Gå til innhold

Test: Zotac Zbox nano XS AD11 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei så f....Har ikke lest hele testen, men tenkte: "Håper de nå for fanden klarer å teste annet enn 3DMark og HL2 nå".....Gir opp HW

 

Spot on!

Jeg tenker umiddelbart HTPC når jeg ser denne boksen (som mange andre også vil jeg tro), og blir rett og slett meget skuffet over de 4-5 linjene med spalteplass som er gitt til "Film" testing..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser flere som lurer på ytelse på disse APU'ene til AMD. Har ikke testet denne men bruker selv forgjengeren E-350 i min egen HTPC med Windows 7.

 

Alt i alt får du en god nok desktop brukeropplevelse med denne prosessoren. Jeg har riktignok 4 GB RAM i min HTPC noe som hjelper. Men du skal ikke kjøre for mange programmer før du merker at den sliter litt med å henge med i svingene, men fortsatt ikke værre enn at den da bare bruker lengre tid på enkelte oppgaver.

 

Avspilling i full HD fungerer alldeles utmerket på denne prosessoren. Det forutsetter riktignok at GPU-aksellerering er aktivert i eks. VLC eller XBMC som er de jeg bruker. Uten dette aktivert hakker det som bare det..

 

Har også blu-ray spiller i min HTPC også dette fungerer veldig bra med E-350. Men den er treg å starte filmene. Vet ikke om dette er spilleren eller den ellendige spilleren (Power DVD) som fulgte med.

 

Testet med Ubuntu for ca. 1 år siden når jeg anskaffet denne HTPC'en da støttet ikke Linux APU fra AMD fullt så godt som det faktisk gjør i WIndows. Har ikke testet siden ettersom oppsettet fungerer bra. Men kan ikke tenke meg annet enn at Linuxstøtte nå fungerer som forventet.

 

En liten sidenotis: Det lønner seg ikke alltid å være tidlig ute med det "nyeste", i dette tilfellet en APU. Måtte vente helt til Oktober-catalystdriverne før GPU-akselerering fungerte i XBMC. Var visst en bug som ble fikset.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Vi forsøkte likevel også med Ubuntu Linux, og hadde ingen problemer med å laste det inn. Men mangelen på visse drivere betyr nok at du får en jobb foran deg for å få dette til å fungere skikkelig."

Fusion E-450 har vært fullt ut støttet en stund, så hvilken merkelig hardware er det Zotac har pakket inn her som ikke fungerer?

 

@Lagenfedraough; Med OpenELEC som distro har du tilnræmet alt klart ut asv esken, inkludert problemfri 1080p, så vidt jeg har forstått. Men AMD er ikke veien å gå om du vil bitstreame HD-lyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til redaksjonen:

 

Er dere allergiske mot å teste denne typen maskiner med programvare og medier som de er beregnet på?

I mine øyne er det revnende likegyldig om en maskin av denne typen takler spill i mange slags oppløsninger.

Dette er en maskin som er beregnet for stue bruk og dere bruker imponerende 4 linjer på å fortelle at den kan nok også brukes til å se på film.

Det finnes faktisk ganske mange som er interessert i dette temaet og det er da helt bortkastet å bruke tid på hvor godt denne maskinen kan brukes til spill av ymse slag. Gidder dere ikke eller har dere ikke interesse av det?

Endret av qtek
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kun ett spørsmål trenger seg på... Virker denne til XBMCbuntu og full HD, eller vil grafikkløsningen bli et problem på 1080P materiale?

 

Det er jo slike ting de burde testet, da først får en test av en slik maskin noen nytte i det hele tatt

Lenke til kommentar
Trenger du mer krefter enn Zotac eller Shuttle kan by på, men samtidig vil holde det relativt lite, kan du sjekke ut Apple Mac mini. Den er ikke bare dobbelt så kraftig som Zbox nano XS AD11 Plus, den støyer faktisk også mindre. Mac mini får du fra 4790 kroner, det vil si en tusenlapp mer enn Zotac-boksen dersom vi regner med innkjøp av Windows 7 til den.

 

Interessant artikkel. Jeg kjøpte meg nylig Shuttle XH61, omtrent halv pris til samme ytelse til Mac Mini, men litt større form faktor. Mac Mini er i en klasse for seg selv når det kommer til formfaktor, men man har alternativer om man ikke må ha den minste maskinen.

Lenke til kommentar

 

@Lagenfedraough; Med OpenELEC som distro har du tilnræmet alt klart ut asv esken, inkludert problemfri 1080p, så vidt jeg har forstått. Men AMD er ikke veien å gå om du vil bitstreame HD-lyd.

 

Ikke? Forklar plx. Jeg vurderer å investere i en lignende boks (eller hovedkort med E-450) i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer STERKT denne som en HTPC til soverommet. Er VELDIG fornøyd med Windows Media Center + MyMovies i stua. Hvordan aktiverer man GPU-akselerering av film i MediaCenter? Vil helst unngå å bruke VLC eller andre oppspillings-programmer...

 

For min del er en av de viktigste grunnene til å oppgradere fra den WDTV Live jeg har idag muligheten for å spille opp TV-programmer som er tatt opp på HTPC'en i stua, og da trenger jeg noe Windows-basert, eller er det noen som vet om andre løsninger som kan få til dette?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet dette ?

 

1) Hvilken strømforsyner sitter i denne ? Jeg tenkte da på å bruke denne ien bil og da må jeg ha 12 volt inn. Støtter den at den windows går i dvale og våkner opp igjen av dvale ?

 

2) Kan man erstatte strømforsyneren med noe annet, f.eks ett som er beregnet for bil bruk.

 

3) Hva er forbruket på denne ?

 

 

Lenke til kommentar

Kun ett spørsmål trenger seg på... Virker denne til XBMCbuntu og full HD, eller vil grafikkløsningen bli et problem på 1080P materiale?

 

Det er jo slike ting de burde testet, da først får en test av en slik maskin noen nytte i det hele tatt

 

Siden dere spør så pent og er slike høflige, vakre mennesker, skal jeg svare etter beste evne.

Full HD virker fint, som jeg skrev i artikkelen. Ubuntu virker, også nevnt i artikkel.

 

XBMCbuntu fungerer også, men laster du ned siste versjon må du belage deg på å tweake litt. Først ut var lyden, som tydeligvis ville gå via HDMI selv om vi valgte analog utgang i XBMC-grensesnittet. Men det kan fint trylles frem dersom du har litt kontroll på Linux og tastaturet, og bruker du uansett bare HDMI så er det kanskje ikke noe problem i det hele tatt.

 

Videokvaliteten var vi dog mindre forøyd med. XBMCbuntu hakker ikke (frame drop), men vi fikk pikselering/artifacts eller horisontal tearing på flere av testklippene våre. Her ligger ikke problemet i maskinvaren som sådan, men i måten XBMC bruker den på. Vi tipper det også finnes (eller kommer) løsninger her, men altså rent "out of the box" er ikke XBMCbuntu og Zotac XS helt problemfritt å bruke.

Lenke til kommentar

Kommenterer meg selv :)

 

Fant ut att det ikke var egen strømforsyner til denne, kun den AC/DC saken som fulgte med. Da må jeg finne en tilsvarende AC/DC konverter som er beregnet for bil.

 

Tipper du kan bruke denne: http://www.netshop.no/Avdelinger/PC--and--SERVERE/B%C3%A6rbar-PC/Str%C3%B8mforsyning/Diverse/Enveon-Notebook-AC-DC-Power-Adapter-12-forskjellige-pluggerUSB-5V-12v-220v-40451-p0000139505.aspx

 

Den kan brukes i bil og har mulighet for justering av utspenning, også følger det med 12 forskjellige plugger. Bruker denne selv på forskjellige enheter og den fungerer meget bra

Lenke til kommentar

Kun ett spørsmål trenger seg på... Virker denne til XBMCbuntu og full HD, eller vil grafikkløsningen bli et problem på 1080P materiale?

 

Det er jo slike ting de burde testet, da først får en test av en slik maskin noen nytte i det hele tatt

 

Siden dere spør så pent og er slike høflige, vakre mennesker, skal jeg svare etter beste evne.

Full HD virker fint, som jeg skrev i artikkelen. Ubuntu virker, også nevnt i artikkel.

 

XBMCbuntu fungerer også, men laster du ned siste versjon må du belage deg på å tweake litt. Først ut var lyden, som tydeligvis ville gå via HDMI selv om vi valgte analog utgang i XBMC-grensesnittet. Men det kan fint trylles frem dersom du har litt kontroll på Linux og tastaturet, og bruker du uansett bare HDMI så er det kanskje ikke noe problem i det hele tatt.

 

Videokvaliteten var vi dog mindre forøyd med. XBMCbuntu hakker ikke (frame drop), men vi fikk pikselering/artifacts eller horisontal tearing på flere av testklippene våre. Her ligger ikke problemet i maskinvaren som sådan, men i måten XBMC bruker den på. Vi tipper det også finnes (eller kommer) løsninger her, men altså rent "out of the box" er ikke XBMCbuntu og Zotac XS helt problemfritt å bruke.

 

Det er fint at du klarer opp i det, men det jeg mente i mitt innlegg var at når denne typen maskiner testes burde hovedtyngden av testen legges på HTPC bruk da det er skremmende få som vil kjøpe en slik maskin til spilling.

 

Du skriver også at dere har testet med XBMC, hva med andre flotte Mediasenter som Mediaportal og lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...