Gå til innhold

Apple utvikler Flashback-fjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple er har et rykte på seg for å være "sikkert" pga at det ikke er det ledende OS'et på markedet. Hvilken hacker/cracker gidder å lage malware/virus o.l på et OS som er ikke brukes av mer enn 6-7% av verdens databrukere?!?

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems

 

Når det kommer til stykke kan jeg banne på at kattepus OS'et til Apple er så sykt full av dårlig koding og sikkerhetshull på størrelse med ett meteorkrater.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple er har et rykte på seg for å være "sikkert" pga at det ikke er det ledende OS'et på markedet. Hvilken hacker/cracker gidder å lage malware/virus o.l på et OS som er ikke brukes av mer enn 6-7% av verdens databrukere?!?

 

Kilde: http://en.wikipedia....erating_systems

 

Når det kommer til stykke kan jeg banne på at kattepus OS'et til Apple er så sykt full av dårlig koding og sikkerhetshull på størrelse med ett meteorkrater.

Idiotisk retorikk. 6-7% er plenty med brukere, vi snakker om over 100 millioner. Hvor mange Windows-brukere når inderne, som ringer rundt til folk, fram til?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke bare antall brukere i verden man må ta med i beregningen. Man må se på dekningsgraden i de landene hvor de fleste virus blir laget. Øst-europa, Russland, Brasil osv. er land hvor det lages mye virus, men hvor dekningsgraden til Apple er langt lavere enn på verdensbasis.

Lenke til kommentar

Hvilken hacker/cracker gidder å lage malware/virus o.l på et OS som er ikke brukes av mer enn 6-7% av verdens databrukere?!?

Før Mac OS X kom på banen florerte det av virus på Mac-plattformen, en periode på 90-tallet var det nærmest Windows ME-tilstander. Argumentet om at det kommer til å bli flust av virus på Mac-plattformen bare det kommer tilstrekkelig mange brukere blir dermed for enkelt, selv om en stor brukermasse selvsagt øker attraktiviteten for virusutviklere.

 

... for øvrig er jeg ganske fornøyd med å ikke ha en eneste nettleserplugin på Macene mine i tider som dette. Uten Java, Flash, Silverlight et al sparer man seg for mye elendighet.

Lenke til kommentar

Apple er har et rykte på seg for å være "sikkert" pga at det ikke er det ledende OS'et på markedet. Hvilken hacker/cracker gidder å lage malware/virus o.l på et OS som er ikke brukes av mer enn 6-7% av verdens databrukere?!?Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systemsNår det kommer til stykke kan jeg banne på at kattepus OS'et til Apple er så sykt full av dårlig koding og sikkerhetshull på størrelse med ett meteorkrater.

1+

Apple er jo ganske idiotiske som reklamerer får att det ikkje går an å lage virus til os'et.. Er jo ikkje så mykje til linux, men vist de hadde hatt større marknads andel så hadde de jo hatt mer på den plattformen også.

 

 

Lenke til kommentar

Apple er har et rykte på seg for å være "sikkert" pga at det ikke er det ledende OS'et på markedet. Hvilken hacker/cracker gidder å lage malware/virus o.l på et OS som er ikke brukes av mer enn 6-7% av verdens databrukere?!?Kilde: http://en.wikipedia....ting_systemsNår det kommer til stykke kan jeg banne på at kattepus OS'et til Apple er så sykt full av dårlig koding og sikkerhetshull på størrelse med ett meteorkrater.

1+

Apple er jo ganske idiotiske som reklamerer får att det ikkje går an å lage virus til os'et.. Er jo ikkje så mykje til linux, men vist de hadde hatt større marknads andel så hadde de jo hatt mer på den plattformen også.

Innlegget ditt ville virket litt mindre idiotisk dersom du hadde lest hva Apple faktisk skriver (se min understrekning):

"Er en Mac sikret mot PC-virus?

Ja. Mac OS X-operativsystemet er immun mot de mange tusen virusene som ødelegger Windows-baserte datamaskiner. Selv om ingen datamaskiner som er koblet til Internett er helt immune mot alle virus og spionprogrammer, har Mac OS X innebygd vern som er laget med tanke på din sikkerhet. Nettleseren på Mac, Safari, varsler deg når du laster ned et program selv om det er kamuflert som et bilde eller en filmfil. Og Mac-eiere har tilgang til gratis sikkerhetsoppdateringer. Du kan til og med få dem lastet ned automatisk."

Endret av Newton
Lenke til kommentar

"Er en Mac sikret mot PC-virus?

Ja. Mac OS X-operativsystemet er immun mot de mange tusen virusene som ødelegger Windows-baserte datamaskiner. Selv om ingen datamaskiner som er koblet til Internett er helt immune mot alle virus og spionprogrammer, har Mac OS X innebygd vern som er laget med tanke på din sikkerhet. Nettleseren på Mac, Safari, varsler deg når du laster ned et program selv om det er kamuflert som et bilde eller en filmfil. Og Mac-eiere har tilgang til gratis sikkerhetsoppdateringer. Du kan til og med få dem lastet ned automatisk."

Det er vel det mest intetsigende bullshitet jeg har lest noen sinne (altså fra Apple). Apple får det til å framstå som at "varsling når du laster ned et program selv om ...", tilgang til gratis sikkerhetsoppdateringer og at "OS X har innebygd vern som er laget med tanke på sikkerhet" er noe som er spesielt med OS X.

Lenke til kommentar

Apple er har et rykte på seg for å være "sikkert" pga at det ikke er det ledende OS'et på markedet. Hvilken hacker/cracker gidder å lage malware/virus o.l på et OS som er ikke brukes av mer enn 6-7% av verdens databrukere?!?Kilde: http://en.wikipedia....ting_systemsNår det kommer til stykke kan jeg banne på at kattepus OS'et til Apple er så sykt full av dårlig koding og sikkerhetshull på størrelse med ett meteorkrater.

1+

Apple er jo ganske idiotiske som reklamerer får att det ikkje går an å lage virus til os'et.. Er jo ikkje så mykje til linux, men vist de hadde hatt større marknads andel så hadde de jo hatt mer på den plattformen også.

Innlegget ditt ville virket litt mindre idiotisk dersom du hadde lest hva Apple faktisk skriver (se min understrekning):

"Er en Mac sikret mot PC-virus?

Ja. Mac OS X-operativsystemet er immun mot de mange tusen virusene som ødelegger Windows-baserte datamaskiner. Selv om ingen datamaskiner som er koblet til Internett er helt immune mot alle virus og spionprogrammer, har Mac OS X innebygd vern som er laget med tanke på din sikkerhet. Nettleseren på Mac, Safari, varsler deg når du laster ned et program selv om det er kamuflert som et bilde eller en filmfil. Og Mac-eiere har tilgang til gratis sikkerhetsoppdateringer. Du kan til og med få dem lastet ned automatisk."

Det apple skiver her er:

1. Mac OS X er immun mot ondsinnet programvare skrevet spesielt for windowsplattformen.

2. Mac OS X er imidlertid ikke immun mot ondsinnet programvare.

 

Hvis man snakker med eksperter på området er de helt klare på at OS X i bunn og grunn er sikrere takket være "nedslagsfeltet", altså hvilke maskiner man prioriterer å retteangrep mot.

 

Jeg var på seminar med en del eksperter fra Trend Micro som helt klart mente at Microsoft i bunn og grunn har kommet mye lengere med å beskytte OS'et, og at denne programmer kan ikke installere seg uten at du vet det tesen i beste fall er en sannhet med modifikasjoner.

Lenke til kommentar

Hvis man snakker med eksperter på området er de helt klare på at OS X i bunn og grunn er sikrere takket være "nedslagsfeltet", altså hvilke maskiner man prioriterer å retteangrep mot.

Neste gang du snakker med disse ekspertene foreslår jeg at du ber dem forklare hvorfor virus var et langt større problem på 90-tallet enn i dag, selv om markedet for Apple-maskiner var ekstremt mye mindre den gang.

 

«Ekspert» i denne sammenheng har en lei tendens til å bety «avhengig av at det finnes et marked for salg av antivirus». Vi går spennende uker i møte, får se hvordan dette utvikler seg.

Lenke til kommentar

Det apple skiver her er:

1. Mac OS X er immun mot ondsinnet programvare skrevet spesielt for windowsplattformen.

2. Mac OS X er imidlertid ikke immun mot ondsinnet programvare.

 

Hvis man snakker med eksperter på området er de helt klare på at OS X i bunn og grunn er sikrere takket være "nedslagsfeltet", altså hvilke maskiner man prioriterer å retteangrep mot.

 

Jeg var på seminar med en del eksperter fra Trend Micro som helt klart mente at Microsoft i bunn og grunn har kommet mye lengere med å beskytte OS'et, og at denne programmer kan ikke installere seg uten at du vet det tesen i beste fall er en sannhet med modifikasjoner.

Jepp, OS X er:

1) Immun mot Windows-malware, dvs. 99,xx prosent av all malware som er i omløp. For noen er det en grei opplysning å ta med seg.

2) Ikke immun mot all tenkelig ondsinnet programvare, ei heller trojanere o.l. som naive brukere finner på å installere selv, noe som også er en grei opplysning å ta med seg. Uansett plattform må man prøve å bruke hodet når man er oppkoblet mot Internett, noe mange dessverre ikke gjør...

 

"Eksperter" har nok delte meninger om så mangt, også om årsaken til at OS X gjennom mer enn 10 år har vist seg å være et tryggere valg mht. malwaretrusler enn Windows. Den gamle visa om "security through minority" har jeg hørt før, men det er og blir kun en tynn hypotese.

 

Microsoft har vært flinkere enn før i de siste årene, og har egentlig ikke hatt noe annet valg enn å ta skikkelig grep mot malwareplagen som var i ferd med å kvele hele Windows-plattformen. De har gjort en del riktig, og bl.a laget sin egen gratis anti-virusprogramvare som er såpass brukbar at Trend Micro og andre gjør klokt i å forsøke å flytte mer fokus til andre plattformer. De siste 5 årene har jo vært preget av økonomisk tilbakegang og halvering av aksjeverdien for Trend Micro, så for dem gjelder det å smi mens jernet er varmt og gjerne fyre opp litt ekstra på bålet (og spre litt feilinformasjon - som i løgner om Apples patchehyppighet høsten 2010).

Selv om de for å flikke på sitt eget frynsete rykte har utviklet sin egen antivirus, kan jeg ikke se at Windows-plattformen tilbyr bedre beskyttelse enn OS X...kun mer unødvendig, paranoid mas som brukerne til slutt overser i ren frustrasjon... ;)

 

Jeg ser for meg at en del Mac-brukere blir skremt nok av de siste dagers nyheter til å punge ut noen hundrelapper i året i "beskyttelsespenger" til ett eller annet antivirusselskap. Selv holder jeg hodet helt kaldt, har hatt ClamXav installert i noen år for sporadisk scanning av filer, og ser liten grunn til å betale for noe jeg ikke trenger... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

"Viruset" det er snakk om her krever både at du aksepterer et usignert serfikat fra Apple (noe som i utganspunktet burde få en bjelle til å ringe for de fleste) og i tillegg må man oppgi superuser passord..

 

Dumme folk vil alltid være dumme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre vet ikke alltid brukerne hva ett "Self signed certificate" er og i allefall ikke i Mac leiren, du har større sjanse for å finne de som vet dette i Win leiren enn Mac.

Selv om det var på agendaen her i fjor når DigiNotar ble tatt med buksa nede og Mozilla dasket dem nedenom og hjem (DigiNotar gikk konkurs da markedet deres ble ødelagt over natta av Mozilla og andre)

Og ingenting er sikkert, Linux har jo også fått proof of concepts på hvordan virus / malware kan lages og virke, men det har litt med popularitet, hvorfor kaste bort litt tid på å få noen få Macer mens du kan få millioner av Windows maskiner istedet?

Lenke til kommentar
Apple er har et rykte på seg for å være "sikkert" pga at det ikke er det ledende OS'et på markedet. Hvilken hacker/cracker gidder å lage malware/virus o.l på et OS som er ikke brukes av mer enn 6-7% av verdens databrukere?!?Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systemsNår det kommer til stykke kan jeg banne på at kattepus OS'et til Apple er så sykt full av dårlig koding og sikkerhetshull på størrelse med ett meteorkrater.
1+Apple er jo ganske idiotiske som reklamerer får att det ikkje går an å lage virus til os'et.. Er jo ikkje så mykje til linux, men vist de hadde hatt større marknads andel så hadde de jo hatt mer på den plattformen også.

 

Apple har aldri reklamert slik. Det aller mest idiotiske er folk som både tror på- og sprer myter om at Apple noensinne har reklamert med dette.

Lenke til kommentar

Apple er har et rykte på seg for å være "sikkert" pga at det ikke er det ledende OS'et på markedet. Hvilken hacker/cracker gidder å lage malware/virus o.l på et OS som er ikke brukes av mer enn 6-7% av verdens databrukere?!?Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems

Når det kommer til stykke kan jeg banne på at kattepus OS'et til Apple er så sykt full av dårlig koding og sikkerhetshull på størrelse med ett meteorkrater.

 

Sammenlignet med hvilket annet operativsystem?

Det naturlige å sammenligne med er konkurrenten Windows.

I så fall stemmer ikke påstanden din ifølge sikkerhetsekspertene.

Dette nemlig har endret seg de siste årene. Før ble Windows ansett for å være litt sikrere, mens Mac ble ansett for å være tryggest.

 

Sitat Digi 2010: "Windows er sikrest, Mac er tryggest. Overraskende stor enighet blant sikkerhetseksperter."

http://www.digi.no/834447/windows-er-sikrest-mac-er-tryggest

 

Sitat kjent MacOS-hacker og sikkerhets-ekspert, dr Charlie Miller, 2009: "Mac tryggere enn Windows"

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=561334

 

I løpet av 2010-2011 jobbet Apple hardt med sikkerheten i OSX. Dette fikk Charlie Miller til å endre syn i nyere versjoner av MacOSX;

 

Sitat Charlie Miller, 2011: "If you look at Lion, Lion is as hard to write an exploit for as it is for Windows 7..."

 

Spørsmål til Charlie Miller: "In terms of just overall security, Mac or desktop, if you had to pick any company that's doing it the right way in your opinion -- it could even be webOS -- who do you feel is doing it right?"

 

Svar fra Charlie Miller: "When I got into the game, OS X was partially behind, and you can prove that to someone who wouldn't listen to you. But now, most OS' are close enough in that level of security. It's really nit-picky to try and separate. They're all pretty good. I hate to say one over the other because the things that you see now and the differences are so small compared to what they were, that they're all pretty decent at this point."

http://www.engadget.com/2011/11/18/the-engadget-interview-dr-charlie-miller/

 

Ergo er MacOS like sikkert som f.eks Windows idag. Men fremdeles er Mac tryggest. Det skyldes at det finnes så MYE og oppstår så MYE ondsinnet kode for Windows i forhold til MacOS. Følgende statistikk taler for seg sjøl;

 

4 millioner nye ondsinnede koder for Windows innenfor fjerde kvartal 2011. Dette blir en ny kode annethvert sekund, 24 timer i døgnet, 7 dager i uka.

http://www.theregister.co.uk/2012/02/22/malware_spam_trends_mcafee/

Til sammenligning var antall nye ondisnnede koder for Mac i samme periode lik 50, hvilket kort og godt at prosentandelen av malware for Windows er ca 99,999% mens den er 0,001% for Mac.

Dette er resultatet av en eksplosiv økning i malware, i følge Microsofts egne statistikker:

http://blogs.technet.com/b/sec...http://blogs.technet.com/b/security/archive/2012/03/01/trustworthy-computing-learning-about-threats-for-over-10-years-part-2.aspx

Jeg giddet kun å sjekke de 18 første (og største) botnettene på følgende liste og fant at samtlige var Windows-baserte: http://en.wikipedia.org/wiki/Botnet

 

Konklusjon: du må gjerne synes at "at kattepus OS'et til Apple er så sykt full av dårlig koding og sikkerhetshull på størrelse med ett meteorkrater", men da må du også fortelle hvilket OS du sammenligner med. Eller så blir påstanden din meningsløs. Det er nemlig ingenting som tyder på at MacOS har noen flere sikkerhetshull enn andre utbredte OS, tvert imot. MacOS er fortsatt like sikker men stadig tryggere enn andre utbredte OS. All statistikk tyder på det. Og noe annet klarer desverre ikke du å bevise.

Lenke til kommentar

Ser ut som om dere misset poenget fullstendig, så jeg skal prøve å forklare det på en litt mer "pedagogisk" metode:

 

Du har 100 egg. Disse eggene er delt opp i 2 grupper. Ene gruppen har nesten 90 egg og den andre har 10 egg.

 

Hvilken gruppe vil du prøve å ta ifra for å skaffe deg flest egg?

 

Logikk suger, ikke sant.

Lenke til kommentar

Ser ut som om dere misset poenget fullstendig, så jeg skal prøve å forklare det på en litt mer "pedagogisk" metode:Du har 100 egg. Disse eggene er delt opp i 2 grupper. Ene gruppen har nesten 90 egg og den andre har 10 egg.Hvilken gruppe vil du prøve å ta ifra for å skaffe deg flest egg?Logikk suger, ikke sant.

 

Ser ut som du sjøl misset det andre poenget ditt fullstendig: "Når det kommer til stykke kan jeg banne på at kattepus OS'et til Apple er så sykt full av dårlig koding og sikkerhetshull på størrelse med ett meteorkrater."

 

Påstander som mangler et logisk fundament suger, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...