Gå til innhold

Apple saksøkes for "smurfebær"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Advokaten som står bak søksmålet Garen Meguerian mener at mange av spillene rett og slett er laget for å gjøre barn avhengige av betalte oppgraderinger. Han viser spesielt til spillene Smurf's Village og Tap Pet Hotel. En test av Smurf's Village omtaler det slik; "Du kommer rett og slett ingen steder bare med det som er gratis."

 

Det er ikke Apple som har utviklet spillene, så hvorfor saksøke Apple?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt av poenget er vel at Apple sin app-butikk kun selger spill og programvare som er godkjent av Apple?

 

Jeg ser fortsatt ikke hvorfor innholdet i et spill er Apples ansvar.

 

For å kjøpe noe i et spill må du skrive inn passordet ditt. Hvis du gir barna dine dette passordet, er det strengt tatt din egen feil hvis de misbruker det.

Lenke til kommentar

For å kjøpe noe i et spill må du skrive inn passordet ditt. Hvis du gir barna dine dette passordet, er det strengt tatt din egen feil hvis de misbruker det.

Sist jeg hørte om saken ble det lagt vekt på et ganske viktig moment som ikke er nevnt i artikkelen - iPhone husker iTunes-passordet ditt i 15 minutter eller noe slikt.

 

Det vil si at hvis barnet får foreldrene til å legge inn spillet gratis via AppStore kan barnet bruke massevis av penger i tiden fremover, uten å kunne passordet.

Lenke til kommentar

Det vil si at hvis barnet får foreldrene til å legge inn spillet gratis via AppStore kan barnet bruke massevis av penger i tiden fremover, uten å kunne passordet.

 

Ja, det burde være mulig å velge hvor lenge telefonen skal huske passordet ditt, men det fritar fortsatt ikke foreldrene for ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men det fritar fortsatt ikke foreldrene for ansvar.

For all del, det står sannsynligvis også nevnt på side 12 i EULA'en til iTunes. Men jeg tror mange foreldre føler de faktisk har tatt ansvar når de ikke forteller passordet til barnet, helt uvisse om denne 15-minutters regelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bærene betales med bankkort, gjør de ikke? Jeg kunne forsåvidt sett problemet om dette var som med ringetoner og tullball man abonnerte på og betalte via telefonabonnementet, men her er det altså foreldre som kort og greit har gitt barna et kredittkort og latt dem kjøre på. Det blir litt vanskelig å sympatisere når de gjør noe så ansvarsløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å kjøpe noe i et spill må du skrive inn passordet ditt. Hvis du gir barna dine dette passordet, er det strengt tatt din egen feil hvis de misbruker det.

Sist jeg hørte om saken ble det lagt vekt på et ganske viktig moment som ikke er nevnt i artikkelen - iPhone husker iTunes-passordet ditt i 15 minutter eller noe slikt.

 

Det vil si at hvis barnet får foreldrene til å legge inn spillet gratis via AppStore kan barnet bruke massevis av penger i tiden fremover, uten å kunne passordet.

Feil. Allerede med iOS 4.3 (for over ett år siden) endret Apple dette, nettopp pga. påtrykk fra foreldre. Fra og med iOS 4.3 ble det nødvendig med ny inntasting av passord for å kjøpe in-app innhold, selv med en app som nettopp var installert.

 

Med iOS 5 ble dette ytterligere innskjerpet, og man kan nå velge hvor lang tid som kan gå før ny inntasting av passord kreves i App store, enten 15 minutter eller øyeblikkelig (altså passord hver gang man laster ned/kjøper noe). Ligger under Innstillinger > Generelt > Restriksjoner. Foreldrenes valg, foreldrenes ansvar.

 

how-to-ios5-requirepassword.jpg

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Typisk ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side. Hva er det som skjer med verden, når foreldre tror at de ikke skal oppdra og passe på sine egne barn? Dette har alt med oppdragelse å gjøre, for å kjøpe seg fremgang gir ikke akkurat et sunt syn på verden for et lite sinn.

 

Jeg kommer hvertfall ikke til å overlate datteren min til en lærer eller politiker for å få oppdragelse. Jeg skal heller ikke nekte henne en iPhone eller lignende når tiden er inne, MEN jeg skal da virkelig utnytte foreldrekontrollen på den duppeditten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er vel at Apple tjener penger også på disse tingene, ikke bare utvikler.

 

Forøvrig burde foreldre kunne la barna sine bruke en telefon uten at de skal kunne tappe kontoen så ekstremt. Det er kynisk å lage slike spill hvor man MÅ kjøpe og kjøpe og kjøpe for å ha noe fremgang. Dette er selvfølgelig bevisst gjort av utviklere, og noe som de faktisk burde få en straff for.

 

Dette er en utvikling jeg ikke synes noe om, ett spill burde være gratis med reklame, eller å betale en fast pris for spillet. Det å kunne kjøpe ting i spillet er en uting, det burde ikke være noen som helst mulighet for å bli tappet for 24.000.- som ene linken i artikkelen henviser til.

 

De fleste foreldre er tross alt ikke så teknisk anlagte som mange av de som leser Amobil, og dette er jo helt tydelig at både Apple og utviklere vet å utnytte seg av...

Endret av Road2Hell
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...