Gå til innhold

? Økt strålefrykt i Norden skyldes Gro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener å huske jeg leste om en undersøkelse der de førte tilfeldige personer (en gruppe som mente de reagerte på stråling, og en kontrollgruppe) inn i et rom med en sender som enten var av, eller på.

Det viste seg, om jeg ikke husker feil, at det var null korrelasjon mellom "reaksjonen" og om senderen var av eller på.

 

Finner ingen link nå, så hvis noen vet hva jeg snakker om hadde det vært fint med en link.

Endret av Unlimited LTD
Lenke til kommentar

Min tanke om det hele er at dem har, etter lengre tids laptop og mobil-bruk, koblet arbeidstress sammen med disse enhetene. Med andre ord så strammer dem instinktivt visse muskelgrupper i skuldre og nakke når dem ser en mobil eller laptop i bruk, og mener dette er pga strålingen heller den instinktive reaksjoner på mulige stresskilder.

 

Var forøvrig en historie fra Sverige hvor en mobilmast hadde blitt satt opp nær ett boligområde. Kort tid etter ble det lokale legekontoret nedringt av folk med muskelsmerter og hodepine. Disse mente det var strålingen fra nevnte antenne, helt til Telia kunne informere at den antenne ennå ikke var skrudd på og dermed ikke var noen strålekilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjedde noe av det samme for Telenor.

Etter å ha montert opp antenner i et boligfelt, ble det en klagestorm fra husene rundt.

Da tok Telenor ned antennene og hengte de opp igjen, men denne gangen kamuflerte/ute av syne.

Vips, så var plagene og klagene borte :)

 

Argh, skulle gjerne linket til artikkelen, men jeg finner den ikke igjen.

Lenke til kommentar

Dette er en gjennomsnittlig "strålefølsom" person.

 

Morsomt at hun bruker treplanker til å beskytte seg. Tre stopper ikke elektromagnetisk stråling. Jeg har satt meg ganske godt inn i dette fenomenet og det er liten tvil om at det er snakk om en frykt for teknologi og ting man ikke forstår heller enn stråling. Når det er sagt er det også liten tvil om at plagene de opplever er reelle, så jeg synes i utgangspunktet at man skal ha respekt for det . Folk har jo andre irrasjonelle fobier som folk har forståelse for, som f.eks. flyskrekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Når det er sagt er det også liten tvil om at plagene de opplever er reelle, så jeg synes i utgangspunktet at man skal ha respekt for det . Folk har jo andre irrasjonelle fobier som folk har forståelse for, som f.eks. flyskrekk.

 

Tja... Det å ha antennefrykt er vel mer alvorlig enn å ha flyskrekk. Hvis noen har flyskrekk er det bare å ikke ta fly. Har du antennefrykt må du flytte langt vekk fra nærmeste antenne (som betyr i praksis å melde seg ut av samfunnet), eller å arbeide for å fjerne alle antenner i nærheten.

 

Hvordan hadde du likt det om en som har flyskrekk prøvde å forby fly fordi han var redd for det, og fikk det gjennom?

 

Plagene er reelle, det er nok helt sant, men de er nok også sannsynligvis psykiske. Altså er det et underliggende problem, muligens som hobgoblin nevner over her, at man assosierer antenner og elektiske duppeditter med stress og andre problemer.

Lenke til kommentar

Hvordan hadde du likt det om en som har flyskrekk prøvde å forby fly fordi han var redd for det, og fikk det gjennom?

 

Hehe, jo du har et poeng. Dette eksempelet er jo veldig urimelig. En bedre sammenligning er kanskje om man skal ta hensyn til folk med frykt for store åpne plasser ved planlegging av nye bydeler e.l. Vanskelig å si, til slutt må det vel være en demokratisk avgjørelse. Jeg tviler på at det kommer noen lover som begrenser utbygging av antenner av hensyn til folk med antennefrykt med det første.

Lenke til kommentar
Hehe, jo du har et poeng. Dette eksempelet er jo veldig urimelig. En bedre sammenligning er kanskje om man skal ta hensyn til folk med frykt for store åpne plasser ved planlegging av nye bydeler e.l. Vanskelig å si, til slutt må det vel være en demokratisk avgjørelse. Jeg tviler på at det kommer noen lover som begrenser utbygging av antenner av hensyn til folk med antennefrykt med det første.

 

Heldigvis er det som oftest en demokratisk avgjørelse. Men den demokratiske avgjørelsen gjøres som regel av de folkevalgte, som kanskje får det for seg at mobilstråling er fanatisk farlig, uten helt å forstå det. Litt som SOPA og PIPA i Amerika. De folkevalgte har ikke peiling på hva de gjør, og blir påvirket av lobbyvirksomhet.

 

Og Norge mangler ikke akkurat lobbyister vi heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...