, så det blir billigere å produsere. Greit nok.

Så vidt jeg vet er MRAM vesentlig dyrere enn DRAM.

Lenke til kommentar

Hadde et strømbrudd her for litt siden (jordingsfeil) hvor ruteren min tok kvelden. Dataen sto på da strømmen gikk og startet opp som om ingenting hadde skjedd. Alt av nettleservinduer og mapper var oppe og gikk når jeg logget på igjen. SSDen er en Corsair Force GT som jeg forsåvidt er veldig fornøyd med.

 

Samme skjedde her mange ganger, med en Crucial 64gb C300. Holdt på jobba som F, ebay gikk notisblokk og foobar2000 ble pauset etter gjennoppretting av windows som tok ca. 5-7 sekunder. Ble overrasket hver gang det skjedde.

Lenke til kommentar
Hadde et strømbrudd her for litt siden (jordingsfeil) hvor ruteren min tok kvelden. Dataen sto på da strømmen gikk og startet opp som om ingenting hadde skjedd. Alt av nettleservinduer og mapper var oppe og gikk når jeg logget på igjen. SSDen er en Corsair Force GT som jeg forsåvidt er veldig fornøyd med.
SandForce bruker ingen skrivebuffer for brukerdata, i følge spesifikasjoner. Bare cache internt på selve prosessor chippen.

 

 

Jeg ser ikke helt poenget. DRAM er nok hakket raskere, billigere og krever lite effekt. En kondensator på SSDen kan holde strømmen så lenge at alt i skrivebufferen (DRAM) lagres til flashminnet før kondensatoren tømmes for "strøm". Har man hverken kondensator eller MRAM bør man deaktivere skrivebufferen. Lesebufferen trenger ikke beskyttelse mot strømbrudd, men har ytelsemessig større fordeler enn skrivebuffer.
Får man dette i minnepinner også så kan man ta bort safely remove hardware i OSet.

 

Det er også et problem på harddisker, iallefall nå som dette minnet ofte er 64Mb+

Poenget med å bruke MRAM eller annen nvRAM som skrivebuffer er at man kan ha en stor buffer uten behovet for en dyr kondensator høy kapasitet som også tar opp plass. Om man ikke trenger å tenke på integriteten til data i buffer ved strømtap forenkler det også en del. Med 32-64MB skrivebuffer kan man fylle 8 flash-kanaler med 4-8MB blokker til enhver tid ved å konsolidere data og bruke LBA -&--#62; fysisk adresse omstokking. (mens bare ca halve kapasiteten i bufferen blir brukt)

Egentlig ville kanskje 8-16MB med utestående data sansynligvis vært tilstrekkelig til å fylle skrivekapasiteten til alle dies på alle flash-kanaler, men en større buffer lar det gjøres mer optimalt. Den kan også potensielt holde LBAs som overskrives veldig ofte om det er mye lokal skriving av små blokker.

Dette kan også la SSDen rapportere data som skrevet i det alt er i nvRAM, som gir lavere random write latency.

 

En større DRAM chip har en fin mulig rolle som read-ahead buffer, som kan la SSDene besvare lese-strømmer med små block størrelser og lav QD med tilnærmet full interface hastighet, og holde de mest aksesserte LBA'ene for lavere latency. Feks. kan SSDer ha en "power-on trace" som sørger for at data som typisk leses 0-2 minutter etter power-on caches med en gang SSDen skrus på og gi raskere oppstart.

Dette kunne egentlig også ha blitt gjort med harddisker med en eller noen få store DRAM chip(s) og reservering av et par GB ytterst på platen hvor data som er i en slik trace kan allokeres så den kan leses sekvensielt mens maskinen går gjennom POST og starten av oppstartsfasen. En nvRAM skrivebuffer som nevnt over og et par GB ekstra reservert ytterst på platen sammen med power-on trace kunne også blitt brukt til et større burst skrivelager for mindre blokker for å gi harddisker i område 10-40K IOPS 4KB random write i noen (få) sekunder. (tilnærmet maks sekvensiell skrivehastighet, 100MB/s+, over et par GB)

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei, det kan man ikke fordi ting skjer i gal rekkefølge. Ved strømbrudd slutter PCen å skrive til lagrinsmediet. Når man napper ut minnepinnen ved skriving så fortsetter PCen å ville skrive, mens lagringsmediet "slutter å reagere"

 

Jeg mente når man er ferdig med å skrive, det har gått 10 min og man napper ut minnepennen.

 

Noen av minnepennene jeg har legger siste data på hurtigminnet, og tømmer jeg ikke den mister jeg de om jeg napper ut minnepennen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...