Gå til innhold

Sniktitt: iCloud i Mountain Lion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt den store tingen her som ikke kan gjøres med Live Mesh på Windows? Der kan du enkelt synkronisere mapper så de er oppdatert på alle PCene du vil ha de oppdatert på og det lagres opp mot SkyDrive, samt kan fjernstyres over web browser....

 

Eller som andre her har tatt opp med Dropbox-funksjonalitet. Eneste som var anderledes var at enkeltprogram bruker det så det er vanskeligere å finne filene?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt den store tingen her som ikke kan gjøres med Live Mesh på Windows? Der kan du enkelt synkronisere mapper så de er oppdatert på alle PCene du vil ha de oppdatert på og det lagres opp mot SkyDrive, samt kan fjernstyres over web browser....Eller som andre her har tatt opp med Dropbox-funksjonalitet. Eneste som var anderledes var at enkeltprogram bruker det så det er vanskeligere å finne filene?

 

Skal defintivt sjekke ut Live Mesh.

Forskjellen ligger hovedsaklig i integreringen i operativsystemet, fremfor å ha tredjepartsløsninger. Jeg endret imidlertid på tittelen nå, for å ikke tråkke på noen tær. Takk for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

"Ideen med full iCloud-integrering er tross alt veldig god. Ikke alle har kunnskap eller tid til å sette opp harddiskene sine i Raid 1 og sikkerhetskopiere alt på maskinvarenivå, eller råd til å kjøpe en egen Time Capsule fra Apple, og med automatisk nettlagring vil behovet være dekket for mange. Apple har imidlertid et par ting de må fikse på før tjenesten slippes."

 

 

RAID om det er 0,1,5 osv har ingenting med sikkerhetskopiering å gjøre.

Sletter man en fil fra et RAID sett, eller en fil blir korrupt så er filen tapt.

 

Når det kommer til løsningen som er omtalt her, så virker ikke det til å være noen form for sikkerhetskopiering heller. Så vidt jeg kan se kommer det ikke frem av artikkelen hva som skjer når du sletter en fil lokalt, men viss den endringen blir synkronisert inn i iCloud så er den jo borte, og da fungerer ikke løsningen som en sikkerhetskopi. Viss derimot Apple lagrer filene i skyen til du ber om at den blir fjernet derfra, så fungere det som sikkerhetskopiering.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt den store tingen her som ikke kan gjøres med Live Mesh på Windows? Der kan du enkelt synkronisere mapper så de er oppdatert på alle PCene du vil ha de oppdatert på....

 

Som forfatteren sa: iCloud synkroniserer ALLE enheter du eier OG som er fra Apple, dvs ikke bare Mac, men også portable eneheter som iPad, iPod og iPhone. Dette skjer sømløst, integrert i operativsystemet, og inkluderer musikk, bilder, dokumenter, apper, bøker, kalender, e-post, kontakter og bokmerker. Der trenges ingen opprettelse eller administering av foldere. Man krysser kun av hva man vil ha synkronisert på forannevnte liste, og slår så på iCloud med en skyveknapp.

iCloud holder også rede på hvor i verden iDingsene dine befinner seg, eller hvor i verden dine venner, som eier en iDings, befinner seg.

Lenke til kommentar

"Ideen med full iCloud-integrering er tross alt veldig god. Ikke alle har kunnskap eller tid til å sette opp harddiskene sine i Raid 1 og sikkerhetskopiere alt på maskinvarenivå, eller råd til å kjøpe en egen Time Capsule fra Apple, og med automatisk nettlagring vil behovet være dekket for mange. Apple har imidlertid et par ting de må fikse på før tjenesten slippes."RAID om det er 0,1,5 osv har ingenting med sikkerhetskopiering å gjøre.Sletter man en fil fra et RAID sett, eller en fil blir korrupt så er filen tapt.Når det kommer til løsningen som er omtalt her, så virker ikke det til å være noen form for sikkerhetskopiering heller. Så vidt jeg kan se kommer det ikke frem av artikkelen hva som skjer når du sletter en fil lokalt, men viss den endringen blir synkronisert inn i iCloud så er den jo borte, og da fungerer ikke løsningen som en sikkerhetskopi. Viss derimot Apple lagrer filene i skyen til du ber om at den blir fjernet derfra, så fungere det som sikkerhetskopiering.

 

http://support.apple.com/kb/HT4859?viewlocale=no_NO&locale=no_NO

 

For skikkelig, allsidig og total sikkerhetskopiering har man TimeMachine integrert i MacOSX og TimeCapsule.

Trenger du en fil idag som du slettet i fjor, uansett om det er musikk, et tekstdokument eller et program, så henter du den enkelt og greit på TimeCapsule via TimeMachine. Sistnevnte tar automatisk sikkehtskopi i bakgrunnen av alle nye filer du oppretter, samt alle filer du endrer, men uten å røre sikkerhetskopien av den originale filen.

Lenke til kommentar

http://support.apple.com/kb/HT4859?viewlocale=no_NO&locale=no_NOFor skikkelig, allsidig og total sikkerhetskopiering har man TimeMachine integrert i MacOSX og TimeCapsule.Trenger du en fil idag som du slettet i fjor, uansett om det er musikk, et tekstdokument eller et program, så henter du den enkelt og greit på TimeCapsule via TimeMachine. Sistnevnte tar automatisk sikkehtskopi i bakgrunnen av alle nye filer du oppretter, samt alle filer du endrer, men uten å røre sikkerhetskopien av den originale filen.

Så med andre ord så er ikke løsningen som artikkelen tar for seg en form sikkerhetskopiering, eller fungerer TimeMachine og TimeCapsule sammen med nettskyen?

 

Lenken din beskriver så vidt jeg kunne se iCloud på iPhone, iPad og iPod, jeg lurer på det artikklen tar for seg, iCloud i OSX

Lenke til kommentar

Hvorfor skille mellom applikasjoner?

På pc har jeg aldri opplevd at en fil har blit korupt ved at jeg har lastet den i et annet program selv om vi stort sett bruker det antike tre bokstavers etternavnet for å skille filer.

Ja kan provosere det frem, import vil også ofte endre filer men det er avansert bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal defintivt sjekke ut Live Mesh.

Forskjellen ligger hovedsaklig i integreringen i operativsystemet, fremfor å ha tredjepartsløsninger. Jeg endret imidlertid på tittelen nå, for å ikke tråkke på noen tær. Takk for tilbakemeldinger :)

Problemet til Microsoft er at de ikke får lovt til å integrere kjekke funksjoner i OS'et. Live Mesh er ikke en tredjeparts-løsning. Det er Microsoft sin egen løsning, men det blir sikkert mye hyl og skrik om det hadde blitt innbakt i OS'et.

 

Jeg ser glatt fremtiden med en disk i skyen der alle mine enheter kan nå disse filene, redigere dem og sende de videre uavhengig av hvilken dingseboms jeg bruker. Der leder Dropbox, men de andre kommer etter. Raskest er Skydrive med office.live.com som en ypperlig office komponent.

Lenke til kommentar
http://support.apple.com/kb/HT4859?viewlocale=no_NO&locale=no_NOFor skikkelig, allsidig og total sikkerhetskopiering har man TimeMachine integrert i MacOSX og TimeCapsule.Trenger du en fil idag som du slettet i fjor, uansett om det er musikk, et tekstdokument eller et program, så henter du den enkelt og greit på TimeCapsule via TimeMachine. Sistnevnte tar automatisk sikkehtskopi i bakgrunnen av alle nye filer du oppretter, samt alle filer du endrer, men uten å røre sikkerhetskopien av den originale filen.
Så med andre ord så er ikke løsningen som artikkelen tar for seg en form sikkerhetskopiering, eller fungerer TimeMachine og TimeCapsule sammen med nettskyen?Lenken din beskriver så vidt jeg kunne se iCloud på iPhone, iPad og iPod, jeg lurer på det artikklen tar for seg, iCloud i OSX

 

iCloud i OSX skal først og fremst binde alle idingsene dine sammen, helt sømløst, og nesten uten å trykke på en eneste knapp. Tar du et bilde med iPhonen din ville den dukke opp på Macbooken og iPaden din, og hvis du redigerte et tekstdokument på iPaden ble den endret på resten av enhetene dine. Ergo handler iCloud i OSX like mye om iCloud på iDingser.

 

Poenget med artikkelen jeg lenket til var å gi en detaljert oversikt over hva iCloud sikkerhetskopierer og hva iCloud ikke sikkerhetskopierer. Som artikkelen sa så vil alt innhold kjøpt på iTunes Store bli sikkerhetskopiert. Du beholder slike sikkerhetskopier i iCloud selv om du f.eks skulle slette originalenen på dine enheter. iCloud har også til enhver tid lagret de tre siste sikkerhetskopiene du laget slik at du kan velge hvilken av disse du vil opprette fra.

 

Angående TimeMachine og forskjellene i forhold til iCloud:

TimeMachine er kun for lokal lagringtil-/aksess til sikkerhetskopier, men har i praksis ingen restriksjoner i forhold til hva som sikkerhetskopies. TimeMachine er også sikrere på den måten at:

 

1) dine sikkerhetskopier ikke lagres på noe medium eid og kontrollert av tredjepart (slik nettskyer alltid er). Istedet lagres sikkerhetskopiene på et medium eid og kontrollert utelukkende av kun deg sjøl.

 

2) systemet gjør det likevel mulig å lagre dine sikkerhetskopier på et geografisk adskilt sted. Sikkerhetskopiering til medium lagret inni samme datamaskin eller i samme rom som originalene lagres i innebærer en risiko all den tid f.eks en brann i datamaskinen eller i rommet vil slette både originaler og sikkerhetskopier. TimeCapsulen kan plasseres i et annet hus, f.eks garasje, uthus, fjøs eller naust, og langt vekk fra huset der originalene er lagret. Dersom sistnevnte f.eks brenner ned så er derfor fortsatt sikkerhetskopiene dine intakte. Av ovennevnte grunn og for enkelhets skyld er TimeCapsule derfor trådløs.

 

3) systemet ivaretar like elegant og like enkelt det å finne og gjenopprette det som er tapt fra sikkerhetskopier, som det å lage selve sikkerhetskopiene.

 

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg husker for noen år siden at Microsoft fikk en haug med antitrust-saker mot seg pga for mange funksjoner som ble bakt inn i operativsystemet som igjen gjorde det "vanskelig" for tredjeparter å komme inn.

 

Kan noen forklare meg hvordan disse funksjonene til Apple skiller seg fra slike saker? Hvis man baker inn iCloud på grunn nivå i operativsystemet, gjør man det ikke vanskelig for f. eks Dropbox osv å komme seg inn på markedet?

 

Jeg skjønner at Microsoft har slik enorm markedsandel kontra Apple, men Apple vokser å vokser.

Lenke til kommentar
Som artikkelen sa så vil alt innhold kjøpt på iTunes Store bli sikkerhetskopiert. Du beholder slike sikkerhetskopier i iCloud selv om du f.eks skulle slette originalenen på dine enheter. iCloud har også til enhver tid lagret de tre siste sikkerhetskopiene du laget slik at du kan velge hvilken av disse du vil opprette fra.

Blir vel strengt tatt ikke tatt noen kopi av media man har kjøpt på iTunes, det ligger jo på Apple sine servere fra før av. At jeg kan laste ned media jeg har kjøpt på en nettbutikk ubegrenset antall ganger, er et krav for at jeg i det heletatt skal handle der, så at Apple også har dette på plass er bra.

 

Men blir filer som ikke er kjøpt i iTunes, som man lagrer i nettskyen værende der etter at man har slettet dem lokalt? Og viss dem blir det, hvor lenge?

Lenke til kommentar
Som artikkelen sa så vil alt innhold kjøpt på iTunes Store bli sikkerhetskopiert. Du beholder slike sikkerhetskopier i iCloud selv om du f.eks skulle slette originalenen på dine enheter. iCloud har også til enhver tid lagret de tre siste sikkerhetskopiene du laget slik at du kan velge hvilken av disse du vil opprette fra.
Blir vel strengt tatt ikke tatt noen kopi av media man har kjøpt på iTunes, det ligger jo på Apple sine servere fra før av.

 

Det stemmer. Når artikkelen sier at innhold kjøpet på iTunes blir sikkerhetskopiert, så er dette strengt tatt ikke helt riktig, selv om effekten er den samme. Rent teknisk er det informasjon om HVA du har kjøpt som lagres istedet for DET du kjøpte. Dette bidrar til at du kan laste ned kjøpt og betalt innhold senere på nytt igjen, men gratis. Derfor er også "lagringsplassen" for kjøpt innhold ubegrenset.

For å få en effekt som er eksakt den samme som om en virkelig sikkerhetskopi ble lagret, så blir også app-data, diverse innhold som bruker har generert med appen (SMS, e-post, kontakter, kalendre) samt innstillinger for apper og operativsystem sikkerhetskopiert på opptil- og totalt 5 GB gratis lagringsplass. Hvilket innhold, apper (inkludert tredjeparts-apper) og dokumenter som skal sikkerhetskopieres velger man sjøl fra en liste.

 

Som artikkelen sa så vil alt innhold kjøpt på iTunes Store bli sikkerhetskopiert. Du beholder slike sikkerhetskopier i iCloud selv om du f.eks skulle slette originalenen på dine enheter. iCloud har også til enhver tid lagret de tre siste sikkerhetskopiene du laget slik at du kan velge hvilken av disse du vil opprette fra.
Men blir filer som ikke er kjøpt i iTunes, som man lagrer i nettskyen værende der etter at man har slettet dem lokalt? Og viss dem blir det, hvor lenge?

 

Dokumenter som ikke er generert med-, eller sorterer under iOS-apper kan ikke lagres i nettskyen. Skal du lagre et dokument i iCloud som ikke er generert med noen iOS-app så må du sørge for at den sorterer under en fildelings-app under iOS på enheten din.

Sletter eller modifiserer du en fil lokalt, vil den fortsatt kunne opprettes av minst en av de tre sikkerhetskopiene som til enhver tid lagres i iCloud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...