Gå til innhold

Mulig lysproblem for Canon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette liker jeg overhode ikke, det at det er variasjon på byggekvaliteten innad i samme modell, det tyder på at Canon har en meget dårlig kvalitetskontroll i produksjonslinjen.

 

7D er også en indikasjon på dette siden mange bruker kameraet i regnvær uten problemer men enkelte får ødelagt kameraet i litt duskregn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hvor relevant dette er.

"Feilen" har eksistert i lengre tid, men har først nå blitt oppdaget etter at en luring har tatt på linsedekselet og dekselet for øyemuslingen. Spørsmålet er vel heller hvor mange som tar bilder med linsedekselet på.

 

Man skal ikke avskrive det helt. Bilder i total mørke med lengre lukkertid er jo spesielt eksponert for dette.

Men feilen har likevel ikke blitt oppdaget før nå, altså neppe noe problem.

 

Feilen kan oppstå ved ulike leverandører av komponenter. De fleste bruker ulike batcher/produksjonslinjer av komponenter. Det kjøres dermed tilfeldige produktprøver av denne (la oss si en av hvert 100 kamera) som testes om de er innenfor spesifikasjonene.

 

For meg høres dette ut som et problem fra en "pikselpeeper" ...

 

Spørsmålet er vel heller hvor relevant dette er.

"Feilen" har eksistert i lengre tid, men har først nå blitt oppdaget etter at en luring har tatt på linsedekselet og dekselet for øyemuslingen, for så å ta et bilde/starte lysmåleren. Spørsmålet er vel heller hvor mange som tar bilder med linsedekselet på.

 

Man skal ikke avskrive det helt. Bilder i total mørke med lengre lukkertid er jo spesielt eksponert for dette.

Men feilen har likevel ikke blitt oppdaget før nå, altså neppe noe problem.

 

Feilen kan oppstå ved ulike leverandører av komponenter. De fleste bruker ulike batcher/produksjonslinjer av komponenter. Det kjøres dermed tilfeldige produktprøver av denne (la oss si en av hvert 100 kamera) som testes om de er innenfor spesifikasjonene.

 

For meg høres dette ut som et problem fra en "pikselpeeper" ...

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel heller hvor mange som tar bilder med linsedekselet på.

Nei, det er ikke det. Dekslet er bare en metode for å framprovosere og avsløre problemet. Lekkasjen er like til stede uten dekslet, men vil nok i de aller fleste situasjoner overdøves kraftig av ønsket lys gjennom objektivet. Den reelle delen av problemet er at det i enkelte situasjoner kan bety lysere sortfarge (dårligere kontrast) enn hvis lekkasjen ikke fantes. Men det er nok ganske sjeldent dette oppleves som et reelt problem.

 

For ordens skyld, Nikon hadde en lekkasje i et 24-70mm objektiv som ble lansert i 2010. Også der var det sjeldent noe reelt problem, selv om det var lett å påvise ved fremprovosering.

 

For meg høres dette ut som et problem fra en "pikselpeeper" ...

Ja, det er det nok.

Lenke til kommentar

Dette ble oppdaget av folk som ville sjekke om 5DIII hadde samme "banding" problem som Canon kameraer har for å se om Canon endelig har fikset dette. (Nikon har ikke dette problemet) "Banding"= mønster støy i underseksponerte områder når man presser bildet i etterbehandlingen.

Canon har ikke fikset dette. (er resultat av dårlig CMOS sensor design).

 

Under disse testene så oppdaget man den varierende blender/lukkertid og lyslekasjen.

Dermed har man også funnet grunnen til at Canon kameraer ofte har en tendens til å undereksponere og kan gi varierende eksponeringer på bilder som er tatt rett etter hverandre.

Lenke til kommentar

Har denne feilen på mitt 5D2, det oppstår også når solen skinner direkte på skjermen.

Det virker riktignok ikke som at det lekker helt inn til bildebrikken da jeg uforvarende presterte å tenne belysningen midt i en timelapse serie her om dagen uten at jeg ser noen forskjell på bildene før og etter.

Lenke til kommentar

Mener jeg har merket dette på både D300,7D og MkII. Har tatt "stjernebilder" med alle tre. Dette var noe jeg merket da jeg dekket søkeren med medfølgende gummideksel for å se hvor påvirkende dette var på eksponeringstiden.

løsningen var jo bare å sørge for at lcd var av før jeg satt igang å ta bilder.

 

Mulig jeg ikke forstår problemstillingen her. Er det selv med tildekket måler?

Visste ikke at dette var et problem engang..

Lenke til kommentar

Har denne feilen på mitt 5D2, det oppstår også når solen skinner direkte på skjermen.

Det virker riktignok ikke som at det lekker helt inn til bildebrikken da jeg uforvarende presterte å tenne belysningen midt i en timelapse serie her om dagen uten at jeg ser noen forskjell på bildene før og etter.

Bruker du automatisk eksponering når du tar bilder til en timelapse?

Lenke til kommentar

Har denne feilen på mitt 5D2, det oppstår også når solen skinner direkte på skjermen.

Det virker riktignok ikke som at det lekker helt inn til bildebrikken da jeg uforvarende presterte å tenne belysningen midt i en timelapse serie her om dagen uten at jeg ser noen forskjell på bildene før og etter.

Bruker du automatisk eksponering når du tar bilder til en timelapse?

 

Nei det gjør jeg ikke.

Poenget mitt var at lyset sannsynligvis ikke lekker inn til bildesensoren.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke et veldig alvorlig problem så lite utslag som det virker som det utgjør. Men minner meg på at når man tar bilder ute i solen og spesielt når den er i ryggen så kan lys skinne inn søkeren og lure eksponeringen i kameraet ganske kraftig. Så pass på for sol inn søkeren! Tør jeg nevne elektronisk søker og en liten fordel med slike for akkurat slikt? Men med elektroniski søker og skjerm er man kanskje ennå mere utsatt for denne type feil som Canon nå har funnet. Men igjen, høres lite alvorlig ut.

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar

Dette liker jeg overhode ikke, det at det er variasjon på byggekvaliteten innad i samme modell, det tyder på at Canon har en meget dårlig kvalitetskontroll i produksjonslinjen.

 

7D er også en indikasjon på dette siden mange bruker kameraet i regnvær uten problemer men enkelte får ødelagt kameraet i litt duskregn.

 

Variasjoner små sådanne på byggekvaliteten tror jeg du finner på de aller fleste masseproduserte produkter , skulle produsentene gardert seg 100% mot dette tror jeg de fleste kunne belage seg på å betale dobbelt av det vi betaler i dag .

Uansett så er det kjedelig når slikt som dette oppstår, ikke minst om en må sende inn produktet og bli fri for kamera en tid .

Lyspunktet er jo at Canon undersøker dette og vil gjøre noe med dette og at det ble oppdaget såpass tidlig på den nye Dlll serien .

Ser også at det nevnes at dette "problemet" er på feks 5Dll , jeg mistenker da at dette neppe kan være et stort problem da den har vært på markede et par år uten tilbakemeldinger om problemet .

Uansett er dette en mangel som alle som ønsker det bør få rettet uten diskusjon fra produsent ..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...