Gå til innhold

Nye Ubuntu 12.04 skal holde i fem år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ubuntu 12.04 LTS slippes i morgen og er gratis. Har du en nyere versjon av Ubuntu fra før er det mulig å oppgradere direkte
Er litt skeptisk der altså.

 

For min del er nok den største nyheten bedre støtte for flere skjermer.

Endret av AlexZX
Lenke til kommentar

Var skrivingen jeg tenkte på:

Har du en nyere versjon av Ubuntu fra før er det mulig å oppgradere direkte

 

Da er det nedgradering, ikke oppgradering.

 

Unity begynner å ta form nå, noe som virkelig er på tide. Nå mangler bare en skikkelig søkefunksjon. Slik det er nå så må en jo jobbe med en fil for at søket skal finne den da søket går ut fra det som er mest brukt. Synes virkelig Tracker skulle blitt tatt i bruk i stedet for Zeitgeist.

Lenke til kommentar

Har kjørt 12.04 beta2 på to forskjellige maskiner i noen uker nå, og dette er svært lovende. Har vært litt småting med norsk tastatur som faller ut, men det er nok på plass til endelig utgave. Suveren distro er det eneste jeg kan si. Vi kan forøvrig _ikke_ laste ned 12.04 i morgen. Her i Norge blir det en gang i løpet av natt til fredag.

Lenke til kommentar

Den største nyheten er vel at 12.04 ikke bruker Linux-kjernen, men "Ubuntu kernel" :ph34r:

Nei, det er tull. Den eneste forskjellen er oppgradering til kernel V3.2.

 

3.2.0-23-generic

Du får sende dem en epost og påpeke skrivefeil på sidene deres:

https://wiki.ubuntu....2#Ubuntu_Kernel

 

Det forrige innlegget mitt var ment litt sarkastisk da det ser ut som om Canonical prøver å fjerne relasjoner til ordet Linux fra Ubuntu.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Den største nyheten er vel at 12.04 ikke bruker Linux-kjernen, men "Ubuntu kernel" :ph34r:

Nei, det er tull. Den eneste forskjellen er oppgradering til kernel V3.2.

 

3.2.0-23-generic

Du får sende dem en epost og påpeke skrivefeil på sidene deres:

https://wiki.ubuntu....2#Ubuntu_Kernel

 

Det forrige innlegget mitt var ment litt sarkastisk da det ser ut som om Canonical prøver å fjerne relasjoner til ordet Linux fra Ubuntu.

Det er selvfølgelig Ubuntu sin versjon av kernelen, men det er Linux kernelen, det er jo ikke noe nytt.

 

At Ubuntu holder avstand til mye bruk av ordet Linux har nok sine grunner, det er jo nok av "Linux er så komplisert og vanskelig"-folk.

Lenke til kommentar

Ubuntu Kernel viser kun til at det er Ubuntu sin versjon av Linux Kernel med Ubuntu sine patcher. Det eneste som er nytt i så måte er at Ubuntu går bort i fra å ha separat generic og server kernel. På akkurat samme måte som at Fedora kjører Fedora Kernel med Fedora sine patcher osv.

 

Har pent lite med å distansere seg fra Linux å gjøre.

Lenke til kommentar

Du må jo ikke installere Unity-variant. Uansett har det faktisk bedret seg ganske mye nå.

 

Bruker standard ubuntu med gnome3, joda ubuntu satser på brukervennlighet og dette ser jeg på som ekstremt positivt da gnome 2 var gammelt nytt og ganske forbikjørt på det området mot slutten, men unity er en dårlig etterfølger, synes det var et merkelig valg å lage sitt eget skrivebordsmiljø egentlig.

 

Skulle gjerne sett at det kom en "offisiell" gubuntu da gnome 3 fortjener å kunne konkurrere på likt nivå medxubuntu og kubuntu.

 

men nå er det ikke det store prosjektet å få gnome 3 på ubuntu da :)

Lenke til kommentar
At Ubuntu holder avstand til mye bruk av ordet Linux har nok sine grunner, det er jo nok av "Linux er så komplisert og vanskelig"-folk.

Jeg tror det er to grunner til at de kaller den Ubuntu kernel.

 

1. Kernelen er basert på Linux-kernelen, men den er ikke nøyaktig en linux-kernel. Da blir det upresist og strengt tatt feil å kalle kernelen for Linux. Linux-kernelen er bare de offisielle nøyaktige og umodifiserte kernelene.

 

2. Navnet på kernelen og OSet bør stå på egne ben. Det folk flest kaller Linux er ikke Linux. Det er som regel en rekke ulike OS med gener fra Linux-kernelen, men også en rekke egne tilpasninger av kernelen og programpakker som ikke er Linux, men kjører under Linux. Å kalle Ubuntu for Linux er egentlig minst like upresist som å kalle PC-kabinettet for harddisken, når PC-en ikke en gang inneholder harddisk, men SSD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Du må jo ikke installere Unity-variant. Uansett har det faktisk bedret seg ganske mye nå.
Bruker standard ubuntu med gnome3, joda ubuntu satser på brukervennlighet og dette ser jeg på som ekstremt positivt da gnome 2 var gammelt nytt og ganske forbikjørt på det området mot slutten, men unity er en dårlig etterfølger, synes det var et merkelig valg å lage sitt eget skrivebordsmiljø egentlig.Skulle gjerne sett at det kom en "offisiell" gubuntu da gnome 3 fortjener å kunne konkurrere på likt nivå medxubuntu og kubuntu.men nå er det ikke det store prosjektet å få gnome 3 på ubuntu da :)

 

Nå er det faktisk gnome3 som er på Ubuntu som standard. unity kjører på toppen. Det du savner er kanskje gnome-panel eller gnome-shell? om du installerer gnome-fallback, så får du gnome-panel nå også kjent som gnome-classic og har ikke noe med gnome 2 eller 3 å gjøre, da gnome-panel altså er tilgjengelig for gnome3 også.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er to grunner til at de kaller den Ubuntu kernel.

 

1. Kernelen er basert på Linux-kernelen, men den er ikke nøyaktig en linux-kernel. Da blir det upresist og strengt tatt feil å kalle kernelen for Linux. Linux-kernelen er bare de offisielle nøyaktige og umodifiserte kernelene.

 

Dette synes jeg blir veldig unøyaktig. Bare fordi Ubuntu sine egne patcher rører ved noen veldig få promille av Linux kernel og har satt sine egne standardinnstillinger, blir det feil å si at det ikke lengre er Linux kernel.

 

2. Navnet på kernelen og OSet bør stå på egne ben. Det folk flest kaller Linux er ikke Linux. Det er som regel en rekke ulike OS med gener fra Linux-kernelen, men også en rekke egne tilpasninger av kernelen og programpakker som ikke er Linux, men kjører under Linux. Å kalle Ubuntu for Linux er egentlig minst like upresist som å kalle PC-kabinettet for harddisken, når PC-en ikke en gang inneholder harddisk, men SSD.

 

De aller fleste Linux distribusjoner har ikke "gener" fra Linux kernel, men kjører på Linux Kernel, ofte stort sett med egne standardverdier for innstillinger som eneste endring, samt evt. patcher som enda ikke har kommet inn i Mainline Kernel. Kampen om å få folk til å slutte å kalle Linux for et operativsystem er tapt for lenge siden, selv om de aller fleste vet at Linux kun er kernel og som sådan ikke kan fungere uten et operativsystem bygd rundt.

For de som er interessert så kan http://www.gnu.org/g...-gnu-linux.html være av interesse å lese.

 

Nå er det faktisk gnome3 som er på Ubuntu som standard. unity kjører på toppen. Det du savner er kanskje gnome-panel eller gnome-shell? om du installerer gnome-fallback, så får du gnome-panel nå også kjent som gnome-classic og har ikke noe med gnome 2 eller 3 å gjøre, da gnome-panel altså er tilgjengelig for gnome3 også.

 

Når folk flest snakker om Gnome, så mener de gnome-shell. For hvermansen er det revnende likegyldig om Unity kjører på gnome, og at teknisk sett er gnome standard på Ubuntu. gnome-shell er ikke en gang installert som standard, og av den grunn vil de fleste se på det som at gnome ikke er med i Ubuntu.

Lenke til kommentar

Var skrivingen jeg tenkte på:Nå mangler bare en skikkelig søkefunksjon. Slik det er nå så må en jo jobbe med en fil for at søket skal finne den da søket går ut fra det som er mest brukt. Synes virkelig Tracker skulle blitt tatt i bruk i stedet for Zeitgeist.

 

Det der er ikke sant. Det ble endret for lenge siden. Nå søker den gjennom både Zeitgeist og ubrukte filer. Dessverre. Jeg skulle gjerne ha hoppet over dumme søk i Filer, siden filnavn er en håpløst gammeldags måte å forholde seg til ting på.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...