Gå til innhold

Minitips: En ren bærbar er en glad bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pinsett og/eller knappenåler kan fint brukes til å holde igjen vifter. Da kan luft på boks brukes av hjertens lyst. Kompressor kan også brukes, men da skal man være ENDA mer forsiktig. I verste fall blåser man kondensatorer rett av hovedkortet. Man risikerer også vanndråper fra kompressoren, men det løses ved å la laptopen tørke etterpå.

Lenke til kommentar

Som ArKritz sier så kan kompressor brukes.

 

Bruker kun dette selv, men tømmer alltid tanken med tappepluggen før jeg bruker den på laptopen slik at jeg får ut det meste av fukten. Deretter starter jeg den og blåser løs i maskinen på et ikke altfor stort trykk. Og må si det er utrolig deilig å se støvskyer i enorme mengder fly ut av laptopen. Pleier alltid å blåse begge veier i kjølesystemet. Altså først der luften blir sugd inn av viften, og når det er rent der så blåser jeg motsatt vei for å få alt støvet helt bort.

 

Og da sviver den så utrolig stille etterpå, hver gang.

 

Det jeg i tillegg har gjort, som mange kan gjøre uten problemer som også gjør underverker, er å fjerne annehver spile/spike/ribbe eller hva man skal kalle det. Altså det som blokkerer for innsuget for å hindre store gjenstander å komme inn til viften.

 

Hvis man fjerner annehver av disse så får man en MYE større gjennomblåsing på samme vifteturtall. Det kjøler laptopen bedre og derfor kan viften gå enda saktere. Min laptop kan ikke høres, enten om den brukes tungt eller ikke. Men ikke gjør dette dersom du fortsatt har garanti og er livredd for den. For den blir mer utsatt for ting som kan bli sugd opp og som kan blokkere viften.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Hadde en liten rengjøring på min gamle Lenovo SL300 for ikke så lenge siden. Det som utgjorde den største forskjellen for min del, var å legge ny kjølepasta under begge kjøleblokkene. Pastaen som var lagt på fra fabrikk var knusktørr og sprukket. Nå går den så stille og fint at jeg nesten blir skuffet. Vil ha ny maskin, men den gamle Lenovoen dør jo aldri! :-)

Lenke til kommentar

Du kan bruke kompressor om du har lyst, ingenting iveien for det.

Den billigste Europris kompressoren holder om alt du ønsker å gjøre er å blåse, men du burde uansett handle noen klasser opp, for har du kompressor så melder plutselig lysten seg til å kunne fylle bil / sykkelhjul og bruke luftverktøy ala muttertrekkere, og da duger ikke billig skrælet fra Europris lengere.

Lenke til kommentar

Et veldig nyttig tips. Flere bør bli oppmerksom på dette, siden det i værste fall kan føre til at kjøleeffekten blir redusert så mye at PCen ikke fungerer på en normal måte. Da jeg jobbet med reparasjon av laptoper så kom det med jevne mellomrom inn laptoper som ikke hadde noen andre feil enn at de var så proppa full av støv at det i praksis ikke foregikk noen kjøling. Siden slike feil generelt sett ikke ble dekket av garanti eller reklamasjonsrett, så endte det veldig ofte med en ikke ubetydelig regning for kundene.

 

Som et forslag til de som ikke ønsker å åpne laptopen, eller har en laptop som ikke lar seg lett åpne, så kan man i stedet bruke trykkluft utenfra med jevne mellomrom. Dersom man venter for lenge mellom hver gang så kan ofte havne i en situasjon der støvet har klumpet seg i små baller eller som et teppe langs kjøleribben inni PCen, og da er det plutselig ikke lett å få ut støv vha. trykkluft utenifra lengre. Som nevnt tidligere bør man fremdeles passe på at man ikke får viftene til å snurre for raskt. Man kan bruke en spiss, lang gjenstand for å holde den fast igjennom luftehullene rett over/ved siden av viften.

Lenke til kommentar

Mangler en guide eller bildeserie på hvordan man oljer viftene i laptoper. For kulelagrene trenger jo olje etter hvert de også.

Ganske greit på desktopCPUkjøler, da alt man trenger å gjøre er å åpne kabinetter, fjerne skruene som holder vifta på plass på kjøleblokken, snu vifta, riva av et plastsegl, og så bruke en god olje ment for nøyaktig dette.

Lenke til kommentar

I det du er kommet til det stadiet at vifta knapt går rundt, eller den spinner kraftig opp for selv den minste aktivitet, så er det i det store og hele for seint å begynne med trykkluft på boks. De er det bare kompressor som hjelper.

 

Jeg har anbefalt for mange, og gjør det selv også, å ta med maskinen til nærmeste bensinstasjon. Så lenge du passer på å blåse ut lufta som ligger i slangene, så du får ut eventuell fuktighet fra disse før du retter de mot maskinen din, så skal det være mer enn greit nok.

 

Du kommer sjeldent godt nok til med dysa, til at du klarer å ødelegge noen vifter, men du får flytta på støvet som har klart å komprimere seg i kjøleribber og på viftebladene.

 

Vurdert å kjøpe meg en liten kompressor selv, men så lenge jeg har en stasjon i nærheten, så har jeg klart meg til nå.

 

Som regel tenker ikke folk på rengjøring av maskinene, selv når de lugger som bare det, og slår seg av straks pc'en begynner å gjøre noe som krever litt av cpu og/eller gpu, og artifaktene "danser" over skjermen.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...