Gå til innhold

Hodetelefoner strømmer musikk rett fra nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi det er et helt greit norsk ord, og betyr så og si akkurat det samme som engelske "stream", som heller ikke er et ord som ble oppfunnet i dataverdenen. Jeg bruker ofte ord som "videostrøm" selv, varierer litt mellom norsk og engelsk, likens som jeg gjør med mange andre dagligdagse ord. Å bruke "strøm" alene blir derimot litt lett å misforstå, men sammensatt med "video" eller "audio" så er det ganske vanskelig å misforstå hva det er snakk om, og dermed gjør språket nytten sin.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Synes det blir for dumt å bruke noen norske og noen engelske ord her og der. Surfer du på verdensveven på din PK(personlige komputer) eller? Riktignok er PC et låneord vi bruker, også skal vi plutselig lage egne ord for andre uttrykk. Stupid.

Endret av eleNef
Lenke til kommentar

Ja, for det gjør jo ingen andre i noen andre sammenhenger. E-mail og E-post er det jo ingen i hele norge som veksler mellom, for eksempel. Ei heller "skjerm" og "monitor". Eller "keyboard" og "tastatur".

 

Jeg sier kanskje ikke personlig komputer, men visst faen sier jeg både datamaskin og PC. Det virker egentlig ikke som om du snakker så alt for mye med andre nordmenn dersom du ikke har merket at dette faktisk er temmelig vanlig.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...