Gå til innhold

Forfatter vil stoppe Assassin's Creed III (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det var ganske store likheter det må jeg si... Spørsmålet er hvor mye det ligner, forskjell på plagiat og inspirasjon. Men ville ikke blitt spesielt lei meg hvis Ubisoft blir tatt for plagiat, stemmer det så bør de bli tatt - store kompanier bør kke kome seg unna med det - igjen hvis det stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er så store likheter så er det jo litt merkelig at Beiswenger ikke har uttalt seg om dette før nå. Dette er tross allt det femte spillet i en veldig kjent serie.

 

Kan vel komme med enda høyere erstatningskrav da, når serien har rukket å selge så mye. Satser på det et strategisk valg.

Lenke til kommentar

@GhostViper

Jeg er fult klar over at verden ikke bare dreier seg om spill, det skal likevel mye til for at forfatteren ikke skal ha hørt om et spill som baserer seg på samme konseptet som Han har skrevet om, det er vel 5 år eller noe siden det første spillet kom ut og med ubisoft sin markedsføring så må du aktivt ignorere det for å ikke ha hørt om det.

 

Om det da er slik som godsaker sier så er det jo ikke akkurat synd på han ettersom det var kalkulert, mener dog ikke at ubisoft skal slippe unna med plagiat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Normalt sett ønsker jeg Ubisoft alt vondt, men dette blir for tåpelig.

 

Hadde forfatteren skrevet om en maskin som lar en person oppleve sine forgjengeres minner, og at disse også var snikmordere, så ville det kanskje saken vært mer holdbar.

 

Skal man begynne å saksøke folk på grunnlag av en sånn beskrivelse så burde jo alle superheltfilmer bli saksøkt av den første filmen som handlet om en "person med overmenneskelige evner".

Lenke til kommentar

Er det samme som å saksøke ALLE sci-fi spill gitt ut, som et plagiat på "star wars" ... Snart blir man vel saksøkt for å hete noe, fordi noen har opphavsrett på navnet ditt. Lage en char i et spill, dagen etter står politiet utenfor døra og vil ha deg med i retten fordi en type i USA har copyright på: KingKongGamer09. Det rettssystemet i USA er latterlig morsomt til tider. Kan vel ikke tørke meg i ræva heller før det er en som har opphavsretten på det og!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@GhostViperJeg er fult klar over at verden ikke bare dreier seg om spill, det skal likevel mye til for at forfatteren ikke skal ha hørt om et spill som baserer seg på samme konseptet som Han har skrevet om, det er vel 5 år eller noe siden det første spillet kom ut og med ubisoft sin markedsføring så må du aktivt ignorere det for å ikke ha hørt om det.Om det da er slik som godsaker sier så er det jo ikke akkurat synd på han ettersom det var kalkulert, mener dog ikke at ubisoft skal slippe unna med plagiat.

 

Spiller ingen rolle om det var skrevet for 5 år siden!

Selv om spillet er populært så spiller ikke alle spill. Jeg har ikke hørt om assasins creed før i 2012 og det var da jeg begynte å spille spillet.

 

Spiller mest strategispill så det kan være grunnen til at jeg ikke har hørt om assasins creed.

Lenke til kommentar

LoL samtlige av "anmeldelsene" på google books dreir seg om søksmålet :p

 

Eddit: på amazon har han en drøs med hat meldinger datert 18-19 april 2012, og en andmeldelse som gir ham full score fra 2007, av en kis som etter det jeg kan forstå kun har anmeldt den boka. Viser seg også at han har betalt for å utgi boka, får virkelig følelsen av at kisen ikke har rene ugler i mosen.

(ja jeg kjeder meg)

Endret av latslask
Lenke til kommentar

@GhostViper

Jeg er fult klar over at verden ikke bare dreier seg om spill, det skal likevel mye til for at forfatteren ikke skal ha hørt om et spill som baserer seg på samme konseptet som Han har skrevet om, det er vel 5 år eller noe siden det første spillet kom ut og med ubisoft sin markedsføring så må du aktivt ignorere det for å ikke ha hørt om det.

 

Om det da er slik som godsaker sier så er det jo ikke akkurat synd på han ettersom det var kalkulert, mener dog ikke at ubisoft skal slippe unna med plagiat.

 

Assassins's creed er ikke på langt nær stort til at "alle" bør ha hørt om det. Selv spill som CoD og GTA, samt megafenomener som Pokemon og WoW er relativt ukjente for hvermansen. De fleste har kanskje hørt navnene til disse spillene, og vet sånn vagt hva de handler om (CoD=krig, våpen, WoW= onlinespill, Pokemon = søte fantasidyr), men generelt sett er det ikke mange som har god nok kjennskap til å bruke spillene som en referanse.

 

Derimot er det kanskje litt rart at ingen lesere av boken har sett likheten og varslet forfatteren i løpet av 5 år. Enten betyr det at likheten ikke er så påfallende som forfatteren vil ha det til i søksmålet, eller så kan det bety at bokens målgruppe ligger så lange vekke fra AC sin målgruppe at ingen har hatt noe grunnlag for å se likheten... ja, det kan være så mangt.

Lenke til kommentar

Åh herregud.. Jeg er lei alle saksøknader og "plagiater".

Han skrev om Animus i en roman, og saksøker ubisoft for å ha en lignende maskin i et spill -.- Maskinen er jo ikke virkelig en gang!

 

Det er jo som om Neil Armstrong saksøker Star Wars, for han var i "space" først. Saksøker Jason Bourne, fordi James Bond brukte pistol før han.

 

Det er kanskje litt rare sammenligninger, men dere skjønner poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...