Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] SSD 128GB er nesten full, men har fjernet alle spill osv, hva fyller opp SSD?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

 

Jeg har 2 harddisker på stasjonær PC, 1 stk SSD på 128GB og 1 stk HDD på 1,5TB. Operativsystemet er installert på SSD.

 

Nå har jeg kun 35,2GB ledig plass på SSD, etter at jeg avinstallerte alle spill osv. Jeg skal legge alle spill inn på 1,5TB HDD.

 

Alle de store programmene mine er på 1,5TB som er blant annet Autodesk, Adobe CS5,5 Master collection, og Microsoft Visual studio 11 professional Beta. Dette er de eneste plasskrevende programmene jeg har.

 

Alle torrenter er på en NAS server. Jeg har også dessuten tømt mappen "nedlastninger".

 

Og nå kan jeg se at alle de programmene som jeg har installert utgjør 26GB (inkludert begge harddisker). Nå har jeg 35,2GB ledig av 119GB. 26GB og 35,2GB blir tilsammen 61,2GB, men hva utgjør de resterende 57,8GB utenom operativsystemet Windows 7 Ultimate?

 

Nå tar jeg utgangspunkt i at alle programmer er installert på SSD, ellers er det mindre enn 26GB på SSD, siden de er fordelt på to harddisker. Derfor er regnestykket bare et grovt overslag.

 

Søker intelligente svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Har bare en rekke Word og tekstdokumenter der. Noen bilder har jeg også. Under ser dere alle programmer jeg har på maskinen min.

 

post-217402-0-57601200-1335557013_thumb.jpg

 

Som dere ser så utgjør det bare 26GB fordelt over to harddisker. Finnes det en måte slik at jeg kan finne ut hva som tar plass på maskinen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg kjørte Ccleaner, og fikk bort en del der. Jeg brukte også TuneUp utilities. Når er jeg oppe i 39GB. Jeg fikk slettet gamle gjenopprettingspunkt. Sikkerhetskopi er ikke konfigurert.

 

Men jeg fant ut at Windows komponenter tok en del plass. Dersom jeg deaktiverte noen av de så kunne jeg spare 10GB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

System Restore er en funksjon som jeg kan bruke for å hoppe tilbake til et gjenopprettingpunkt. Jeg tror ikke det er på, siden jeg måtte starte det, og deretter velge mine innstillinger.

 

Har ikke rørt noe med "sovemodus dump". Skal undersøke SpaceSniffer.

Lenke til kommentar

Har man mye internminne kan man også redusere størrelsen på SWAP-fila med hell. I tillegg har jeg fått fjerna mye GB ved å gå på jakt i C;\Users\Brukernavn og mappene under der, ligger jo ofte gamle filer fra programmer du har avinstallert, cache til ulike greier og nedlasta patcher.

 

Noe du kan sjekke er om du har filene til gamle java-versjoner liggende under java-mappa di.

 

Jeg bruker ca 50GB av min SSD -MED- Star Wars The Old Republic på den som tar 20GB, så et eller annet tar opp noe helt vanvittig med plass hos deg.

 

Sjekk ALLE mappene under C:\ og se om du finner de med størst opptatt plass utenom windows-mappa. Gå så inn i disse og sjekk videre mappe for mappe (Alt+Enter --&--#62; Escape når du har sett størrelsen, så sparer du tid)

 

Har du store nedlasta filer liggende på skrivebordet forresten?

 

EDIT:

Genialt program, det må jeg også teste :).

 

Se der ja, 12GB SWAP-fil. Det er jo helt drøyt stort. Hvor mye minne har du? Hiberfile.sys vil du også kunne få ned størrelsen på om du skrur av dvalemodus :).

 

EDIT2:

Du kan avinstallere/flytte følgende:

- Dirt2 2GB

- Microsoft Office 1GB

- Mine Dokumenter inneholder 6GB - FLYTT denne til 1.5TB-disken (dette kan gjøres i guide linka til lengre oppe)

- Min Musikk inneholder 3GB, kan også fint flyttes.

-

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå har jeg gått gjennom kategorimappene i C volum. Det er følgende mapper som tar plass (diskforbruk);

 

4f3b043ea1eaf3391cd22ff7ffdb3272 - 4,64 GB

 

Brukere - 11,9 GB

 

Programdata - 7,28 GB

 

Programfiler - 1,18 GB

 

Programfiler (x86) - 6,96 GB

 

Windows - 27,9 GB

 

Det var flere mapper til, men de utgjorde kun MB og KB, derfor er de irrelevant.

 

Edit 1:

Flyttet en albummappe som jeg lastet ned en gang, der sparte jeg 3GB. Dirt 2 har jeg reinstallert på 1,5TB litt tidligere.

 

Hvordan flytter jeg Word uten at det krasjer? og hvordan kan jeg endre swap-fila til 4GB?

 

Ingenting hendte med diskplassen da jeg endret betingelsene for dvalemodus i strømalternativer. Jeg satt den på "aldri" og skrev "powercfg –h off" i ledetekst som administrator.

 

Edit 2:

Hva skjer med RAM dersom jeg setter den ned til 4, vil det bety da at jeg får 4GB Ram i praksis dersom jeg følger denne veiledningen under;

 

http://www.tech-faq.com/how-to-change-the-swap-file-settings.html

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Nei, virtuellt minne er den fila du nå har på harddisken din, ikke RAM :). Sett den til 4 du. Må restarte for at det skal skje en endring der.

 

Om du har reinstallert Dirt2 på din store disk tidligere, så slett den fra SSDen, den er der fortsatt under Program files, som du ser. Du har også en demo av RealFlight liggende ser jeg, under Program Files(X86).

 

Som sagt så inneholder Dokumenter-mappen din 6GB, du kan lett velge hvor på maskina di denne skal befinne seg: http://headstrongfar...ng_My_Documents

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Da ble gammel Dirt 2 versjon (før Steam), slettet, og mine dokumenter flyttet. Jeg har nå 50,5 GB frigjort plass, kontra det de 2 GB jeg hadde før tråden ble opprettet. Det er ikke nødvendig å frigjøre mer plass i denne omgang.

 

Takker for alle svar jeg fikk i tråden, og hjelpen kom fra uventet hold, altså en fra moderator gruppen.

 

Denne tråden erklæres løst :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...