Gå til innhold

– Ingen utviklere nekter å fikse spillfeil (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han har for øvrig startet et eget initiativ kalt Kicking It Forward, hvor de som vil kan velge å donere fem prosent av Kickstarter-summen de samler inn til en fellespott, som igjen investeres i nye prosjekter på nettstedet. I skrivende stund deltar 14 prosjekter.

 

Det er ikke snakk om summen de samler inn, men 5% av profitten de tjener etter det er ferdig. Selskapets egne inntjente penger på produktet.

 

"To be abundantly clear, this is only money that the developer earns as profit AFTER the project ships and AFTER they have paid their expenses. This is NOT a suggestion to invest money they received from people who invested into their project via Kickstarter."

 

Det skal heller ikke samles inn til noen 'fellespott'

 

"Once a project in this program has become profitable, the developer is going to spend this 5% profit, which is their own money, on whatever Kickstarter projects they want to support."

Lenke til kommentar

For det første kunne dere med fordel delt dette opp i to saker, da de ikke nødvendigvis går hånd i hånd.

 

Når det er sagt så skulle jeg ønske at jeg også kunne forsvart Obsidian, men bevismaterialet faller jo ikke akkurat den tiltalte til gode.

 

Hvorfor i alle dager ble en slik avtale signert i første omgang? Å basere inntekter på Metacritic - det mest ubalanserte nettstedet i verden - er jo helt hull i hodet. Man får jo håpe at han som satte pennen til akkurat det arket er en av dem som måtte gå.

 

Føler heller ikke at man kan legge skyld på Bethesda her. Det er jo ingen hemmelighet at Obsidian er en relativt dårlig spillutvikler. På den tekniske siden vel og merke. Når det gjelder å skrive gode historier er de blant industriens beste.

 

Men bare se på KOTOR 2, Neverwinter Nights 2, New Vegas, Dungeon Siege 3, og til og med deres egen IP, nemlig Alpha Protocol. Alle de spillene var jo direkte ødelagt ved lansering. Synes det blir feil å skylde på utgiveren da. Er man helt ærlig, betyr det jo bare at utvikleren dessverre ikke er god nok.

 

Og hvorfor jobber i det hele tatt Obsidian - et studio på rundt hundre mann - på tre seperate prosjekter? Det er jo en intern mangel på logikk som har gjort at Obsidian har gått på tøffe tider, og de kan bare skylde på seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager ble en slik avtale signert i første omgang? Å basere inntekter på Metacritic - det mest ubalanserte nettstedet i verden - er jo helt hull i hodet. Man får jo håpe at han som satte pennen til akkurat det arket er en av dem som måtte gå.

De hadde vel bare så lyst til å lage mer Fallout at de ikke kunne si nei.:)

 

Og selv med feilene er KOTOR2 topp10 spill for meg! Og Mask Of The Betrayer var overlegent best av alt NWN.

 

 

Edit: Synes det var verre av Sega og ikke gi ut ny AP patch enn det at det var litt tvilsom til å begynne med.

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Å basere inntekter på Metacritic - det mest ubalanserte nettstedet i verden - er jo helt hull i hodet.

Helt enig, men det er desverre ikke utgivere. Det er den letteste måten for dem å se score fra forbrukere på (uansett om den er manipulert eller ikke). Problemet som utgiverne ikke skjønner er at en Metacritic score ikke tilsvarer salgstall, selv om de skulle ønske det.

 

"By tying a bonus to a specific Metacritic score, publishers seem to be saying that they think positive reviews will have a direct, positive impact on their bottom line through increased sales. To be fair, there is some evidence that review scores do broadly have an effect on game sales, both in a laboratory setting and in real-world examples."

 

"But it's hardly a direct, repeatable relationship, as proven by the numerous situations where review scores and sales levels fail to line up. A game with an 85 average on Metacritic is definitely not guaranteed to sell better than a game that scores an 84, even if things like genre, franchise popularity, and marketing budget were all somehow set exactly equally."

 

http://arstechnica.c...e-to-an-end.ars

 

Out of 81 reviews for the Xbox 360 version of Fallout: New Vegas listed on Metacritic, 72 are characterized as "positive," with nine said to be "mixed" and zero "negative." The game went on to ship 5 million copies and attract $300 million in revenue in its first month. If that isn't a critical and commercial success worthy of a bonus for the developer, I don't know what is.
Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Blizzard kan ikke gjøre annet EN å lytte til Activision-vivendi-blizzard, det er jo derfor de kom med den samme release-planen som COD, ergo kvantitet over kvalitet.

Blizzard har også nektet å fikse feil før, en bug ble i spillet i 5 år før de fikset det, og da løy de til og med ved å si at "de ikke hadde forandret noe".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fallout: New Vegas var et genialt spill, full av kompleksitet og dybde. All denne bitchinga om feil gjør jo at vi ender opp med enklere, flatere, tomme spill, av typen Gears of War og annen drit. Selvfølgelig er disse solide, de er jo så sinnsykt mye mindre kompliserte. Alt for mange klager over feil i spill. Det er dette som ødelegger for ambisiøse spillutviklere som Obsidian. Håper virkelig at de klarer å komme seg over denne bøygen, og fortsetter å lage gode spill for oss som vil ha mer dybde i spillopplevelsen vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig i at New Vegas er evig mye bedre enn Fallout 3 Astrolord, men det hjelper meg som forbruker fint lite når spillet henger seg totalt og spillsaven min blir ubrukelig etter et tosiffret antall timer spillt, slik at jeg må starte helt på nytt igjen. Det er ikke noen enten eller greie på bra innhold og spill som fungerer! Skjønner ikke at det går an å skape den problemstillingen en gang, at man må forvente at spillet blir vanskelig å spille igjenom pga feil når det har bra innhold..

 

Og det verste er at de ikke har patchet det opp i ettertid for å fungere bedre, rett og slett så ille at hadde jeg ikke fått det i julegave skulle jeg dratt til butikken å krevd pengene tilbake fordi produktet ikke var ferdig! Spiller på 360 btw, vet ikke om det er like ille på pc/ps3. Men synd er det, for elsker storyen, at det finnes flere slutter, valg med konsekvenser, og spessielt det at man bare kan vandre rundt og møte på så utrolig mye gøy å gjøre og glemme main storyen totalt. Er jo evig mye innhold spredd rundt omkring! :) Hadde de bare klart å få det til å kjøre smooth :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...