Gå til innhold

Snart kan en datamaskin bestemme karakteren din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant system. Store besparelser å hente her, som kan gå til bedre undervisningskvalitet. Antagelig blir det billigere å innføre dette og heller bruke "gamlemåten" for å evaluere klagene som kommer inn, heller enn å evaluere alle besvarelser manuelt. Selv om antall klager skulle øke med dette systemet sammenlignet med i dag.

 

Jeg ser for meg at dette systemet først brukes på fag med riktig/feil svar (matte, fysikk), og med tiden videreutvikles slik at det også kan evaluere prosa/stiler.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

På tide at det kommer noe sånt i skolen i dag.

Graden av forskjellsbehandling, spesielt på ungdomsskolen og videregående er rett og slett kvalmende. Der er det bare snakk om å være flink til å slikke ræv, så får du bedre karakterer enn det du egentlig fortjener.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eg er i utgangspunktet litt skeptisk så lenge maskinrettinga er gjort ved hjelp av algorytmer der ein leiter etter mønster som kan tyde på rette svar. Sjølv om du kanskje får samme karakteren som du skal ha så er det ikkje umogleg at maskinen gir deg feil på noke du skulle hatt rett på og rett på noke som du skulle hatt feil på.

 

Dersom ein skal ha maskinretting så vil det være mykje betre å legge opp prøvene slik at ei datamaskin lett kan gjere jobben. Som f.eks multiple choice prøver.

Lenke til kommentar

Eg er i utgangspunktet litt skeptisk så lenge maskinrettinga er gjort ved hjelp av algorytmer der ein leiter etter mønster som kan tyde på rette svar. Sjølv om du kanskje får samme karakteren som du skal ha så er det ikkje umogleg at maskinen gir deg feil på noke du skulle hatt rett på og rett på noke som du skulle hatt feil på.Dersom ein skal ha maskinretting så vil det være mykje betre å legge opp prøvene slik at ei datamaskin lett kan gjere jobben. Som f.eks multiple choice prøver.

 

så i norsk skal du ha svar alternativer?

vil du at han skal: "gå en tur på byen." eller "bli hjemme." kryss av.

Lenke til kommentar

Og alle som er over middels oppegående lærer seg alle de glupe setningsbygningene, hiver inn et drøss med fremmedord, og går ut av skolen med toppkarakter uten å kunne noe som helst.

 

Og tro meg på dette: Om lærere bedømte stiler etter trynefaktor, hadde LANGT flere strøket. Det er bare nivået som er for lavt. Skriv korrekt norsk (eller engelsk) uten tåpelige feil, så går karakteren et hakk opp.

Lenke til kommentar

Eh, her var det mange lite gjennomtenkte svar. Dette dreier seg om SAT stiler i USA. Vi har ingen slik standardisering av stiler i Norge. I USA lærer man ikke å stille spørsmål ved kunnskapen man lærer. Dette vil nok ikke fungere spesielt bra her siden skriftlige oppgaver dreier seg om å diskutere en probremstilling. En maskin kan ikke gjøre det fordi den ikke har en egen oppfattelse av etikk og moral.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, her var det mange lite gjennomtenkte svar. Dette dreier seg om SAT stiler i USA. Vi har ingen slik standardisering av stiler i Norge. I USA lærer man ikke å stille spørsmål ved kunnskapen man lærer. Dette vil nok ikke fungere spesielt bra her siden skriftlige oppgaver dreier seg om å diskutere en probremstilling. En maskin kan ikke gjøre det fordi den ikke har en egen oppfattelse av etikk og moral.

Nei, ikke enda. Men jeg ser for meg at denne feks kan brukes til å evaluere fysiske/matematiske innleveringer med formler, utledninger osv. Det går litt på det samme som tekstlig forståelse. :)

Lenke til kommentar

Og alle som er over middels oppegående lærer seg alle de glupe setningsbygningene, hiver inn et drøss med fremmedord, og går ut av skolen med toppkarakter uten å kunne noe som helst.

 

Og tro meg på dette: Om lærere bedømte stiler etter trynefaktor, hadde LANGT flere strøket. Det er bare nivået som er for lavt. Skriv korrekt norsk (eller engelsk) uten tåpelige feil, så går karakteren et hakk opp.

 

Wow, lurer på hvilke lærere du hadde hvis innholdet ikke betyr noe, og at man får toppkarakter bare ved å bruke fremmedord. Tro meg, ikke alle lærere klarer å holde seg objektive når de retter en stil/prøve.

Lenke til kommentar

Prøver og eksamener er som 3D mark egentlig, det er bare ett tall som er indikativt på hvor man ligger an stoff messig.

Problemet med disse er at man ikke alltid får ett fullgodt tegn på om personen er god eller ei, og dette har arbeidslivet gjort seg bemerket på i senere tid.

I tillegg har strømmen av informasjon også forandret seg, så en eksamen slik som vi kjenner den blir mindre og mindre relevant.

 

Ta for eksempel en snekker eller en elektriker i arbeidslivet, om han da funderer på hvordan ting X skal gjøres, hvordan går han fram?

Jo han vil bruke hjelpemidler og oppslagsverk, saker og ting som er regnet som bannlyst fra en eksamen men totalt relevant i en jobb situasjon.

Samme for en IT ansatt, man lærer mest gjennom en jobb situasjon, jeg har spurt flere som gikk ut av høyskoler dette klassiske spørsmålet når de er i jobb: "Hvor mye av det du lærte på skolen fikk du bruk for?"

Og svarene har vært forskjellige ordmessig, men med samme resultat som dette: "Svært lite."

 

Uansett, de vil ikke dø ut i år, ei heller neste år, eller året deretter, men om 20 år vil jeg anta at eksamen som vi kjenner den idag står kun nevnt i historieboka.

Lenke til kommentar

 

Og alle som er over middels oppegående lærer seg alle de glupe setningsbygningene, hiver inn et drøss med fremmedord, og går ut av skolen med toppkarakter uten å kunne noe som helst.

 

Og tro meg på dette: Om lærere bedømte stiler etter trynefaktor, hadde LANGT flere strøket. Det er bare nivået som er for lavt. Skriv korrekt norsk (eller engelsk) uten tåpelige feil, så går karakteren et hakk opp.

 

 

Wow, lurer på hvilke lærere du hadde hvis innholdet ikke betyr noe, og at man får toppkarakter bare ved å bruke fremmedord. Tro meg, ikke alle lærere klarer å holde seg objektive når de retter en stil/prøve.

Det var robotene/programmene jeg siktet til, som så vidt jeg har fått med meg ikke kan forstå meningen i en setning med mindre den er programmert til akkurat den stavingen og syntaksen. Da er det fremmedord og andre gjenkjennelige saker de må gå etter.

Og joda, det finnes lærere som setter en stryk der det burde være en toer. Kanskje til og med en treer. Men når jeg hører på hva kona (som er lærer) forteller fra sin hverdag er det ren selvbeherskelse at enkelte i det hele tatt får vitnemål. I de aller fleste (merk, det finnes unntak) tilfeller er det elever som har misforstått hva som kreves, og i tillegg har altfor høye tanker om eget faglig nivå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...