Gå til innhold

Sexforbrytere får ikke spille over nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner det ikke. Man kan knytte en IP til et nettabonnement, men hvordan skal man forhindre noen fra å opprette en konto fra en annen IP eller bare via en IP-proxy, eller spille på en konto som er opprettet av en venn eller via en nettcafe? Den eneste måten å tette igjen alle hullene på vil være å innføre sikkerhetsrutiner som går løs på alles frihet i svært stor grad.

Lenke til kommentar

Alle ip adresser du får fra isp er dynamiske så du kan ikke filtrere på IP.

Det jeg regner med sjer her er at ekisterende email går inn i en blokerings liste. Ja de kan opprette en ny epost og registrere med denne. Er mer effektivt å blokere kreditkort men det finnes veier rundt det også.

 

Dette er en lov politikerene oppretter for å vise at de bryr seg. De sender jobben vidre til spill selskapene som later som de tar det alvorlig.

nei det finnes ingen enkle måter å løse dette på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler egentlig at jeg blir ganske provosert over hvordan USA utfører sine straffer over kriminelle. Det jeg tenker, har du fått en straff (eks 4 år i fengsel) og sonet dette, bør straffen være over.

 

Men USA's rettsystem skal være basert på at de er straffet for resten av livet. Den tiden man bruker i fengsel skal være mer en terapi for fangen samt forebygge at dette ikke skjer igjen. Men med når de skal praktisere som dette så hjelper det ikke i det hele tatt. Er det rart det er gjenggangere? Hvorfor skal en tidligere amerikansk straffedømt gidde i det hele tatt prøve å starte ett nytt liv når ham/hun er straffet for livet?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Å straffe noen for kriminelle handlinger har flere grunner:

-Hevn. At pårørende og samfunnet forøvrig skal føle en slags rettferdighet

-Rehabilitering. At kriminelle skal kunne komme ut av soning som nyttige samfunnsborgere

-Å virke preventivt. At andre som vurderer å gjøre kriminelle handlinger skal føle at den potensielle straffen gjør at det ikke er verdt det

 

Jeg synes straffesystemet i statene virker gjennomsyret av detførste og siste punktet, mens de helt glemmer rehabiliteringen (som jeg personlig ser på som den viktigste biten av å straffe kriminelle handlinger).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Gud forby at man skal kunne sone en definert straff. Best å behandle kriminelle som kriminelle resten av livet!

 

Kan vel begynne å revurdere synet på at straffer er for lave for visse forbrytelser hvis man skal bli heksejaget på livstid.

Lenke til kommentar

Det er vel bare USA blant den vestlige verden som kan godta at private bedrifter straffer folk for resten av livet. I en verden som blir stadig mer digital så er det å bli bannlyst fra nettsamfunn, nesten å bli bannlyst fra samfunnet. Tenk om facebook går denne veien, et nettsamfunn som til og med brukes flittig av det offentlige? Bannlysing er en middelaldersk metode, det sier vel sitt om USA at det godtas der. Jeg blir stadig mer glad for at jeg ble født på riktig side av atlanterhavet. Men dessverre så når tentaklene til disse amerikanske bedriftene også til vår side av atlanterhavet, noe som er svært betenkelig.

 

Jeg ber for øvrig om unnskyldning til alle oppegående og ikke-dobbeltmoralske amerikanere, jeg vet at det er mange av dere også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg aner eit lite gjennomtenkt forslag frå politikerane i New York. Det er nok mulig for kriminelle å få kontakt med andre personer over slike nettspel, men det er jo dei færraste spela som er godt egna til privat komunnikasjon.

 

Det kan godt være at eg overtenker dette, men burde ein ikkje prinsippielt sett legge opp til at sexforbrytere skaffer seg ein hobby som tar opp tida deira slik at dei forhåpentligvis bruker mindre tid på å tenke på voldtekt? Og skal ein sexforbryter fyrst ha ein hobby så er det vel betre at det er ein hobby der ein er fysisk avskilt frå andre personer enn at dei aktiverer seg i meir fysiske aktiviteter der dei kjem i kontakt med potensielle offer?

 

 

Eg tenker litt i samme bane med dei som foreslår å sterilisere seksualforbytere. Ved sterilasjon så oppnår ein ei dempa sexlyst, men til gjengjeld vil ein vel få personer med stor seksuell fustrasjon. Eg er ingen expert på området, men det finnes eksempler på at ein del seriemordere er impotente og at det er dette som fører til at dei starter med voldsbruk for lufte ut fustrasjon eventuellt få seg tilfredsstillelse på ein alternativ måte.

 

 

Eg trur at samfunnet er betre tjent med ein seksualforbryter som sitter heime 24/7 og speler nettspel enn ein seksualforbryter som sitter og plotter sin hevn mot samfunnet fordi dei kjenner seg urettferdig behandla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å straffe noen for kriminelle handlinger har flere grunner:

-Hevn.

Nei, folk blir ikke straffet pga hevn. Man blir straffet på grunn av brudd på en lov. Offerene dine blir ikke hevnet på noen måte.

 

At pårørende og offer ser gjerningsmannen bli dømt gir en viss følelse av opplevd rettferdighet. Det finnes sikkert et fancy ord på det, men "hevn" synes jeg er dekkende nok :p

 

For å sette det litt på spissen, dersom hevn ikke er noe motiv så er det poengløst å straffe i de tilfellene hvor straffen ikke virker preventivt (for eksempel der offentligheten ikke får vite om / har interesse av saken) eller det ikke er fare for gjentakelse.

 

Edit: Det står mer om straff i wikipedia-artikkelen med samme navn

Endret av KAS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres jo i ugangspunktet flott ut, men hvilket overvåkningsapparat må til for å hindre folk i å registrere seg ender et nytt nick? Vil det gå ut over vanlige folk?

 

De vet nok at noen kommer til aa omgaa dette, men i alle tilfelle kommer dette til aa ha den effekt at det ikke er like mange av dem. Kan de kutte antallet med 50% er det jo bra i seg selv. Saa kan de finne andre maater aa haandtere resten paa.

Lenke til kommentar

Høres jo i ugangspunktet flott ut, men hvilket overvåkningsapparat må til for å hindre folk i å registrere seg ender et nytt nick? Vil det gå ut over vanlige folk?

 

De vet nok at noen kommer til aa omgaa dette, men i alle tilfelle kommer dette til aa ha den effekt at det ikke er like mange av dem. Kan de kutte antallet med 50% er det jo bra i seg selv. Saa kan de finne andre maater aa haandtere resten paa.

Problemet er at du ikke kutter antallet med 50%. Man må jo ha under 50 i IQ for å ikke klare å opprette nye eposter og live/PSN-kontoer.

Selv om disse forbryterne neppe er de skarpeste knivene fra før av tror jeg de færreste er så idiotiske.

Lenke til kommentar

Det er vel bare USA blant den vestlige verden som kan godta at private bedrifter straffer folk for resten av livet. I en verden som blir stadig mer digital så er det å bli bannlyst fra nettsamfunn, nesten å bli bannlyst fra samfunnet. Tenk om facebook går denne veien, et nettsamfunn som til og med brukes flittig av det offentlige? Bannlysing er en middelaldersk metode, det sier vel sitt om USA at det godtas der. Jeg blir stadig mer glad for at jeg ble født på riktig side av atlanterhavet. Men dessverre så når tentaklene til disse amerikanske bedriftene også til vår side av atlanterhavet, noe som er svært betenkelig.

 

Jeg ber for øvrig om unnskyldning til alle oppegående og ikke-dobbeltmoralske amerikanere, jeg vet at det er mange av dere også.

 

http://blogs.wsj.com/law/2012/02/17/judge-strikes-down-law-banning-sex-offenders-from-facebook/

http://news.cnet.com/8301-13577_3-10168255-36.html

 

Ser ut som at i USA så har Facebook allerede begynt med noe lignende. Har også lest noen historier om folk som har gjort begått en seksuell forbrytelse av mindre alvorlig grad, og blitt utvist fra Facebook, selv om hendelsen hadde skjedd for mange, mange år siden.

Lenke til kommentar

Sexforbrytere er ikke som andre forbrytere. De ødelegger liv i en langt mer omfattende skala. Og gjentakelsesfaren er alltid der. Så hvordan USA legger listen angående denne delen av forbrytere er jeg helt enig i. Alle kan sjekke om det bor noen sexforbrytere i nabolaget og noen av dem går med gps på bena som registrerer om de er i nærhet av skoler, barnehager etc. Viktigere med trygghet for samfunnet enn rettighetene til dømte sexforbrytere mener jeg.

 

Norge er helt fryktelig på dette. Nå er vel snart han ene fra baneheia saken ute av fengsel. Har allerede vært ute på permisjon flere ganger. Det er sykt det! Noen som gjør noe så grusomt burde aldri slippe ut av fengsel igjen. Hadde han gjort det i USA hadde han fått dødsstraff i de statene som praktiserer det og livstid i andre. Helt sykt at han slipper ut etter 20 år i Norge. Vil bare presisere at jeg er imot dødsstraff.

 

Rettferd er en viktig del av et fungerende rettsystem. Om noen gjør en forbrytelse skal man ikke bare tenke på den kriminelle. Pårørende og offer har rett på en rettferdig straff. Norge tar vel ikke hensyn til dette punktet, men kun rehabilitering, preventiv effekt og samfunnsvern. Av denne grunnen synes jeg at det norske rettsystemet er latterlig. Straffene er lave iforhold til andre land fordi vi har mangel på rettferd i dom. Rettferd er det punktet som kunne forsvart høyere straffer for forbrytere enn det vi har idag. Ironisk nok har Justisdepartementet en fornorsket versjon av "Justice" i navnet. "Norwegian Department of Justice but we dont care about the justice part....."

 

http://vampus.blogsp...tferdighet.html

http://www.minervane...tferdig-straff/

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...