Gå til innhold

Guide: Veien til jobb ? del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kjempeflott artikkel om det å skrive søknader. Jeg fikk en del gode tips jo mer jeg leste av den og innser at jeg må nok legge mer vekt inn i mine søknader og ikke minst bli flinkere til å skrive disse fra bunnen av. Å følge opp mine søknader er noe jeg ikke har vært så flink til og det er noe jeg kommer til å passe på. Dette blir nok et bokmerke for min del, veldig greit å kunne ta kikk på denne artikkelen når man skal skrive en søknad, om enn bare for å oppfriske minnet litt.

Lenke til kommentar

Hvilken avdeling i Edda/A-pressen er det som pusher dette??

Dette er noe man lærer på ungdomsskolen og har fint lite på tek-sidene å gjøre, spør du meg.

 

Dette må vel være relevant for alle bransjer, og denne artikkelen bør vel være spesielt gunstig for folk som vill jobbe innen dette fagfeltet.

Lenke til kommentar

Bare for moro skyld: Hvordan er betalingen for sivilingeniører innen datateknikk hos Edda media? Jeg ihvertfall ville følt meg noe.. overkvalifisert..

Henger meg på denne. Ser ikke helt for meg at jeg kunne brukt kunnskapene jeg har opparbeidet meg på NTNU fult ut. Ser for meg at det er mer aktuelt for hobby-opplærte personer, eller VGS Media og kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Det jeg henger meg mer oppi, er at søknaden er intetsigende og uinteressant. Mitt råd ville være å fokusere på noe som gjør akkurat deg interssant. Med setningen "ikke noe problem for meg å jobbe 10 timer fordi jeg ikke gjør noe annet...lzm", får det til å virke som man skrev et eller annet, fordi man ikke fant på noe mer interessant å si. Kom heller med hvorfor du vil ha akkurat den jobben og hvorfor de skal velge akkurat deg.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jeg biter meg merke i at det virker som om det i artikkelen legges mer vekt på selve søknaden enn CV'en. Og det er jo egentlig CV'en som er interessant, ikke selve søknaden.

 

Selv har jeg hatt bedre napp i IT-bransjen med en kort søknad hvor jeg legger inn hvilken jobb jeg søker på samt veldig kort info om meg selv, og heller viser til en fyldigere CV. Det er VELDIG lett for en potensiell arbeidsgiver å se på en søknad og gå "...meh, TL:DR" og så hive søknaden ut i bunken som får avslag om han/hun må spa seg igjennom ørten linjer med tekst om alt mulig svada som i bunn og grunn er irrelevant.

 

Legg heller mer tid ned i CV'en enn i selve søknaden, og forbered deg ufattelig grundig før et eventuellt intervju.

Lenke til kommentar

"virker som om det i artikkelen legges mer vekt på selve søknaden". Dette er Del 1, den heter "Hvordan skrive en jobbsøknad". Del 2 heter "Hvordan skrive en CV", hva tror du den handler om? :)

 

Når det gjelder om CV/Søknad er viktigst, er nok det ganske personavhengig på hvem som ansetter. Profesjonelle hyrere bruker i gjennomsnitt 6 sekunder på en CV/resyme før det dannes en beslutning.

 

http://www.businessinsider.com/heres-what-recruiters-look-at-during-the-6-seconds-they-spend-on-your-resume-2012-4

 

En CV skal være kort, svært oversiktlig og presis. Less is more.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...