Gå til innhold

Nå kommer den bøyelige e-papirskjermen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være relevant til ulike yrker som krever skjermer som tåler mye, eventuelt kanskje på ulike verktøy? Jeg tenker ihvertfall i retning mot mer fysiske yrker, som krever veldig spesifikke verktøy (med vinkel der skjermen skal være) og tåle slitasje.

 

Og siden den er så tynn og bøyelig, kan den vel kanskje bli sydd inn i klær?

 

For hardware geeks og generelt sett dataverden, er det sikkert ikke så veldig mye nytte av noe sånt enda :p

Lenke til kommentar

Rattlebone: Mange blir slitne av å se på tradisjonelle skjermer (LCD, Plasma, CRT osv). Denne skjermen er basert på e-ink som er omtrent like behagelig å lese på som papir. Det er en stor fordel. Ulempen til nå har vært at man ofte blir slitne i armene av å holde glassbaserte e-ink skjermer. Denne varianten er lett nettopp fordi den er bøyelig. Bøyelighet betyr at skjermen ikke må beskyttes mot bøying med en stiv ramme og stivt glass. Denne skjermen kan man dra opp av sekken/veska på toget og holde som en tynn og lett avis og lese uten å bli så sliten i øynene som man blir av vanlige skjermer. Papiraviser har den ulempen at de må ha mange og store sider for å få plass til en fornuftig mengde innhold. Det gir ganske høy vekt. Det er ikke uvanlig at et eksemplar av f.eks Lørdags-Dagbladet veier rundt halvkiloen. Så selv om det ikke er så slitsomt for øynene så kan det bli slitsomt for armene i lengden. Elektroniske skjermer trenger ikke ørten sider og kvadratmeter fordi skjerminnholdet kan endres. Håper du ser nå hvorfor bøyelige e-ink skjermer er et realt "kinderegg". :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men altså, hva er spesielt med en bøyelig skjerm?I mine øyne har den ingen funksjon.

 

Det vil blant annet være utrolig mye lettere å ha med seg avisen når man drar steder enn med dagens papiraviser. Hvis man videreutvikler denne teknologien og bruker den på mobiltelefoner vil det for eksempel være utrolig mye lettere/tryggere å ha den i lommer/sekker/bager enn med dagens telefoner.

 

Ser Simen1 var rett før meg.

Endret av 35P3N
Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig å knuse skjermen på en Kindle ebok, og jeg pakker min Sony ebok i en tykk veske for å unngå å skade den.

 

En annen fordel med denne 6" skjermen er at den har høy oppløsning istedenfor det vanlig 800x600. Man vil neppe merke dette når man leser bøker, men det vil være en fordel hvis man vil lese PDF-dokumenter med grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...