Gå til innhold

? Nokia må kanskje ha pengehjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter noen års kraftig nedgang valgte Nokia i fjor å satse på Microsofts Windows Phone i stedet for sine egne operativsystemer, Symbian og MeeGo.
Medfører denne innledningen riktighet? Har ikke markedsandelen til Nokia falt kraftigst det siste året, det året når MS OS ble annonsert på Nokia telefoner og kom ut?
Lenke til kommentar

WP-plattformen som skulle redde Nokia har vel, med ekstremt store reklamekampanjer og mye fokus, snart tatt igjen salget etter magre og neddyssede fokuseringen N9?

 

Jeg bidro i fjor med å hjelpe Nokia med økonomien ved å kjøpe Nokia-mobil, noe jeg svært sjeldent gjør. Er strålende fornøyd med den, bare synd de ikke leverer den plattformen lenger :(

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Ulogisk setning i artikkelen: "Med en opphetet patentkrig er det dessuten ventet at Microsoft vil anmode Microsoft om å beholde rettighetene".

Det er mer logisk at Microsoft vil anmode Nokia om å beholde rettighetene.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Det de må gjøre er å slutte med dette windows tullet. Gå over til Android så begynner de raskt å dra inn penger. Itillegg så leverer de utrolig dårlig spec's på telefonene sine i forhold til pris, dette er 2012/13, ingen er interessert i enkelt kjernes prosessorkraft.

 

Skrev inn en kommentar på dette for 1 år tilbake, og se hva som skjer nå, akkurat det jeg skrev den gang. Folk må starte med å få hodet ut av rassen før de begynner å jobbe med saken!

 

Kommer tilbake med en kommentar om 12/24 måneder, altså når Nokia ikke lenger eksistere.

Endret av San22_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror vi begynner å nærme oss sakens kjerne, at spec'ene på Nokias Windows-telefoner ikke er gode nok. Da tenker jeg på byggekvalitet, kamera og prosessor. Tenk om de hadde tatt en N8, gitt den litt større skjerm og dytta inn Windows. Da hadde de kanskje hatt noe å vise frem.

Lenke til kommentar

Det de må gjøre er å slutte med dette windows tullet. Gå over til Android så begynner de raskt å dra inn penger. Itillegg så leverer de utrolig dårlig spec's på telefonene sine i forhold til pris, dette er 2012/13, ingen er interessert i enkelt kjernes prosessorkraft.Skrev inn en kommentar på dette for 1 år tilbake, og se hva som skjer nå, akkurat det jeg skrev den gang. Folk må starte med å få hodet ut av rassen før de begynner å jobbe med saken!Kommer tilbake med en kommentar om 12/24 måneder, altså når Nokia ikke lenger eksistere.

 

ja men de vil ikke være mainstream og gå over til android. de vil heller ikke tjene mye på det ettersom de fleste mobilene har android, så prøver nokia noe nytt.

ettersom sin egen symbian og meego stupte i salg så måtte de prøve MS sin.

og hvis nokia går over til android mister dem jo alle patent rettighetene, noe dem ikke vil miste.

 

men nokia ville tjent på å lage bedre mobiler, litt kraftigere, da vil flere kansje vurdere å gå over til MS og dermed vil salget øke. hvis 5 kjøper og er fornøyde vil de fortelle videre og dermed kjøper flere, osv.

Lenke til kommentar
Etter noen års kraftig nedgang valgte Nokia i fjor å satse på Microsofts Windows Phone i stedet for sine egne operativsystemer, Symbian og MeeGo.
Medfører denne innledningen riktighet? Har ikke markedsandelen til Nokia falt kraftigst det siste året, det året når MS OS ble annonsert på Nokia telefoner og kom ut?

Etter noen års kraftig nedgang valgte Nokia i fjor å satse på Microsofts Windows Phone i stedet for sine egne operativsystemer, Symbian og MeeGo.
Medfører denne innledningen riktighet? Har ikke markedsandelen til Nokia falt kraftigst det siste året, det året når MS OS ble annonsert på Nokia telefoner og kom ut?

 

Nå var det dette med å tolke tall. Det er riktig at Nokia har stupt mer og mer, at tallene var høyere det siste året der de tok i bruk WP behøver ikke bety at WP er grunnen til enda større tap.

 

Det betyr ganske enkelt at Nokia tapte marked for to store aktører på OS'siden. En snuopperasjon med WP betyr ikke at de umiddelbart vil kunne snu hele selskapsøkonomien i en kort vending.

Lenke til kommentar

Det de må gjøre er å slutte med dette windows tullet. Gå over til Android så begynner de raskt å dra inn penger. Itillegg så leverer de utrolig dårlig spec's på telefonene sine i forhold til pris, dette er 2012/13, ingen er interessert i enkelt kjernes prosessorkraft.

 

Skrev inn en kommentar på dette for 1 år tilbake, og se hva som skjer nå, akkurat det jeg skrev den gang. Folk må starte med å få hodet ut av rassen før de begynner å jobbe med saken!

 

Kommer tilbake med en kommentar om 12/24 måneder, altså når Nokia ikke lenger eksistere.

Har du brukt WP?

 

AT&T kjørte et kundebarometer i USA der deres kunder melder at de er mer fornøyd med Nokia Lumia 710 enn iPhone 4s. Tilsvarende undersøkelder gjort av andre magasiner konkluderer med at folk er mer fornøyd med WP OS enn iOS, men at folk generelt er mer fornøyd med apptilgangen på iPhone.

 

Jeg bruker WP selv og er svært fornøyd med OS'et. Selv om det er noe customisation jeg savner på Android er jeg ikke i tvil om at WP er et bedre OS totalt sett.

 

Det er riktig at specsn er lavere, men hva betyr egentlig det? Flotte tall på papiret, så folk kan kjøpe det som tilsyneltatende er best? Hva med et 50 megapixel lommekamera? Det er sikkert flott, eller? Sannheten er at WP er et mye lettere OS, og det er ikke spor etter problemer med prosessorene som kjører i dag. I forhold til for eksempel HTC desire som jeg også har er min Omnia 7 en drøm.

 

Sett bort i fra dette er WP fremdeles i startgropen. Neste versjon av WP støtter flere kjerner mm. Nokia, og andre, har fått bedre tid til å lage kvassere telefoner, og vi ser nok snart at det kommer mobiler som i praksis tilsvarer andre enheter på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi begynner å nærme oss sakens kjerne, at spec'ene på Nokias Windows-telefoner ikke er gode nok. Da tenker jeg på byggekvalitet, kamera og prosessor. Tenk om de hadde tatt en N8, gitt den litt større skjerm og dytta inn Windows. Da hadde de kanskje hatt noe å vise frem.

 

Hvorfor er ikke specsn gode nok? Rent bortsett fra kamera ogmuligheten for SD-kort, hva er bedre på N8? Prosessoren i dagens telefoner er mer enn god nok til å kjøre WP, selv multitasking. Har en Omnia 7 selv, eg den flyter som en drøm i forhold til min Desire.

 

Kamerateknologien finnes forøvrig inhouse hos nokia, så det er nok bare et spørsmål om tid før de dytter ut tilsvarende modeller som N8.

Lenke til kommentar
ja men de vil ikke være mainstream og gå over til android. de vil heller ikke tjene mye på det ettersom de fleste mobilene har android, så prøver nokia noe nytt.

 

Hvorfor skulle ikke Nokia ønske å være mainstream? Mainstream tjener jo penger, og det er det Nokia vil. Klart de ønsker å være mainsteam.

 

Hvorfor vil ikke Nokia tjene på å bruke et operativsystem som har vist seg å ha stor suksess? De vil da tjene mer på å ha en liten del av Android-markedet enn å ha hele det nesten ikke-eksisterende Windows Phone-markedet.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

ja men de vil ikke være mainstream og gå over til android. de vil heller ikke tjene mye på det ettersom de fleste mobilene har android, så prøver nokia noe nytt.

ettersom sin egen symbian og meego stupte i salg så måtte de prøve MS sin.

og hvis nokia går over til android mister dem jo alle patent rettighetene, noe dem ikke vil miste.

Nokia mistet ingen av patentene sine ved å gå for WP og Nokia ville heller ikke ha mistet noen av patentene sine dersom de hadde gått for Android. Patentene Nokia har fått innvilget vil alltid være Nokia sin eiendom helt til de en dag eventuelt bestemmer seg for å selge dem.

 

Nå var det vel helst Symbian som stupte i salg. Meego tok aldri helt av, og det hjalp ikke at Nokia ga Meego dødsstøtet før N9 ble lansert.

Lenke til kommentar

Det de må gjøre er å slutte med dette windows tullet. Gå over til Android så begynner de raskt å dra inn penger. Itillegg så leverer de utrolig dårlig spec's på telefonene sine i forhold til pris, dette er 2012/13, ingen er interessert i enkelt kjernes prosessorkraft.Skrev inn en kommentar på dette for 1 år tilbake, og se hva som skjer nå, akkurat det jeg skrev den gang. Folk må starte med å få hodet ut av rassen før de begynner å jobbe med saken!Kommer tilbake med en kommentar om 12/24 måneder, altså når Nokia ikke lenger eksistere.

 

ja men de vil ikke være mainstream og gå over til android. de vil heller ikke tjene mye på det ettersom de fleste mobilene har android, så prøver nokia noe nytt.

ettersom sin egen symbian og meego stupte i salg så måtte de prøve MS sin.

og hvis nokia går over til android mister dem jo alle patent rettighetene, noe dem ikke vil miste.

 

men nokia ville tjent på å lage bedre mobiler, litt kraftigere, da vil flere kansje vurdere å gå over til MS og dermed vil salget øke. hvis 5 kjøper og er fornøyde vil de fortelle videre og dermed kjøper flere, osv.

 

Den største årsaken er jo pga dårlig ytelse på mobilene deres, spesielt etter 1-2 måneders bruk. Har selv en Nokia N9, en telefon jeg elsker utsendemessig, kvalitetsmessig, men når det kommer til ytelse er mobilen et vrak.

Må også legge til at høyttalerne er så dårlige at det gjør vondt i ørene å høre på musikk. Patetisk for å si det rett ut.

 

Synd, nå må de låne penger bare for å holde hodet over vann. Idioter!!!

Lenke til kommentar
Etter noen års kraftig nedgang valgte Nokia i fjor å satse på Microsofts Windows Phone i stedet for sine egne operativsystemer, Symbian og MeeGo.
Medfører denne innledningen riktighet? Har ikke markedsandelen til Nokia falt kraftigst det siste året, det året når MS OS ble annonsert på Nokia telefoner og kom ut?

 

Nå var det dette med å tolke tall. Det er riktig at Nokia har stupt mer og mer, at tallene var høyere det siste året der de tok i bruk WP behøver ikke bety at WP er grunnen til enda større tap.

 

Det betyr ganske enkelt at Nokia tapte marked for to store aktører på OS'siden. En snuopperasjon med WP betyr ikke at de umiddelbart vil kunne snu hele selskapsøkonomien i en kort vending.

Det er ikke slik jeg leser innledningen, for meg høres det ut som om det var salget av Symbian telefoner som stupte så mye at WP ble valgt. Symbian stupte brattest først etter at "CEO" sa at Symbian var en brennende plattform og outsourcet OSet til Accenture. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Lukter trojansk hest lang vei her...

 

Forøvrig er det ikke på smarttelefoner Nokia har blødd mest. Det er på dumtelefonmarkedet i utviklingsland hvor dem har fått hard konkurranse fra Huawei, ZTE og Samsung.

 

Dette på samme måte som at mens sportsmodeller får all oppmerksomheten så er det hverdagsbilene som er grunnmuren for bilmerkene.

 

Skulle ikke forundre meg om Nokia og gjengen selger 100 dum for hver smart.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...