Gå til innhold

Computer History Museum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel! Sånt liker jeg :)

 

Jeg var nylig innom Science museum i London og der har de utstilt hele Charles Babbages differential Engine. Og en Cray 1, der hele innsiden har fått glassvegger så man kan se hvor mye "spagetti" det er.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

flott artikkel! Hadde vert morro å besøke museet selv :)

 

Jeg husker vi skrev en oppgave om datamaskinense historie på fagskolen. Kommer aldri til å glemme hvorfor "Nusse", og andre maskiner på den tiden, fikk kvinnenavn: "de var uforutsigbare og brøt sammen titt og ofte" :wee:

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
NUSSE ble brukt i flere ganske ulike sammenhenger. Den var planlagt brukt til opptelling av stemmer i Stortinget, i tillegg ble den brukt til beregninger rundt bygging av skip og konstruksjon av spiker. Økonomi og kjernefysikk var også blant temaene NUSSE fikk henge rørene sine i.

 

Politikere som tenker : "hmmm, hva kan vi bruke denne nye flotte teknologien til?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tjbr: Du har rett i at navnet Cray stadig er i bruk, men dagens Cray Inc. er strengt tatt ikke det samme selskapet som Seymour Cray grunnla.

 

Opprinnelig het Seymour Crays selskaper Cray Research og Cray Computer Coorporation. Cray Research var det første av disse. Cray Computer Coorporation gikk konkurs i 1995, og Cray Research ble kjøpt opp av Silicon Graphics i 1996.

 

Først i 2000 ble Cray Research kjøpt ut av SGI igjen, og sammen med Tera Computer Company ble hele selskapet til Cray Inc. Maskinene som i dag heter Cray baserer seg dessuten for en stor del på "hyllevare" fra Intel, AMD og Nvidia, slik som de fleste av dagens supermaskiner gjør :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...