Gå til innhold

Cyberkriminelle lopper deg for penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette skjedde meg etter jeg hadde lastet ned en .apk fil fra aptoide. Jeg ville prøve spillet før jeg kjøpte det. Det skulle jeg ikke ha gjort. Når spillet ble startet kom det opp et bilde som ba meg om å fortelle hva jeg syns om det. Forsto først ikke at det var noe feil og jeg er vel bevandret i mobilverden. Spillet, derimot, startet aldri opp. Jeg slettet det. Noen dager senere mottok jeg en sms på spansk fra et firesifret nummer. Oversatte den til norsk og teksten var: Du har sendt feil kode. Da jeg ikke hadde sendt noen tekstmelding selv, ringte jeg umiddelbart til Telenor. Koselige damen ba meg sende "STOPP" tilbake til kortnummeret. Jeg mottok da en tekstmelding som sa noe slik som: Your service has been stopped. Jeg fant ut hvem som eide kortnummeret og sendte dem en mail. Det var et stort betalingsselskap som leier ut sine tjenester. De kunne fortelle meg at jeg ikke hadde belastet noen ting da koden som var sendt var feil. Dette stemte. Da var det bare å formatere telefonen og starte helt på nytt.

 

Jeg deler dette med dere for informasjonens skyld. Jeg husker dessverre ikke nummeret og navnet på selskapet. For dem som bare vil trolle må jeg påpeke at jeg kjenner ingen andre som bruker like mye penger på film, musikk og spill som det jeg gjør. Men jeg har en tendens til å ville prøve det først. Liker jeg det så kjøper jeg det. Denne gangen gikk jeg i fella.

 

Skyt meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får stadig vekk meldinger i statusbaren i HTC Desireen min om at jeg har vunnet både det ene og andre. Ser at flere andre har begynt å få det og. Noen som vet hva dette kan være?

Høres ut som AirPush reklame fra en eller annen app du har installert.

 

Last ned Air Push detector, eller Ad Network detector, så ser du hvilke apps som sender deg reklame.

Lenke til kommentar

Google sjekker kontinuerlig for skadelig programvare i Play Store. Om Anroid er mer utsatt, må det være fordi Android tillater tredjeparts-apper å gjøre mer, som e.k å sende f.eks. SMS - HVIS DU GIR DEM TILLATELSE TIL DET.

 

Du skal altså være bra dum om et piratkopiert spill ber om tilgang til å sende SMS og du sier "Ja." (Sorry, theDaniel.)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...