Gå til innhold

Guide: Lader du mobilen riktig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9081234

Så da kan laderen bare stå i pc'en hele tiden uten at batteriet blir slitt ut, for strømmen blir kuttet når det fulladet? Og hvor mye bør man lade et batteri som skal lagres over lengre tid?

Lenke til kommentar

Dette er bare noe jeg har hørt, og det trenger ikke å stemme:

 

Hvis du skal lagre batteriet til en laptop i lengre tid, bør det være oppladet til ca. 40%.

40% er mest skånsomt for langtidslagring.

Temperaturen på stedet der batteriet ligger bør ikke overstige romtemperatur.

 

 

Jeg har selv en "slepbar" gaming-laptop. Jeg bruker den som en stasjonær, og bruker nesten aldri batteriet.

Batteriet har jeg ladet til 40% og tatt ut. Det ligger i hylla, og laptopen virker flott uten batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare noe jeg har hørt, og det trenger ikke å stemme:Hvis du skal lagre batteriet til en laptop i lengre tid, bør det være oppladet til ca. 40%.40% er mest skånsomt for langtidslagring.Temperaturen på stedet der batteriet ligger bør ikke overstige romtemperatur.Jeg har selv en "slepbar" gaming-laptop. Jeg bruker den som en stasjonær, og bruker nesten aldri batteriet.Batteriet har jeg ladet til 40% og tatt ut. Det ligger i hylla, og laptopen virker flott uten batteri.

Men når strømmen går.. ville jeg ikke vært deg.

 

Lenke til kommentar

Strømmen hos meg er så stabil at lysene har ikke engang blinket på flere år.

Uansett, en laptop uten batteri er som en stasjonær PC.

Og folk bruker jo stasjonære PCer uten at strømbrudd er et altfor stort problem.

Da bor du ikke i Trøndelag i vertfall. Her takler ikke strømnettet at det er 20 speik ute eller om det romler litt i lufta.

Lenke til kommentar

Så da kan laderen bare stå i pc'en hele tiden uten at batteriet blir slitt ut, for strømmen blir kuttet når det fulladet? Og hvor mye bør man lade et batteri som skal lagres over lengre tid?

 

Dersom laderen står i over lengre tid bør man egentlig ta ut batteriet. På nyere laptoper så er det en funksjon som gjør at batteriet ikke lades opp over 80 %.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I såfall er det viktig at du lader den riktig' date=' slik at du får mest mulig ut av den nye mobilen din.[/quote']

Dette er ikke omtalt som en myte, likevel senere i artikkelen:

Konklusjonen er at du ikke trenger bekymre deg over forskjellige teknikker å lade telefonen på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg opplever til stadighet at det kan være en fordel å lade mobilen eller den bærbare helt ut, for så lade den helt opp igjen for å "synkronisere" batteriet da det virker som noe merkelig kan skje om dette ikke gjøres fra tid til annet. Sier ikke at batteriet blir bedre av å gjøre dette, men for meg virker det om å gjøre dette en gang i blant gjør at batteriet på et eller annet vis klarer å holde ut litt lenger.

 

 

Nå er det vell heller få maskiner der ute som lader opp til 100% for så å gå ned til 80%, deretter opp til 100% osv.. Jeg vet at de fleste mobiltelefoner og mobile enheter gjerne viser 100% selv om batteriet i realiteten er 90-95% for å gi brukeren et inntrykk av at den er fulladet mens den i realiteten ligger mellom 90 / 95% - 100% for å spare batteriet for ingen batterier (ei heller lithium batterier) har godt av å konstant ligge å nappe fra 99% - 100% i time etter time.

 

 

Det optimale er å lade til 100% og la batteriet gå ned til 60-80% før det lades opp igjen, de fleste moderne maskiner har mekanismer som gjør at batteriet automatisk vil stoppe å lade ved 100% og ikke starte å lade igjen før det er nede på 95% for å spare på batteriet men det er fremdeles bedre å la det gå ned mot 60-80% enn å konstant hoppe opp og ned fra 95-100% hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med Li-Po batterier? Samme greia? Og så er det alle laderene som ligger rundt omkring av forskjellige slag. f.eks. i9000 med 50-60Hz - 0,15A, output: 5.0V-0,7A. Kan jeg bruke denne til å lade htc one s, med spesifikasjoner som 50-60Hz - 200mA, output: 5V-1A.

Lenke til kommentar

Det som ikke taes med her, og som er spesielt relevant for laptops er følgende:

 

Det desidert verste et Lithium Ion-batteri vet om er å være fulladet (80-100 prosent) og varmt. Det vil i praksis si slik mange bruker laptoppen. PCen står på, det gjør den svært varm, samtidig er strømkabelen koblet i, som gjør at batteriet holdes på over 80% kapasitet hele tiden. Døden for et laptopbatteri.

 

Jeg anbefaler at laptoppen brukes som en mobil, lad om natta (gjerne med PCen av) og bruk den uten strømkabelen koblet til. Eventuelt kan man ta ut batteriet og bare bruke den på nettstrøm, men merk at man bør være forsiktig så ikke kabelen draes ut, PCen vil da skru seg av øyeblikkelig med mulig korrupte/tapte data som resultat.

 

 

Hva med Li-Po batterier? Samme greia? Og så er det alle laderene som ligger rundt omkring av forskjellige slag. f.eks. i9000 med 50-60Hz - 0,15A, output: 5.0V-0,7A. Kan jeg bruke denne til å lade htc one s, med spesifikasjoner som 50-60Hz - 200mA, output: 5V-1A.

 

Li-Po er samme greia som Li-Ion ja. Ladereguleringen skjer i mobilen, ikke i laderen, så det har ikke noe å si om laderen er merket 0,5A eller 0,7A eller 1A. De fleste mobiler er laget for å trekke opptil 1ampere ladestrøm, som i praksis betyr at den lader raskest koblet til en lader som kan levere 1A. En PC f.eks leverer teoretisk maksimalt 0,5A (og ofte mindre enn det), dermed vil det ta mer enn dobbelt så lang tid å lade mobilen via PCen kontra en vegg-lader på 1A.

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste mobiler er laget for å trekke opptil 1ampere ladestrøm, som i praksis betyr at den lader raskest koblet til en lader som kan levere 1A. En PC f.eks leverer teoretisk maksimalt 0,5A (og ofte mindre enn det), dermed vil det ta mer enn dobbelt så lang tid å lade mobilen via PCen kontra en vegg-lader på 1A.

Mange PCer kan levere mer enn 0,5 A via USB-porten. Min MacBook Pro leverer f.eks opptil 2,1 A.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...