Gå til innhold

– Spill er ikke morsomme lengre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner godt hva de mener. Humoren er borte. Eneste spillene som faktisk inneholder humor i den forstand at man ler høyt og lenge av det er indiespill. Den "nye" generasjonen husker det kanskje ikke, men det er ikke så lenge siden spill kom med noen tørre spøker til spillerene som vanligvis slo godt an blandt spillerne. Spill i dag er alt for opphengt i grafikk og kule effekter. I gamle dager var både leveldesign, "replayability", humor og gameplay. Storien i nye spill er vanligvis dritt. (sett bort fra noen som Portal serien, skyrim osv...)

Problemet med de fleste spillselskaper i dag er at de lager spill for å få masse penger, ikke fordi de synest det er gøy å lage spill. Derfor beundrer jeg de som lager indie spill. Som for eksempel Notch.

Andre fantastiske indie spill er: (inneholder kanskje ikke så mye humor at det gjør noe, men de er fortsatt bra!)

- Braid

- Fez

- Binding of isaac

- VVVVVV

- ser frem til at det norske "Owl boy kommer ut"

- Dungeons of Dredmore

- Minecraft

- Cavestory

Der har du noen eksempel på hvordan spill burde være!

Og her har du grunnen til at valve er så fantastisk gode til å lage spill som er morsomme å spille: http://www.gamer.no/artikler/109358/er-drommen-a-jobbe-for-valve/

De største har noe å lære av de minste. Men det er ikke bare kritikk heller. Vi har fått mange fine nye spill som... ehh.. er ikke sikker, kommer ikke på noen akkurat nå, selv om jeg selv spiller en del BF3 og SWTOR...

Lenke til kommentar

Problemet med de fleste spillselskaper i dag er at de lager spill for å få masse penger, ikke fordi de synest det er gøy å lage spill. Derfor beundrer jeg de som lager indie spill. Som for eksempel Notch.

 

Jævlig dårlig eksempel du kom med ihvertfall.

 

inb4 NDF

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Greit nok, kanskje ikke like mye humorspill nå om dagen. En ting jeg ser litt skrått på er hva han vil frem til. Vi har litt for mange folk som tenker "alt var så jævla mye bedre før" og "alle spill i dag suger". Ting utvikler seg og noen sjangere blir mer populære enn andre. I dag er den yngre generasjonen mer opptatt av ren action og ikke så veldig mye annet. Personlig har jeg aldri sett etter spill for å få meg en god latter der jeg har serier og filmer som tar den jobben.

 

Jeg ville blitt lei om en god del av spillene i dag måtte inneholdt humor. Det ville ikke falt naturlig inn og når det ikke er et mål med et spill at det skal være morsomt så kan man heller unngå det helt. En ting som også er viktig som denne personen har hoppet over er at spill går etter hver enkelt persons interesser. Kanskje du ønsker flere spill med humor, men det betyr ikke at du har rett til å tråkke ned på dagens ungdom og dagens spill og si at det bare er dritt. (snakker om personer generelt nå).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tro meningene om dette er splittet av om du var født før eller etter 80-tallet. Skift tema til tv-humor, så får du nok med enda eldre generasjoner - Charlie Chaplin vs Jackass/Tosh.O f.eks. Jeg er enig med Lowe, men det er da vel også på grunn av de spillene han nevner var med på å forme min interesse for dataspill. Basert på innlegget over er vel muligens dagens ungdom mer blottet for humor, dog.

Lenke til kommentar

Vel der renner det dritt igjen. Meningen med innlegget mitt var å få frem det at selv om DU liker veldig mye humor i dine spill behøver ikke alle andre like det. Jeg blir forholdsvis irritert når noen personer påstår de har så ekstremt mye bedre interesser/meninger enn andre uten spesielt gode argumenter. "Dagens spill suger" - "Hvorfor?" - "Fordi jeg ikke liker dem"/"fordi det og det var dårlig". Fint at dere liker å frempeke at dere levde på tiden spill var nytt og at dere er spillverdens "master race", men dere kan faen ikke argumentere for og imot.

 

Humor er subjektivt og om jeg levde i deres årskull ville jeg hvert ganske flau. At en gjeng med voksne folk ikke klarer å se at alle mennesker ikke er like blir for dumt. Bare fordi du syntes Jackass er noe møl eller at American Pie er barnslig betyr vel ikke at du er bedre en alle andre? Samme idiotien regjerer i alle ender av underholdnings skalaen og derfor er det umulig å diskutere hva som er best.

 

Ikke at jeg bryr meg om du sitter der og smatter på nes kontrolleren din og ler av den ekstremt gode humoren i spillene som var på den tiden, men du har ikke noe rett i å si at dagens ungdom har dårligere humoristisk sans enn deg.

 

tl;dr HUMOR ER SUBJEKTIVT!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at svært få spill i dag er laget med humor i tankene, det finnes hederlige unntak hvor humoren er det som bærer spillet. Portal serien ville ikke vært det samme uten stemmene. Men å si at det var så mye bedre før er rimelig blærete, grunnen til at alle sier dette (og da mener jeg virkelig alle, bare vent til dere blir så gamle som meg :p ), er fordi man som regel glemmer de dårlige og middelsbra spillene, man husker de gode opplevelsene. Jeg savner humoren fra Monkey Island, Larry og day of the tentacle, men jeg ler av like mange spill i dag som jeg gjorde på den tiden, det var jo også spill på den tiden som ikke var laget for humorens del. Det har bare blitt flere utgivelser med tiden og dermed må man lete litt mer etter spill med humor i mellom generiske FPS, RTS og RPG'er. Det er forskjell på morsome spill og humoristiske spill... Forøvrig om man skal ha noe å le av, så er DLC Quest rimelig bra og anbefales på det sterkeste, det er egentlig litt mer tragikomisk, men jeg tror du vil le om du er over middels interessert i spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er litt som om skaperen av Mot i Brøstet skulle lange ut mot Bing Bang Theory. Tiden har løpt fra spill som kun markedsførte seg på humor alene, og den eneste grunnen til at de faktisk solgte i det hele tatt var at konkuransen ikke var ekstremt hard.

 

Jeg skal vedde min venstre ankel på at om et av de klassiske "humorspillene" kom ut i dag, selv MED grafikk anno 2012, så ville kun et fåtall brukt penger på de.

Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg er helt enig, det finnes humoristiske spill men de er godt fordelt nå og har ofte mange andre elementer i seg også for å være salgbare.

Fallout og Fallout 2 (Jepp, fra Interplay ) hadde en god dose humor og klisjeer som for eksempel Monthy Phyton inslaget ^_^ eller andre morsomme "random events".

 

En god del spill fra Nintendo inneholder humor og positive "vibber" på mange måter , Mario Kart , Party , noen av familiespillene osv.

 

Det han har rett i dog er at det har blitt langt mindre rene humoristiske spill , men på mange måter så synnes jeg at Larry spillene var morsomme men ikke akkurat det beste innenfor sjangeren og humoren var sær...

Lenke til kommentar

når jeg så portal har humor så lo jeg, tenkte på monkey iland 3 vs portal humoren, portal har humor ja men ikke mye i forhold til monkey iland 3 ta foreksempel sverdkampa der du vant og tapte med insults :p

 

loony tunes var humoristisk osv poenget i artiklen var at før var humoren i en del spil oppe i si 70% mens nå for tiden er de nede i 40% elelr noe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...