Gå til innhold

PST vil ha nettdebatter inn i Datalagringsdirektivet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt spesielt å se at enkelte vil "utvide" DLD allerede før det er kommet i gang. Det er i alle fall ingen tvil om hvor dette ender. Hvis dem nå skal lagre enda mer allerede før ting er avklart mtp de opprinnelige kravene, hvor står vi da om 3-5 år? Kjenner at jeg er meget, meget skeptisk til hele greia.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
– Norske virksomheter som tilbyr denne type innholdstjenester, bør etter PSTs syn ha plikt til å lagre opplysninger om IP-adresse, dato/klokkeslett og en ID på det innlegget som ble postet, står det i brevet som er signert av PSTs konstituerte sjef, Roger Berg.

Jeg blir faktisk alvorlig bekymret av folk som kan mene noe slikt. Med noe som må være ytterst begrensede sjelsevner er disse altså for en politistat i Norge. Slike mennesker burde snarest få fyken fra enhver stilling med makt, livsfarlige folk.

 

Vi trenger ikke trygghet dersom vi mister all frihet.

Lenke til kommentar

De ønsker nok bare å gjøre det enklere for regimet å overvåke dissidenter. I seg selv vil jo ikke et slikt krav ha noe for seg, men i runde 2 når søkeverktøyene og tilgangen er på plass vil jo PST besitte et svært effektivt verktøy i kampen mot uønskede ytringer.

 

Nå er jo ikke forum det vanskeligste å kjøre gjennom TOR. Jeg synes Facbookintegrasjon og mobilnummer-kobling er mer irriterende...

Lenke til kommentar

Historien gjentar seg, som vanlig, vil nå jeg si. Ved alle store hendelser som angår en nasjons indre sikkerhet, så strammes lovene inn. Se til Nazi-Tyskland etter riksdagsbrannen i -33, De forente amerikanske stater i 2001 og Norge etter 2011. Spørsmålet er bare hvor mye populasjonen er villig til å spise. I Norge så jobber Helse- og omsorgsdepartementet å endre en lov om psykisk helsevern, sånn i tilfelle de skal ha bruk for det på Anders Behring Breivik.

 

Dette greiene med "Norge skal ikke forandre seg" er bare humbug og faenskap fra populister i maktposisjon.

 

PST viser derimot sitt sanne ansikt og dette begrunner det mange har sagt om DLD. Først starter man "rolig" og så girer man opp for å overvåke hele samfunnet. Tror Berija og NKVD hadde sikla bra mye tilgang som PST ønsker seg. Nå har ikke PST ressurser til å gjøre noe med det, men sånn i tilfelle, potensiellt sett, dersom det kunne oppstå en situasjon hvis man har tilgang på dette materialet, så kanskje de kan gjøre noe.

 

Med mindre folk har lyst til å bli overvåket, så burde man fjerne en nyre og donere pengene til digitalt personvern.

 

Edit: Gikk litt fort i svingen angående riksdagsbrannen.

Endret av Eplenektar1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For meg er det kvalmende at 22 juli blir brukt til alt det er verdt for å få innført enda mer utstrakt overvåkning og inngrep i privatlivets fred.

Man er bare nødt til å forstå at en person som diskuterer for eksempel at han har lyst til å putte en 9mm kule i hodet på Breivik ikke nødvendigvis kommer til å gjøre det men har utløp for sin frustrasjon og irritasjon over vedkommende.

Det samme kan sikkert sies over en rekke personer som har kommet med lignende trusler mot kjente politikkere og hvor det kommer fram i debatten at dette egentlig er en form for frustrasjon , å kaste alle sammen inn i overvåkningsboksen minner meg om stasi-tyskland der man måtte holde hard grep rundt "avvikerne" og de som kunne ha andre politiske meninger enn dagens AP (feks).

 

Det som er trolig enda verre er at med noen enkle grep så kan man unngå DLD og politiets overvåkningsvaner relativt enkelt :

 

*Proxy servere.

*Tor eller annet "skjult" nettverket mellom bruker og tjenesteportal.

*Bruk av fjernstyrte datamaskiner utstyrt med programvare for å fungere som delayed proxy (man skriver inn det man ønsker å poste og setter tidspunkt for postering ) .

 

Nei, til syvende og sist er det befolkninga det går utover , noe jeg er imot.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mange av de som støttet DLD burde sitte med en ganske flau smak i munnen akkurat nå. Faktisk trodde jeg at det skulle gå litt tid før PST og resten av røkla skulle gå ut i media og be små utvidelser av DLD, slik at folk rakk å "venne seg til" DLD først. Men her kommer altså selveste PST før direktivet er implementert, og forteller oss ikke bare at vi må lagre innholdsdata, men også at enhver fjortenåring som driver et phpBB-forum fra hjemmepc'en sin nå er pliktig til å lagre disse dataene.

 

Den logiske fortsettelsen på dette er at det lovålegges en rekke krav til websider og tjenester som vanlige folk ikke har ressurser til å følge (Tenk trafikk- og innholdslagring med spesifikke krav til kryptering og automatisert løsning for innsyn når politiet føler for det), samt at kommunikasjon som er vanskelig å fange opp via et utvidet DLD stemples som "omgåelse" og at proxy'er og kryptering av kommunikasjon forbys ved lov.

 

Det er ingen selvfølge at vi har noe fritt internett om 10 år der hvem som helst kan kjøre egne websider og tjenester. Jeg regner det som mer sannsynlig at vi alle blir rene konsumenter, og at kun større selskaper vil kunne drive tjenestene.

 

Edit: La til siste avsnitt og rettet skriveleif

Endret av Krei
  • Liker 5
Lenke til kommentar

De fleste DLD-motstandere sa vel ganske umiddelbart at smygende utvidelser av hva som kan overvåkes ville komme etter hvert. Ingen hadde vel trodd at det skulle komme ønsker allerede før implementering.

Heia Stasi, de visste jo lite i forhold til hva PST etter hvert kommer til å gjøre.

 

Og dessverre, kjenner jeg nordmenn generelt, så driter de vel i dette også, så lenge de fortsatt kan fleske seg på hytta med en ekstra flaske rødvin og ny bil. Vi har det foreløpig for godt til å bry oss, eller hva.... Bytter gladelig ut litt frihet med en ny flatskjerm og hjemmekino.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Overrasket? Nope. Var jo ikke tvil når de skulle lagre sender, mottaker og tidspunkt for e-post som er "innhold" i Internett-bruken min. Hva med alle andre meldingstjenester, kommentarer på nyheter og forum vi kan bruke i stedet? Nå kommer det også, Og jeg vil være til så frekk til å spå fase tre, da skal alle URLer du besøker lagres, for det er jo også bare metadata og ikke innhold. Det kommer nok i en DLD2 før 2015, må utnytte panikken nå mens Breivik-saken ruller. Forventet ikke noe mer fra skap-kommunistene i SV/AP, derimot at Høyre solgte sjela si med DLD hadde jeg egentlig ikke ventet. Håper Apenes får stoppet denne idiotien før den i hele tatt får begynne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Historien gjentar seg, som vanlig, vil nå jeg si. Ved alle store hendelser som angår en nasjons indre sikkerhet, så strammes lovene inn. Se til Nazi-Tyskland etter riksdagsbrannen i -36, De forente amerikanske stater i 2001 og Norge etter 2011. Spørsmålet er bare hvor mye populasjonen er villig til å spise. I Norge så jobber Helse- og omsorgsdepartementet å endre en lov om psykisk helsevern, sånn i tilfelle de skal ha bruk for det på Anders Behring Breivik.

 

Dette greiene med "Norge skal ikke forandre seg" er bare humbug og faenskap fra populister i maktposisjon.

 

PST viser derimot sitt sanne ansikt og dette begrunner det mange har sagt om DLD. Først starter man "rolig" og så girer man opp for å overvåke hele samfunnet. Tror Berija og NKVD hadde sikla bra mye tilgang som PST ønsker seg. Nå har ikke PST ressurser til å gjøre noe med det, men sånn i tilfelle, potensiellt sett, dersom det kunne oppstå en situasjon hvis man har tilgang på dette materialet, så kanskje de kan gjøre noe.

 

Med mindre folk har lyst til å bli overvåket, så burde man fjerne en nyre og donere pengene til digitalt personvern.

Riksdagsbrannen var i feb. 1933...

 

Det vi kan gjøre når DLD er innført og "alt" skal overvåkes, så kan vi opprette "gerilja" på forum i utlandet der vi samles og organiserer oss. Vi bestemmer oss for et emne og begynner å diskutere på et forum om konkrete planer for revolusjon. Om hvordan den sittende regjering skal sprenges hinsides og blod skal flyte i gatene.

Hvordan skal PST følge opp ti tusenvis av konkrete varsler? Man kan jo etterpå bare si at man køddet. Det er da lovt til å tøyse litt med hverandre. Man har jo ikke avlagt ed for å være på nettet....

Vi kan sprenge DLD bare vi samarbeider. Enten via direkte buffer overflow hos PST, eller vi kan lage et eget språk. Muligheten er mange og jeg ser for meg at PST blir å ansette ganske så mange flere i fremtiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Synest det bør lovpålegges alle som bruker 22. juli som argumentasjon for mer overvåkning skal forklare hvordan deres forslag ville forhindret 22. juli.

Spørsmålet er om en egentlig vil forhindre episoder som 22 juli dersom resultatet er en politistat. Den som erstatter frihet med trygghet fortjener ingen av delene.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...