Gå til innhold

D-Link lanserer monsterruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg har skremmende lite greie på slikt, men trenger vel en fornyelse jeg og. Har CanaDigital dekoder og har hatt en NetGear 614 i "alle år". Denne D-Link virker helt skremmende på meg - jeg bruker flere Pc-er, både trådløst og med ledning, men ikke noe avansert bruk. Hva trenger jeg da ? Forslag tas imot med takk !

Lenke til kommentar

Virker også denne routeren kommer med USB3 port, ikke nødvendig men greit til fildeling.

 

Nå håper jeg denne er god på trafikk (God prosessor + ram) siden det er lite poeng å påstå den klarer 2 Gigabit (Lan/Wan) eller 900 mbit trådløs forbindelse, hvis dette gjør denne så varm at den koker over 24/07 og må hyppig sendes på reprasjon.

 

Så jeg gleder meg til en test, men frykter jeg ender med en Asus RT-N66U siden jeg tror den er i bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til "Se&Hør" overskrift på denne artikkelen? :nei2:

 

Det legges jo opptil at denne blir garantert en av verdens raskeste routere. Det er jo ingenting utifra spesifikasjonene som gjør at denne er på noen måter skal stille overlegent det vi allerede har hatt på markedet noen måneder.

 

Det ser ut til å bli D-Link sin toppmodell og direkte svar på blant annet Netgear sin WNDR4500 blant annet, men det er jo ingenting revolusjonerende og banebrytende her?

 

Ruteren bruker to trådløse frekvenser som hver yter inntil 450 Mbit/s, og det betyr en sammenlagt hastighet på opptil 900 Mbit/s.

 

Den kommer med støtte for 3x3 stream på både 2.4GHz og 5.0GHz båndet, ergo en teoretisk makshastighet på 450mbps på både 2.4GHz og 5.0GHz, dette har jo routere som Netgear WNDR4500, Asus RT-N66U, DIR-665 (!), Cisco / Linksys E4200 og E4200v2, Apple AirPort Extreme / Apple TimeCapsule og Trendnet TEW-692GR og TEW-691GR hatt allerede og et par av disse kom jo for mange måneder siden. Det er sikkert fler som jeg ikke kommer på i forbifarten også.

 

Når det gjelder 3x3 stream så finnes det jo en god del flere som støtter 3x3 på 5.0GHz, selv om de ikke gjør det på 2.4GHz og ser vi på ytelestallene for 2.4GHz 3x3 stream så er de jo så forsvinnende like 2x2 stream (teoretisk maks på 300mbps) at det knapt er noe å skrive hjem om i førsteomgang. På 5.0GHz båndet derimot har endel routere vist at 3x3 stream kan gi deg merkbart bedre ytelse.

 

 

Igjen så går dere jo rett på salgspropagandaen til produsenter og legger det frem som om teoretisk hastighet på 450mpbs på 2.4GHz og en teoretisk hastighet på 450mbps på 5.0GHz på et eller annet magisk vis gir deg en teoretisk hastighet på 900mbps uten at det finnes noen kommersiell måte å kombinere 2.4GHz og 5.0GHz til en og samme maskin og nettverkskort per dags dato. Ergo så vil jo ingen som kjøper en router som dette ha noen som helst mulighet til å oppnå 900mbps hastigheter, så hvorfor skal en teknologiside som Hardware.no villede lesere til å få ett inntrykk av dette faktisk er mulig? Litt av poenget med drevne nettsider innenfor teknologi må da være å avsløre produsenter når de kommer med ren salgspropaganda som ikke stemmer overrens med hva du kan oppnå i virkeligheten?

 

Her må jeg si Hardware.no skuffer til de grader, det samme gjaldt WNDR4500 konkurransen (?) dere hadde tidligere hvor det riktige svaret på det ene spørsmålet var i henhold til Netgear sin salgspropaganda og ikke hva som faktisk blir det teknologiske riktige svaret. :thumbdown:

 

 

 

DIR-857 er en del av D-Links nye Amplifi-serie som skal sende data raskere enn noen annen bredbåndsruter på markedet. Den har en WAN-til-LAN-ytelse på 5 Gbit/s, og kan håndtere flere båndbreddekrevende applikasjoner samtidig. Dette kan for eksempel være videosamtaler, nettspill og Internett-TV.

 

Propaganda, propaganda og mer propaganda.. Dette er jo blir ren svada, jeg er spent på å se hva i allverden D-Link har puttet inn i en DIR-857 for at den skal kunne klare å route 5gbps hastigheter og hvordan skal den klare å utnytte dette i praksis når både WAN og LAN portene bare er 1gbps? Business routere med Cavium prosessorer, og selv enterprise routere som leveres med alt fra Intel Atom og Intel Core 2 Duo sliter med å klare å pushe stabile routinghastigheter på noe særlig over 1-2gbps, så hvordan D-Link skal få til dette med sin DIR-857 er for meg en gåte og burde jo regnes som ren misvisende markedsføring. DIR-827 klarer jo "bare" 680mbps og DIR-855 klarer "bare" 332mbps.

 

 

Det eneste som DIR-857 ser ut til å ha, som mange andre ikke har er USB3.0 fremfor USB2.0, eneste som har dette som jeg kommer på i forbifarten er Netgear WNDR4500. Men dette har neppe allverdens å si i praksis da det til nå hvertfall har vært prosesseringskraft i routere som stort sett har begrenset hastigheten på ekstern lagring osv som du kobler til via USB og ikke selve USB2.0 standarden. Nå kommer sikkert DIR-857 med ganske frisk ytelse så det kan være at USB3.0 har noe for seg, men i praksis så vil jeg tro forskjellen er liten og at det igjen er mer et salgstriks enn noe særlig annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til "Se&Hør" overskrift på denne artikkelen? :nei2:

 

Det legges jo opptil at denne blir garantert en av verdens raskeste routere. Det er jo ingenting utifra spesifikasjonene som gjør at denne er på noen måter skal stille overlegent det vi allerede har hatt på markedet noen måneder.

 

 

Hva bør man velge om man trenger en ny router idag? Har kun eldre routere og de kan bli i overkant ustabile, så jeg forsøkte å løse dette med å ha all trafikk lokalt på giga switcher. Men der dropper også hastigheten fra1GB til 100MB nå og da og det eneste som nytter da er å trekke ut strømmen.

 

Har ikke særlig gode kunnskaper om nettverk så vet ikke hva jeg skal se etter.

 

Stabilitet er viktig - også er jeg dritlei av å miste hastigheten.

Særlig når det blir mye trafikk som feks torrents så går ting i sirup idag og blir bare verre om et par maskiner streamer HD over kablet.

 

Noen som har noe solid HW å anbefale? Gjerne hw som fikser dd-wrt eller open tomato e.l.

Lenke til kommentar

offtopic: Ser det er en og annen som kritiserer DIR-655 her. Jeg har hatt 2 stk av denne (den første ble grillet av lynet).

Den jeg har nå kjører firmware 1.11EU på hardware version: A2 etter prinsippet: If it works, dont fix it :)

Den har vel en oppetid på ca 50-60 dager nå, siden sist gang modem/linje var ustabilt og jeg restartet hele greia.

Har ca 8-10 klienter tilkoblet wired via daisy-chained gigabit nett i huset, og 5-7 trådløse enheter.

WAN er en 70/10 mbit fra CanalDigital Kabel-TV.

Har ALDRI hatt noen ytelsesproblemer som har vært relatert til routern. Den leverer ca 6 MB/s på den trådløse delen. Router 70 Mbit uten problem, og switcher ikke gbit noe senere enn Zyxel og Dlink switchene som står rundtom.

 

Ontopic: RamGuy: Fantastisk bra innlegg, og de kunne gjerne poengtert utfordringene med å nå single-threaded max speed..

 

Bortsett fra det så ser nå jeg en og annen "fordel" med å ha litt separate trådløse nett i huset. Da kan jeg ha 5 Ghz nettet for meg selv, også kan unger, kone, mobiler og alskens annet dilldall kjøre på 2,4 ghz og ikke støye så mye når jeg skal ha max speed på lappisen min ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DIR-655 var / er temmelig legendarisk om du har rev1 (A1) eller rev2 (A2) og IKKE oppdaterte fra firmware v1.11. Oppdateringene etter v1.11 har bare gått i en retning hva stabilitet angår, og det er dessverre ikke i riktig retning. Og det blir jo ikke bedre av at D-Link har lagt inn en sperre så du ikke kan nedgradere til v1.11 igjen heller.

 

Nyere revisjoner rev3 (A3) og nyere ble vell levert med firmware v1.20 eller noe i den duren så du hadde aldri muligheten for v1.11 på dem, og dagens BX revisjoner har vell annen innmat med egen firmware og har sånn sett ikke særlig sammenlignbar med de første utgavene av DIR-655.

 

 

 

Det er vell her D-Link og Ubicom har tapt seg, det er mange som har hatt problemer med ustabilitet i firmware med nyere generasjoner D-Link produkter etter DIR-655. Med DIR-655 med firmware v1.11 så var D-Link så absolutt i sitt ess og leverte det som på den tiden enkelt og greit var det beste kjøpe innen consumer router på markedet. I dag er nok situasjonen en litt annen og D-Link har vell ikke akkurat klart å gjenskape suksessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...