Gå til innhold

Civilization V vokser seg stort og religiøst (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det lov å håpe at de klarer å fikse late game, lager støtte for mods i multiplayer og gir spillerne flere valg for spill, slik som å fjerne atomvåpen, velge tidsalder hvor spillet ender og generellt gir kart flere valg? Jeg spiller dette masse sammen med kompiser og koser meg stort, men etter noen hundre turns koker alt ned til atomvåpen og hvem som får de først.

Lenke til kommentar

Er det lov å håpe at de klarer å fikse late game, lager støtte for mods i multiplayer og gir spillerne flere valg for spill, slik som å fjerne atomvåpen, velge tidsalder hvor spillet ender og generellt gir kart flere valg? Jeg spiller dette masse sammen med kompiser og koser meg stort, men etter noen hundre turns koker alt ned til atomvåpen og hvem som får de først.

 

End game er i alle fall et av hovedfokusene i utvidelsen. Kommer blant annet en helt ny æra for å rekflektere verdenskrigene. Skal ikke se bort i fra at SDI er på vei tilbake også i en eller annen form.

 

Mods i MP har de ikke snakke noe om så vidt jeg vet, men animasjoner er i alle fall på vei så det betyr i alle fall at det skjer noe med MP. .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har hørt om house rules, sant? :p

 

Dette funker kanskje om man har ærefulle kompiser som faktisk holder det man avtaler ;) Har man kompiser som klør i triggerfingeren verre enn Thomas Giertsen klør seg bak, da er det å bombe eller bli bombet hver gang :p

 

End game er i alle fall et av hovedfokusene i utvidelsen. Kommer blant annet en helt ny æra for å rekflektere verdenskrigene. Skal ikke se bort i fra at SDI er på vei tilbake også i en eller annen form.

 

Mods i MP har de ikke snakke noe om så vidt jeg vet, men animasjoner er i alle fall på vei så det betyr i alle fall at det skjer noe med MP. .

 

Takker for masse informasjon, en får vel bare fortsette å krysse fingrene for mods til mp, slik som man har for singleplayeren. Det er jo ikke et så stort skritt skulle en tro, om ikke annet, så iallefall til hotseat som jeg bruker sammen med dama. Det burde ikke være for mye forlangt siden det tross alt er på samme maskin, og de har vel allerede animasjoner der. Jeg vet ikke om jeg savner animasjoner til multiplayer, selv om det klart hadde vært ganske knall å se atombomba komme mot seg i saktefilm. Da vet man at man er fucked ;)

Det burde være en måte å forsvare seg mot atombomba på også, slik det er nå så er man helt prisgitt å være heldig med uraniumet, hvis ikke hjelper det pent lite om man leder aldri så mye...

Lenke til kommentar

Hehe, neida. Det er en del som spiller Civ5 ennå.:p Jeg skrev en anmeldelse for en av de store fansidene(har vært en del av communityen siden 2000! Gammel. :confused: ), og jeg står for det jeg sa da: Et godt spill, men ikke så bra som Civ4. Hadde Civ5 vært Civ1 hadde det fått gode kritikker, det er jeg sikker på. Den er så uheldig å ha flere gode spill bak seg...:)

 

Apropos SMAC: Hadde ELSKET en SMAC2. Elsket eneren. Dessverre er rettighetene eid av tre forskjellige selskaper, så det blir ikke lett å få til.

 

Er spent på hvordan XPen vil bli mottatt. Tidligere ville jeg ha spekulert i vei sammen med dere, men kommer ikke til å bidra til noen spekulasjoner denne gangen. Den som leser creditsene i Civ5 skjønner hvorfor. :tease: Men jeg digger å lese spekulasjonene deres, så ikke vær sky... :wee:

Lenke til kommentar

Du har hørt om house rules, sant? :p

 

Dette funker kanskje om man har ærefulle kompiser som faktisk holder det man avtaler ;) Har man kompiser som klør i triggerfingeren verre enn Thomas Giertsen klør seg bak, da er det å bombe eller bli bombet hver gang :p

 

Hehe, har nok snillere kompiser enn deg jeg da.:p Jeg pleier å spille med husregel blant venner om at AI er fritt vilt, krig mellom oss er en stor nei-nei(vi er builders hele, lille gjengen, så det passer oss fint) og om krig skal skje, så bruker vi ikke atombomber mot menneskelige spillere.

Lenke til kommentar
Du har hørt om house rules, sant? :p
Dette funker kanskje om man har ærefulle kompiser som faktisk holder det man avtaler ;) Har man kompiser som klør i triggerfingeren verre enn Thomas Giertsen klør seg bak, da er det å bombe eller bli bombet hver gang :p
Hehe, har nok snillere kompiser enn deg jeg da.:p Jeg pleier å spille med husregel blant venner om at AI er fritt vilt, krig mellom oss er en stor nei-nei(vi er builders hele, lille gjengen, så det passer oss fint) og om krig skal skje, så bruker vi ikke atombomber mot menneskelige spillere.

 

Noe erfaring med AI i multi og om den har blitt forbedret siden launch? Spillte mye Civ4 med venner med omtrent samme regler, men i Civ5 opplevde vi at AI var utrolig passiv, og (omtrent) aldri gikk til krig. BLe ganske kjedelig fort da, og vi sluttet å spille.

Lenke til kommentar

Min erfaring er begrenset (og jeg skriver selvsagt bare om vanilla Civ5 her) til kampanjer på lavere vanskelighetsgradsiden vennene mine ikke er så gode som meg(noe som sier sitt siden jeg spiller på prince vanskelighetsgrad...:p), men min erfaring er at AI er dårligere og mer passiv i MP enn i SP. Men AI i MP med få spillere er veldig grei å ha, for de tar plass, de er ikke fullstendig pushovers(for vennene mine ;) og jeg begrenser meg til lite krig uansett) og de er gode til å drive skyggekrig mot vennene mine. De går til krig, jeg forsyner AI med penger og evt units. Glorious.:D Men også her var Civ4 bedre, der kunne jeg selge AI'en teknologier samtidig som jeg solgte de samme teknologiene til intetanende og svært takknemlige venner...;)

Lenke til kommentar
Blir spennende å se om de tør å gjøre forskjell på religionene denne gangen. (forskjellige pros og cons) De var pysete sist gang.

 

Blir ikke noe casual Civ4-religion i alle fall! :p

 

Dette er hva vi vet om religion sålangt (Rotete copy/paste):

 

Edit: Sjekk heller ut denne linken for alt Expansionrelatert:

 

http://well-of-souls.com/civ/civ5_expansion.html

 

 

 

'Faith' is a yield that is accumulated like others in the game, e.g. culture (see here, and speculation).

You get a 'Pantheon' belief when you hit 10 faith.

 

20 Pantheon beliefs to choose from.

Ancestor Worship -

+1 Culture from Shrines

Dance of the Aurora -

+1 Faith from Tundra tiles without Forest

Desert Folklore -

+1 Faith from Desert tiles

Faith Healers -

+30 HP healed per turn if adjacent to a friendly city

Fertility Rites -

10% faster Growth Rate

God of Craftsmen -

+1 Production from cities with population of 5+

God of the Open Sky -

+1 Culture from Pastures

God of the Sea -

+1 Production from fishing boats

God of War -

Gain Faith if you win a battle within 4 tiles of your city

Goddess of Festivals -

+1 Culture & +1 Faith for each Wine and Incense

Goddess of Love -

+1 Happiness from cities with population of 6+

Goddess of Protection -

+50% increase in city Ranged Combat Strength

Goddess of the Hunt -

+1 Food from camps

Messenger of the Gods -

+2 Science in cities with a Trade Route

Monument to the Gods -

+15% Production of Ancient / Classical Wonders

One with Nature -

+4 Faith from Natural Wonders

Oral Tradition -

+1 Culture from Plantations

Religious Settlements -

+15% Faster Border Growth

Sacred Path -

+1 Culture from Jungle tiles

Sacred Waters -

+1 Happiness from cities on rivers

Stone Circles -

+2 Faith from Quarries

 

Pantheon beliefs are generally terrain based.

Certain units can generate faith by killing other units.

Can found a religion when you earn a Great Prophet.

Can have a combination of up to five beliefs (article)

You get founder beliefs and follower beliefs. Founder beliefs give you rewards for religion spread, whilst follower beliefs give you rewards to any city following your religion.

 

Founder Beliefs include:

Church Property: +2 Gold for each city following this Religion

Initiation Rites: +100 Gold when each city first converts to this Religion

Interfaith Dialougue: Gain Science when a missionary spreads this religion to cities of other religions

Papal Primacy + 15 to Influence making (?) points with City States following this religion

Peace Loving: +1 Happiness for every 5 followers of this Religion in non-enemy cities

Pilgrmage: +1 Faith for each foreign city following this Religion

Tithe: +1 Gold for every 4 followers of this Religion

World Church: +1 Culture for every 5 followers of this Religion in other civilizations

 

Can build Cathedrals in your cities when you have founded a religion; purchased with faith.

Religions can be renamed.

Religion designed so that not every civ in a game will be able to found one.

Can spend faith to build missionaries (cost 200 faith). They can spread your religion to two cities.

Religion naturally spreads to cities within 10 tiles.

 

Follower beliefs:

Asceticism: Shrines provide +1 Happiness in Cities with 3 followers

Cathedrals: Use Faith to purchase Cathedrals (+1 Faith, +3 Culture, +1 Happiness, Artist Specialist slot)

Choral Music: Temples provide +2 Culture in Cities with 5 followers

Divine Inspiration: Each World Wonder provides +2 Faith in city

Feed the World: Shrines and Temples provide +1 Food each in city

Guruship: +2 Production if city has a Specialist

Holy Warriors: Use Faith to purchase pre-Industrial land units

Liturgical Drama: Amphitheaters provide +1 Faith in cities with 3 followers

Monasteries: Use Faith to purchase Monasteries (+2 Faith, +2 Culture, more with Wine or Incense)

Mosques: Use Faith to purchase Mosques (+3 Faith, +2 Culture, +1 Happiness)

Peace Gardens: Gardens provide +2 Happiness in city

Religious Art: Hermitage provides +5 Culture in city

Religious Community: +1% Production for each follower (max +15%)

Swords into Plowshares: 15?% faster Growth rate for city if not at war

 

 

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Åha... Så det er slik de omgår å lefle med IRL-religioner og potensielle reaksjoner på disse og deres egenskaper. Pysete nok en gang.

 

Er teit å ha med IRL-sivilisasjoner, wonders, technologies, etc., men droppe IRL-religioner imo...

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Jeg er glad for at denne utvidelsespakken gir oss religion of spionasje igjen. Det sies også at diplomatisystemet vil "revideres", noe som jeg tolker til å bety at vi kan tech trade igjen, samt at noen av de nye (men ikke perfekt implementerte) diplomatiske avtalene blir forbedret.

 

For eksempel så liker jeg den nye "don't settle near us" forespørselen, men den hadde vært mye bedre dersom det var mer enn kun to muligheter med dette. Enten godtar motstanderen det, eller så blir han sur. En bedre implementasjon hadde vært om dette var et valg på "trade" skjermen, hvor man kunne for eksempel spørre motstanderen hva han ville ha for å ikke ekspandere i din retning, og for eksempel spørre om du kunne få penger eller ressursjer av motstanderen din om du lover å ikke ekspandere i hans retning. Så klart, å bryte et slikt løfte etter å ha mottatt pengene burde ha veldig store konsekvenser, mye mer enn om man bare ekspanderte uten å love noen ting.

 

Dersom denne utvidelsespakken blir så bra som jeg håper den blir, så er det meget sannsynlig at jeg faktisk kjøper originalspillet + utvidelsespakken, men inntil videre så holder jeg meg til Civ4 :p.

 

Jeg er også enig i at det er litt pinglete å ikke bruke religioner som eksisterer i verden i dag, når det aller meste i spillet er (om litt forvrengt) basert på faktisk historie. Personlig synes jeg alltid det er litt morsomt å grunnlegge islam som perser :p, eller kristendom 500 år før kristus :p.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Noe erfaring med AI i multi og om den har blitt forbedret siden launch? Spillte mye Civ4 med venner med omtrent samme regler, men i Civ5 opplevde vi at AI var utrolig passiv, og (omtrent) aldri gikk til krig. BLe ganske kjedelig fort da, og vi sluttet å spille.

 

Massevis med erfaring fra AI i mp, og den har i det minste blitt massivt bedre enn den var. Men, den er ikke god, mer flink til å jukse blir vel rettere. Ikke noe som er så irriterende som å se en fullt operativ AI by som er grunnlagt på 7 hexagoner med tundra, som fortsatt blomstrer som om den skulle ha funnet gull, sølv, olje, og all verdens mat i isødet. :wallbash: Jeg spiller jevnt over på Deity (av og til på lavere, spørs hvor stort kart det er, mindre kart, mindre vanskelighetsgrad, hvis ikke får ikke du ut en arbeider før AI'en har laget 2 byer og pumper ut styrker kjappere enn du rekker å si "snusleppe og trøndersodd" :blink: (de starter som regel med en settler eller flere på deity). Kan være utfordrende, men som regel er det bare urettferdig. Det kommer også i stor grad an på hvilken civ du spiller i mot selvsagt, noen vil erklære krig i det de møter deg omtrent (japan har jeg dårlig erfaring med og tyskland som jeg strengt tatt har lagt for hat etter dette spillet), andre vil nøle lenge med det. :shrug:

 

Min erfaring er begrenset (og jeg skriver selvsagt bare om vanilla Civ5 her) til kampanjer på lavere vanskelighetsgradsiden vennene mine ikke er så gode som meg(noe som sier sitt siden jeg spiller på prince vanskelighetsgrad... ), men min erfaring er at AI er dårligere og mer passiv i MP enn i SP. Men AI i MP med få spillere er veldig grei å ha, for de tar plass, de er ikke fullstendig pushovers(for vennene mine og jeg begrenser meg til lite krig uansett) og de er gode til å drive skyggekrig mot vennene mine. De går til krig, jeg forsyner AI med penger og evt units. Glorious. Men også her var Civ4 bedre, der kunne jeg selge AI'en teknologier samtidig som jeg solgte de samme teknologiene til intetanende og svært takknemlige venner...

 

Dette var faktisk det mest sneaky jeg har lest på lenge, jeg håper bare de åpner for slike muligheter i 5'eren, da skal jeg stjele denne geniale backstabbing taktikken her siden jeg nesten aldri klarer å vinne i en åpen krig med kompiser uten at jeg er russland eller japan. :innocent:

Lenke til kommentar

Åha... Så det er slik de omgår å lefle med IRL-religioner og potensielle reaksjoner på disse og deres egenskaper. Pysete nok en gang.

 

Er teit å ha med IRL-sivilisasjoner, wonders, technologies, etc., men droppe IRL-religioner imo...

 

De har da med IRL-religioner, men hvordan skulle man ærlig talt vurdert hva slags egenskaper de skulle hatt? Det er jo ikke sånn at kristendommen gir +1 kultur i alle byer mens islam gir +1 produksjon? Hadde jo blitt håpløst uansett hvordan man skulle vurdert det. Nå kan man skreddersy religionen til sin egen spillestil, noe som gir spillet enda et taktisk element.

 

Med mindre man har et sterkt politisk syn på religion og kunne tenke seg å rakke ned på visse religioner så skjønner jeg ikke hvorfor man skulle ønske å få en slags fastsettelse av hvordan spesifikke religioner er representert i spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...