Gå til innhold

Godejobbutsikter for IT-folk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre du har vært syk. Da har du ikke sjans til å få jobb, og blir ikke en gang invitert på intervju. IT-bransjen er en av de verste bransjene for folk med hull i CVen.

IT-bransjen er kanskje en av de bransjene der man blir fortest utdatert også, ett år uten jobb betyr at man ligger ett år etter

Lenke til kommentar

Og? Når bransjen skriker etter folk skulle man jo tro at slike små detaljer kunne ordnes opp i ved diverse arbeidstiltak fra NAV. F.eks. arbeidspraksis eller videreutdanning.

Bransjen skriker etter riktige folk, ikke etter hvem som helst.

IT-folk er det gjerne nok av, bare ikke de med riktig kunnskap og erfaring.

Ikke lenge siden min arbeidsgiver skrek etter en erfaren SharePoint-konsulent for å hjelpe meg, da hjelper det lite om en fyr fra NAV får ett SharePoint-kurs...

Lenke til kommentar

Det er sant, men jeg snakker om entry-stillinger. Og enhver stilling må jo måles opp mot jobben. Hvis en java-dev som har jobbet non-stop siden 95 men hatt 1 års stopp det siste året er det jo ikke noe problem å gå inn i samme stilling som tidligere.

Jeg derimot, ble syk allerede under skolegangen og har bare jobbet rundt 12 måneder tilsammen de siste 7 årene med support. Det er klart jeg er mindre attraktiv, men jeg har altså søkt i snart et år på alle supportstillinger i hele Norge, og fått ett intervju.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Jeg derimot, ble syk allerede under skolegangen og har bare jobbet rundt 12 måneder tilsammen de siste 7 årene med support. Det er klart jeg er mindre attraktiv, men jeg har altså søkt i snart et år på alle supportstillinger i hele Norge, og fått ett intervju.

Hva har du utdanning innen? Kan jo ta noe mer utvikler-rettet. Det meste av support kan ikke sammenlignes med resten av IT-bransjen, da mange supportstillinger krever ingen eller lite utdanning.

Lenke til kommentar

Kan jo gå videre med master. Evt. søke noe mer relevant, du er jo overkvalifisert for en del supportstillinger, og feil kompetanse for en del andre. Kan jo hende de ikke vil ansette deg i frykt for at du flyr videre til en bedre betalt og mer relevant jobb. Jeg ville i hvert fall prøvd å søke mer relevante jobber. :)

 

Artikkelen: Bekrefter inntrykket jeg har som student. Vi er såpass ettertraktet av bedrifter at vi får middag og øl opp til to ganger i uken om vi vil.

Lenke til kommentar

Master er ikke mulig av diverse grunner inkludert karakterer. (Som sagt ble jeg syk allerede under utdanningen, så karakterene ble deretter) Hovedsaklig søker jeg supportjobber fordi jeg er flink til det, men planen er jo å klatre internt i firmaet.

Å søke jobb som programmerer nå er science fiction. Vel grokker jeg fremdeles Java EE, Hibernate og lignende, men alle rammeverk som kom etter 2004 er jo ukjente for meg og det samme gjelder utviklingen i språket.

Jeg holder meg såvidt oppdatert ved å progge litt nå og da, men det jeg egentlig trenger er 12 måneders arbeidspraksis hos en arbeidsgiver. Altså gratisarbeid.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Det er sant, men jeg snakker om entry-stillinger. Og enhver stilling må jo måles opp mot jobben. Hvis en java-dev som har jobbet non-stop siden 95 men hatt 1 års stopp det siste året er det jo ikke noe problem å gå inn i samme stilling som tidligere.

Jeg derimot, ble syk allerede under skolegangen og har bare jobbet rundt 12 måneder tilsammen de siste 7 årene med support. Det er klart jeg er mindre attraktiv, men jeg har altså søkt i snart et år på alle supportstillinger i hele Norge, og fått ett intervju.

 

Om du faktisk bare har jobbet 12 måneder fordelt over de 7 siste årene, så skjønner jeg faktisk ganske godt at du ikke blir innkalt til intervju. I Norge er det dyrt å ansette, og de fleste arbeidsgivere biter seg nok merke i at du er mer borte fra jobb enn på jobb. Det er naturligvis svært få bedrifter som med viten og vilje ønsker å ha en ansatt som de vet er mer borte fra jobb enn på jobb uavhengig av grunn. Det er nok det som er den kanskje noe bitre sannheten dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja... Ellers kunne du lagd noen apps? Det telles også som arbeidserfaring. Jeg ble ansatt samme måned jeg begynte på programmerings-bacheloren min på UiO, eneste bakgrunnen jeg hadde var apps. Det var riktignok deltid, men den erfaringa igjen har gitt meg fulltidsjobb i ett annet større firma, hvor jeg begynner nå etter siste eksamen. Jeg har ikke fullført første året enda, og jeg er fulltidsansatt programmerer :)

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Master er ikke mulig av diverse grunner inkludert karakterer. (Som sagt ble jeg syk allerede under utdanningen, så karakterene ble deretter) Hovedsaklig søker jeg supportjobber fordi jeg er flink til det, men planen er jo å klatre internt i firmaet.

Å søke jobb som programmerer nå er science fiction. Vel grokker jeg fremdeles Java EE, Hibernate og lignende, men alle rammeverk som kom etter 2004 er jo ukjente for meg og det samme gjelder utviklingen i språket.

Jeg holder meg såvidt oppdatert ved å progge litt nå og da, men det jeg egentlig trenger er 12 måneders arbeidspraksis hos en arbeidsgiver. Altså gratisarbeid.

 

Java EE og Hibernate er jo fortsatt ganske relevant hos de fleste konsulent-selskaper, og Java har ikke utviklet seg så mye siden 2004. På universitetet så lærer vi fortsatt Java 5 (Java 7 er nyeste). Det finnes også en del selskaper der ute (ikke-konsulent selskaper) som ikke ansetter på bakrunn av utdanning men talent. Mange av disse igjen krever at du legger med ett prosjekt som viser hva du kan i søknadden, ellers blir du testet på intervju... Så du får bare kjøpe en bok eller to og få deg oppdatert (tar en måned, kanskje to med effektiv lesing) og søk utviklingsjobber.

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Master er ikke mulig av diverse grunner inkludert karakterer. (Som sagt ble jeg syk allerede under utdanningen, så karakterene ble deretter) Hovedsaklig søker jeg supportjobber fordi jeg er flink til det, men planen er jo å klatre internt i firmaet.Å søke jobb som programmerer nå er science fiction. Vel grokker jeg fremdeles Java EE, Hibernate og lignende, men alle rammeverk som kom etter 2004 er jo ukjente for meg og det samme gjelder utviklingen i språket.Jeg holder meg såvidt oppdatert ved å progge litt nå og da, men det jeg egentlig trenger er 12 måneders arbeidspraksis hos en arbeidsgiver. Altså gratisarbeid.

 

Praksis anbefales. Mas på nav, så fikser de det. Jeg måtte selv komme med forslag til bedrifter da.

 

Hilsen fornøyd praktikant.

Lenke til kommentar

Og? Når bransjen skriker etter folk skulle man jo tro at slike små detaljer kunne ordnes opp i ved diverse arbeidstiltak fra NAV. F.eks. arbeidspraksis eller videreutdanning.

NAV gir ikke videreutdanning til folk med høyere utdannelse med begrunnelse på at man har høyere utdannelse. Gikk permitert en tid under finanskrisen og lurte på om nav kunne betale et C# kurs til rundt 30.000, men det kunne de ikke. Men å gi noen lastebillappen til 50-60.000 er vist ingen problem. Paradokset her var at jeg var av den dyreste sorten de kunne ha på dagpenger da jeg makset ut satsene grunnet tidligere lønn så dermed gikk jeg 4 mnd til med penger fra dem. NAV-logikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Master er ikke mulig av diverse grunner inkludert karakterer. (Som sagt ble jeg syk allerede under utdanningen, så karakterene ble deretter) Hovedsaklig søker jeg supportjobber fordi jeg er flink til det, men planen er jo å klatre internt i firmaet.Å søke jobb som programmerer nå er science fiction. Vel grokker jeg fremdeles Java EE, Hibernate og lignende, men alle rammeverk som kom etter 2004 er jo ukjente for meg og det samme gjelder utviklingen i språket.Jeg holder meg såvidt oppdatert ved å progge litt nå og da, men det jeg egentlig trenger er 12 måneders arbeidspraksis hos en arbeidsgiver. Altså gratisarbeid.

 

Praksis anbefales. Mas på nav, så fikser de det. Jeg måtte selv komme med forslag til bedrifter da.

 

Hilsen fornøyd praktikant.

 

Jeg var i praksis i en måned. Lang historie kort: NAV svarte ikke på telefonen etter at prøvetiden var over, så det ble aldri tegnet ny kontrakt. Seks måneder etter fikk jeg på nytt kontakt med NAV, og da var det selvsagt alt for sent.

Jeg har prøvd å komme tilbake til samme firma etterpå, men etter det jeg skjønner har de nå lagt ned totalnekt for alle NAV-avtaler etter dårlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Master er ikke mulig av diverse grunner inkludert karakterer.....men det jeg egentlig trenger er 12 måneders arbeidspraksis hos en arbeidsgiver. Altså gratisarbeid.
Java EE og Hibernate er jo fortsatt ganske relevant hos de fleste konsulent-selskaper,..... ..... Så du får bare kjøpe en bok eller to og få deg oppdatert (tar en måned, kanskje to med effektiv lesing) og søk utviklingsjobber.

 

Hvis du har vilje til å lære deg å programer i C# ( C sharp eller andre former av nyere C coding) så er du garantert jobb som konsulet i lange tider fremover :) Dette er jo da grunnet at flere og flere "Større" firma legger nettsiden, både intranettet og hjemmesiden over til å være basert på Sharepoint 2008 eller nyere. å det vil altid trenges konsulenthjelp for å få "tilpasset" sidene til enkeltbedriftens behov og for å kunne vedlikeholde disse.

Evry (EDB Ergogroup) ansetter hvertfall folk i hopetall for å tilfredstille etterspørselen av denne type programører.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...