Gå til innhold

Lanserte mer HD-moro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

10x zoom. Nei, kom med noe bedre. 20x zoom. Ja vi er vel i 2012? Hvorfor ikke lage noe folk vil ha? Det er vel det som selger?

Jo mer zoom, jo dårligere optisk kvalitet. Og det selv om man ikke bruker zoomen. Derfor er det de billige jallakameraene som har mest optisk zoom.

 

Og å holde noe særlig mer enn 10x zoom stødig er ikke veldig lett, selv med stabilisator.

 

God vidvinkel er for mange mye viktigere enn overdrevent mye zoom, og dette kameraet har veldig god vidvinkel. Da blir det enda verre å implementere masse zoom uten å drepe bildekvaliteten.

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

10x zoom. Nei, kom med noe bedre. 20x zoom. Ja vi er vel i 2012? Hvorfor ikke lage noe folk vil ha? Det er vel det som selger?

Jo mer zoom, jo dårligere optisk kvalitet. Og det selv om man ikke bruker zoomen. Derfor er det de billige jallakameraene som har mest optisk zoom.

 

Og å holde noe særlig mer enn 10x zoom stødig er ikke veldig lett, selv med stabilisator.

 

God vidvinkel er for mange mye viktigere enn overdrevent mye zoom, og dette kameraet har veldig god vidvinkel. Da blir det enda verre å implementere masse zoom uten å drepe bildekvaliteten.

 

Ja, det vet jeg. Men mange ganger så trenger man kraftigere zoom. Har sett flere kameraer med mer enn god nok bildekvalitet, ved 20x zoom. 10x blir mange ganger for snaut. Hvis kameraet vingler, er det bare å bruke stativ eller en rig av noe slag. Og det er ikke alltid man behøver topp bildekvalitet heller. Panasonic har et kamera med 22x zoom. Bildene fra det, ser meget bra ut. Og man må vel ha lupe, for å se eventuelle feil. Så 10x zoom kameraer styrer jeg unna. Passer ikke mitt bruk.

Lenke til kommentar

Men mange ganger så trenger man kraftigere zoom.

Det har jeg faktisk aldri opplevd personlig (jeg er ingen videograf, men en typisk husfar vil jeg tro). Hvilke motiver er det du filmer?

... Har sett flere kameraer med mer enn god nok bildekvalitet, ved 20x zoom. 10x blir mange ganger for snaut. Hvis kameraet vingler, er det bare å bruke stativ eller en rig av noe slag. Og det er ikke alltid man behøver topp bildekvalitet heller. Panasonic har et kamera med 22x zoom. Bildene fra det, ser meget bra ut. Og man må vel ha lupe, for å se eventuelle feil. Så 10x zoom kameraer styrer jeg unna. Passer ikke mitt bruk.

Jeg styrer i utgangspunktet unna kamera med mye zoom. Hvis kameraet reklamerer med 20x zoom eller "400x digital zoom" i et lite kamera til lav pris så sier det meg at det er beregnet på kjøpere som har helt andre prioriteringer enn meg, og jeg bruker heller tiden min på å undersøke andre kameraer.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Ja, det vet jeg. Men mange ganger så trenger man kraftigere zoom. (...) Panasonic har et kamera med 22x zoom. Bildene fra det, ser meget bra ut. Og man må vel ha lupe, for å se eventuelle feil. Så 10x zoom kameraer styrer jeg unna. Passer ikke mitt bruk.

Joda, man har jo forskjellige kriterier. Men noen trenger ikke mer enn kanskje 10x zoom, og selv om bildekvaliteten på et kamera med 20-30x zoom kan være bra, så ville den vært bedre om det kun var 10x zoom. Har man masse zoom, må som oftest også sensoren bli fysisk mindre, og da trenger man mer lys for å få støyfrie bilder, og det ser man lett også uten lupe. I tillegg må lyset gjennom flere linseelementer, noe som også forringer skarphet og farger.

 

Merk at Panasonic fortsatt har rundt 12x zoom på toppmodellene sine (3MOS-modellene), mens de rimeligere har mer zoom ("1MOS"-modellene).

 

Toppmodellene har 3 sensorer, hver seg på 1 / 4,1 tomme (tilsvarer ca 1 / 1,4 tomme, det tilsvarer en sensorflate på nesten en hel tomme totalt).

 

Av modellene i serien under (med 1 sensor), så har den med 21x zoom 1/2,33 tomme, mens den med 38x zoom har 1 / 5.8 tomme. Dette har grådig mye å si for egenskapene innendørs, i overskyet vær eller skumring, eller om man filmer sport/raske bevegelser.

Lenke til kommentar

Noen trenger kraftig zoom, slik som fotografer tenger kraftig tele. Hvorfor man trenger kraftig zoom kan jo være at man er langt unna. Ikke har mulighet for å komme nærmere innpå. Luftfart osv. At objektet er av en slik art, at det ikke er lett å komme innpå. Slik som dyr og fugler.

Og i situasjoner der ting skjer fort, og man ikke har tid/mulighet til å komme nærmere innpå.

Digital zoom er jeg ikke noe tilhenger av, men kan sikkert være greit, hvis man fanger/dokumenterer et historiskt øyeblikk, der og da, hvor ikke annet er tilgjengelig.

Ellers bør 20x zoomen ha best mulig kvalitet. Om kameraet blir større pga kraftigere zoom, gjør ingenting.

Lenke til kommentar

Noen trenger kraftig zoom, slik som fotografer tenger kraftig tele.

Helt klart. Disse utgjør etter min mening 1% eller 5% av kundene. Mens 95% av kundene etterspør masse tele uten noensinne å bruke det. Jeg tilskriver det irrasjonelt jag etter specs (på samme måte som megapixel, megabyte og andre marketing-tall).

 

På speilrefleksen min (som også tar video) så har jeg opp igjennom tidene hatt objektiver som (tilsammen) dekker 20x zoom-område. 95% av bildene jeg har tatt befinner seg i et smalt område rundt "normal"-objektiv, og om jeg bare hadde hatt en typisk lavkvalitets 10x zoom så ville mange av disse ha vært av for dårlig kvalitet for meg: upresis/treig AF, dårlig optisk kvalitet, dårlig lysstyrke.

 

Når jeg ser på videoer som onkler og tanter har tatt av barna, bikkja, båten, etc, så slår det meg at de ville ha hatt bedre nytte av større lysstyrke, selv om det begrenset zoom-området kraftig.

Ellers bør 20x zoomen ha best mulig kvalitet. Om kameraet blir større pga kraftigere zoom, gjør ingenting.

Dersom det fører til at kameraet blir hjemme så betyr det at det ikke blir brukt. Det skjer med speirefleksen til mange av vennene mine som bruker mobil-kamera eller kompakt-kamera selv om de har speilrefleks.

 

Alt er en trade-off. 20x zoom i stedetfor 6x zoom gir dårligere bildekvalitet, større vekt, høyere pris, eller en kombinasjon av alle disse. For de mange av oss som ikke bruker ekstrem tele så er det en dårlig ide å gå for et kamera som kompromisser andre egenskaper for maksimal tele.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...