Gå til innhold

Så mye koster LGs OLED-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen er satt til 8 millioner Won, som etter dagens kurs er 45.103 NOK. Lagt på 25% norsk moms blir det 56.379,- kr - eller ca 1000 kr per tomme som har vert antydet hele tiden. Vi skal dog være heldige om vi får TVen til koreanske priser + moms her i landet.

 

Når det gjør om fra utenlandsk valuta til norsk synes jeg det er essensielt at dere i det minste også legger på momsen om den i det hele tatt skal kunne reflektere norsk pris og ha relevans for det norske markedet.

Endret av chrlod
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For den jevne forbruker er dette selvsagt alt for mye å betale for en TV. Men med tanke på hvor mye bedre bildekvalitet du potensielt kan få med OLED sammenlignet med LCD, vil jeg tro den kan gjøre det meget godt på entusiastmarkedet med en slik pris. Hvis disse TV-ene blir kommersielle sukesser, vil flere produsenter se at det er store penger å tjene, som igjen betyr større investerings- og utviklingstempo, og deretter bedre tilgjengelighet og lavere priser. Det er forhøpentligvis ikke mange år til OLED-TV-er blir billig nok for Ola Normann. 10 000 kroner for en skjerm av anstendig størrelse er nok en viktig barriere.

Endret av Dauemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper den får minst 4K og minst 600hertz oppdatereing.

Da er dette uten tvil noe man kan kjøpe selv om prisen er litt stiv.

 

Jeg bare lurer - hva skal du egentlig med 600Hz oppdateringsfrekvens? Hvis vi snakker om ekte refresh-rate og ikke marketing soft-terms så er 600Hz ganske sinnsykt. High-end gamere som bruker skjermer til super-responsive interaktive spill baserer seg normalt på 120Hz om de kan, og har da som regel rikelig med flyt. Til passiv video føler man det mindre. Alt jeg har lest om temaet indikerer at grensen for hva vi det hele tatt kan registrere av (grove store) bevegelser rundt 200Hz for folk som er trent for det (som jetpiloter), og jeg vil tippe at for passiv video så vil de fleste normale mennesker (selv de som er vandt til å se på slike forskjeller) vil slite hardt med å se forskjellen på over 120Hz.

 

I uansett tilfelle så er det vel så og si ingen materiale som produseres med i nærheten så mange frames (dog det kan jo endre seg på sikt) ...

 

For de som sitter inne med mye teknisk kunnskap om dagens TVer så lurer jeg generellt på hva som er poenget med disse TVene som har (såkallt) 200Mhz+ oppdateringsfrekvens. De fleste av disse er jo uansett ikke laget med tanke på å spille av i nærheten så mange faktiske frames i video. Hva oppnår man faktisk med å refreshe et statisk bilde flere ganger på f.eks. en LCD? Det finnes jo ikke flimmer i bildet lengre slik som vi hadde på CRT ... er det bare noe som hjelper på å redusere evt. etterslep og denslags? (burde vel uansett være en nesten ikke-faktor ved OLED).

 

Dette er forøvrig ikke ment som et "gotcha" retorisk spørsmål. Hvis det ikke bare er ren marketing hype så vil jeg gjerne lære poenget med det.

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i all hovedsak markedshype. Ideen har vel vært å interpolere bilder og oppdatere dem raskt så en fotballkamp holder skarpheten ved panoreringer, og gresset ikke blir en smørje. Dette har alltid vært ankepunktet mot flatskjermer. For gamere vil problemet være input lag på hdmi inngangen som ofte er så høy som 60ms. Gamere er ute etter 2ms, som de beste monitorene har.

Lenke til kommentar

Håper den får minst 4K og minst 600hertz oppdatereing.

Da er dette uten tvil noe man kan kjøpe selv om prisen er litt stiv.

 

For de som sitter inne med mye teknisk kunnskap om dagens TVer så lurer jeg generellt på hva som er poenget med disse TVene som har (såkallt) 200Mhz+ oppdateringsfrekvens. De fleste av disse er jo uansett ikke laget med tanke på å spille av i nærheten så mange faktiske frames i video. Hva oppnår man faktisk med å refreshe et statisk bilde flere ganger på f.eks. en LCD? Det finnes jo ikke flimmer i bildet lengre slik som vi hadde på CRT ... er det bare noe som hjelper på å redusere evt. etterslep og denslags? (burde vel uansett være en nesten ikke-faktor ved OLED).

 

 

-Stigma

For å pirke litt er det ingen TVer som har 200 MHz, snarere 200 Hz (høyeste jeg har sett på TV er 1200 Hz). Nå man snakker om disse tingene er det viktig å skille mellom bildefrekvens, interpoleringsfrekvens, scanning backlight og sub/focused field drive.

Kort fortalt er poenget å minske slør både i LCD-panelet og i øyet som følge av sample and hold effekten. For plasma gir det mindre forforslør og ditheringsstøy.

 

Anbefalt lesning: http://www.flatpanel...l&id=1288865091

 

LG forsprang på Samsung, hehe. Nesten morsomt

 

LG har hvertfall de 3 siste årene levert TVer som er bedre enn Samsungs. Det har forsåvidt også de fleste andre store produsentene, så nå er det du som er morsom!

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Jeg bare lurer - hva skal du egentlig med 600Hz oppdateringsfrekvens?

 

Jeg er ikke helt sikker , men mener å ha lest en plass at grunnen til 600 Hz , er at det er minste felles multiplum av 24 og 25 fps ( 24x25 = 600 )

 

Det er vel hovedsaklig dette, ja. Det er ikke fordi man faktisk klarer å oppfatte så mange oppdateringer, men fordi at materiale som kjører ved en hver framerate skal bli like gjevnt på skjermen. hverken 24 eller 30 fps går opp med 100, for eksempel, det fører til at man for eksempel ved 30 fps får to frames som vises i 3 skjermoppdateringer, etterfulgt av én frame som visers i 4 skjermoppdateringer. Altså vil hver tredje frame vises til seeren i en 33% (eller noe slik, rett meg om jeg tar feil) lengre periode, som vil føre til at for eksempel kamerapanoreringer vil rykke og nappe.

 

Enda værre blir det om man ønsker å spille av 60fps materiale på en 100hz skjerm.

 

-edit-

Man kan vel også interpolere flere frames til én "mellomframe" om man må, men jeg ser for meg at det gir et bedre resultat dersom man slipper dette, som man gjør om oppdateringsfrekvensen til TVen går opp med bildefrekvensen til kilden. 600hz går opp med omtrent hva det skal være. 24, 25, 30, 50, og 60.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg bare lurer - hva skal du egentlig med 600Hz oppdateringsfrekvens?

 

Jeg er ikke helt sikker , men mener å ha lest en plass at grunnen til 600 Hz , er at det er minste felles multiplum av 24 og 25 fps ( 24x25 = 600 )

 

Det er vel hovedsaklig dette, ja. Det er ikke fordi man faktisk klarer å oppfatte så mange oppdateringer, men fordi at materiale som kjører ved en hver framerate skal bli like gjevnt på skjermen. hverken 24 eller 30 fps går opp med 100, for eksempel, det fører til at man for eksempel ved 30 fps får to frames som vises i 3 skjermoppdateringer, etterfulgt av én frame som visers i 4 skjermoppdateringer. Altså vil hver tredje frame vises til seeren i en 33% (eller noe slik, rett meg om jeg tar feil) lengre periode, som vil føre til at for eksempel kamerapanoreringer vil rykke og nappe.

 

Enda værre blir det om man ønsker å spille av 60fps materiale på en 100hz skjerm.

 

-edit-

Man kan vel også interpolere flere frames til én "mellomframe" om man må, men jeg ser for meg at det gir et bedre resultat dersom man slipper dette, som man gjør om oppdateringsfrekvensen til TVen går opp med bildefrekvensen til kilden. 600hz går opp med omtrent hva det skal være. 24, 25, 30, 50, og 60.

 

Nå er det ikke slik at en 100 Hz skjerm KUN kan oppdateres i 100 Hz. De fleste 100 Hz TVer oppdateres i 120 Hz for 60 Hz materiale. Mellommodellene og over viser også ekte 24 Hz uten pulldown, og toppmodellene har gjerne moduser for 96 Hz visning av 24 Hz materiale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...