Gå til innhold

Anmeldelse: Legend of Grimrock (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da unngår du å rygge inn i en blindvei eller, verre, klørne til en eller annen horribel monstrositet.

Eller i noen tilfeller enda enda verre...et hull.

 

Skal jeg være helt ærlig synes jeg også det blir litt for mye fokus på å holde vekta på ryggsekken nede etter hvert, men kanskje det er fordi jeg har samlemani. Det var i alle fall slitsomt å konstant måtte sjonglere rasjonene og utstyret mellom figurene mine hver gang jeg ville plukke opp noe nytt.

Utnytter pausen til å regenerere HP også da. Hadde vel blitt for lett med en healing-runekombo!

Lenke til kommentar

Bra anmeldelse. Enig med deg i det meste. Til og med karakteren. :p

 

Årets beste spill sålangt, sammen med Crusader Kings 2, og forhåpentligvis Botanicula, som jeg ikke har fått begynt på enda.... God nummer to om vi tar med Age of Decadence-demoen!

 

Godt at 2012 virker å bli et bedre spillår enn det vi har sett de siste årene, og enda har vi ikke engang sett resultatene av Kickstarter! (Bortsett fra resultatene for lommeboka.... )

Lenke til kommentar

"I Grimrock dreper du maten din selv."

Bah! Rommet i det bildet der er et helsikes kav.

Må danse som en annen ballerina.

 

Sykt vanskelig spill. Jeg misset tydeligvis den første buen jeg da, for jeg har ikke fått noen bue og er på lvl 4.

Lenke til kommentar

Rimelig bra spill som jeg har kastet vekk altfor mange timer på.

Liker spesielt at spillet er verdt å spille gjennom mer enn en gang, da enten for å finne alle hemmelighetene en kan ha bommet på, ellers bare for å teste et annet oppsett av partyet.

Ifølge grimrock forumet så er alle variasjonene av tyv, fighter, og mage spillbare, og så langt ser det ut til å stemme for meg.

Må nevne at det er en hemmelighet i spillet som er verdt å finne, den er koblet til papirene du finner her og der. :)

Lenke til kommentar

Interessant og velskrevet anmeldelse. Dette skal nok anskaffes, svak for turbaserte spill.

 

Så var det korrekturen, «monstrositet» er neppe gangbar norsk. I den grad man ønsker et nyord, kan «monstrøsitet» tas i bruk, avledet av adjektivet «monstrøs». Ordet finnes ikke i min ordbok, men danskene bruker det og det er et artig ord :)

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Dette er faktisk helt unikt noe annet jeg har prøvd før. Fulgte litt med på det i 2-3 mnd før det kom ut.

Ved første screenshot så fant jeg ut at dette var noe jeg måtte prøve.

 

Jeg har aldri blitt så positivt overrasket over ett spill før!

Det eneste negative er at det er litt kort, men jeg brukte faktisk rimelig lang tid på å runde det (24 timer spilletid), da jeg utforsket absolutt alt av det jeg kunne.

Noen av gåtene fikk også svetten til å renne! Fy for ett spill! Noe av det beste jeg har spilt faktisk.

 

Er enig i det flere sier om at dette blir et bra spill-år, første med Legend of Grimrock, Diablo 3, Guild Wars 2, The secret world osv! :D :D

 

Edit: Personlig så ville jeg nok gitt spillet 9 eller 10 av 10. Da jeg syns det er tilnærmet perfekt!

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Yeah hehe, nostalgi til Tusen fra en som digget Eye of the beholder og Black crypt.

 

Likte animasjonene til noen av fiendene veldig godt, som førte til at jeg i enkelte tilfeller faktisk fikk litt klaustrofobisk følelse der inne... så bortsett fra en pr Quest som etter mine øyne nesten var umulig å forstå uten hjelp et genialt samt etterlenget gjennsyn med Dungeon Crawler ...

 

edit

 

Videre kunne de øket replayvalue (av mangel på Norskt ord) kraftig ved å la deg få lov til å starte på Nytt med samme party der spillet da øker vansklihets graden samt legger ut flere komplette Sett, bedre våpen osv, slik at du får mulighet til å lvl ut maks også, for jeg har ikke fått lvl ut på langt nær så mye som jeg skulle ønsket mot slutten av spillet. Iriterer meg litt at ikke de har tenkt på dette.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Mat er ikke ett problem, man finner mer enn nok, selv med utstyr som gir 20% økt mat forbruk. Er ikke nødvendig å spise før man er nede på gul eller rød indikator.

 

Vekt kan være litt problematisk, men det er ikke nødvendig å spare på alt, det meste har man ikke behov for, og det er ingen butikker. Har man f.eks. to krigere med fokus på sverd og øks, så overse alle "mace'er".

 

Noen sverd er nødvendig for gåte løsning, for tilgang til noen områder, men det er ikke nødvendig å gå ditt. Det samme gjelder ett kjede.

Men husk å ha med en pil, den er nødvendig ett sted

 

Har spilt igjennom to ganger, med to forskjellige party. Evade er mye bedre enn protection (unngå skade i stede for å redusere), og man sparer en del vekt på å ikke bruke heavy armor. Danser man bra så bør man klare å unngå mye skade.

 

Var veldig mye enklere å spille igjennom andre gang, når man kunne de fleste triksene og viste hva man kom til å møte.

 

Alt i alt ett meget bra spill, brukte rundt 13 timer på en gjennomspilling, og endte opp på level 13 med mine karakterer. Fant ikke alle hemmeligheter, men tror jeg fant ca 50-60 stk andre gang (som var en økning fra første gang).

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Videre kunne de øket replayvalue (av mangel på Norskt ord)

 

= Gjenspillerverdi/gjenspillbarhet?

 

LoG er et utmerket spill, men det skuffer litt på magifronten i forhold til oldefar Dungeonmaster. Her måtte man plotte inn runene i korrekt rekkefølge, spellene/besvergelsene var flere (mener jeg å huske - et par og tjue år siden...) og spellene var sterkt oppgraderbare. Den første fireball/ildkula man lærte var en liten og puslete tennisball, mens den sterkeste mot slutten var en gedigen sol som bruste henover gangen. Episk!

 

I tillegg savner jeg litt bedre/mer skremmende fiende-design.

 

Men alt i alt, et veldig underholdende - og avhengighetsskapende spill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...