Gå til innhold

Test: Apple TV (2012)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så snart man kan få XBMC inn på denne boksen skal den utvilsomt bli en del av hjemmekinooppsettet mitt. Snerten liten boks som ikke koster mye er jo perfekt.

 

Men vet man noe om den vil få mulighet til å streame og levere DTS-HD Master og Dolby TrueHD?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så snart man kan få XBMC inn på denne boksen skal den utvilsomt bli en del av hjemmekinooppsettet mitt. Snerten liten boks som ikke koster mye er jo perfekt.Men vet man noe om den vil få mulighet til å streame og levere DTS-HD Master og Dolby TrueHD?

 

Jeg sjekket formatstøtten på hjemmesiden til Apple for noen dager siden, og der var det ikke nevnt annet enn stereolyd på videoformat:

Videoformater

H.264-video opptil 1080p, 30 bilder per sekund, High Profile eller Main Profile nivå 4.0 eller lavere, Baseline Profile nivå 3.0 eller lavere med AAC-LC-lyd på opptil 160 kbps per kanal, 48 kHz, stereolyd i filformatene .m4v, .mp4, og .mov

 

Lydformater som støttes

HE-AAC (V1), AAC (16 til 320 kbps), beskyttet AAC (fra iTunes Store), MP3 (16 til 320 kbps), MP3 VBR, Audible (format 2, 3 og 4), Apple Lossless, AIFF og WAV, videresending av Dolby Digital 5.1-surroundlyd

 

Heldigvis har den støtte for DD5.1-passthrough, selv om det er ganske slapt i dagens marked.

Da er det bare å håpe på en jailbreak og kraftig utvidet formatstøtte når XBMC kommer.

 

Liten ting: Noen som veit om AppleTV eller Boxee støtter 3D-filmer kodet i x.264/h.264 med 1080p SBS? Og gjerne uten overscan av bildet slik at det ikke fyller hele skjermen.

Lenke til kommentar

Hadde jeg trodd det var snakk om noe annet enn veiledende pris i artikkelen, hadde jeg ikke spurt om prisen i artikkelen er riktig. Da hadde jeg rett og slett skrevet at den var feil/misvisende, siden både Apples og flere andre norske nettbutikker + diverse vanlige butikker opererer med langt lavere priser. :)

 

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet i utgangspunktet er at jeg synes det er merkelig om Apple opererer med en veiledende pris på 849 for dette produktet når både produktsidene på apple.no samt prisen i Apples nettbutikk opererer med 799,-.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Hadde jeg trodd det var snakk om noe annet enn veiledende pris i artikkelen, hadde jeg ikke spurt om prisen i artikkelen er riktig. Da hadde jeg rett og slett skrevet at den var feil/misvisende, siden både Apples og flere andre norske nettbutikker + diverse vanlige butikker opererer med langt lavere priser. :) Grunnen til at jeg stilte spørsmålet i utgangspunktet er at jeg synes det er merkelig om Apple opererer med en veiledende pris på 849 for dette produktet når både produktsidene på apple.no samt prisen i Apples nettbutikk opererer med 799,-.

 

 

Du har helt rett, veiledende pris er 799 kroner. My bad :) Har oppdatert artikkelen nå med riktig pris!

Lenke til kommentar

Hvordan er det best å kombinere denne med mye lagringsplass til en billigst mulig penge?

 

Jeg vil installere et xbmc-system hos foreldrene mine, men de har ikke stasjonær og har ikke kjempelyst på en htpc.

 

Er det eventuelt et annet alternativ som er bedre?

Lenke til kommentar

Hardware.no skrev: "Mens alle Android-enheter hviler seg på DLNA for å kunne trådløst overføre video- og musikk til TV-en, har ikke Apple støtte for denne teknologien."

 

Det finnes flust med programmer som gjør Mac om til DLNA-server, og det finnes flust med apper på App Store for iOS-enheter som tillater brukeren å kontrollere streaming til TV'en med DLNA.

Det er riktig at Apple ikke støtter DLNA offisielt og dermed ikke har støtte for DLNA integrert i operativsystemet.

Det skyldes antakelig at DLNA er for løst standardisert. "Løsheten" i standarden både tillater og bidrar til at hver av produsentene lager sin egen versjon av DLNA, som ikke nødvendigvis er så kompatibel med de andre produsentenes versjoner av DLNA, og derfor oppstår kompatibelitetsproblemer. Dette er analogt til fragmenteringen på android.

AirPlay har omtrent null problemer sammenlignet med de DLNA-relaterte kompatibelitetsproblemer som rapporteres i diverse fora blant DLNA-brukerne. Dette skyldes at Apple utelukkende har stålkontroll på AirPlay mht alle spesifikasjoner, protokoller og kodeker, og i tillegg er lisensgiver med rett til å kontrollere tredjepartsutstyret som påberoper seg å være AirPlay-kompatibelt før det sendes på markedet. Derfor er AirPlay mye mer konsistent, og derfor fungerer bare rett og slett AirPlay prikkfritt i forhold til DLNA.

 

Nå handlet ikke artikkelen om DLNA, men jeg foreslår at dere i fremtiden nevner at ønske om DLNA-straming langt på vei kan løses for iOS-brukere, da dere ellers er ivrige mht å foreslå ikke-autoriserte hack, laget gjennom reverse-engeneering uten noen form for garantier, for å streame fra android-enheter til AirPlay-kompatible enheter, slike som DoubleTwists AirSync-løsning.

 

Hardware.no skrev: "Apple støtter fortsatt bare m4v, mp4 og mov-filer, og det er nok mange som har videofiler i andre formater de gjerne ville ha spilt av på Apple TV-en. For å få gjort dette må du konvertere dem før du legger dem inn i iTunes, der Apple TV kan finne dem. Ganske klønete."

 

M4V er Apples format for videoinnhold kjøpt i Apples butikk, og skal selvfølgelig støttes i en boks fra Apple.

MOV er et glimrende format på filmer fra Apple og på filmer som brukeren generer vha programvare fra Apple, og bør selvfølgelig støttes.

MP4 er en ISO-standard og både bør og skal støttes av alle som utgir mediaspillere med respekt for seg sjøl, selv om f.eks Microsoft har en helt annen mening (har du f.eks noen gang prøvd å spille av en MP4-fil med en Windows-maskin rett opp av esken?).

Felles for formatene til Apple-TV'en, inkludert MP4, er at de benytter h.264 og dermed er uslåelige på ratioen kvalitet/kompresjonseffektivitet.

Det er sikkert mange som synes det er "klønete" at Apple ikke vil støtte ikke-ISO-standarder, samt andre proprietære og utbredte formater som f.eks Microsofts WMP. Men i sistnevnte tilfelle er det nå engang slik at avgjørelsen hvorvidt WMP skal spilles på Apple-TV er det Microsoft som har foretatt, ikke Apple, så den kritikken bør rettes dit den hører hjemme.

Apple har også som politikk at de ikke støtter formater som påståes å være-, eller tilsynelatende er royalty-frie, men som likevel ingen kan garantere fullt og helt ikke inneholder koder og algoritmer som kan være beheftet med et såkalte "submarine-patenter". Eksempel på slike formater som påstås å være royalty-fri, men uten noen garanti er f.eks Ogg Theora og VP8.

Andre formater har egentlig ikke noen tekniske fordeler å tilby utover de ovenfor beskrevne formater. Derfor blir det kun de få ovenfor som støttes. Om dette er "klønete" kan diskuteres, men noen sterke argumenter har ikke jeg sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er det best å kombinere denne med mye lagringsplass til en billigst mulig penge? Jeg vil installere et xbmc-system hos foreldrene mine, men de har ikke stasjonær og har ikke kjempelyst på en htpc. Er det eventuelt et annet alternativ som er bedre?

 

Vi bruker den gamle ATV2'n med XBMC. Vi har 2 store NAS'er koblet til switchen samt ATV2'n, fungerer glimrende.

 

Naser:

Qnap 5 & 8 bay. Husk å kjøpe anbefalte disker til Nas, WD Green er ikke anb.

Switch:

HP ProCurve 1410-16G

Lenke til kommentar

Hvordan tar XBMC seg av akselerering? Klarer den å legge til GPU-akselerering av MKV og andre formater, hvis ikke så vil vell neppe 1080P rips spilles av knirkefritt på en ARM prosessor?

 

Har gitt min Apple TV Gen2 til foreldrene mine for når jeg testet XBMC på den gikk ting fullstendig sirup og siden Apple aldri åpnet opp for AppStore / applikasjoner til Apple TV så forsvant egentlig mye av formålet mitt med den da jeg håpet på noe litt annet enn en liten boks som kun støtter avspilling av filmer og formater fra iTunes og når boksen attpåtil krever at du har en iTunes stående med Home Sharing aktivert for å kunne plukke opp noe og dermed ikke kunne søke etter filer på nettverkslagring / servere på egenhånd så jeg er nødt til å ha en eller annen maskin stående med iTunes kjørende så ble den for meg totalt ubrukelig.

 

 

Hvis Apple endelig åpner opp for applikasjoner (hvorfor i allverden gjør de ikke det? De må da være tjent med det både med tanke på at de tjener på hver applikasjon kjøpt og lagt ut på AppStore iform av utvikleravgift og det at de tar % av hvert salg? Og det at Apple TV hadde blitt et mye mer attraktivt og unikt produkt på markedet med Apple's enorme AppStore tilgjengelig) og / eller XBMC faktisk klarer å kjøre flytende og spille av alt av 1080P filmer og formater om det så er rene Blu-Ray rips med alt fra 18 til 35 mbps bitrate og forhåpentligvis også klarer å støtte Dolby True HD og DTS Master Audio HD passthrough så hadde det vært kjempemessig. Men inntil da så er en Mac Mini som HTPC et langt mer fleksibelt og fullkommen løsning for min del.

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En slik i med US iTunes konto og Netflix er gull verdt...har ikke lastet ned noe piratmateriale siden jeg fikk en slik boks i huset.

Så netflix funker ok på appletv3?

Er det noen måte å teste denne kombinasjonen med appletv3/netflix/unblock.us i noen dager uten at det skal koste penger?

Lenke til kommentar

En slik i med US iTunes konto og Netflix er gull verdt...har ikke lastet ned noe piratmateriale siden jeg fikk en slik boks i huset.

Så netflix funker ok på appletv3?

Er det noen måte å teste denne kombinasjonen med appletv3/netflix/unblock.us i noen dager uten at det skal koste penger?

 

Har ikke prøvd Apple TV3 boksen, har nr2. Men har oppgradert til samme brukergrensesnitt som på den.

 

Unblock.us er jo gratis i noen dager og når du registrerer deg på Netflix så er det gratis i 1 mnd. Men du må registrere ditt visa hos dem, blir ikke trukket noe før prøve tiden er gått ut. Om du gjør dette så være klar over at banken din ringer deg nok for å sjekke at du har gjort dette...da dette er uvanlig kort bruk (sikkert for deg også?).

Lenke til kommentar

Unblock.us er jo gratis i noen dager og når du registrerer deg på Netflix så er det gratis i 1 mnd. Men du må registrere ditt visa hos dem, blir ikke trukket noe før prøve tiden er gått ut. Om du gjør dette så være klar over at banken din ringer deg nok for å sjekke at du har gjort dette...da dette er uvanlig kort bruk (sikkert for deg også?).

Det viktigste for meg blir å finne igjen seriene som jeg følger med. Jeg kunne med andre ord ønsket å få tilgang til å se hvilket innhold som finnes på den amerikanske netflix. Serier som star trek next generation, battlestar galactica, the walking dead, dexter med flere. Finnes en slik oversikt noen plass uten at jeg må registrere meg på netflix, og er det meste tilgjengelig med (engelsk alternativt norsk) tekst? netflix.com kommer jo kun opp med meldinga "Sorry, Netflix is not available in your country " inntil jeg fikser den unblock-saken

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Unblock.us er jo gratis i noen dager og når du registrerer deg på Netflix så er det gratis i 1 mnd. Men du må registrere ditt visa hos dem, blir ikke trukket noe før prøve tiden er gått ut. Om du gjør dette så være klar over at banken din ringer deg nok for å sjekke at du har gjort dette...da dette er uvanlig kort bruk (sikkert for deg også?).

Det viktigste for meg blir å finne igjen seriene som jeg følger med. Jeg kunne med andre ord ønsket å få tilgang til å se hvilket innhold som finnes på den amerikanske netflix. Serier som star trek next generation, battlestar galactica, the walking dead, dexter med flere. Finnes en slik oversikt noen plass uten at jeg må registrere meg på netflix, og er det meste tilgjengelig med (engelsk alternativt norsk) tekst? netflix.com kommer jo kun opp med meldinga "Sorry, Netflix is not available in your country " inntil jeg fikser den unblock-saken

 

Vet ikke om noe mulighet for å få oversikt over uten å være kunde. Men det jeg kan si er at om du er ute etter nye serier så er nok ikke Netflix den beste. Samme gjelder filmer, det tar lang tid før det som har gått på tv i usa kommer på Netflix. Om det i det hele tatt kommer.

 

Da er tjenester som Hulu nok bedre.

 

Er ikke Norsk tekst, noen har Engelsk tekst dog.

 

The Walking Dead er det bare sesong 1 som ligger der forløbig, vil nok ta 1mnd eller mer nå som den er ferdig før den dukker opp. Star Trek er det endel av der, samme med Battlestar Galactica, Dexter er ikke der.

Lenke til kommentar

Er denne på noen måte overlegen en HTPC med Windows 7? Rent bortsett fra utseende, såklart.

Prisen....

Nei, den er ikke super på noen som helst måte. Den er liten, søt, billig. Men dessverre må man tukle med den for at den skal virke skikkelig.

Sånn sett er det kanskje like greit å lese seg litt opp på Raspberry Pi, en bitteliten boks til $35 som spiller 1080p-materiale. Uten at man trenger å vente på en jailbreak.

Lenke til kommentar

skjønner ikke helt denna greia med apple-tv?

tar jeg feil hvis jeg kan koble til min pc til denne også streame musikk over til tv'en, eller evnt. filmer som jeg har lastet ned "lovlig" fra piratebay og streame til tv'en?

er det lett å bruke? og er det nødvendig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...