Gå til innhold

Vil forhindre salg av publikums OL-bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så forskelligt fra fx en rock-koncert hvor du ofte slet ikke må have et kamera med.

(At de så oftest ser gennem fingre med småkameraer er en anden snak)

 

Så det er vel en meget naturlig del af det at et arrangement har alle kommercielle rettigheder.

 

Set i det lys er det positivt at de tillader folk at tage billeder til eget brug.

 

Men ad de sociale netværk og lignende, så bliver det jo lidt mudret, for det er jo klart stærkt kommercielle virksomheder, og med de rettigheder folk siger ja til hvor foretagenderne stort set må bruge billederne som det passer dem, så bliver oploadning til den slags vel svært at karakterisere som ikke-kommercielt.

Lenke til kommentar

Forholder meg til det som kjer i Norge

OL_VM_NM og slike ting er vell betalt i utgangspunkte av folkets skatte penger så vi er vell en del av utgiftene som blir brukt alerede derpå har vell vi rett til en del av kaka gratis vill jeg si gjerne med bilde taking.

-

En musikk konsert eller lukket aragemang arangert av det private blir det vell aneledes med.

.

Og skal det komersielle presse markedet ha enerett til å selge bilder hmm syns det da skrur seg i feil retning for hva det menes om fri dekkning av saker og ting.

For alles inntreser som de bruker i mange setninger for sin egen del. :eek:

Lenke til kommentar

Forholder meg til det som kjer i Norge

OL_VM_NM og slike ting er vell betalt i utgangspunkte av folkets skatte penger så vi er vell en del av utgiftene som blir brukt alerede derpå har vell vi rett til en del av kaka gratis vill jeg si gjerne med bilde taking.

-

En musikk konsert eller lukket aragemang arangert av det private blir det vell aneledes med.

.

Og skal det komersielle presse markedet ha enerett til å selge bilder hmm syns det da skrur seg i feil retning for hva det menes om fri dekkning av saker og ting.

For alles inntreser som de bruker i mange setninger for sin egen del. :eek:

 

Dette er en viktig forskjell mellom konserter i ren kommersiell regi og et delvis offentlig arrangement du belyser her. Ethvert OL mottar store summer fra arrangørlandet i tillegg til privat sponsing. I tillegg er OL et såkalt idealistisk arrangement som skal fronte samhold over grenser.

 

Den eneste konklusjonen må da bli at de ikke kan legge slike restriksjoner på arrangementet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er en viktig forskjell mellom konserter i ren kommersiell regi og et delvis offentlig arrangement du belyser her. Ethvert OL mottar store summer fra arrangørlandet i tillegg til privat sponsing. I tillegg er OL et såkalt idealistisk arrangement som skal fronte samhold over grenser.

 

Den eneste konklusjonen må da bli at de ikke kan legge slike restriksjoner på arrangementet.

Fordi om feks. ett land får OL og velger å bruke titalls milliarder på infrastruktur og tilrettelegging for ett idrettsarrangement betyr det ikke at rettighetene til å utnytte det kommersielt tilfaller landet, eller dets innbyggere.

 

Man hadde vel samme "problematikk" rundt OL i Beijing, å ta med seg kamera med stor zoomlinse var vel og relativt umulig om man skulle inn på stadion som publikummer...

Lenke til kommentar

Hvis man har kjøpt bilett til et arrangement så har man vell inngått en slags kontrakt om å få se noe, og må trolig rette seg etter slike vedtak. Om det derimot er f.eks. et sykkelløp og man finner seg et greit utkikkspunkt hvor man ikke må kjøpe bilett, så må man jo stå fritt til å knipse og selge bildene. Hvor lett det er å finne slike punkter under et sommer-OL i London er en annen sak :-)

Lenke til kommentar

Mja mange koncertsteder får vel også ret massiv offentlig kulturstøtte, i hvert fald i Danmark.

 

Men der er da klart en principielt forskel i et offentligt og et privat arrangement.

 

Nu har jeg aldrig været til OL, men antager at der tages entré som til de fleste koncerter og det er vel derfor at betragte som et lukket kommercielt arrangement på samme måde?

 

En argumentationen med at offentlige støtte giver almenheden rettigheder kunne på samme måde bruges til at kræve at al adgang var gratis, og til at alle erhvervsdrivende havde lov til at sælge fx øl og sodavand...

 

Der er jo samme problemer med TV. Jeg antager ikke at fx NRK ville få fri og uhindret gratis adgang til at optage, sende og sælge fra et norsk OL. Og det er jo rent principielt det samme, at når det er kommercielt, vil arrangørene have fat i en del af pengene - uanset om det er NRK eller Herr Hvermansen der har fanget dette helt fantastiske billede som alle aviser vil have på deres forside...

:)

Lenke til kommentar

Egentlig så kan man vinkle det til favør for både det komersielle eller det frie alt ut i fra hvordan man vil fortolke ting også utad.

.

Balanse kunsten her er vel meget vanskelig å komme alle til gode med alle fortolkninger av det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...