Gå til innhold

Har du husket å søke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samler noen linker for de som ennå ikke har bestemt seg.

 

(Informatikk, data, elektronikk ol, det som er mest aktuelt for leserne av hw.no)

 

NTNU Informasjonsteknologi og informatikk

 

HiST Informatikk og data

 

UiS Data- og elektroteknikk

 

UiB Informasjons- og datateknologi

 

HiB Teknologifag

 

UiO Informasjonsteknologi og informatikk

 

UiA Data (IT/IKT)

 

NITH

 

HiG Teknologifag

 

HiÅ Teknologifag

 

 

Navnene er hva universitetene og høyskolene selv kaller det, se gjerne nærmere etter, kjært barn har mange navn :)

 

Dette var de linkene jeg har, andre kan gjerne legge inn flere.

Endret av Thorsen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Som noen andre nevner så er det latterlig at skolene er så dårlig på å gi informasjon om dette.

 

Selv har jeg ikke søkt på samordnet opptak, men igjennom UCAS ettersom jeg skal studere i England og jeg har allerede kommet inn, noe som jeg kjenner er fryktelig deilig. Hvis noen vurderer å studere i England anbefaler jeg dere å ta en titt på:

 

www.studyacrossthepond.com

 

Dette er en fantastisk side som har hjulpet meg gjennom hele prosessen og jeg er super fornøyd. Send gjerne PM hvis noen lurer på noe, kan ikke love at jeg kan svare, men kan prøve.

Endret av xxTJxx
Lenke til kommentar

Hmm dette sto det ikke noe om på HIST sine sider om kurset. Tenkte jeg var ferdig med søkningsprossesen jeg, men må man i tillegg gjøre i gjennom SO? wtf

 

Sånn jeg forstår det, var det nokk med søknadsweb samt sende inn papirer til opptakstjenesten.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Hmm dette sto det ikke noe om på HIST sine sider om kurset. Tenkte jeg var ferdig med søkningsprossesen jeg, men må man i tillegg gjøre i gjennom SO? wtf

 

Sånn jeg forstår det, var det nokk med søknadsweb samt sende inn papirer til opptakstjenesten.

 

Dette avhenger om det er lokalt eller sentralt opptak.

 

Nesten alle studier er samordnet via Sammordna Opptak, men på noen er det lokalt opptak ved det aktuelle studiested. Ofte er opptak til 2 årig master for folk som allerede har 3 årig bachelor lokalt. De fleste studier som starter rett etter vanlig vgs har sentralt opptak.

 

Uansett vil en telefon til HIST kunne gi deg svar på ditt spørsmål :)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Hmm dette sto det ikke noe om på HIST sine sider om kurset. Tenkte jeg var ferdig med søkningsprossesen jeg, men må man i tillegg gjøre i gjennom SO? wtf

 

Sånn jeg forstår det, var det nokk med søknadsweb samt sende inn papirer til opptakstjenesten.

 

Dette avhenger om det er lokalt eller sentralt opptak.

 

Nesten alle studier er samordnet via Sammordna Opptak, men på noen er det lokalt opptak ved det aktuelle studiested. Ofte er opptak til 2 årig master for folk som allerede har 3 årig bachelor lokalt. De fleste studier som starter rett etter vanlig vgs har sentralt opptak.

 

Uansett vil en telefon til HIST kunne gi deg svar på ditt spørsmål :)

 

Takker for info. Sendte mail til dem før i dag så får man høre i morgen. Blir man ikke klokere blir det telefonen. Dette er forsåvidt forkurs.ing ved hist.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Kan anbefale Høgskolen i Bergen, for det meste etablert studentmiljø, hvertfall på ingeniør- og lærerutdanning. Litt av hvert å henge fingra i, både ved HiB og Bergen ellers og gode muligheter for å bli kjent med folk.

 

Skal du studere ved HiB er det bare til å gi meg en lyd, så skal jeg prøve så godt jeg kan å sette deg i kontakt med en person som studerer/har studert studiet du søker deg inn på.

Lenke til kommentar

Følger opp med linker til Høgskolen i Gjøvik, som har mange datarelaterte fag, gå inn her for å se enn full oversikt:

 

HiG - Teknologi

 

Linjer og retninger de tilbyr:

 

 

Master (5 år)

  • Color in Informatics and Media Technology
  • Informasjonssikkerhet
  • Applied Computer Science
  • PhD in Information Security
  • Sustainable Manufacturing

Bachelor (3 år)

  • Geomatikk
  • Ingeniørfag - data
  • Ingeniørfag - elektro
  • Ingeniørfag - maskin
  • Radiografi
  • Teknologidesign og ledelse
  • Ingeniørfag - fleksibel
  • Ingeniørfag - bygg
  • Fornybar energi

Lenke til kommentar

La til HiB, HiÅ og HiG til lista mi.

 

Ellers er jeg som dere litt skuffet over at flere av dere sier at de videregående skolene er dårlige til å informere om dette.

 

Personlig tror jeg dette ofte har med å gjøre at de som blir studierådgivere på disse skolene er tidligere lærere som har vist seg mer eller mindre udugelige til å undervise. De er ikke alltid så opptatt eller har forståelse for hvilken rolle de egentlig har. Hvor ofte reiser de f.eks rundt på universitetene og høyskolene og orienterer seg om tilbudet for eksempel ?

 

Jeg har selv litt kjennskap til dette med rekruttering av studenter til universitet og høyskole, jeg er stipendiat (dvs holder på å ta doktorgrad) ved IDE på UiS. Vårt institutt kjører i år f.eks en kampanje i samarbeid med Shell der fremtidige studenter (og alle andre også) kan vinne en ukes tur til Ormen Lange anlegget med alt inkludert pluss 10 000 rett i lomma. (Link). Vi har blant annet sendt ut informasjon til dette til en rekke videregående skoler, slik at de kan formidle det og informasjon om våre studier videre til sine studenter. Vi har litt kontroll på hva som skjer og faktum er at ca 50% av de videregående skolene leser emailen, og så lite som 10% klikker faktisk inn på linken. Av tilbakemeldinger har vi bare fått 1 svar som sier at dette er formidlet til studentene. Når det er sakt har kampanjen på andre måter fått relativt god oppmerksomhet og vi har til nå en fin mengde deltakere.

 

Det er mulig at de videregående skolene føler at universitetene/høyskolene driver med for mye reklame, men det er faktisk også vår oppgave å informere fremtidige studenter om hvilke muligheter de har. Rådgiverne på vgs tror f.eks at en elektroingeniør er en slags avansert elektriker som ikke gjør annet en å planlegge det elektriske anlegget i hus og andre bygninger, og at du må ha utdanning i petroleum for å jobbe i oljebransjen....

 

Når det er nevnt vil jeg bare oppfordre dere å bruke studiekoordinatorene på universitetene og høyskolene når dere lurer på noe, ta kontakt, helst direkte med det institutt du tenker å studere på.

 

Jeg uttaler meg her som privatperson, og dette er verken instituttets eller universitetets offisielle mening, men min egen vurdering av sakens tilstand. Jeg synes det er hyggelig om noen her vurderer å starte på "mitt" institutt, men har ikke tenkt å drive noe utstrakt reklame for dette, verken ved å fremheve dets genialitet eller ved å sverte andre. Derfor inneholder min førstepost også linker til "alle" universitet og høyskoler som kan være aktuelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...