Gå til innhold

22 til 24" PC skjerm for foto


Anbefalte innlegg

Har sjekka på hardware.no, anbefalinga er nesten 2 år gammal. Diskusjon på hardware, mest for spel. Treng ca 22-24" skjerm som er bra for fotoredigering (og kanskje video), har kun bærbar med 15.6. Er ivrig amatør og spanderer gjerne 2000. Gode modellar? Kva er viktig å få med?

Og korleis er den praktiske bruken frå laptop, kan ikkje ta av eksisterande skjerm eller leggja den flat - såvidt eg veit. Plassering? Kink i nakken? Vurdert stasjonær PC men finn knapt testar på det. På skjerm finst det mange testar, vanskeleg å vurdera i høve til foto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil også anbefale å se på Dell U2311 - 1 tomme mindre enn 2412, men med enda bedre fargereproduksjon, 8 bits i forhold til 6.

Eller Eizo EV2335W - samme.

 

Men Dell 2412 er et godt kompromiss i 24-tommers størrelsen dersom man ikke har råd til ekte 8 bits paneler, som f.eks. Dell U2410.

 

Redigert: Beklager, det skal være Dell U2312HM i den første lenken.

 

Ulempen med disse er som olestokk riktig påpeker 16:9 formatet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for svar. Begge ser bra ut. Ser datakjeden har Dell men ganske dyr i forhold til nettpris. Benq også eit bra merke?

Kanskje lesa litt om format og tilkoblingar for skjermar. Treng kanskje ikkje HDMI.

Mest i tvil om praktisk bruk. Dersom ikkje skjermen på min Acer 5720 kan fjernast eller leggast flat vert det jo ein dårleg vinkel i forhold til tastaturet på den bærbare. Dette problemet har vel folk funne ut av forlengst men korleis?

Lenke til kommentar

Du mener hvis du skal ha den eksterne skjermen rett bak laptopen (og tastaturet)? Jo, det er et "problem", hvis man ser det slik - men de fleste av oss som har eksterne skjermer koblet til en bærbar har jo løst dette "problemet" ved å stille den store skjermen litt på siden da .. ;)

Slett ikke nødvendig å fjerne skjermen på laptopen, eller legge den flat. Man skal jo helst få kunne bruke begge skjermer samtidig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

For å finne aktuelle skjermer kan du søke på både størrelse, oppløsning og paneltype i prisguiden. For rimelige skjermer med bra kvalitet er modeller med en eller annen IPS-type panel som regel det beste alternativet. Det finens tester av mange av de bedre skjermene hvis du søker litt.

 

Når jeg bruker laptop med eksetrn skjerm setter jeg den (helst på et stativ) ved siden av hovedskjermen og bruker begge skjermen samtidig (med forskjellig skjermbilde). Windows har hatt den muligheten i hvert fall fra Windows 98. For å fungere bra bør du da også ha løst tastatur og en mus slik at du får plasserrt det riktig i forhold til den store skjermen.

Lenke til kommentar

OK, finst sikkert mange testar. Brukar lesebriller, så det er nok lurt å testa maks avstand til ny skjerm. Ville sikkert brukt eksisterande skjerm på nett og til mange ting og ekstra skjerm til film og foto. Også muleg at 24" er litt stort. Og det som ser smått ut i butikk kan verta stort heime...

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert Dell U2412M: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

Den er 16:10 og bruker ett IPS panel som gir fantastiske farger

Jeg vil istemme i denne anbefalingen.

Jeg vurderte en stund om jeg skulle gå for denne srgb-monitoren eller om jeg skulle gå for en dyrere monitor som "takler" adobe rgb. Etter å ha lest litt rund om hva en "vanlig" mann egentlig har behov for så valgte jeg denne (Dell U2412U). Et valg jeg ikke har angret på, og forskjellen mellom vanlige "billigmonitorer" og denne er større enn jeg hadde trodd.

 

Når det gjelder størrelse så er det en smakssak, for meg er ikke 24" for stort, kjører i dag 2x24" som gir en god arbeidsflyt med PS/LR på Dell'en og andre verktøy/oversikter på min "dårlige" monitor.

 

Jeg tviler på at du får noe mye bedre til en slik lav pris.

Lenke til kommentar

Er egentlig enig med arthon over her, men siden det virker som om trådstarter har et budsjett på omkring 2 tusen, så ...

Med Dell U2410 har man en skjerm som nesten kan måle seg med noen av de aller beste, og det til en pris som er mer enn kurant. Med tanke på at de aller beste i klassen gjerne koster 10-15k+ og oppover nesten ubegrenset.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Skal sjekka opp den "ultraskarpe". Budsjettet ikkje avgrensa til 2000. Og fablar litt om meir avansert kamera enn mft som vert brukt nå. Dersom den også er grei til TV-program kunne 15.000 avsett til ny TV (+ ein del til) gå til proft kamera. Greitt om diverse utstyr står i forhold til kvarandre.

 

Kvalitet viktig, og særleg at den er behageleg å sjå på.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Siden du skal bruke den til foto og video ville jeg gått litt opp i pris og kjøpt den som er fabrikk-kalibrert og har 110% farge gamut.

DELL U2410 ULTRASHARP 24" WIDE TFT BLACK

 

Gammel tråd, men lurer litt på denne skjermen selv.

 

Hvor "proff" bør man være for å bruke en "wide" gamut skjerm?

 

Kan det ikke skape like mye bry som nytte? Hvis jeg f.eks skal sende inn bilder til utskrift er det sRgb som gjelder.

 

De fleste program har vel heller ikke støtte for utvidet fargerom? Eller har det blitt bedre med nyere versjoner av Windows (W8)?

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Hvis jeg f.eks skal sende inn bilder til utskrift er det sRgb som gjelder.

 

Fotovideo serverer mye nyttig info på sine kurs denne messe-uken bl.a. Eizo sin representant som på en overbevisende måte demonstrerte hvor liten nytte vi har med annet enn sRGB... ;)

 

Forøvrig vil jeg absolutt anbefale Dell U2410...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Hvor "proff" bør man være for å bruke en "wide" gamut skjerm?

Ingen grunn til å måtte være proff for å utnytte større fargerom enn sRGB. Mange av de litt bedre blekkskriverene klarer for eksempel mer enn sRGB og selv om sRGB er slutt produktet vil du ha mer kontroll under editering med en skjerm med større fargerom. Men det er et stort men, du bør ta deg tid til å sette deg litt inn i fargestyring, forstå hvordan profiler brukes for å mappe fargene best mulig til ulike enheter. Hvis du ikke har satt deg inn i dette eller er villig til å gjøre det (ikke veldig vanskelig) har det lett for å bli mye prøving of feiling (og det er en del som kan settes feil). For enklest mulig oppsett er sRGB bedre.

Lenke til kommentar

Gammel tråd, men lurer litt på denne skjermen selv.

 

Hvor "proff" bør man være for å bruke en "wide" gamut skjerm?

 

Kan det ikke skape like mye bry som nytte? Hvis jeg f.eks skal sende inn bilder til utskrift er det sRgb som gjelder.

 

De fleste program har vel heller ikke støtte for utvidet fargerom? Eller har det blitt bedre med nyere versjoner av Windows (W8)?

Alle gode skjermer kan vise AdobeRGB. Så skal du ha en god skjerm så får du det på kjøpet.

Dell skjermene kan stilles på aRGB eller sRGB ettersom du ønsker.

Det som er viktigst er om skjermen er kalibrert, noe Dell skermene er fra fabrikken, og om de kan etter-kalibreres.

Skal du printe er det en fordel om skjermen viser sRGB.

På noen bilder vil du ikke se forskjell mellom aRGB og sRGB, på andre bilder er forskjellen tydelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Alle gode skjermer kan vise AdobeRGB. Så skal du ha en god skjerm så får du det på kjøpet.

Dell skjermene kan stilles på aRGB eller sRGB ettersom du ønsker.

 

Men hvis jeg kun skal bruke skjermen i sRGB-modus kan jeg da likegodt gå for M versjonen (U2412M) som bare støtter sRGB? Er den da noen merkbar forskjell i bildekvaliteten, svartnivå, kontrast, etc?

 

Set at det har kommet en oppdatert versjon av U2411, U2413, denne er kanskje enda litt bedre? Har støtte for usb 3.0 på den integrerte minnekortleseren i alle fall.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man se om en skjerm kan etterkalibreres?

Er det bare de store dyre som kan det eller er det vanlig også på billige skjermer?

Alle skjermer kan kalibreres, men høykvalitetskjermer vil natulig nok normalt bli bedre. Alle skjermer endrer seg også over tid og da vil ny kalibrering hjelpe, men den største forskjellen er normalt mellom ukalibrert og første gangs kalibrering, senere kalibreringer er gjerne mye mindre justeringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...